• 15.837 nieuwsartikelen
  • 178.438 films
  • 12.237 series
  • 34.024 seizoenen
  • 647.758 acteurs
  • 199.133 gebruikers
  • 9.379.134 stemmen
Avatar
 
banner banner

Léon (1994)

Misdaad / Drama | 110 minuten / 136 minuten (director's cut)
4,04 6.073 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 110 minuten / 136 minuten (director's cut)

Alternatieve titels: The Professional / Léon: The Professional

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Luc Besson

Met onder meer: Jean Reno, Gary Oldman en Natalie Portman

IMDb beoordeling: 8,5 (1.340.270)

Gesproken taal: Engels, Frans en Italiaans

Releasedatum: 23 februari 1995

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Prime Video Niet beschikbaar op Prime Video
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Léon

"If you want a job done well, hire a professional."

1994, New York. Léon is huurmoordenaar van beroep. Hij observeert het komen en gaan van de inwoners van een gebouw. Op dezelfde verdieping van Léon woont er een gezin waarvan de vader drugshandelaar is. De man wordt bedreigd door een zekere Stansfield, een louche agent die de volgende dag terugkeert en de man en de rest van de familie om het leven brengt. Enkel de twaalfjarige Mathilda kan ontsnappen. Mathilda wordt door Léon in bescherming genomen. Het meisje is vastbesloten zich te wreken en leert de knepen van het vak bij Léon.

logo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm stilllogo tmdbFilm still

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Léon Montana

Mathilda Lando

Norman Stansfield

Mathilda's Father

Mathilda's Mother

Mathilda's Sister

Mathilda's Brother

Bodyguard Chief

Alle Media

Video's en trailers

Reviews & comments


avatar

Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

U-96 schreef:
Storend dat Veronica de moord op Mathilda's broertje eruit heeft geknipt.
Dat meen je niet .


avatar van boerenpummel

boerenpummel

  • 1012 berichten
  • 3638 stemmen

Hele goede film, maar net geen meesterwerk.

4*


avatar van eRCee

eRCee

  • 13443 berichten
  • 1979 stemmen

Ik zie het bijzondere er niet zo van in. De film kijkt wel lekker weg maar blinkt nergens in uit. Vooral het personage Mathilda kan geen moment overtuigen. Gary Oldman is daarentegen wel tof. Het drama-aspect van de film vond ik zwak: de groeiende relatie tussen Mathilde en Leon verloopt onrealistisch en te snel. Maar ik kreeg de indruk dat de film in dat opzicht ook niet te serieus moet worden genomen. De muziek valt op maar ik heb me er niet aan gestoord, en Bjork is natuurlijk altijd goed.

Een heel aardige film wel, maar niet zo sterk als de positie in de toplijst doet vermoeden. 3*


avatar van U-96

U-96

  • 11875 berichten
  • 2081 stemmen

Dat meen je niet .

Het is echt zo. In alle andere keren dat ik de film heb gezien, was duidelijk te zien hoe hij daadwerkelijk werd afgemaakt. Gisteren niet.


avatar van Skyper

Skyper

  • 646 berichten
  • 0 stemmen

U-96 schreef:
(quote)

Het is echt zo. In alle andere keren dat ik de film heb gezien, was duidelijk te zien hoe hij daadwerkelijk werd afgemaakt. Gisteren niet.


Ik had laatst een versie gezien en daar werden wel scenes vertoond die je gisteren niet zag waarin je ook niet zag dat hij daadwerkelijk werd geraakt.
Weet neit zeker of dat de echte DC is ofzo


avatar van Fangs

Fangs (crew films)

  • 1474 berichten
  • 4777 stemmen

Indrukwekkende film met prachtig acteerwerk van Jean Reno en een jeugdige Natalie Portman. Oldman is een vermakelijke schurk en de film bevat een behoorlijk aantal harde momenten. Het einde is erg memorabel. > 4*


avatar van Freak

Freak

  • 98 berichten
  • 994 stemmen

Die eindscene...

