Doctor Zhivago (1965)

Verenigde Staten / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door David Lean
met Omar Sharif, Julie Christie en Alec Guinness

De film, die zich af speelt vlak voor en de jaren na de Russische Revolutie, volgt het leven van Zhivago die trouwt, een familie opvoedt, en zijn leven totaal verwoest ziet worden door de Eerste Wereldoorlog en de Revolutie.

avatar van Djarune
Prachtige David Lean die net als Bridge over the River Kwai niet in de top 250 staat maar er wel in hoort!

avatar van ®Tc
Een romantisch drama van 200 minuten.

Op dat vlak beviel Gone With the Wind me wel, maar kon Doctor Zhivago dat ook? Eigenlijk niet. Gone With the Wind staat eigenlijk op elk vlak voor dan deze film en die film is dan nog z'n 30 jaar ouder. Echt positief kan je dat niet noemen.

Doctor Zhivago is eigenlijk 1 grote dode boel. Het typisch romanverhaaltje is veel te lang uitgerokken en visueel valt er maar weinig te beleven. Enige hoogstaande scènes spelen zich af in de trein. Nog een groot minpunt was de rare montage: Je zit te kijken naar actie op het ijs en 5 seconden later zit je opeens in een zonnig korenveld waarna je enkele seconden later een personage dat al eventjes uit de film was weggeweest lopen door de sneeuw. Kon er maar weinig van maken.
Veel locaties maar weinigen voegen werkelijk wat toe. Verder is het weinig regisseren maar eerder registreren.

Dat gaat dan eigenlijk ook al compleet de mist in. De film grijpt je niet bij de keel, het kon me eigenlijk maar weinig boeien wat die personages nu allemaal deden. De acteurs deden het degenlijk maar ook in vele scènes veel te houterig.

Gedoemd voor een buis denk je dan, maar dat weet het einde van de film toch nog te redden. Vond het wel passen in de dramatiek.

avatar van HarmJanStegenga
Mwah, beetje een tegenvaller. Vooral het eerste uur was een beetje saai. Wel veel mooie plaatjes, eigenlijk de hele film door wel, maar ik moest op een gegeven moment wel erg veel koffie drinken om hier doorheen te komen.

Het laatste uur vond ik het best geslaagd, vooral omdat het tempo, met veel gebeurtenissen wat opgeschroefd wordt. De sfeer zit er lekker in, Sharif doet het goed, maar het deed me niet zoveel allemaal. Gelukkig blijft het mooie beelden regenen, want dat is het sterkste punt in deze film. Prachtige besneewde landschappen, de mooi geschoten treinrit, het prachtige huis in ''the middle of nowhere'' en toch een beetje een romantisch ondertoontje die me wel aardig beviel eigenlijk. Mooie vrouw trouwens, die Julie Christie in deze film.

Saai vond ik 'm niet echt, maar het tempo had de eerste twee uur wel hoger mogen wezen. Cinematografisch is dit een meesterwerk, voor de rest helaas niet. Toch eigenlijk makkelijk een voldoende, omdat de vele mooie plaatjes (ook de sfeer in o.a. de huizen en restaurants was geweldig) me wel bij zullen blijven.

avatar van royals
Voor mij nog steeds de film die de romantiek en tragiek van een relatie het beste verwoord. Lang maar prachtig epos hoe hartverscheurend liefde kan zijn.

avatar van Vinokourov
Na een lang saai en ietwat onduidelijk intro volgt gelukkig toch nog een mooi epos over een dichter die tussen twee vrouwen heen en weer geschud wordt. Met ruim 3 uur film heb je enig geduld nodig, maar ik vond dat ik als kijker uiteindelijk niet teleurgesteld ben. Op cinematografie scoort Doctor Zhivago erg hoog. Ook al is er geen enkele minuut gefilmd in Rusland, met de schitterende sneeuwlandschappen en andere decors wordt een overtuigende sfeer neergezet. Met deze knappe productie overtreft David Lean zijn andere epos Lawrence of Arabia, die het ook al zo moet hebben van een mooie cinematografie . De drie hoofdpersonen doen het eveneens prima, al vond ik Julie Christie met haar kapsel heel jaren '60 aan doen.

Eeen monument van een film alhoewel hij nu toch wat ver over de datum begint te geraken. Sommige beelden zijn onvergetelijk: de gele velden in de lente. de sneeuw in de winter. Maar het mooiste blijft de muziek en die is tijdloos.

