Cutthroat Island (1995)

Verenigde Staten / Frankrijk / Italië / Duitsland
Avontuur / Actie

geregisseerd door Renny Harlin
met Geena Davis, Matthew Modine en Frank Langella

Jamaica, 1668. Morgan Adams' vader was een illustere piraat. Van hem heeft ze op zijn sterfbed de helft van een kaart gekregen, waarop de coördinaten staan waar een schat begraven ligt. Maar Morgan heeft ook nog een ander doel: ze wil de dood van haar vader, die door zijn broer Dawg Brown werd omgebracht, wreken. Om aan beide missies te kunnen beginnen, probeert ze de bemanning van haar vaders boot te overhalen om met haar mee te varen naar Cutthroat Island, waar de schat begraven ligt...

Deze film kwam uit op een moment dat niemand zat te wachten op een piraten film. De film schijnt behoorlijk veel verlies te hebben gemaakt.

Persoonlijk vond ik de film nog niet eens zo slecht.

grovonion schreef:
Mee eens. Is alleszins beter dan Pirates of the Caribbean 2 en 3 samen (1 is voor alle duidelijkheid wel beter dan deze).

ben ik met je eens
vondt hem ook beter dan pirates 3
voor mij 4 sterren

avatar van mnrk
DragQueen schreef:
Leuke avonturenfilm, die best weet te boeien. davis en modine spelen leuke rollen, en komen af en toe leuk uit de hoek. verder zijn de actie scenes wel aardig uitgevoerd, en zijn de kostuums en sets dik in orde. het verhaal is bovendien erg verteerbaar. al met al een vermakelijke film.

Natuurlijk kan je deze niet vergelijken met de P.O.T.C....maar de omschrijving zoals die hierboven staat is ook die van mij.

avatar van Seifer
Hopeloos

avatar van Al DeNiro
Onterecht geflopt als je het mij vraagt.

De film ademt de sfeer van die tijd en is avontuurlijk.

De achtervolgingen, zwaardgevechten en enteringen van schepen zorgt ook voor genoeg spektakel.

Alleen Geena Davis als vrouwelijke piraat is niet helemaal geloofwaardig.

avatar van Timecop
1995 in acht nemend, doet deze film in geen enkel aspect onder voor de POTC trilogie. Zeer avontuurlijke, spannende en spectaculaire aktiefilm. Dikke 3+

avatar van rep_robert
Cutthroat Island is een groot actie/avontuur spektakel dat 2 uur lang puur vermaak biedt.

Het verhaal is lekker simpel, het gaat gewoon om een schat, die gezocht wordt en het wordt een race wie de schat als eerst bereikt.
Op de weg hiernaar toe gebeurt er lekker veel. Veel actie, ontploffingen en vermakelijke avontuurtjes. Je kan zien dat ze niet zuinig zijn geweest met het budget.

Hoe je hierbj de rol van Geena Davis moet beoordelen ligt natuurlijk aan jezelf, maar ik vind een vrouw in de hoofdrol niet helemaal perfect in zo'n film als dit. Het komt toch een tikje ongeloofwaardig over. Daarbij komt ook nog dat ik haar niet altijd even sterk vind acteren en de one-liner tegen het einde vd film was al helemaal slecht:
"Bad Dawg"
Er zitten ook wat foutjes in de film, bijvoorbeeld het piratenschip dat op het einde nog helemaal intact is. De Titanic had dan ook wel van dit materiaal gemaakt kunnen worden, als je na tientallen kanonschoten een helemaal intact schip hebt

Buiten dit is het gewoon een vermakelijk avontuur, met mooie, tropische locaties en prachtige piratenschepen.
Als je het verhaal en de vrouwelijke piraat met een korrel zout neemt en de over de top actie waardeert kan je veel plezier beleven met dit vrolijke piratenavontuur.

ace leader
Hele goede muziekscore in deze film. Wel een leuk standaard verhaaltje en kijkt makkelijk weg...3 sterren. Het moest Geena Davis de actie-genre 'inhelpen'.

Wat grappig is aan deze film is dat het de wereldrecord heeft van de grootste box office flop ooit.

Budget: $115 miljoen
Box office opbrengst: $10 miljoen
Totaal verlies: $105 miljoen

avatar van Zinema
Zinema (crew)
De voorloper.

Van Depp en consorten. Althans, dat zou je bijna zeggen. Ware het niet dat dit werkje net iets minder vakkundig in elkaar is gestoken dan de beroemde trilogie. Toch is e.e.a. niet veel minder sterk, want mijns inziens zijn die films ook geen feest.

Waarom dit toentertijd met de grond gelijk werd gemaakt is mij niet geheel duidelijk geworden. Al is wel duidelijk dat de sufheid van deze flick afstraalt. ZIe het als een uiterst clichématige en voorspelbare avonturenfilm voor de jeugd, die eigenlijk bedoeld was voor volwassenen.