Altijd als die eerste klanken van Shape of my Heart uit de boxen klinken krijg ik kippenvel.

Dit blijft voorlopig nog steeds mijn favoriete film, en één van de weinigen die ik 5* durf te geven, vooral omdat hij na de zoveelste kijkbeurt (voor mij) zijn kracht nog steeds niet verliest..

Ik heb gisteren dan niet gekeken, maar ik kijk hem minstens 2 keer per jaar, en dan natuurlijk wel de DC, die overigens echt een aanrader is!


avatar van Burak18

Burak18

  • 64 berichten
  • 0 stemmen

Thomas83 schreef:

Ik heb deze film een keer of 2 al gezien, en herinnerde me hem als een echt goede en leuke film. Maar daar is niks van overgebleven na vanavond. Ik vond de film zelfs wat vervelend.

Dat het verhaal volstrekt ongeloofwaardig is vind ik nog niet zo'n punt. Een verhaal hoeft niet per se geloofwaardig te zijn voor mij. Als het maar een goede en leuke film oplevert.

Maar Léon vind ik af en toe zo zwak en vreemd dat ik me afvraag of het als komedie was bedoeld.

Jean Reno acteert best aardig, maar is wel een soort van raar typetje. Hij ziet er een beetje maf uit met dat gekke ronde zonnebrilletje, en waar slaat van die melk nou helemaal op?

De bad huy speelde al helemaal een vreemd typetje. Iemand die kan ruiken of iemand liegt? Hij was ook zo aan het overacteren dat ik het niet meer grappig vond, maar alleen maar irritant.

Natalie Portman vind ik wisselvallig in haar acteerprestaties. Ze heeft wat goede momenten, maar af en toe vind ik haar ook gewoon zwak en ongeloofwaardig spelen.

Verder ergerde ik me nogal aan de muziek. Die hoor je bijna continu, en af en toe vind ik de keuze voor de muziek nogal bizar onpassend.

Dit soort films moeten het uiteindelijk vooral van de actiescenes hebben, en die zijn af en toe best wel aardig, maar ook zeker niet meer dan dat.

Eigenlijk vind ik Léon op bijna alle vlakken tekortschieten. Ik had niet verwacht dat ik zo'n negatief oordeel over deze film moet geven. Ik had echt veel betere herinneringen aan deze film.

Beste Thomas het is duidelijk dat jij de plot van de film niet zo begrepen hebt

waarom Stansfield ging ruiken was omdat hij de man bang wilde maken zodat het duidelijk werd of hij de coke versneden had het is een taktiek van de politie dat ze vaak gebruiken om achter de waarheid te komen zie het als politie intimidatie (hij kan dus niet echt ruiken of je liegt)

daarbij dat melk drinken is logisch Leon wilt graag in vorm en gezond blijven daarom ook steeds dat af raden van het rook gewoonte van Mathilda

deze film is in mijn ogen een topper de acteurs spelen allemaal overtuigend en dan vooral Oldman.


avatar van Dado

Dado

  • 156 berichten
  • 1564 stemmen

een goede film, ik had wel iets meer actiescenes willen zien.. hij is een te goede huurmoordenaar, ik had dat iets vaker terug willen zien, de scenes die je ziet met hem in actie zijn heel goed, je ziet het misschien 3 keer in de film, verder is het een 'rustige' film

cijfer: 4


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

maxcomthrilla schreef:

ind het juist een erg sobere film, zonder veel toeters en bellen. .

Pardon...?!


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Pardon...?!

Ja, serieus! Zet dit maar eens af tegen films als Speed, Die Hard, Man on Fire enz. De actie in die films vind ik veel explicieter dan in deze film. Ik vond de hoofdpersoon lekker ingetogen spelen. Hoogstens Oldman maakt gebruik van trucjes, maar nou ook weer niet in volle overvloed. Met sober bedoel ik ook dat de film het niet moet hebben van zijn vele special effects en zijn onherkenbaarheid, behalve dan natuurlijk op het einde!

