Brokedown Palace (1999)

Drama / Thriller

geregisseerd door Jonathan Kaplan
met Claire Danes, Kate Beckinsale en Bill Pullman

Alice en Darlene, beste vrienden, besluiten het behalen van hun diploma te vieren met een reisje naar Thailand. Daar raken ze bevriend met de Australiër Nick Parks, die hen overhaalt om met hem mee te gaan naar Hong Kong. Op het vliegveld worden ze echter opgepakt wegens drugssmokkel. Ze worden veroordeeld tot 33 jaar cel, en in hun wanhoop nemen ze contact op met de Amerikaanse advocaat Hank.

avatar van Oliveri
Lekkere wegkijker: goed verhaal en de nodige spanning. De soundtrack verdient ook een pluim.

Deze film maakt toch indruk en bezorgt mij zelfs een aantal keren kippenvel.

En wel om de volgende reden: ik heb in 2014 in Kuala Lumpur gewoond weliswaar Maleisië en geen Thailand. Iedere werkdag zelfde tijd reed langs mijn huis het gevangenentransport naar de rechtbank. Anno 2014 was dat nog steeds een halfopen soort pick up truck met een huif en bewakers aanwezig in de laadbak. Gevangenis is in KL heel slecht en alles related met drugs in deze landen is een big no-go area.

Alleen daarom al kijk ik dit soort films met grote interesse, in het rijtje:

-Bangkok Hilton
-Midnight Express
-Return to paradise
-Traffik (origineel uit 1989 voor channel4)

Past deze film zeker. Het gevangenis leven geeft een sfeer weer hoe het daar moest zijn. Misschien is het acteerwerk niet altijd even hoogdravend, daarentegenover zet Bill Pullman dan weer een sterk character weer van een westerling die in Azie leeft.
Zeker de moeite van het bekijken waard, 4 sterren.
Inderdaad de soundtrack is top.

Van bovengenoemde films blijft Bangkok Hilton met Nicole Kidman mijn topper!

Lees onderstaande link als je iets wilt lezen van een ervaringsdeskundige:
De Maleisische gevangenis

Orange800 schreef:
Van bovengenoemde films blijft Bangkok Hilton met Nicole Kidman mijn topper!

Vast en zeker

Redelijk goede thriller, die past in het rijtje van films als 'Bangkok Hilton' en 'Midnight Express', al zijn deze 2 wel beter.
Maar beide hoofdrolspeelsters doen het prima, zijn ook topactrices.
Kortom: goede film die echt gebeurt kon zijn.

avatar van blurp194
Aardig regenachtige-zondagmiddagfilmpje. Vooral leuk door de aanwezigheid van de frisse en erg jonge Danes en Beckinsale, verder is het wat erg veel afgekeken van Bangkok Hilton - en die is toch wel een tikkie beter. De dames spelen erg goed, maar de bijrollen stuntelen af en toe wat veel, vooral Pullman viel me wat tegen.