Hedwig and the Angry Inch (2001)

Komedie / Muziek

geregisseerd door John Cameron Mitchell
met John Cameron Mitchell, Michael Pitt en Miriam Shor

Hedwig is in Oost-Berlijn geboren als de jongen Hansel. Hij werd verliefd op een Amerikaanse soldaat, en onderging een sex-operatie om met hem te kunnen trouwen en naar het westen te vluchten. Helaas is het niet helemaal naar wens verlopen: jaren later tourt Hedwig met haar rockband door de States, en vertelt ze haar levensverhaal tussen de concerten door. Haar tourdata vallen gelijk met die van rockster Tommy Gnosies, een jongen die ooit verliefd was op Hedwig, maar er op een dag vandoor ging met al haar liedjes.

avatar van Inland Rabbit
moet ik nu huilen of lache? of allebij? Ik ga er in ieder geval maar niet mee verder. Tis me wat te fout en te melig.

avatar van xenne
film met meer diepgang dan zou je op 't eerste gezicht zou denken. en de liedjes, je moet er van houden. in Rocky Horror vond ik de liedjes maar niets, in deze film vond ik ze wel oké. best wel een interessante film die duidelijk met veel liefde gemaakt werd. niet 100% m'n ding maar 't kon me wel boeien van start tot finish.

avatar van lucdecoster
Helemaal niet mijn smaak. Het deed me zo'n beetje denken aan een mislukte David Bowie of iets anders.

avatar van Aapje81
Leunt erg op The Rocky Horror Picture Show maar heeft desondanks toch genoeg eige smoelwerk om te kunen overtuigen. Het nummer Angry Inch is overigens later gecoverd door Type o negative op de cd Life is Killing me. Toch een behoorlijke aanrader en zeer geschikt voor de tip 100 ofzo

avatar van Querelle
Het feit dat er een glamrock zingende travestiet in voorkomt is, wil toch niet zeggen dat het aanleunt op The Rocky Horror Picture Show? Dit is een totaal andere film met totaal andere personages. Het thema vertoond eerder gelijkenissen met een film als In Einem Jahr mit 13 Monden.

avatar van Aapje81
Je hebt natuurlijk gelijk maar als ik een glamrock zingende travestiet zie is de eerste associatie die ik krijg, hey dit heb ik Tim Curry al eens eerder zien doen. Dit doet overigens niets af aan de geweldige acteerprestatie van John Cameron Mitchell. Verder is dit een zeer orginele film die inderdaad een hele andere stijl heeft dan Rochky Horror Picture Show

avatar van gondwana
muziekstukken vond ik goed, film ertussen vond ik niets, had geen enkele band met geen enkele van de personages, kon me helemaal niet inleven in hun drijfveren en zag er de humor ook niet van in.

Jammer, Priscilla was beter.

avatar van psycholamp
gondwana schreef:

Jammer, Priscilla was beter.

Behalve travo's hebben deze films niks gemeen. Dit is veel meer een verhaal met symboliek en Priscilla is meer gewoon een filmpje. De humor is in deze film af en toe briljant!

avatar van Quartz
psycholamp schreef:

De humor is in deze film af en toe briljant!

Bombastische, humorvolle, vette, soms ontwrichtende rockmusical-cultfilm, vol heftige kleuren, glitters en onvervalste make-up. Origineel onderwerp.

Of veel mensen hier op MovieMeter begrijpen de film verkeerd of ik zit met mijn bewondering voor deze prent op een heel andere golflengte dan het merendeel onder ons.

Ik denk ook dat je deze film echt een kans moet geven en niet zomaar moet kijken 'als leuk filmpje tussendoor', er zit namelijk nogal een verhaal in. De eerste keer dat ik Hedwig and the Angry Inch zag vond ik er ook niet bijster veel aan, maar toen vrienden van mij er hele andere verhalen inzagen als ik, heb ik de film nog eens bekeken. Toen zag ik allemaal nieuwe dingen waar ik eerder niet over na had gedacht. De geanimeerde scènes in de film vertellen ook op subtiele wijze gedeeltes van het verhaal van Hedwig, aangevuld met veelal prachtige muziek.

En juist omdat deze film mijn fantasie zo prikkelt, vind ik het geweldige cult-cinema.

avatar van VanRippestein
Tja, ik had er ook wat moeite mee om hier in te komen. Grap en traan gaan hier hand in hand, maar allebei komen ze er niet echt goed door, op wat losse momentjes na, waarschijnlijk door mijn gebrek aan inlevingsvermogen en de karige muziek (hoewel de bijbehorende optredens wel redelijk veel goed maken). Ben het niet echt eens met psycholamp: zoveel meer symboliek had deze film nou ook niet; hier lag het er allemaal alleen wat meer bovenop door de flashbacks en een stukje geschiedenis. Daarnaast zijn de muzikale acts en theatraliteit redelijk gelijk, hoewel priscilla wat beter uitgewerkte personages heeft.

avatar van VanRippestein
Soeperman87 schreef:

kom maar op, ik val onder 1 van die mensen.

Vind der persoonlijk niks geen cult aan. Zeer matige film, weinig verhaal en qua muziek vond ik alleen de titel song zeer mooi.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Knap evenwicht tussen camp en emotie in deze rockmusical-achtige film. Verschillende genres komen voorbij al is glamrock wel de grootste muzikale invloed. Het musicalgehalte zit 'm dan weer in de vrij letterlijke teksten van de liedjes en daar moet je tegen kunnen. De liedjes vertellen het verhaal en soms nog eens wat we net al gezien hebben. Leuke simpele maar doeltreffende animaties. Heb me er prima mee vermaakt.

avatar van royals
Aparte documentaire achtige film/roadmovie. Heb het normaal niet zo op dit soort films maar deze blijft interessant genoeg dat je blijft kijken.

Een tikkie onevenwichtig, maar toch vreemd genoeg om te blijven bekoren.