Doctor Zhivago (1965)

Verenigde Staten / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door David Lean
met Omar Sharif, Julie Christie en Alec Guinness

De film, die zich af speelt vlak voor en de jaren na de Russische Revolutie, volgt het leven van Zhivago die trouwt, een familie opvoedt, en zijn leven totaal verwoest ziet worden door de Eerste Wereldoorlog en de Revolutie.

Jordy schreef:
Ach, laat ik toch maar niet stemmen, kon het na anderhalf uur echt niet opbrengen om verder te kijken. Houterig, saai, deed me emotioneel niets, slechts af en toe een mooie scene hier en daar... ik probeer het over 10 jaar nog wel een keer. Waar is toch die tijd gebleven dat ik de zelfdiscipline had om me door dit soort films te worstelen, alleen maar "om 'm gezien te hebben"

blijf toch volhouden. is echt wel de moeite.
ik vond er in het begin ook niks aan, maar heb hem toch met plezier uitgekeken.

avatar van Pacino88
Diesel schreef:
Het verhaal kan verdeeld worden in drie stukken; voor de revolutie, tijdens de revolutie en na de revolutie. Het stuk tijdens de revolutie boeide mij het meest en het stuk na de revolutie vond ik duidelijk minder maar als geheel is de film zeker geslaagd. Visueel prachtig, geweldige muziek en een aardig verhaal.

Ben ik het ook mee eens.Wel wat traag,maar het einde maakt weer veel goed.Alec Guiness had echt een grotere rol moeten hebben,echt schitterende acteur.

avatar van Poisonthewell
Heerlijke klassieker. Komt inderdaad een tikkie traag op gang, maar wordt hoe langer, hoe mooier. Niet zo goed als Lawrence of Arabia, maar toch wel beter dan The Bridge on the River Kwai. 4,5*

avatar van The One Ring
Een film die praktisch iedere romanticus op 5 sterren hoort hebben te staan. Nou zie mezelf niet direct als een romanticus, dus die 5 sterren zitten er voor mij niet in. Dat neemt niet weg dat de film voor mij zeer de moeite waard is. Ik zag er een beetje tegenop omdat ik verwacht had dat het zeer klef zou zijn maar het viel reuze mee. De film is niet alleen een romantisch drama maar een groot avontuur. Lean sleurt je mee naar Rusland en tovert de mooist landschapsbeelden uit zijn trukendoos. Gewoon erg mooi om naar te kijken. Vooral de sneeuwlandschappen zijn geweldig. Daarbij is dit ook als tijdsbeeld een geweldige film. De film gaat over het belang van het behoud van 't individu en het liefdesverhaal past daar goed bij.

Omar Shariff deed me trouwens een beetje aan John Cleese in Fawlty Towerts denken, compleet met snor en kin. Al is Shariff als Zhivago een stuk rustiger. Het acteerwerk was verder in orde, al had Guiness een grotere rol mogen hebben.

Helaas duurt het wel erg lang voordat de film op gang komt. Het eerste uur of zo is niet echt boeiend. De rest gelukkig wel, met als hoogtepunt de treinreis. De lengte van de film helpt wel bij het gevoel dat je een echt avontuur beleefd hebt in de film.
4 sterren

avatar van Guyke
Na The bridge on the River Kwai en Lawrence of Arabia (twee absolute topfilms) is deze Lean een tegenvaller.
De achtergrond is prachtig. Maar datgene wat op de voorgrond gebeurt is niets meer dan een simpel liefdesverhaaltje zoals er in elke soap twee keer per week voorvallen. Het eenvoudig verhaaltje is gewoon niet sterk genoeg om een film van 3 uur te dragen. De prachtige beelden op de achtergrond van de periode vlak voor, tijdens en vlak na de russische revolutie zijn uiteraard schitterend. Maar ze kunnen de film niet genoeg vaart en spanning geven.
Dit maakt van Doctor Zhivago een te lange, saaie en zelfs vervelende film.

Guyke schreef:

Noem nog eens een soap die een liefdesverhaal gebruikt om het belang van gevoel te illustreren in een maatschappij waarin echte liefde nog nauwelijks voorkomt?

TimD
Dit kwam ook voor in Mad TV.

avatar van Guyke
Volgens the One Ring: Een liefdesverhaal die het gevoel illustreert in een maatschappij waarin echte liefe nog nauwelijks voorkomt?

Echt mooit gezegd.
Litterair zelfs.
Maar... Komaan zeg.

Het verhaal gaat gewoon over een man die vreemd gaat.

avatar van The One Ring
Mannen die vreemdgaan kennen geen echte liefde?

avatar van Tenshinhan
Toen ik de bijna 200 minuten zag op het DVD hoes schrok ik al, maar het valt in principe allemaal best wel mee, en dat langzaam tempotje komt de film uiteindelijk ten goede. Goed spel van Christie, Sharrif en steiger, visueel erg mooi en de muziek Maurice Jarre is echt om te smullen.

