The Cannonball Run (1981)

Alternatieve titel: Op de Snelweg Breekt de Hel Los

Actie / Komedie

geregisseerd door Hal Needham
met Burt Reynolds, Roger Moore en Farrah Fawcett

Een snelheidsmaniak en zijn partner, een dikzak met een superheld als alter ego, besluiten mee te doen aan een illegale crosscountry-race, de Cannonball Run. Ze besluiten in een ambulance te rijden. Het deelnemersveld bestaat uit: Japanners in een super-auto inclusief radar en raketmotoren; twee gokkers verkleed als priester, etc. Een politicus c.q. autohater wil deze race opdoeken door de snelheidsduivels in te laten rekenen.

The Last
Erg komische film.

Gewoon een eenvoudig verhaaltje met allemaal erg komische personages.

Kleine 3 sterren.

avatar van hannes64
Grappige feelgood.
Iedereen had plezier in `t maken van deze film.....zeer vermakelijk toendertijd.
Vol met grappen en one-liners.
De filmencyclopedie gaf een 0 ( Dus een prul ), maar `t was dè bioscooptopper van dat jaar.
Nog nooit eerder zat de bioscoop vol mensen.
`T waren toen nog goeie tijden voor de bioscoop.
Ja, voor mij een zeer leuke actie-komedie.
Met veel bijrollen...vooral Dean Martin and Sammy Davis jr stalen de show...en natuurlijk `t eerste optreden van Jackie Chan.
Let ook vooral op de bloopers op `t eind....`t was ook nog ( Als ik me niet vergis ) 1 van de eerste films met bloopers op `t eind.
Chan zag de bloopers op `t eind van de film en had ze zelf daarna ook in z`n eigen films gebruikt.

avatar van geejeetje
Een leuke film om op zondagavond ofzo even onder het eten te kijken, of als late-night movie. Het is een enorme (gewezen)sterrencast die ervoor zorgt dat de film wordt wat ie is, een feelgood film inderdaad zoals Hannes64 zegt. Af en toe met leuke grappen, wel heel erg voorspelbaar.

Was toen helemaal freak van deze film. Heb m onlangs weer eens gezien, en ik vind hem nog altijd zeer grappig. Echter is dit vooral te danken aan de ongelooflijk gaaf gekarakituurde imbecilligheid van de reeds bekende personages. Een film om bovenal niet serieus te nemen, alleen dan weet 'ie te boeien denk ik. Maar wat je er dan voor krijgt is dan toch ook erg vermakelijk. 3.5

avatar van hannes64
Saldek schreef:
ongelooflijk gaaf gekarakituurde imbecilligheid

Je slaat de spijker op de kop met deze leuke verwoording.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Redelijke actiefilm die door de humor en sterrencast nog enigszins omhoog wordt getrokken.

avatar van brabusRUS
Het verhaal komt mij bekend voor. Vooral die ambulance. Ik heb hem een keer gezien, maar weet niet meer precies waar de film over ging. Misschien vandaag kijken.

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Dit was vroeger misschien leuk, nu niet meer. Alleen Roger Moore en die rare dokter waren soms geinig. Captain Chaos was gewoon dom. Dikke tegenvaller, ik had toch wat meer verwacht. > 1,5*

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Film in de stijl van Ratrace. De enige troef is de grote sterrencast en de vaart waarin alles voorbij gaat zodat je niet te lang blijft stilstaan bij flauwe moppen. Dit was wel leuk als kind, maar nu is daar niets meer aan. Als je alles op een rijtje zet, blijft enkel een gezellig familiefilm over voor regenachtige dagen. Maar echt genieten van de film zit er ook weer niet in.

avatar van tommykonijn
Grappige komedie. ik had verwacht dat het niet ech een leuke film zou worden, maar ik werd aangenaam verrast met leuke grappen en een prima verhaal voor een komedie dan, genoeg gelachen en ook leuk was het opvallende bijrolletje van Jackie Chan.

aerts007
Misschien een vleugje nostalgie, maar ik vond dit toen een grappige film.

Geweldige komedie, maar waarschijnlijk voor de jonge kijkers toch misschien 'te oud'. Vooral de combinaties van de acteurs en de types die ze spelen zullen de jonge kijkers dan niets meer zeggen.

Keer-op-keer vind ik het toch weer leuk om deze film te bekijken. Leuke flauwekul, vooral die twee 'priesters' en Roger Moore als zichzelf.

Tip: Ook de aftiteling bekijken.

Fijne kolder, die gek genoeg zo nu en dan enige vaart mist, maar door de sterrencast ruimschoots overeind blijft.
Moore als Moore is vooral erg geestig....