Natalie Portman, zou zo jouw girl next door, kunnen zijn.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4029 berichten
  • 3634 stemmen

Burak18 schreef:

(quote)

Beste Thomas het is duidelijk dat jij de plot van de film niet zo begrepen hebt

waarom Stansfield ging ruiken was omdat hij de man bang wilde maken zodat het duidelijk werd of hij de coke versneden had het is een taktiek van de politie dat ze vaak gebruiken om achter de waarheid te komen zie het als politie intimidatie (hij kan dus niet echt ruiken of je liegt)

daarbij dat melk drinken is logisch Leon wilt graag in vorm en gezond blijven daarom ook steeds dat af raden van het rook gewoonte van Mathilda

deze film is in mijn ogen een topper de acteurs spelen allemaal overtuigend en dan vooral Oldman.

Oh, dat ruiken was alleen bedoeld om die man bang te maken? Ik dacht dat het letterlijk was, omdat die vent ook wat raar deed. Ik vond het vervelend overacteren. Overacteren kan iets heel moois opleveren, maar bij mij leverde het in dit geval in elk geval alleen irritatie op.

Dat van die melk zal ongetwijfeld ook te maken hebben gehad met de gezonde manier van leven van Léon, maar ik vond het iets te nadrukkelijk aanwezig. Zal ook wel als grapje of als subtiele verwijzing bedoeld zijn geweest, maar ik vond het een beetje lachwekkend.

De acteerprestaties vond ik dus bij Natalie Portman wat wisselvallig, en dat overacteren van Oldman vond ik irritant. Maar verder vond ik het acteren ook goed, Portman was af en toe ook erg sterk. Ze zette de rol van het zeg maar brutale meisje goed neer, aan het begin vooral.

Maar die eerdere dingen die ik net noemde waar ik me aan ergerde kan ik nog wel hebben, maar ik stoorde me vooral aan de achtergrondmuziek. Zonder die muziek, die ik vaak zo op de achtergrond vond zeuren, en die ik ook vaak wat vreemd gekozen vond, had ik denk ik de film wel anderhalf punt hoger gegeven. Foute muziek kan een hoop verpesten. Toch een heel belangrijk onderdeel van de sfeer van een film.


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

maxcomthrilla schreef:

(quote)

Ja, serieus! Zet dit maar eens af tegen films als Speed, Die Hard, Man on Fire enz. De actie in die films vind ik veel explicieter dan in deze film. Ik vond de hoofdpersoon lekker ingetogen spelen. Hoogstens Oldman maakt gebruik van trucjes, maar nou ook weer niet in volle overvloed. Met sober bedoel ik ook dat de film het niet moet hebben van zijn vele special effects en zijn onherkenbaarheid, behalve dan natuurlijk op het einde!

Natalie Portman, zou zo jouw girl next door, kunnen zijn.

Wij hebben echt een hele ander film gezien. Werkelijk niets is ingetogen en al helemaal niet de acteurs.... De door jouw genoemde films hebben wat meer actie, maar zijn met minder opsmuk gefilmd, hoor.

En Portman, girl next door?

Straks noem je David Lynch nog een sober filmer!


avatar van mikey

mikey

  • 28993 berichten
  • 5142 stemmen

Deze film gaat inderdaad vreselijk over the top maar kan toch vermakelijk zijn. Sommige scenes (zoals Portmans Madonna immitatie) zijn zelfs stupide of genant. Oldman 3


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

Ik blijf erbij dat de kracht van de film ligt bij het simpel in beeld brengen van een meisje wiens ouders vermoord worden en hoe zij vervolgens in de leer gaat bij een huurmoordenaar. Misschien dat ik bij herziening meer trucjes ga zien, maar de 1ste keer vond ik het absoluut geen standaard hollywood film waarin valse/dramatische gevoelens worden opgewekt. Bij tijd en wijlen dreigde hij zelfs een beetje saai te worden.


