Hedwig and the Angry Inch (2001)

Komedie / Muziek

geregisseerd door John Cameron Mitchell
met John Cameron Mitchell, Michael Pitt en Miriam Shor

Hedwig is in Oost-Berlijn geboren als de jongen Hansel. Hij werd verliefd op een Amerikaanse soldaat, en onderging een sex-operatie om met hem te kunnen trouwen en naar het westen te vluchten. Helaas is het niet helemaal naar wens verlopen: jaren later tourt Hedwig met haar rockband door de States, en vertelt ze haar levensverhaal tussen de concerten door. Haar tourdata vallen gelijk met die van rockster Tommy Gnosies, een jongen die ooit verliefd was op Hedwig, maar er op een dag vandoor ging met al haar liedjes.

avatar van Aapje81
Leunt erg op The Rocky Horror Picture Show maar heeft desondanks toch genoeg eige smoelwerk om te kunen overtuigen. Het nummer Angry Inch is overigens later gecoverd door Type o negative op de cd Life is Killing me. Toch een behoorlijke aanrader en zeer geschikt voor de tip 100 ofzo

Bombastische, humorvolle, vette, soms ontwrichtende rockmusical-cultfilm, vol heftige kleuren, glitters en onvervalste make-up. Origineel onderwerp.

avatar van VanRippestein
Tja, ik had er ook wat moeite mee om hier in te komen. Grap en traan gaan hier hand in hand, maar allebei komen ze er niet echt goed door, op wat losse momentjes na, waarschijnlijk door mijn gebrek aan inlevingsvermogen en de karige muziek (hoewel de bijbehorende optredens wel redelijk veel goed maken). Ben het niet echt eens met psycholamp: zoveel meer symboliek had deze film nou ook niet; hier lag het er allemaal alleen wat meer bovenop door de flashbacks en een stukje geschiedenis. Daarnaast zijn de muzikale acts en theatraliteit redelijk gelijk, hoewel priscilla wat beter uitgewerkte personages heeft.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Knap evenwicht tussen camp en emotie in deze rockmusical-achtige film. Verschillende genres komen voorbij al is glamrock wel de grootste muzikale invloed. Het musicalgehalte zit 'm dan weer in de vrij letterlijke teksten van de liedjes en daar moet je tegen kunnen. De liedjes vertellen het verhaal en soms nog eens wat we net al gezien hebben. Leuke simpele maar doeltreffende animaties. Heb me er prima mee vermaakt.