- Home
- Films
- Trilogia I: To Livadi pou Dakryzei
- Filtered
Trilogia I: To Livadi pou Dakryzei (2004)
Genre: Drama
Speelduur: 185 minuten / 162 minuten (dvd)
Alternatieve titels: Eléni / The Weeping Meadow / Τριλογία 1: Το Λιβάδι που Δακρύζει
Oorsprong:
Griekenland / Frankrijk / Italië
Geregisseerd door: Theodoros Angelopoulos
Met onder meer: Alexandra Aidini en Eva Kotamanidou
IMDb beoordeling: 7,9 (5.249)
Gesproken taal: Grieks
Releasedatum: 2 december 2004
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Trilogia I: To Livadi pou Dakryzei
Eléni is het eerste deel van een epische trilogie van Théo Angelopoulos, die de vorige eeuw in beeld wil brengen aan de hand van drie verhalen die elk een moment van grote liefde voorstellen. Eléni, naar de naam van het hoofdpersonage, is het eerste luik in dit gedicht dat de allures heeft van een Oud-Griekse tragedie. Het verhaal begint op het ogenblik dat het Rode Leger Odessa binnenvalt in 1919, en eindigt bij de Burgeroorlog van 1949. Alexis en Eléni leren elkaar kennen wanneer hij haar redt in een vluchtende menigte. Ze worden minnaars en weldra brengt Eléni in het geheim een tweeling ter wereld. Wanneer Alexis' vader, Spyros, beslist met Eléni te trouwen, vlucht het koppel, dat elkaar de eeuwige liefde gezworen had, naar Griekenland. Ze vestigen zich in Thessaloniki, in een land dat probeert weer op te staan na de reeks Balkanoorlogen en de Eerste Wereldoorlog. Onder de druk van de crisis van de jaren dertig vertrekt Alexis in '36 naar de V.S., in de hoop daar meer geluk te vinden. Eléni komt alleen te staan voor de oorlog, de bezetting en de burgeroorlog...
Externe links
Acteurs en actrices
Eleni
Alexis
Nikos
Spyros
Kassandra
Woman in the Coffee House
Danai
Zisis
Teacher
Video's en trailers
Reviews & comments
starbright boy (moderator films)
-
- 21292 berichten
- 4462 stemmen
Toch een behoorlijke tegenvaller voor mij. De twee vorige films die ik van Angelopoulos zag vond ik een stuk beter.
De beeldenpracht is weer behoorlijk aanwezig. Prachtige shots, een paar keer zelfs geniaal: Het moment dat de bootjes met rouwende mensen door het ondergelopen dorp varen bijvoorbeeld is echt subliem. De openingsscene is ook prachtig. Angelopoulos werkt ook al een behoorlijk aantal films met dezelfde componiste, Eleni Karaindrou, en zij is erg goed en levert prachtig muziek af. Ook hier weer.
Waar het hier misgaat is in het verhaal en het acteren van de debuterende Alexandra Aidini.
Films van Angelopoulos zitten bomvol met symboliek, historische en actuele verwijzingen en invloeden uit oude Griekse tragedies, de bijbel en nog veel meer. Vaak werkt dat. Zeker in Eternity and a Day zorgt dat voor een ontroerend verhaal dat bovendien mooie universele symbolische waarde heeft. Bruno Ganz wordt een persoon, maar vertegenwoordtigt tegelijk een tijdperk en vele andere mensen. In Eleni zit het wat mij betreft scheef. De film is een opeenvolging van leed. Het hoofdpersonage ondergaat dat leed en barst (om het plat te zeggen) om het kwartier in huilen uit. Maar zonder dat ik het verdriet voel. De emotie komt niet over Eleni is niets anders dan een soort symbool voor het leed van Griekenland in de periode 1919-1949. De (zeker in vergelijking met de andere twee films) nogal geforceerde dramatiek hielp ook al niet echt. De emotioneelste scenes waren de muzikale scenes (zoals de eerste scene in het hoofdkwartier van de muzikanten).
Blijft over een bij vlagen geweldig (maar dan ook echt geweldig) plaatjesboek, maar ook een film die me af en toe behoorlijk irriteerde. Ik bleef hopen op een geniaal stuk (zoals de mistscenes in Ulysses' Gaze of de eindscene uit Eternity and a Day) waarbij wel alle elementen klopten, maar dat kwam helaas niet.
Deze film won de de prijs van de Europese filmkritiek. Vanzelfsprekend sta ik daar eigenlijk toch een beetje van te kijken. Vooral omdat dit voor mij een mindere film is van een regisseur die ik toch vrij hoog heb zitten. Expres net op tijd gaan kijken voor mijn top 10, maar die haalt deze film niet.
Jammer.
3.0*
eRCee
-
- 13346 berichten
- 1923 stemmen
De grandeur van verval, zo zou ik deze film willen beschrijven. Regenachtige weilanden, bouwvallige dorpjes en achterafgelegen cafe's verkrijgen door de klassieke cameravoering schoonheid en zelfs een zekere verhevenheid. Alleen al de openingsscene, mistroostig maar o zo mooi. Angelopoulos kiest de cinematografische benadering waarmee films meesterwerken kunnen worden.