Meeslepende en groots opgezette film met een episch verhaal waarin een goede balans tussen het politieke en romantische gedeelte. Prachtige muziek, camerawerk en vele mooie plaatjes. Ook een aantal mooie scenes waarvan de treinreis een absoluut hoogtepunt. Uitstekend acteerwerk van de gehele cast en ondanks de lange speelduur behoorlijk onderhoudend.

avatar van mrmojorisin123
Na The Bridge on The River Kwai en Lawrence of Arabia was het de beurt aan het derde epos van David Lean. Hij die zo bekend stond voor zijn indrukwekkende decors en massascènes, zijn oog voor detail en primitieve manier van regisseren. Hij zou desnoods dagen wachten om een shot te filmen als de juiste wolk in de lucht hing.

Na de grote doorbraak van Omar Sharif in Lawrence of Arabia, kreeg hij nu de hoofdrol als Yuri Zhivago. Daarnaast speelde de bloedmooie Julie Christie de rol van Lara, een echt sterke prestatie!

Het verhaal situeert zich ten tijde van de bolsjewistische revolutie. Yuri Zhivago is getrouwd met Tonya maar is dolverliefd op Lara. Zij is de jonge vrouw die misbruikt werd door Victor Komarovsky en later trouwde met revolutionair Pasha. Deze heeft echter meer belangstelling voor de revolutie dan voor Lara. Op de gruwelijke slachtvelden van de revolutie kruisen de wegen van Zhivago en Lara opnieuw..

Het was een gewaagde keuze om de roman Dr. Zhivago te verfilmen. Het zal volgens mij minder mensen bekoren als over de oorlogsheld Lawrence of Arabia.

Het camerawerk was niet van het niveau van het 8-jaar-oudere Letyat Zhuravli maar haalde toch ook een hoog niveau.

avatar van AGE-411
Deze staat ook hoog in mijn verlanglijstje. Komt volgende maand (na de examens) aan bod.

avatar van Boneka
Had de film nog nooit gezien, wel van gehoord uiteraard, maar hij kwam dan ook uit toen ik in de maak lag

Het eerste uur is wel even doorbijten. Op sommige vlakken is hij ook wel wat rommelig. Er had best een betere structuur in gemogen, dan was het wellicht beter te volgen. Maar dat is dan ook mijn enige kritiek. Het is een fantastisch verhaal over een zeer koud Rusland. Elkaar kwijtraken en weer terug vinden. Romantiek, oorlog, ontberingen het heeft van alles wat. Verwacht geen spannende film, maar ga er rustig voor zitten. Een plaspauze zit er ook in, dus wat wil je nog meer. Overigens heb ik deze film op blu ray gezien en ik moet zeggen hij ziet er schitterend uit. Dat ze zo'n oude film van '65 nog zo mooi konden maken had ik niet verwacht. En omdat we zo weinig van Rusland weten is het best ook een mooie geschiedenisfilm. Daarvoor moet je dan wel 3.20 uur voor over hebben.

Vond dit wel een hele mooi film, maar toch minder dan ik ervan verwacht had. Visueel is het erg mooi, en de tijd waartegen deze film zich afspeelt sprak me ook aan. Het verhaal zelf vond ik ook goed, net als het acteerwerk, alleen mist er net een stukje. Had het meer romantischer verwacht, want een vreemdgaande Yuri vond ik niet echt romantisch. Vond het ook niet eerlijk tegenover Tonya(als zij nou een naar mens was geweest...) Vond het wel mooi om te zien hoe Yuri heen en weer werd geslingerd tussen Tonya en Lara. Volgens mij houdt hij van allebei, maar kan hij Lara niet loslaten/opgeven.
De lengte vond ik geen probleem, heb me totaal niet verveeld of gedacht; wanneer is ie nu afgelopen? Het einde toen Yuri Lara zag lopen vond ik ontzettend indrukwekkend. Schrijnend hoe hij haar wilde roepen en uiteindelijk neer viel en zij niets merkte.

De verfilming van Boris Pasternak's bekroonde boek door David Lean is in velerlei opzicht gedenkwaardig. Naast het dramatische verhaal trakteert de film de kijker op een spectaculaire en zeldzaam fraaie cinematografie én op de onvergetelijke muziek (Lara's Theme) van Lean's 'huiscomponist' Maurice Jarre.
Neem daarbij het sterke acteren van Omar Sharif, Julie Christie, Rod Steiger en Geraldine Chaplin (in een van haar eerste films) en je hebt een film, die ondanks zijn lengte (meer dan 3 uur), van begin tot eind boeit. Heel mooi.
Ik ben benieuwd naar de televisie-remake met Keira Knightley en Hans Matheson.

