Doctor Zhivago (1965)

Verenigde Staten / Italië
Drama / Romantiek

geregisseerd door David Lean
met Omar Sharif, Julie Christie en Alec Guinness

De film, die zich af speelt vlak voor en de jaren na de Russische Revolutie, volgt het leven van Zhivago die trouwt, een familie opvoedt, en zijn leven totaal verwoest ziet worden door de Eerste Wereldoorlog en de Revolutie.

avatar van Jordy
Jordy (admin)
niemand gezien? dit is toch zo'n bekende film?

Mza
Ik heb hem van de week opgenomen dus ik ga hem van de week een keer kijken. David Lean is wel een held van me dus is verwachts er wel wat van.

avatar van Ibrahim
Een echte klassieker aangrijpend.

FisherKing
Klassieker..Verveelde me geen minuut ondanks de lengte !

avatar van Goodfella
Eigenlijk heeft deze film alles wat een echte klassieker behoort te hebben, maar helaas vond ik 'm on-ge-lo-fe-lijk saai. Ik heb de film in een stuk of 6 etappes uitgezeten, anders hield ik het niet vol. Het acteerwerk, camera, grootse verhaal, regie ect. zijn allemaal uitstekend *, maar het werkt hier gewoon niet bij mij...

* vandaar geen extreme onvoldoende, maar een mooie 2,5

avatar van Wolkenmeter
Erg mooie film, waarbij het meteen duidelijk is waarom die de status van klassieker heeft verdiend. Indrukwekkende regie van David Lean, grootse buitenopnamen, prachtige beelden, ... Ik heb alleen de indruk dat ze het verhaal soms wat te snel willen vertellen, waardoor ik de film ook niet echt aangrijpend vond

Vond de film heel mooi, maar ook nooit Echt Aangrijpend.
Onvergetelijke muziek trouwens, van die balalaika. Fantastisch. Alleen hierom zou je het al haast een klassieker noemen

tsja wat zal ik zeggen over dit episch drama.... er wordt aardig geacteerd, maar niet verbluffend goed; er zitten prachtige scenes in (landschappen, ogen van Lara), maar vaak worden ze ook wat te abrupt beeindigd; het verhaal is interessant, maar toch ook weer niet zo gebracht dat het je echt aangrijpt... het is het dus voor mij net niet. ben wel benieuwd geworden naar het boek, misschien maakt het dan meer indruk en worden bepaalde passages beter uitgewerkt.

ben op dit moment boris pasternak aan het ontdekken, en laat hij nou net zijn nobel prijs hebben gewonnen voor dit boek. hij was zelf ook niet tevreden over de film, dus het wordt inderdaad eens tijd om het boek te lezen. iemand al gedaan?

neo (crew)
Vanavond de zoveelste poging gewaagd, maar deze keer na een uurtje afgehaakt (is alweer een record na steeds 20 min ofzo). Blijf het begin toch uitermate saai en oninteressant vinden. Schijnt dat het daarna wel interessant wordt, maar ach. Volgend jaar nieuwe kans en nieuwe prijzen....

De film heeft later ook nog een aantal saaie stukken, vind ik persoonlijk. Maar als je de hele film in een keer uitzit, houden de mooie beelden het net draaglijk.

De mooiste film die ik ooit heb gezien. Muziek, Julie Christie en de sfeer. Kan niet beter...5 sterren!

Tja, ik vind het meestal een ergelijke nadeel van de oudere films dat sommige scène's zo lang duren. Ook hier vind ik het een nadeel. Overigens is het een prachtige film over de communistische tijd. Een aanrader. 4*

Fragmenten van deze film staan mij nog voor de geest, al is het alweer 10 jaar geleden. Deze film moet wel grote indruk op mij hebben gemaakt, want het gevoel wat ik hierbij had (als kindzijnde) staat mij nog duidelijk voor het geestesoog: een brok in mijn keel. De beeldenpracht van eenzame landschappen, een tragisch levensverhaal… Natuurlijk heeft de tijd deze beelden doen vervagen en van de inhoud kan ik mij weinig herinneren. Kortom; de film nodigt nu al uit tot het geven van 5 sterren. Echter vind ik dat mijn optiek van deze film dusdanig verouderd is dat het noodzakelijk is om hem nog eens te herzien. Toch heb ik een sterk voorgevoel dat ik nochtans tot een maximum aan waardering zal uitkomen. Laat zal het in ieder geval worden…

avatar van De Knip
Interessante film, die idd wel wat korter gekund had. Maar ach, Lawrence Of Arabia was ook erg lang, maar zeker niet vervelend.
Hier is het begin en einde niet te traag, er tussen vind ik het verhaal wat matigjes, het vordert niet echt. Ook kan de film me niet echt emotioneel raken, ondanks dat het verhaal uit die tijd wel eens goed is om te zien.

***

Tijdens het communistische tijdperk (nog niet zo lang geleden:) ), moet deze film naar't schijnt een grote indruk gemaakt hebben op de kijkers van de westerse wereld.

wie kan mij het antwoord vertellen op deze vraag voor mijn werkstuk over : Dr. Zhivago ??

-> Hoe werd de film ontvangen?

FisherKing
Film kreeg 10 Oscarnominaties en verzilverde er 5. Dus werd de film erg goed ontvangen. Had ook een hoge Box-office. Geproduceerd door Carlo Ponti (een van de groten destijds) en met een sterren-cast.