Doorsnee.

avatar van SnakeDoc
Wat een laag cijfer. Heb dit toch altijd een pracht film gevonden!

3,5 !!

perfecte film als ik me klote voel.
goede actie en een ontiegelijk lekkere geena davis.

avatar van MovieHolic
Tja een typische B-film ...
Voor wie van foute "vrouw overwint alles actiefilms" houdt

avatar van rep_robert
Alleen is het geen b-film met een budget van 115 miljoen Dollar. Dat valt ook wel af te zien aan de film(sets en special effects). Het feministische ondertoontje is wel wat minder natuurlijk

Apart inderdaad, misschien wel de duurste B film ooit. Op zich viel de film me mee. Best vermakelijk af en toe en echt slecht werd het niet. Doet niet eens veel onder voor Pirates of the Caribbean (vooral de vervolgen dan) en ik verbaasde me erover hoeveel de films gemeen hebben (naast de piraten).

avatar van the new guy
Wo, hier heeft mijn jeugdherinnering me helemaal in de steek gelaten. Van 4 naar 2 is een richtige aanpassing, maar wel terecht denk ik.

Deze film is naar mijn mening dus leuk voor kindjes, maar verder slechte, goedkope onzin, dat aan alle kanten rammelt.

domkey
Zoals een ouderwetse avonturenfilm, ik hou er van.
Leuk kijkgenot voor people van 7-77 jaar.

avatar van DVD-T
Leuke Swashbuckler die voor een hoop vermaak zorgt.

Renny Harlin gaat meestal voor het vermaak dan voor het verhaal in zijn films. Soms is dit geslaagd en soms niet. In Cutthroat Island is het een beetje half geslaagd. Het verhaaltje is best leuk, en interessant genoeg om ruim 2 uur te blijven volgen. Veel piraten, mooie locaties, af en toe een grappig moment en de zoektocht naar een enorme schat. Ook bevat de film veel actie, en die is toch wel wat minder. Die is vaak erg rommelig en ontzettend houterig. Komt ook door de acteurs die geen een van allen, buiten Langella om, lekker in hun rol zitten. Door de niet overtuigende prestaties komt alles in de film niet erg lekker over. In de actiescènes lopen vooral Geena Davis en Modine er wat verloren bij. Toch blijft het van begin tot eind wel leuk, vooral het laatste gevecht was een parel binnen de film. Al sleept die na een tijdje wel erg aan, en wordt het een beetje overkill.

DVD-T schreef:
Leuke Swashbuckler die voor een hoop vermaak zorgt.

Renny Harlin gaat meestal voor het vermaak dan voor het verhaal in zijn films. *

Is dat een tegenstelling dan?

avatar van Donkerwoud
Niet zo verschrikkelijk slecht als men wil doen geloven, maar ook weer niet zo vermakelijk als die andere piraten.

Gewoon leuke piraten film, niet te vergelijken met POC maar gewoon leuk

avatar van movie acteurs
Piratenfilm die niet veel voorstelt maar de decors, kostuums, special effects en sets maken het wel goed. Slecht is deze film niet maar het mist iets. En Davis, ze ziet er hier niet uit maar wint wel elk gevecht en kan zelfs vier paarden lopend bijhouden. Knap hoor Maar voor de film toch nog een 3,0.

avatar van sofripa
sjonnie40 schreef:
Gewoon leuke piraten film, niet te vergelijken met POC maar gewoon leuk

Zo is het maar net Sjonnie. Biertje erbij. Prima!

avatar van TragieStar.*
Vroeger zovaak gezien, maar weet er nu heel weinig van Wil de film graag nog een keer zien nu in wat ouder ben en er misschien iets meer van kan gaan genieten. Dus dan maar wachten tot die weer een keer op tv komt

avatar van Jan W
Nou, hij ligt bij de FRS voor 2,50 euro in de bak dus wachten hoeft niet. Las dat deze film de grootste flop aller tijden is (kosten ongeveer 100 miljoen, opbrengst 10 miljoen) en wilde dit wel eens met eigen ogen zien. Met Pirates of the Caribbean én een oude voorloper als Captain Blood (met Errol Flynn) in gedachten is deze film wel een stuk minder. Davis en Modine (als Flynn lookalike) spelen aardig maar er rammelt wel het een en ander aan deze film. De schurken zijn cliché booswichten, de effecten zijn matig (gezien het hoge budget) en het verhaal voorspelbaar en vaak erg overdreven. Positief is dat de film met plezier gemaakt is en dat de actiescenes OK zijn. Achteraf is het wel gedurfd om na een flop als deze Pirates of the Caribbean te gaan maken. 3*

avatar van Embie
Vermakelijke film!

avatar van RuudC
Cutthroat Island mag in artistiek opzicht niet zo’n flop zijn als op financieel vlak, het is verre van een goede film. Echt goede piratenfilms zijn er nauwelijks. Ook van de Pirates of the Caribbeanreeks heb ik geen hoge pet op. Toch moet het helemaal niet moeilijk zijn om een goede piratenfilm te maken. Het is gewoon jammer dat het ook hier weer zo’n kleffe drama moet zijn.