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

mikey schreef:

Deze film gaat inderdaad vreselijk over the top maar kan toch vermakelijk zijn. Sommige scenes (zoals Portmans Madonna immitatie) zijn zelfs stupide of genant. Oldman 3

De beste man mag zich toch ook weleens vermaken?


avatar van Wouter

Wouter

  • 18720 berichten
  • 3085 stemmen

maxcomthrilla schreef:

Ik blijf erbij dat de kracht van de film ligt bij het simpel in beeld brengen van een meisje wiens ouders vermoord worden en hoe zij vervolgens in de leer gaat bij een huurmoordenaar.

Van 'simpel in beeld brengen' is echter geen sprake.


avatar van cornelis

cornelis

  • 4744 berichten
  • 681 stemmen

maxcomthrilla schreef:

standaard hollywood film waarin valse/dramatische gevoelens worden opgewekt.

Hoe kom je erbij dat standaard hollywoodfilms (en wat zijn dan dan?) valse-schuine-streep-dramatische gevoelens opwekken, en wat bedoel je daar eigenlijk mee?


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

cornelis schreef:

(quote)

Hoe kom je erbij dat standaard hollywoodfilms (en wat zijn dan dan?) valse-schuine-streep-dramatische gevoelens opwekken, en wat bedoel je daar eigenlijk mee?

Daar bedoel ik mee dat ik dit een luchtige film vond, die niet probeerde om van Mathilda een heel zielig meisje te maken.

Ik vind dat de film mooi uiteenzet hoe de vriendschap tussen Leon en Mathilda ontstaat. Helemaal niet geforceerd, zoals je nog weleens in andere films ziet of films die een drama duimendik uitdiepen. Waarbij het enkel de bedoeling is om de kijker mee te laten leven, het liefst door ze aan het huilen te krijgen.

Die scène in Mystic River met het meisje maakte bij mij geen enkele indruk, ik walgde zelfs van Sean Penn! Ook in Saving Private Ryan, The Pianist, Magnolia ( Tom Cruise-vader scène ) hetzelfde verhaal. Ik kreeg bij emotionele momenten tijdens deze films echt het gevoel dat de filmmakers er op uit waren om wat geforceerd te laten zien wat voor een leed men meemaakte, en dat werkt bij mij niet!

Het werkt zelfs averechts, ik zie dan liever films als Requiem for a Dream, American History X enz. Hierbij zit vaak nog een extra subgenre, zodat ik mij beter in de personages kan verplaatsen. Bij Mystic River staat dan ook wel het predikaat thriller, maar ik heb de film geen moment spannend gevonden, ik viel zelfs in slaap de 1ste keer!


avatar van Burak18

Burak18

  • 64 berichten
  • 0 stemmen

Thomas83 schreef:

(quote)

Oh, dat ruiken was alleen bedoeld om die man bang te maken? Ik dacht dat het letterlijk was, omdat die vent ook wat raar deed. Ik vond het vervelend overacteren. Overacteren kan iets heel moois opleveren, maar bij mij leverde het in dit geval in elk geval alleen irritatie op.

Dat van die melk zal ongetwijfeld ook te maken hebben gehad met de gezonde manier van leven van Léon, maar ik vond het iets te nadrukkelijk aanwezig. Zal ook wel als grapje of als subtiele verwijzing bedoeld zijn geweest, maar ik vond het een beetje lachwekkend.

De acteerprestaties vond ik dus bij Natalie Portman wat wisselvallig, en dat overacteren van Oldman vond ik irritant. Maar verder vond ik het acteren ook goed, Portman was af en toe ook erg sterk. Ze zette de rol van het zeg maar brutale meisje goed neer, aan het begin vooral.

Maar die eerdere dingen die ik net noemde waar ik me aan ergerde kan ik nog wel hebben, maar ik stoorde me vooral aan de achtergrondmuziek. Zonder die muziek, die ik vaak zo op de achtergrond vond zeuren, en die ik ook vaak wat vreemd gekozen vond, had ik denk ik de film wel anderhalf punt hoger gegeven. Foute muziek kan een hoop verpesten. Toch een heel belangrijk onderdeel van de sfeer van een film.

