Bean (1997)

Alternatieve titel: The Ultimate Disaster Movie

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten

geregisseerd door Mel Smith
met Rowan Atkinson, Peter MacNicol en Pamela Reed

Bean werkt in een Brits museum, en zijn bazen willen hem ontslaan omdat hij telkens slaapt onder werktijd. Hij wordt echter naar Amerika gestuurd, naar een klein museum in Los Angeles om precies te zijn, waar hij de presentatie van een nieuw schilderij moet doen. Hij weet hier echter niets van af...

avatar van planet_of_death
Het einde dat bean het echte schilderij in zijn huis heeft hangenvind ik erg leuk.

avatar van decicco
Geweldige komiek! Met vrijwel geen enkel woord weet hij zijn films/afleveringen altijd enorm komisch te maken.

avatar van Dennis the movie
Mr Beans Holiday was beter maar ik weet ook dat ze sommige dingen ook weer uit de serie hebben gehaald. Bijvoorbeel de grap met het kotszakje en de Kalkoen.

Prima vermaakt een 3

Ik besef goed hoe slap dit verhaal is, maar niets kan me zo doen lachen als Mr. Bean's gelaatsuitdrukkingen, als je bijna de hele film kan lachen (want de bedoeling van een comedy is toch om je aan het lachen te brengen, niet?) dan zou het zeer laag zijn om hier minder dan een 4.0 voor te geven! =)

avatar van planet_of_death
Het einde met het getekende gezicht op het schilderij vond ik grandioos genoeg.

Deze film hadden ze anders moeten maken.

Hier praat Bean toch iets te veel in deze film. En ik vind het jammer dat ze wat grappen hebben herhaald uit de TV serie, die overigens beter waren uitgewerkt dan in de film.
De verknalde schilderij scene was wel de leukste, maar dat was ook wel genoeg voor mij. Het is niet zozeer dat er teveel gepraat wordt, maar er wordt teveel verbaal gecommuniceerd met Bean, dan zijn non-verbale acties.
Ik vond Mr. Beans Holiday veel beter. Bean past veel beter bij Parijs dan Los Angeles
De TV series waren de echte toppers.

Leuke film. Een 3.0

Aardige film, best wel grappig af en toe, maar soms ook weer niet... Als je hem de eerste keer kijkt is die super grappig, ik kijk hem nu denk ik de derde keer en hij is dan niet meer zo leuk.

avatar van _manga_
ik vind mr bean altijd wel grappig, maar de film gaat op den duur een beetje vervelen

pumpking
Was vanavond op VTM.

avatar van TheLionKingFan
Mr. Bean de serie is geniaal.
Hopelijk de film ook.

Soms weet ik niet waarom ik bepaalde films in mijn collectie heb: 1.00 (1.10)
Een voordeel was nu eens dat ik precies wist wat ik kon verwachten, hetgeen me een hoop kopzorgen heeft bespaard. Maar dat betekent niet dat Bean een streepje voor heeft. Want in welke plooi Rowan Atkinson zijn gezicht ook trekt, ik kan er helemaal niets mee. Het overgrote deel van de grappen is de absolute flauwheid nabij en mag het überhaupt nog een wonder genoemd worden dat men van deze hersenspinsels nog enigszins een verhaal heeft weten te smeden. Technisch valt er ook maar weinig te genieten, om over de rol van regisseur Mel Smith maar helemaal te zwijgen. Het is Atkinson, en alleen Atkinson die deze film moet dragen, en dus is Bean automatisch uitsluitend interessant voor de echte die hard liefhebbers van de Britse komiek.

GuyB
Dat hij sommige mensen ook het bloed van onder de nagels haalt moge duidelijk zijn aan de (net zoals bij Johnny English) niet zoveel zeggende score.

Bean in een film, een groot feest want zo zien we hem langer aan het werk dan in zijn sketches. Deze is nu al wel veel op tv getoond. Een verrijking voor het komedie-deel uit mijn collectie.

avatar van m1chel
Blijft leuk.

NightSpirit
Ja, ondanks dat ik snap dat mensen het flauw vinden, blijft Bean toch jeugdsentiment voor mij. Ik kan niet voorkomen dat ik toch moet lachen om de zooi waar hij zich in weet te werken. Geslaagde film vind ik!

avatar van Phantasm
Redelijke film, is voor een keertje te doen.

avatar van Akkiej
Redelijke film, met leuke grappen. Al blijft mr Bean veel sterker op sketch-basis. Ergerde me er soms wel aan dat dezelfde grappen uit de sketches in de film werden gestopt. Maarja, dat wist de pret niet te drukken, want er zijn toch nog 3 sterren uitgerold. Rowan Atkinson is echt een held

avatar van dapledo
geweldige film vind ik dit terwijl ik verder alles van mr. bean vrij slecht vind. komt misschien wel omdat ie eindelijk eens praat.

avatar van martijn011
Voor de zoveelste keer gezien!

Ik ben een ontzettend grote Bean-fan en dat zal altijd zo blijven! Zijn korte films zijn uiteraard het best, maar ook zijn speelfilms kunnen me over het algemeen wel bekoren.
Zo vind ik bijvoorbeeld Johnny English helemaal te gek en ook deze was ooit een van m'n favoriete Bean-films.

Na de zoveelste herziening haal ik er maar een halfje vanaf. Vooral omdat het me nu pas opvalt hoe slecht het acteerwerk soms is.
De meeste bijrollen zijn zeer slecht ingevuld en ik ergerde me er best wel aan.

Gelukkig blijven de grappen echt steengoed over het algemeen. Ik lig nog steeds in een deuk als ik dat zelf getekende hoofdje van Whistler's Mother zie.
Ach, een ruime voldoende verdiend deze 'Bean' zeker want het is en blijft topvermaak van de bovenste plank!