Waar Cutthroat Island het meeste onder te lijden heeft is het afgrijselijke acteerwerk van Geena Davis. Slechts haar iets prettiger voorkomen zorgt er voor dat ze mijn voorkeur boven Keira Knightley krijgt. Opvallend is wel dat hun rollen qua karakterinhoud identiek zijn. De andere hoofdrolspeler, Matthew Modine doet het overigens niet veel beter. Het is voor mij met afstand de slechtste rol die ik hem ooit heb zien neerzetten. Tot overmaat van ramp hebben die twee dan ook nog eens het slechtste script meegekregen. Wat een erbarmelijke dialogen en helaas ook een totaal gebrek aan (goede) humor.

Het enige waar ik nog wel bewondering voor kan opbrengen zijn de keurig verzorgde decors. Het soort actiespektakel is niet mijn kopje thee. Ik heb er al vaker over gezeurd. Het is leuk voor kinderen, maar semi-komische zwaardgevechten spoel ik nog altijd met alle plezier door. Hetzelfde geldt voor de gemene uncle Dawg (HIJHEETECHTZO). Wie daar allemaal langs kan kijken en geen enkele moeite heeft met weinig originele jongensboek schatzoekersverhalen, kan dit best zonder afgrijzen aanzien.

Reinbo
Bets leuke mislukking. De grappen zijn flauw, het verhaal weinig spannend en het tempo en de chemie ontbreekt. Maar toch vond ik dit leuk. Waarom? De locaties, stunts en special effects zijn echt. Geen digitale trucage die alles mogelijk maakt, maar een fijne old school avonturen film die mij prima twee uur wist te vermaken, alle knullgheden incluis.

Kleine 3,5*

avatar van alexspyforever
Vergelijkingen met Pirates of the Caribbean lijken onvermijdelijk. Ik ben geen liefhebber van piratenfilms maar omwille van de soms wel onnozele humor kan ik deze en Pirates wel goed smaken. Misschien dat Pirates nog net iets de bovenhand haalt omwille van het fantasygehalte en de geweldige Jack Sparrow, is vrouwelijke piraat Geena Davis 100 maal beter dan Keira Kneightley en zou ook Orlando Bloom in haar schaduw staan. Leuk filmpje als je niet teveel wil nadenken en lekker wil ontspannen. Als je van Geena Davis houdt zoals ik dat komt dat wel goed.

avatar van AFCALS
Slechtste film in maanden is dit. Sowieso verpest je al het direct voor mij door een vrouw de hoofdrol te geven in een piratenfilm... Geen idee waarom, het is iig de meest waardeloze piraat ever. Als er dan zo nodig een vrouw in een mannenfilm moet, dan graag in de rol van Keira Knightley, als dochtertje van een hoge pief, lekker op de achtergrond. Daarnaast verpest je het nog erger door acteerprestaties te leveren die geeneens boven GTST uitstijgen. Zwaard gevechten waren verschrikkelijk slecht, met Geena Davis voorop. Het hele sfeertje aan boord slaat nergens op. Het heeft niks met piraten te maken. En dat is ontzettend jammer, want de schepen zijn prachtig mooi, locaties prachtig. Het kanonvuur is prima in beeld gebracht. Er was sprake van een goede slechterik. Maar dan toch weet je het zo te verpesten met keuzes voor acteurs, acteerprestaties, slechte grappen en een waardeloze sfeer. Dat is best knap.

1.5

avatar van Daenelia
Eindelijk! Een vrouwelijke piratenkapitein! Heerlijk! Het is een stap in de goede richting. Het is geen historisch super-accurate film. Maar wel een fijne avonturenfilm. Jammer van Matthew Modine. Hij lijkt er niet echt lol in te hebben. Misschien dat hij dacht dat hij de hoofdrol speelde of zo, maar dat is toch echt Geena Davis. En zeker geen Errol Flynn.

Toch blijft het een film waarvan je denkt dat er iets mist. Misschien is het personage van Davis, Morgan, niet genoeg uitgediept. Het is fijn om een vrouwelijke (actie)held te zien, die eens niet voortdurend gered hoeft te worden, of de lachers op de hand krijgt door onhandig met een zwaard te zwaaien (hoewel...), maar ik weet het niet. Er mist iets.

Toch geniet ik iedere keer van deze film. Dan denk ik: het is een begin. Ooit, ooit komt er een actiefilm met een vrouw in de hoofdrol die ik echt geloof. En dan denk ik: oh, die is er ondertussen al: Kill Bill.