Ben ik mee eens met het muziek gedeelte

Oldman speelde zijn rol als corrupte agent in mijn ogen perfect zijn altijd de lastigste rollen denk ik


avatar van maxcomthrilla

maxcomthrilla

  • 15579 berichten
  • 2845 stemmen

Wouter schreef:

(quote)

Van 'simpel in beeld brengen' is echter geen sprake.

En toch vind ik Leon een moeilijk te peilen, ingetogen man.

Maar ja, smaken verschillen, en dat is maar goed ook

Iedereen heeft weer andere waarderingsaspecten. Ook waarnemingen verschillen nogal eens.


avatar van Thomas83

Thomas83

  • 4029 berichten
  • 3634 stemmen

Burak18 schreef:

(quote)

Ben ik mee eens met het muziek gedeelte

Oldman speelde zijn rol als corrupte agent in mijn ogen perfect zijn altijd de lastigste rollen denk ik

Ik vond hem persoonlijk wat vervelend druk. Maar smaken verschillen natuurlijk.:)

Een rol van corrupte agent spelen is inderdaad wel lastig, maar ik zou het wat subtieler brengen. Op een manier dat het geloofwaardig overkomt en je jezelf zelfs kunt herkennen in zo'n figuur. Meestal zijn dit soort bad guys toch een beetje een soort van typetjes.


avatar van Muzikant

Muzikant

  • 65 berichten
  • 57 stemmen

Uitstekende en orginele film, die op zijn sterkst is in de band tussen het meisje en de huurmoordenaar, die wel iets van een vader/dochter-relatie heeft, waardoor de film toch een bepaald karakter laat zien. Spannend, meeslepend, veel actie, stijlvol en vol zwarte humor. Kortom, Léon is een echte aanrader!!

Jean Reno en Gary Oldman spelen ook zeer overtuigend.

4*


avatar van cokken

cokken

  • 30 berichten
  • 23 stemmen

Is Deze film op dvd verkrijgbaar, want bij Bol etc. is hij niet te vinden.


avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

Ja, hij ligt overal voor een euro of 5.


avatar van cokken

cokken

  • 30 berichten
  • 23 stemmen

kos schreef:

Ja, hij ligt overal voor een euro of 5.

Waar bijvoorbeeld als ik vragen mag


avatar van kos

kos

  • 46701 berichten
  • 8856 stemmen

Free Record Shop bvb.


avatar van metaledje

metaledje

  • 740 berichten
  • 859 stemmen

dan ga ik daar ook eens een kijkje nemen,had deze film vroeger gezien(een heeeeeele tijd terug)en vorig weekend dus voor de 2e keer, en ik moet deze film toch wel in mijn collectie hebbe, ik dacht dat dat meisje Keira Knightley was,van oa *king arthur en pirates of the carribean* maar op internet gekeken te hebben niet dus, 2 zeer knappe vrouwen nu ze groter zijn en ze lijken alletwee zo verdomd veel op elkaar *verwarrend*


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22413 berichten
  • 5077 stemmen

Leuke film. Trekt zich niks aan van genres en is tegelijk komedie, drama, actiefilm en thriller. Reno en Portman vond ik leuk, Oldman ging soms over het randje.

Gedurfd thema. Strak gefilmd, vooral een mooi middenstuk, hier en daar mooie muziek en ik kon het zelfs hebben dat de film wat opgeblazen was.

3.5*

P.s. Kos: De Nederlandse DVD is al een aardig tijdje vrijwel onvindbaar want out of print.


avatar van salvatore

salvatore

  • 1937 berichten
  • 3238 stemmen

Ja, ben al lange tijd op zoek naar deze film. Zelfs als je op 'vergelijk prijzen van deze dvd' klikt krijg je geen matches.