3,5(

Vorige week gekocht voor 2,50 bij Mediamarkt.

Verschrikkelijk fout, maar zo verschrikkelijk geweldig....

Voor de vierde keer gezien en ik blijf die bloopers op het einde met Captain Chaos nog het beste vinden. Dat levert bij mijn beoordeling in ieder geval een half puntje extra op.

Tja, normaal gesproken zijn dat niet zo mijn films.
Hoe dan ook, ik blijf deze meligheid gewoon erg komisch vinden mits ik in dezelfde stemming ben. En dat komt nog al eens voor.

avatar van Marshall1959
Ik heb deze film altijd wel gewaardeerd. Lekker grappige komedie met goede rollen van Reynolds, Moore, Dean Martin en Jackie Chan.

avatar van movie acteurs
Komische pulp die ik wel kon waarderen . Met bekende sterren als Burt Reynolds, Sammy Davis Jr, Dean Martin en Farrah Fawcett misschien trok deze film daarom zoveel bezoekers in die tijd. Het is zeker geen topper maar wel een leuk vermakelijk filmpje.

avatar van namingway24
Een aanéénschakeling van flauwe grappen met hier en daar een uitschieter, maar nooit heb ik echt moeten lachen, en voor een film over een race valt er in die categorie ook bitter weinig te genieten.

Het is wel leuk om bekende koppen te zien, zoals Dean Martin en Sammy Davis Jr, maar ze krijgen vaak bitter weinig te doen. De vechtscène richting het einde zorgde nog voor een lach, maar voor de rest niet erg memorabel.

Wel een groot applaus voor Adrienne Barbeau en Farrah Fawcett

melchior7
een vermakelijke film. Kan wel een tikkeltje beter .
De meeste stukjes zijn wel grappig. Bijv. toen Jackie Chan niks te doen had in de auto en dat hij toen pornofilm ging opzetten .
Dus Jackie kan toch wel vies zijn .

Captain Chaos .
Die dokter .
Sammy Davis Jr. .
Jackie en Michael .

enzovoort.

3,5*.

avatar van 10-StepKill
Leuke film om weer eens te zien.
Ben sowieso altijd al een fan geweest van de Wacky Races tekenfilm en daar is deze film ook duidelijk door geïnspireerd.
Ook grappig dat Jacky Chan een Japanner speelt.

avatar van Metalfist
You'll root for them all...but you'll never guess who wins

Normaal gezien was het het plan om gisteren aan seizoen 4 van The Big Bang Theory te beginnen maar dat liep allemaal wat mis dus werd er een film uit de virtuele kast getrokken. Ik had al eens vaag van deze Cannonbal Run gehoord maar meer ook niet en mijn broer had er gewoon nog nooit van gehoord. Toen ik hier even keek op de site, zag ik dat het met Burt Reynolds, Roger Moore en Farrah Fawcett was en dat waren al redenen genoeg om de film een kans te geven. Heb ik daar best wel spijt van gekregen toen we dik een halfuur in de film zaten.

Normaal gezien ben ik wel fan van dit soort racefilms. De originele Death Race 2000 kon ik ook wel waarderen en de hedendaagse versies slikte ik ook als een zoet broodje (al ging dat bij de film met Statham wat moeilijker maar dat moet je daar maar eens gaan lezen) maar dit is gewoon ontzettend saai. The Cannonball Run is een persiflage op enorm veel kaskrakers uit die periode en kent een serieus handvol knipogen maar er is werkelijk bijzonder weinig dat effectief uit de verf komt. De meeste personages zijn ronduit vervelend (Captain Chaos, is er echt werkelijk iemand die dat leuk vond?) maar ook heel het minieme wordt echt enorm futloos gebracht. Het kon me echt werkelijk niets schelen wie die verdomde race nu won, ik wou dat de film gewoon stopte. Maar het is niet allemaal slecht, hier en daar komen een paar leuke jokes maar hoe dit in godsnaam een succes is geworden, daar heb ik echt geen idee van. Heel de race is blijkbaar gebaseerd op ware feiten (een groot deel van de auto's kwamen effectief uit de race) maar ik kan gewoon niet anders concluderen dan dat ze dit enorm slecht naar het grote scherm hebben vertaald. Ik heb de film gisteren gezien maar eerlijk gezegd, ik kan me er maar bitter weinig van herinneren. Het vervolg ga ik maar laten voor wat het is want dat lijkt me helemaal vreselijk slecht te zijn.