Net zoals in Lawrence of Arabia haalde regisseur David Lean de grote ster Omar Shariff voor de dag (destijds nog populairder bij vrouwen dan Brad Pitt en Johnny Depp bij elkaar)
Succes verzekerd.

avatar van Wolkenmeter
Hoewel Doctor Zhivago de meest succesvolle film uit Leans carrière zou worden - met zo’n 200 miljoen dollar bracht hij meer op dan al zijn andere films tezamen - opende hij met vernietigende kritieken. De realistische decors, de locatieopnames in exotische streken en de groots opgezette scènes met honderden figuranten konden de critici niet meer bekoren en Lean werd voor het eerst verweten niet meer aan te sluiten bij de toenmalige generatie filmmakers. De film werd afgeschilderd als een dure soap-opara en alleen een uitgebreide reclamecampagne van MGM wist het publiek te lokken.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Tsja, toch een behoorlijke tegenvaller.

Het eerste uur vond ik erg moeilijk door te komen. Enorm langdradig. Daarna werd het gelukkig wel beter.

Een aantal fraaie stukken (zoals de treinreis en een paar fraaie massascenes) zitten er wel in, maar het verhaal was mij in deze film toch net wat te veel een oversentimeteel liefdesdrama met een historische gebeurtenis als achtergrond. Ik vond het allemaal wat te pompeus. Het deed me ook helemaal niks. Net als een van mijn voorgangers maakt het me wel nieuwsgierig naar het boek. Heeft het toch nog iets voor elkaar gekregen.

avatar van ThaMovieVoter
Tegenwoordig maken de filmstudio´s relatief minder winst dan vroeger.
Een film zoals deze kostte ruim 15 miljoen, een enorm bedrag toendertijd, de film leverde dan wel 200 miljoen op, tel de winst dus maar.

Tegenwoordig worden er films gemaakt dié ruim
" 200 miljoen dollar kosten" en nauwlijks meer winst maken dan dat bedrag.
Het is echt verschrikkelijk hoe weinig geld tegenwoordig betekend.
Hoeveel heeft bijvoorbeeld de film, Troy, nu opgeleverd?

Diesel
ThaMovieVoter schreef:

Hoeveel heeft bijvoorbeeld de film, Troy, nu opgeleverd?
Heel wat meer dan het heeft gekost..

Diesel
Het verhaal kan verdeeld worden in drie stukken; voor de revolutie, tijdens de revolutie en na de revolutie. Het stuk tijdens de revolutie boeide mij het meest en het stuk na de revolutie vond ik duidelijk minder maar als geheel is de film zeker geslaagd. Visueel prachtig, geweldige muziek en een aardig verhaal. 3,5*

Ik was al op de hoogte

Maar ik had het over het relatief winst maken.
Troy heeft net iets meer dan 2x zoveel winst gemaakt dan het heeft gekost.
Zhivago meer dan 13 keer.

Diesel schreef:

Helaas was het stuk tijdens de revolutie het kortst.
Tenzij je het stuk van dat hij gekidnapped werd door de rode huzaren ook meerekend.

De ster van “Dokter Zjivago” is regisseur David Lean zelf. Hij heeft effectief de essentie van Boris Pasternak’s geloof (dat mensen pas tellen als individuen en niet als pietlutten in een superstaat) op film vastgelegd. Lean spreekt voor de mensheid in een taal van onuitspreekbaar mooie beelden. Zijn sentimentele “Zjivago” is wellicht meer warm en prijzenswaardig vermaak dan grote kunst; doch het bereikt een niveau van smaak, gewaarwording en emotionele volledigheid waar een rolprent verandert in een echte avond uit.
Deze film is geslaagd, omdat de perfecte visualisatie van Lean met zorgvuldige, bewuste artisticiteit het visuele equivalent van Pasternak’s roman creëert. Hij heeft verrassend harde kritieken gekregen van sommige recensenten, die er kennelijk op hadden gehoopt dat hij weer wat avontuurlijke sequenties er tussendoor zou gooien, zoals die zo kenmerkend zijn in zijn laatste twee Oscarwinnaars "De brug over de rivier Kwai” en “Lawrence van Arabië”.
starbright boy schreef:
Tsja, toch een behoorlijke tegenvaller. Het eerste uur vond ik erg moeilijk door te komen. Enorm langdradig. Het verhaal was mij in deze film toch net wat te veel een oversentimeteel liefdesdrama met een historische gebeurtenis als achtergrond. Ik vond het allemaal wat te pompeus. Het deed me ook helemaal niks.

Maar Lean weigert simpelweg zijn materiaal op te blazen louter voor een ijdel effect.

anthony
Mooie film, met schitterende beelden van Rusland.
Een van de eerste speelfilms die ik gezien heb, en hij is me altijd bij gebleven. Ik was 9 tot ik deze film voor het eerst en het laast zag dus dat zegt genoeg. 5*

Mooier dan ik had gedacht en ook minder klef dan ik had gedacht
Ik heb lang geaarzeld om de film te gaan zien.
De film heeft naar mijn smaak een veel te lange en trage introductie nodig, maar daarna vind ik de film best mooi.
Prachtige beelden (/landschappen), goed spel van Omar Sharif en retro romantiek die over het algemeen nog best te pruimen is.
Was de film een uur korter dan had ik de film misschien zelfs een vol punt hoger gewaardeerd. Nu vind ik het tempo van de film te traag.

avatar van predator
Boek én film zijn geweldig. Prachtige beelden, mooie sfeer en een boeiend thema (individualisme versus gemeenschapsbelang). Nog steeds actueel.

En Julie Christie spat van het scherm af!!!

avatar van Jordy
Jordy (admin)
Ach, laat ik toch maar niet stemmen, kon het na anderhalf uur echt niet opbrengen om verder te kijken. Houterig, saai, deed me emotioneel niets, slechts af en toe een mooie scene hier en daar... ik probeer het over 10 jaar nog wel een keer. Waar is toch die tijd gebleven dat ik de zelfdiscipline had om me door dit soort films te worstelen, alleen maar "om 'm gezien te hebben"