Ik heb de remake uit 2002 inmiddels ook gezien. Is niet onaardig,maar op alle fronten (cast, muziek, cinematografie) duidelijk minder dan dit origineel uit 1965.

avatar van Spetie
David Lean neemt de tijd om zijn films te vertellen heb ik bij zijn vorige films gemerkt en bij Doctor Zhivago is het eigenlijk niet anders.

Een film van 197 minuten is altijd even afwachten wat het oplevert. Als zo’n film tegenvalt is het natuurlijk een erg lange zit. Gelukkig bleek dat wel mee te vallen, want Doctor Zhivago is toch wel een behoorlijk goede film. Desondanks had ik toch wel wat moeite om in de film te komen. Hoewel de beelden en plaatjes gedurende de gehele film van grote schoonheid zijn, vond ik het verhaal in het eerste gedeelte van de film nog niet echt boeiend. Gelukkig komt dat gedurende de film steeds beter op gang.

De sfeer is erg goed. Met veel sneeuw en soms ook sombere beelden wordt een prima Russische sfeer gecreëerd. Daarentegen is het dan wel weer raar om de mensen Engels te horen praten. Hoewel het hier geen grote stoorfactor is, ben ik ervan overtuigd dat de film met Russische acteurs nog authentieker was geweest. Desondanks spelen de acteurs goed. Omar Shariff en Julie Christie vullen de belangrijkste rollen prima in. Verder zijn ook de bijrollen in orde.

Het is alleen jammer dat ik uiteindelijk niet volledig meegezogen werd in het verhaal. Ik vond het allemaal op mooie wijze gebracht en gepresenteerd worden, maar desondanks deed het mij niet zoveel als ik gehoopt had. Toch heb ik bij vlagen best genoten van deze film. Vooral het laatste uur is erg goed, mede ook omdat het tempo hier wat hoger ligt. Al met al zeker een bovengemiddelde film.

avatar van Spetie
The One Ring schreef:
Omar Shariff deed me trouwens een beetje aan John Cleese in Fawlty Towerts denken, compleet met snor en kin.

Grappig, dat ik niet de enige was dat dat had, ik had gedurende de film precies hetzelfde.

Vroeger als kind wel eens gezien op TV in de begin jaren 80. Het historische verhaal is best mooi en de vele fraaie beelden en decors zien er natuurlijk prachtig uit. Dat geldt overigens ook voor de muziek die mooi paste bij deze film. De cast deed het natuurlijk ook goed en dan natuurlijk vooral Omar Sharif en ook Julie Christie die destijds ook een fraaie verschijning was. Hedendaags zou ik deze film niet meer kijken want bijna 200 minuten is toch wat teveel van het goede voor deze film en hij is ook wel een beetje gedateerd. De film wordt overigens nog regelmatig uitgezonden op MGM of TCM, maar langer dan een paar minuten kijk ik er meestal niet naar. Maar al met al is dit gewoon een mooi romantisch drama en eigenlijk ook wel een film klassieker.

avatar van 93.9
Iedereen heeft het over de prachtige muziek, nou vond er niets aan.
Film is wat lang, maar blijf je nu toch langer bij. Je ondergaat een klassieker in plaats van kijkt.

avatar van james_cameron
Onverwoestbare klassieker, nog steeds indrukwekkend, ook na bijna 50 (!) jaar. Het verhaal is meeslepend en het ziet er allemaal prachtig uit. Lean toont zich na Lawrence Of Arabia wederom een meester op visueel gebied, met imposant camerawerk en sporadisch zeer inventieve montage. Ik had de film nooit eerder gezien en zette me schrap voor een boeketreeks-achtig melodrama, maar niets is minder waar. De film is weliswaar romantisch en soms wat dik aangezet qua akteerwerk en emoties, maar dit is filmmaken op hoog niveau. Sharif en Christie zijn perfect gecast en er zijn mooie bijrollen van Alec Guiness en Rod Steiger. Net als na het zien van Lawrence Of Arabia zeg ik: zo worden ze niet meer gemaakt.

avatar van Ayres
Dit is zonder twijfel de langste film die ik ooit heb gezien. Ik betwijffel of er langere films bestaan...

avatar van LimeLou
Ayres schreef:

Alsjeblieft.

avatar van Ayres

Bedankt, ik ben benieuwd.

avatar van AGE-411
Hier eentje die vergelijkbaar is met deze film: Lawrence of Arabia (1962)

avatar van RuudC
Met de romantiek vond ik het wel meevallen eigenlijk. Doctor Zhivago is een prima oorlogsdrama dat zich voor de verandering niet in de tweede wereldoorlog afspeelt. Er is een klein stukje eerste wereldoorlog, maar veruit het interessantste politieke toneel is zonder twijfel de Russische revolutie, omdat je daar de ingrijpende veranderingen ziet voor het volk. Dat het geen vetpot was, begin vorige eeuw, wordt al snel duidelijk. Het is geen zeldzaam verschijnsel dat mensen, zoals Zhivago, op jonge leeftijd al wees waren.