Waarom dan toch nog een 1.5*? Simpel, doordat er hier en daar een leuk stukje in zat en dat de cast grotendeels voor te smullen is. Burt Reynolds echter niet. Waar ik hem in The Longest Yard fantastisch vond (zowel de originele als de remake), is hij hier echt niet goed. Hij komt totaal niet over en is een lachertje op zich. Maar niets kan tippen aan Dom DeLuise die de rol van Victor/Captain Chaos vertolkt. Wat een verschrikkelijk irritant ventje. Op zo'n momenten heb ik spijt dat er geen mogelijkheid is om in een film te kruipen en hem gewoon op zich gezicht te slagen. Hij haalde echt het bloed onder mijn nagels vandaan. Gelukkig was er nog altijd de immer bevallige Farrah Fawcett. Altijd al een mooie dame gevonden en in dit soort films komt ze precies perfect tot haar recht. Eigenlijk hadden ze er beter aan gedaan om hier gewoon een film van te maken met allemaal vrouwelijke racers, had de film ineens een stuk interessanter gemaakt. Jaren '80 blijven toch een geweldig sfeertje uitstralen. Soit, Roger Moore is ook wel een serieus pluspunt in de film. Ik heb, ondertussen alweer serieuze tijd geleden, alle James Bond films gezien en Moore was altijd wel één van mijn favorieten. Daarmee was het ook erg amusant om die verscheidene James Bond parodieën te zien. Roger Moore die gewoon zichzelf speelt en ontzettend verwend overkomt, het heeft me toch een aantal keer doen glimlachen. Jack Elam als die gestoorde dokter was trouwens geniaal. Ook leuk om Dean Martin nog eens te zien verschijnen. Ik kan me hem alleen maar herinneren van Rio Brave waar hij een dikke 20 jaar jonger is en waar hij ook een stuk beter speelt, maar in combinatie met Sammy Davis Jr. heeft hij wel een vermakelijk rolletje. Jackie Chan blijft natuurlijk ook geweldig.

Een flutverhaal, personages die je bijna een zenuwinzinking doen krijgen maar tegelijkertijd wel een vrij goede cast die de film naar een hoger niveau brengen. Jammer genoeg is dat niveau nog altijd te laag om er een deftige film van te maken en strand de film op een dikke onvoldoende. Geen idee waar je fan van moet zijn om dit te waarderen, ik ben het in ieder geval niet.

avatar van Richard_Voorhees
Flauw verhaaltje, maar erg leuke typetjes en natuurlijk heerlijk over-the-top. Vooral dat laatste zorgde ervoor dat ik hem vermakelijk genoeg vond voor 3*.

avatar van Beertje45
Ga in de gaten houden wanneer deze nog eens op tv langskomt, is zo lang geleden dat ik me enkel Moore herinner die zichzelf Bond waant.

avatar van Beertje45
De film zonet gezien op Youtube en wat een tegenvaller. De beste stukjes waren die met de Japanners in hun hightech wagen en de Arabier had ook een paar leuke momentjes, Dom DeLuise heeft heel even een leuk aantreden als Captain Chaos vs de motorbende, maar voor de rest was het een heel mager diertje. Ik dacht me te herinneren dat Roger Moore leuk was in de film, tenminste als ik 20 jaar terug ga in mijn geheugen, maar het was gewoon te flauw voor woorden en Burt Reynolds heb ik nooit erg gemogen als komiek. Ook veel andere figuren die er gewoon bijlopen om meerdere rijders te kunnen inzetten. Wat was er leuk aan de film? mooie dames en een Lamborghini. Deel 2 hoeft niet meer.

Opzicht wel knap dat ik op deze film nog niet gestemd had, want deze film heb ik destijds op het kinderfeest van mijn broer in de bioscoop gezien. Ik werd eigenlijk getriggerd op deze film doordat ik gisteren de voorloper "Cannonball! (1976)" had gezien welke veel harder. Deze film moet het toch vooral hebben van de humor (wel regelmatig zeer flauw) en de cast hebben want dat laatste was zeer indrukwekkend met heel veel grootheden. Ondanks het arsenaal aan grootheden kwamen velen niet echt uit de verf en dat had vooral te maken met de korte duur van deze film (amper 90 minuten) waardoor niet iedereen goed tot zijn recht kwam. Zo hadden Burt Reynolds en Dom DeLuise (zeer irritant en totaal niet grappig) de hoofdrol, en kwamen dus het vaakst in beeld, waardoor de anderen (eigenlijk juist de leuksten) er wat bekaaid van afkwamen (vaak alleen zichtbaar rijdend in hun auto).