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Bean is wel goed in z'n tv-reeks. Een mengeling van slapstick met mime zullen we maar zeggen. Op den duur begon de reeks wel wat te vervelen, omdat het zelfde regelmatig terugkwam. En uiteindelijk is Bean ook een zeer egocentrisch persoon wat hem wel grappig, maar niet meteen sympathiek maakt.

De film hoopt op een verhaal dat bestaat uit vele sketches en ongemakkelijke situaties voor Bean. Dat levert een handvol leuke grappen op, maar in 't geheel is het wel een veel te lange zit geworden met veel te veel van hetzelfde. Ik zie hem liever als de klungel van Johnny English dan hier in Bean.

avatar van DonPeliculón
Rowan Atkinson is een fenomeen, want hij en hij alleen zorgt ervoor dat deze film overeind blijft. Op vrijwel alle vlakken matig, maar de fratsen en gezichtuitdrukkingen van Atkinson en de hopeloze situaties waarin hij altijd weer verzeild raakt zorgen ervoor dat deze komedie toch zeker de moeite waard is om te zien.

avatar van sabsabsab
De mr Bean sfeer is er wel een beetje uit, de acteurs er omheen acteren anders, en de hele sfeer en muziek is ook wat anders.

Mr Beans holiday was toch wel meer net zoals zijn series.
Maar toch vond ik deze stukken beter, als kind heb ik me hier helemaal in coma om gelachen.

Ludovic
Mr. Bean, are you presently on any kind of medication?
Not that I know of.

Wederom speelt Atkinson de prettig gestoorde Bean. Altijd leuk. Ook in een film kan het personage vermaken. Natuurlijk minder verrassend dan we van hem gewend zijn in de series, echter, de onvervalste glimlach blijft wanneer hij weer een blunder begaat. En die begaat hij regelmatig. De scene met het spuugzakje in het vliegtuig bijvoorbeeld. Je ziet het aankomen en toch is het grappig. Er is vermaak genoeg. Dat is ook het grote pluspunt in deze komedie, want verder heeft het weinig te bieden. Een voorspelbaar verhaal, een paar nietszeggende bijrollen en een anti-climax. That's it. Het had in mijn ogen wel wat subtieler gekund allemaal. Desalniettemin is het een redelijk geslaagd filmpje, geschikt voor momenten van verveling. 5/10.

avatar van DragQueen
Deze film is minder te pruimen dan de series omtrent Mr.Bean. Hoewel Atkinson wel weer leuk in zijn rol zit, is het verhaal te voorspelbaar en komen de meeste grappen niet goed uit de verf. 2,5 Ster.

avatar van tommycool
soms een beetje een saaie film. maar er zitten ook stukken in waardoor je heel erg moet lachen.

avatar van Spetie
Mr. Bean is altijd wel leuk in de gelijknamige serie. Scherpe Engelse humor, leuke situaties, verpakt in afleveringen van 25 minuten, dat werkt prima.

Een film van 90 minuten is dan weer een stap op zich en uiteindelijk is het resultaat een stuk minder. De scherpe Engelse humor is nog slechts spaarzaam aanwezig en vaak ingewisseld voor wat mindere Amerikaanse humor. Mr. Bean is daarnaast ook niet spraakzaam genoeg om iets van anderhalf uur te kunnen dragen. Alles draait ook om Bean. Er zit namelijk geen leuke andere rol in. Daarnaast is het script ook uiterst mager.

Nee deze film is het duidelijk niet. Een typisch voorbeeld van iets wat veel beter werkt in korte sketches.

Typisch film die eerste keer best grappig is maar bij tweede of derde keer betrap je jezelf erop dat de tv toch als achtergrond decor dient. Bean is en blijft natuurlijk wel mooi personage.

Aardige film waarin Mr. Bean onder valse voorwendselen naar Amerika wordt gestuurd. De film blijft behoorlijk trouw aan de serie, maar is hierdoor nogal fragmentarisch van aard. De slapstick-achtige momenten en de fysieke humor zijn zeker wel leuk om naar te kijken. Het acteerwerk en verhaal stellen niet veel voor. Rowan Atkinson is simpelweg vergroeid met de verschrikkelijk irritante en zelfingenomen Mr. Bean. Een nipte 3.0 sterren.

avatar van RuudC
Net als tien jaar geleden kan ik nog altijd goed lachen om Mr. Bean in deze film. Het zal me werkelijk waar een zorg wezen of hij in een Britse tv-serie speelt of in een Hollywoodfilm. Het egocentrische, domme mannetje blijft hetzelfde. Ook deze Bean kan leunen op een flink aantal heerlijke sketches. Het acteerwerk van Rowan Atkinson is absurd gaaf. Die blikken die hij kan trekken, zijn uniek! Of hij nou een kalkoen vult of in een verknipte achtbaan zit. Bean weet het ideale Amerikaanse gezinnetje moeiteloos te verstoren in een leuk verhaal. Hij is een beetje een soort koning Midas die alles wat hij aanraakt, verpest. Ik vind het altijd erg jammer dat men altijd zo neerbuigend moet doen tegenover deze cultheld. Mr. Bean blijft voor mij Britse humor op het hoogste niveau.

avatar van TheLionKingFan
Ik vind het een geweldige film met geweldige stukjes. Zoals:

Bean die met zijn broek voor de droger ging hangen
Bean die net alsof doet alsof hij een geweer heeft
Bean die naar iedereen zijn middelvinger opstak
Bean als dokter

Snap de lage punten niet,vind hem zelfs een beetje beter dan deel 2.