Toch ben ik niet overtuigd. Ik snap best dat dit voor veel mensen een klassieker is. Wat de speelduur, verhaalopbouw en de muziek (helaas geen Morricone) betreft, deed dit me erg aan het westerngenre denken, maar ik vind de film gewoon te lang. Er zitten genoeg scenes en momenten in die best weggeknipt hadden mogen worden. Misschien was het zelfs beter geweest als een aantal van die scenes vervangen zouden worden door momenten waarin dieper op de politieke situatie ingegaan wordt.

Het einde vond ik op z’n zachtst gezegd een beetje vreemd, maar het past wel in het tragische levensverhaal van dokter Zhivago. Laat ik het er maar op houden dat er een aantal sterke stukken in zitten, zoals in die trein naar de Oeral. Mooie rol van Omar Shariff.

avatar van Decec
Een prachtig Romantiek/Dramafilm...
Heel mooi verhaal...
Perfect klassieke muziek (DTS)...
Schitterend mooi landschap...
Super mooi HD kwaliteit, behalve zie je als sneeuw is altijd geruis...
Mooi Kostuums...
Uitstekend acteerwerk...
Bekende acteur Omar Sharif speelt zeer goed...
Het is echt lange film, maar het is wel een moeite waard...

avatar van rep_robert
Ayres schreef:

197 minuten?

Euhh uit mijn hoofd even snel een paar:

Alle LOTR films Extended Cuts

avatar van Alittleromance
Deze film vond ik de beste film van 1965

JvB Lucas
Djarune schreef:

Het valt me inderdaad nu pas op dat het 200-minuten durende epos Doctor Zhivago niet in de top 250 staat.

JvB Lucas
Doctor Zhivago
alternatieve titel: Dokter Zjivago

Tonya! Can you play the balalaika?

Prachtig historisch document over de Russische Revolutie.

Het is natuurlijk Engels gesproken, terwijl het zich in Rusland afspeelt maar daar kan ik op zich wel bij wegkijken. Ik denk dat het ook onmogelijk was in die tijd om de film zo authentiek te maken in taal, aangezien de Koude Oorlog volop bezig was. Maar dit... dit werkt ook. Dit geeft een hele moeilijke en belabberde tijd neer in de geschiedenis.

David Lean heeft er een prachtig epos van gemaakt. Hij laat niet alleen zwaar indrukwekkende beelden zien, maar ook qua acteerwerk ben ik hier zeer over te spreken. Omar Sharif en Julie Christie spelen het perfecte koppel als Yuri en Lara, wat spelen die mooi zeg! Ik werd zeer overtuigd door hun liefdesrelatie die bijna onmogelijk gemaakt werd door de revolutie. Maar ook Geraldine Chaplin speelde een indrukwekkende rol als Tonya, ik kijk sowieso graag naar de actrice. De film is naar mijn mening perfect geacteerd.

De cinematografie is schitterend. Al op het begin werd ik meegezogen door de scènes van Yuri als kind en dan wordt er filmisch al zoveel moois laten zien. Maar daarna wordt het er niet minder op... de scènes dat de bolsjewieken te paard worden aangevallen op de straat midden in de nacht, de lange trein reis die Yuri, Tonya en hun kind maken om thuis te komen (met overigens een geweldige cameo van Klaus Kinski), de schitterende mooie beelden als ze daar aankomen en de scènes dat in ze dat koude huis zitten en dat Yuri de "lara"-gedichten gaat schrijven. Het zijn zo'n prachtige scenes die cinematografisch schitterend zijn opgenomen.

Doctor Zhivago is een 200-minuten durend historisch epos.
Hij is niet alleen verplichte kost om te zien hoe mensen beïnvloed zijn door de Russische oorlog, maar hij is ook nog eens prachtig gemaakt.
*4,5

Vanaf 26 december in de bioscoop (EYE, re-release)

avatar van romar10dsf
Krachtige sfeerimpressie van de Russische revolutie. De thema's uit het boek komen in deze film ook voortreffelijk naar voren.