Het verhaal stelt weinig voor en viel me eerlijk gezegd wat tegen en het zelfde geldt eigenlijk voor de uitvoering (allemaal wat te overdreven en te flauw). Maar als kind zijnde vond ik dit wel een leuke film en dan natuurlijk vooral om de snelle en mooie auto's, maar ook door Jackie Chan (zijn debuut in een Amerikaanse film) die tevens voor wat actie zorgde. De film is zeker leuk om nog eens te kijken (vooral vanwege de vele grootheden) maar meer ook niet.

avatar van Phantasm
Aardige film die lekker wegkijkt.

avatar van thunderball
Deze destijds twee keer in de bioscoop gaan zien als Reynolds en vooral Moore fan.

Deze film over illegale race dwars door Amerika heeft feitelijk totaal geen verhaal en hangt van losse scènes aan elkaar. Het is dan ook de taak van de bekende acteurs om met hun charisma de film draaiende te houden en een meerwaarde te geven. En dat lukt... aardig.

Reynolds en DeLuise vormen een hilarisch koppel; Davis Jr. en (een heel de film volkomen bezopen lijkende) Martin weten ook de lachers op hun hand te krijgen,

maar het is toch echt Roger Moore die de show steelt in meest maffe rol uit zijn carrière: een Joods rijkeluiszoontje, die DENKT dat hij de beroemde filmster Roger Moore is.
Dit levert een aantal zeer hilarische scènes op, waarbij Moore zich zelf behoorlijk in de zeik neemt. Let ook op de running gag: in werkelijk iedere verschillende scene, waarin Moore zit, heeft hij een andere mooie dame bij zich.

Verder is uiteraard Fawcett te bewonderen, wies faam toen al wat tanende was, maar er nog altijd uitziet als om door een ringetje te halen.
Let ook op rol van Jackie Chan, wiens internationale doorbraak dit had moeten worden en op cameo van Peter Fonda (met knipoog naar zijn Easy Rider faam) en Bianca Jagger (ex van Mick).

Verder stelt de film nauwelijks wat voor en is het meer een excuus voor Needham om zo veel mogelijk autoachtervolgingen en stunts te laten uitvoeren.

Redelijk, maar wat vermoeiend vermaak.
Een zes, ofwel drie sterren.

avatar van PEN15
Bij een ongeluk op de set, raakte stuntvrouw Heidi Von Beltz vanaf haar middel verlamd, nadat een auto een minibus ramde.

Dat dacht ik eerst ook. Er stond in de tijd dat internet nog niet bestond in krantjes dat deze ongelukkige in een rolstoel terecht was gekomen welke je het idee geeft dat ze een been had gebroken of iets dergelijks. Daarna hoorde ik er nooit meer over. De realiteit was nog véle malen gruwelijker; ze liep door een gebroken nek een quadriplegie op (verlamd naar beneden vanaf de hals). De toegekende schadeclaim was nooit zo hoog als destijds bericht, ze kleeg een aanzienlijk kleiner deel uitgekeerd. Mogelijk ook doordat men schatte dat ze nog enkele jaren te leven had. Ze heeft vier jaar met haar zus samengewoond in een kleine flat totdat ze in 2015 overleed. Stel je eens voor, 35 jaar lang niets meer onder je hals kunnen voelen dat is vreselijk leed. Ze kwam er slechter vanaf dat die stuntvrouw die in coma raakte in de film Vampire in Brooklyn. En dit alles alleen maar omdat ze te betoeterd waren om te wachten op die veiligheidsonderdelen voor die stuntscene. Het hele verhaal.

Matige film waarin een illegale autorace vele verschillende deelnemers aantrekt. Deze dik aangezette actie-komedie is nogal fragmentarisch van opzet en de humor is voor het grootste gedeelte aan de flauwe kant (Roger Moore zorgt voor de leukste grappen). Een cast met flink wat bekende namen en hier en daar wel leuk stuntwerk.

avatar van LhKsoft
Doldwaze komedie waarbij men om het snelst de VS moet doorkruisen met de auto, op alle mogelijke manieren Met veel bekende acteurs. Keer op keer geniet ik van deze film.

avatar van DjFrankie
Heerlijke roadmovie uit mijn jeugd

avatar van goongumpa
Flauwe car chase film met een mager script vol gênante grappen en een cast op de automatische piloot. Duidelijk gemaakt als makkelijke incasher, niet goed verouderd.
Smokey and the Bandit (1977) is dan een stuk beter.

avatar van mikey
goongumpa schreef:
Smokey and the Bandit (1977) is dan een stuk beter.
probeer deze eens: Death Car on the Freeway (1979)