4.0 sterren.

Een zeer goede en mooie film.
Goed geacteerd door Omar Sharif en Julie Christie
Ik vind dit een goede film hoor, maar misschien ben ik een beetje te jong om helemaal weg te zijn van zulk soort films.
Ik vond hem een beetje te lang.

avatar van Co Jackso
Ik was zeer geboeid door deze film tijdens de eerste 2 uur. Maar daarna werd het allemaal wat minder en was ik blij dat hij afgelopen was. Het kan door de totale tijdsduur komen, maar persoonlijk denk ik dat het laatste uur gewoon wat minder was.

Co Jackso schreef:

Ik vond het laatste uur juist het sterkste.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Sterke film die blijkbaar wel een gemengd publiek wil aantrekken. Veel romantiek, met een dokter nog wel, en de verscheuring tussen twee geliefden. Meer een film voor vrouwen dus denk je. Anderzijds wordt dit geportreteerd tijdens de Russische Revolutie. Ondanks alle films die ik al had gezien met communisten, was er geen een bij die zo duidelijk in beeld bracht hoe het leven was onder een communistisch regime. Meestal laten ze enkel de top zien met de KGB, de koude oorlog en de strijd tegen Amerika. Hier merk je hoe men communisme toepast: herverdeling van het huis van Zhivago omdat het groot genoeg is voor zoveel personen, de voedselbonnen, het verbod op persoonlijk bezit, eigen meningen, genot/plezier, poëzie, ... Het toont ook eens de Russische kant tijdens de Eerste Wereldoorlog.

Daarom vond ik het laatste gedeelte ook veel sterker omdat het daar nog meer aan bod kwam. Alhoewel de hele film toch nodig is om het opkomen van de revolutie weer te geven. Mooie beelden trouwens met die sneeuwlandschappen. Toch een film die je zeker moet gezien hebben.

Ik kon niet genieten van deze film. Dat komt voornamelijk door de lengte. Verder vond ik het allemaal behoorlijk overdreven cinema...

Drazenko
Deze film is van lange kant, en is niet altijd even boeiend. Maar toch is het een hele mooie film, en de muziek uit de film is prachtig. 4 sterren.

avatar van italian
Hele mooie film van Lean !

Heb me eigenlijk bijna niet verveeld tijdens die drie uur, behalve een beetje in het begin, maar daar is het acteerwerk zo van hoog niveau dat je haast met open mond toekijkt. Prachtige vertolking van Omar Sharif en enkele schitterende bijrollen van Rod Steiger en Alec Guinnes, de ene fenomenaler dan de andere ! Bovendien zijn Julie Christie en Geraldine Chaplin, dochter van de beroemde komiek, een lust voor het oog.

Lean serveert zijn drama met wonderschone plaatjes die een even sterke epische kracht uitstralen als het verhaal. Vooral in het tweede gedeelte van de film, nadat ze aangekomen zijn met de trein, zitten er natuuropnames die het inkaderen waard zijn ! , de treinrit, het ijspaleis, de bloeinde bloemen en in het eerste gedeelte de betoging in Moskou... Lean weet elk seizoen op meesterlijke wijze in te blikken : alles, van blaadjes die verkleuren tot vallende sneeuwvlokjes, van kleurrijke bloempjes tot zomerse graanvelden, wordt zo poëtisch en zelfs een tikkeltje nostalgisch in beeld gebracht. Echt fantastisch

Zelf had ik ook helemaal geen last van meligheid of sentimentele momenten, wel sterke emotionele scenes en Lean overdrijft nergens met de emoties van de personages, waardoor ze ook echt reëel aanvoelen en je ook met hen gaat meeleven en je tot het zielig besef komt dat ze geen greep hebben op hun lot en toekomst maar dat die enkel bepaald worden door de barre tijden waarin ze leven. Het romantisch gedeelte werkt hier dan ook heel goed, vond ik.
Maar echt bij de keel gegrepen of meegevoerd door de gebeurtenissen, was ik niet omdat je telkens op de historische feiten aanbotst wanneer de liefdeshistorie zich begint te ontplooien. Jammer...

Lara's theme behoort tot één van de mooiste filmuziekstukken ooit en past erg goed bij de film dankzij het authentieke Russische instrument waarmee het liedje gemaakt is, namelijk de balalaika.