Dat wordt Eleni echter niet. De reden daarvoor ligt voor mij (en ik sluit me aan bij starbright boy) in het verhalend-dramatische aspect. Angelopoulos kiest ervoor bepaalde momenten te belichten en daar de tijd voor te nemen, maar de personages waar het om draait blijven flets. Eleni zelf bijvoorbeeld is een stilzwijgend, passief wezen dat van ellende in ellende rolt maar waarmee je heel weinig voeling hebt. De verhaalontwikkeling kent te veel gaten en grote tijdsprongen, terwijl er aan de andere kant zeker drie muziekscenes en drie dansscenes worden opgevoerd. Na een goed eerste uur, waarin ik nog betoverd was door de beelden, wreekt zich dat. Eleni verwordt dan extreem gezegd tot een verzameling momenten, mooi geschoten ideeen (zoals het theater, de bootjes, de rode shawl).
Daarmee kom ik weer terug op het begin. De stijl van deze film is soms meesterlijk (en lijkt zich daar ook van bewust te zijn, af en toe had het wel wat soberder gemogen) maar dat schept ook verwachtingen, misschien zelfs verplichtingen. Helaas kan Angelopoulos die hier niet waarmaken. 3*
wendyvortex
-
- 4980 berichten
- 7109 stemmen
Theodoros Angelopoulos: De laatste grootste Europeese filmregisseur.
Een schitterend oeuvre van lange, bijzondere en hypnotiserende films.
Deze keer allemaal wat meer down-to-earth dan gewoonlijk, maar dat betekent dat we ongeveer uitkomen op het top-niveau van de Taviani-broers.
Dit is een soort naturelistische cinema die sinds de jaren tachtig eigenlijk nauwelijks meer gemaakt wordt.
Behalve zijn absolute meesterwerk "De Komedianten" zijn z'n films vaak alleen te zien via een korte ronde door de filmhuizen en een doodenkele keer bij de VPRO.
Deze film heeft een veel betere distributie in Nederland en maak gebruik van de kans om hem te kopen of te huren.
Het heeft ook raakvlakken met Novecento van Bertolucci.
Hoogstaande Europese cinema.
Meesterwerkje.
yeyo
-
- 6308 berichten
- 4460 stemmen
De eerste film die ik van Angelopoulos zag, To Vlemma tou Odyssea, was me bij momenten iets teveel geknutseld gemijmer, ondanks de geweldige beeldenpracht. In Trilogia I: To Livadi pou Dakryzei wordt Angelopoulos' hypnotiserende cinematografie met long takes van uitgestrekte panorama's echter gecombineerd met een meeslepend, episch verhaal. Toch is de film op narratief vlak niet bepaald conventioneel te noemen: Angelopoulos speelt als het ware met de chronologie door in scènes het heden simultaan met een flashback / flashforward te laten verlopen. Op andere momenten benadrukken ongewoon grote tijdsprongen dan weer de tragiek in het bestaan van de personages.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Geen film om bepaald vrolijk van te worden. Noem het maar gewoon zware kost net als alle andere films van Angelopoulos. Dan is de film ook nog eens uiterst traag maar ook dat zijn we gewend van deze Griekse regisseur. Deze film moest het voor mij dan ook vooral hebben van de vrolijke scènes die zich uitten in muziek en dans en de op visueel vlak zeer mooie scènes zoals de openingsscène, de bootjes met mensen in het ondergelopen dorp en de surrealistisch ogende scène van de boom met dode schapen.
Wat mij vooral tegenstaat is dat Angelopoulos in al zijn films te veel met de Griekse geschiedenis bezig is. Een paar keer is mooi maar op een gegeven moment ben ik daar wel op uitgekeken. Overdaad schaadt. Die hele geschiedenisloop komt bovendien ook nog eens allemaal zo depri over alsof de Grieken geen plezier kunnen maken. Verder kon ik me weinig inleven in de hoofdpersoon Eleni die zich van de ene ellende naar het andere stortte. Te veel ellende werkt bij mij nu eenmaal afstotend. Haar jammerlijke geschreeuw op het einde deed mij daarom ook weinig.
3,5* dankzij de toch wel zeer mooie cinematografie
Het laatste nieuws
'Red Oaks' op Prime Video snijdt serieuze onderwerpen aan met veel humor: 'Dit verdient een cultstatus'
Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Eerste trailer uitgebracht van nieuw seizoen 'Mayor of Kingstown' met Jeremy Renner die is teruggekeerd na zijn heftige ongeluk
De tien best beoordeelde films van de jarige Vince Vaughn (54)
Bekijk ook
Topio Stin Omichli
Drama, 1988
22 reacties
Mia Aioniotita kai Mia Mera
Drama, 1998
27 reacties
To Meteoro Vima tou Pelargou
Drama / Romantiek, 1991
4 reacties
O Melissokomos
Drama, 1986
17 reacties
Mysterious Skin
Drama, 2004
232 reacties
Lakposhtha Parvaz Mikonand
Drama, 2004
108 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.