4* met kans op verhoging

avatar van errr
Hele mooie film alleen werdt het soms een beetje irritant omdat de namen zo ingewikkeld waren en omdat ze soms bij een andere naam weren genoemd maar verder heb ik echt genoten
Ohja en in de ondertiteling werd de naam Larisa verkeerd gescheven, er stond namelijk Larissa op deze manier maar het moet zijn Larisa met 1 s.

avatar van BlueJudaskiss
Wat een idioot laag aantal stemmen!

avatar van MorrisJ
Dr.Zhivago is hemels!

Tijdens deze film heb ik heel veel emoties gehad.
Als eerste natuurlijk" L A N G "
Verder spannend, romantisch, fantastische acteurs en actrices, steengoede regisseur, schitterende natuuropnanmen, langdradig soms en vooral een redelijk goede kijk op de gebeurtenissen destijds.
Afschuw natuurlijk over de pogingen van de zittende adel om hun privileges te beschermen. In het wilde weg laten schieten en sabelen.
En de verregaande arrogantie van de nieuwe machthebbers die het allemaal zo goed weten.
Hoeveel van dergelijke taferelen zijn er nu al geweest in de wereldgeschiedenis en hoeveel onschuldige onwetende slachtoffers ziijn daardoor omgekomen.

4.0

Vandernagel
Guyke schreef:
Dit maakt van Doctor Zhivago een te lange, saaie en zelfs vervelende film.
Een goede weerspiegeling van wat ik van de film vond.

3,0 sterren

avatar van rokkenjager
Een heerlijke klassieker met zeer vermakelijke scenes en prachtige verhaal die ik keer op keer kan bekijken.

4 sterren

avatar van sinterklaas
Erg mooie film met als inhoud de geschiedenis van de Russische revolutie. Alles word erg mooi vertoond. De decors van oa Moskou en het Russische landschap anno 1917 zijn fantastisch en het verhaallijn zit ook op een goede volgorde en het acteerwerk is uitstekend (de acteurs waren in het begin voor mij onbekend, niet echt veel van ze gehoord)

De straatrevolutie scenes zijn ook prima in beeld gebracht met een mooi historisch achtergrond. Het sfeertje van de revolutie hebben ze goed nagemaakt. Film is daarom ook best leerzaam. Ook de treinreis door de Oeral is uiteraard het hoogdepunt van de film, vooral ook met die panzertreinscenes, of die scenes met die ondergesneeuwde koepel.

Het verhaallijn zit, zoals hierboven gezegt, goed in elkaar en in een duidelijke volgorde. Het begint allemaal met de jonge Yuri met de dood van zijn moeder, naar zijn volwassen jaren tijdens de revolutie en de eerste wereld oorlog. Alles is prima verzorgt.

Erg mooie klassieker met een hoop geschiedenis erbij. Zou degene die dit verhaal geschreven heeft het zelf meegemaakt hebben? Het 2disc SE was trouwens ook een mooie uitgave.

Een film die na Ben Hur voor mij tot de beste klassiekers behoort. Het zal ongetwijfeld komen omdat ik deze films in mijn jeugd heb gezien. In de jaren '60 was dat enorme bioscoopbeeld natuurlijk al gauw indrukwekkend. Schitterend die romantiek tussen Zhivago en Lara. Het gevoel verscheurt te worden tussen twee liefdes is zo schitterend neergezet. Dit is geen romantiek alleen voor vrouwen. Een beetje kerel met gevoel pakt dit ook op. Ik was 16 toen ik de film zag en voelde het al. Een film over het koude Rusland gemaakt in het normaal warme Spanje. Knap werk. Die rode trein van Strelnikov straalde echt dreiging uit.

Kevin13
heb er gisteren naar proberen kijken aangezien Alex Guinness er in mee speelde. na een een 30tal minuutjes afgezet omdat ik het te saai vond.

ik ga het binnen een paar jaar nog is proberen dan zal mijn filmsmaak toch een klein beetje veranderd zijn

Doctor Zhivagho of hoe mensenlevens overhoop worden gehaald door oorlog en geweld.
Knappe roman, goede film met prachtige beeldvorming.
Nog steeds in.

avatar van tonnyhk
Vandernagel schreef:
Een goede weerspiegeling van wat ik van de film vond.

3,0 sterren

Ik deel ook deze mening. Ik vond de film te lang duren maar geef het toch nog een 3,5 vanwege de mooie opnames en muziek. Waarbij ik in aanmerking neem dat de film in een tijd is gemaakt zonder allerlei technische snufjes van nu.

avatar van Exploitation
tonnyhk schreef:

Volledig mee eens!

Een prachtige film die meesterlijk in elkaar zit, zeer mooi is gefilmd en erg mooie muziek heeft. Een heerlijke klassieker. Ook de verfilming uit 2002 met Kneightley is de mooite waard, dankzij de opnames en de mooie muziek, maar kan niet tippen aan dit pareltje.