The Cannonball Run (1981)

Alternatieve titel: Op de Snelweg Breekt de Hel Los

Actie / Komedie

geregisseerd door Hal Needham
met Burt Reynolds, Roger Moore en Farrah Fawcett

Een snelheidsmaniak en zijn partner, een dikzak met een superheld als alter ego, besluiten mee te doen aan een illegale crosscountry-race, de Cannonball Run. Ze besluiten in een ambulance te rijden. Het deelnemersveld bestaat uit: Japanners in een super-auto inclusief radar en raketmotoren; twee gokkers verkleed als priester, etc. Een politicus c.q. autohater wil deze race opdoeken door de snelheidsduivels in te laten rekenen.

neo (crew)
op zich best een aardige film.er zit veel humor in,maar jammer genoeg is een heleboel daarvan erg flauw.daar staan wel leuke persiflages tegenover: roger moore die 007 persifleert,peter fonda die zijn rol in easy rider nadoet,jackie chan en een soort van persiflages op frankenstein.

Lekkere melige onderbroekenlol, die nu redelijk geslaagd is nagedaan door Rat Race.

avatar van Ralfke
Ik kan me er weinig meer van herinneren, alleen dat ik er niet warm of koud van werd. Simpel verhaaltje...

GerwinF
Vroeger vond ik dit een erg leuke film. Gewoon lekker scheuren en domme humor (met als toppunt Dom Delouise als een soort superman). Ik geef hem 2.5 sterren.

gimli f
Dit is gewoon sentiment van vroeger, hier groeide je mee op in de eighties. Toen ook met een geweldige cast trouwens...

Dit is een zware misvatting! Rat Race heeft absoluut niets te maken met Cannonball Run. Rat Race is een slappe kopie van de heerlijke comedy "It's a mad mad mad mad world" uit 1963.

Cannonball is de vleesgeworden pulp die het tot cult heeft geschopt. Een non-verhaal met een immense lijst aan B-acteurs die met elkaar strijden om de slechtste acteerprestatie van het decennium. Heerlijk om te zien!

Maz

Dit is echte een heerlijke onzinfilm. Een hoop leuke typetjes komen er in voor (vooral die van Roger Moore vind ik leuk).
Lekker onzinnig en melig en daar houd ik wel van

3 stars voor deze film!

Jeugdsentiment! Na Q en Q the movie natuurlijk. 3 sterren

Na Q en Q the movie natuurlijk.
Wat een soundtrack: Ku en ku, ku-u-u u-u-u-u-u-u-u

Jeugdsentiment! Na Q en Q the movie natuurlijk. 3 sterren

the movie?

Jazeker. Er is van de serie een onsuccesvolle 'speelfilm' gesneden.

Q & Q:

Jazeker. Er is van de serie een onsuccesvolle 'speelfilm' gesneden.

Enkel van de tweede serie (die sowieso al wat minder was). Kreeg wel goede kritieken, maar geen idee of het wat in de bioscoop deed.

avatar van Bandit
Leuke film en is na drie keer kijken nog leuk. In deze absolute kassakraker spelen heel wat bekende acteurs (let op Jack Elam als de dokter en op Roger Moore). De flops aan het einde van de film zijn ook lachen. Reynolds kreeg voor 20 dagen werken $5 miljoen, hij gaf $1 miljoen aan de Florida State University School Theatre, hij was destijds de best betaalde acteur. Bij een ongeluk op de set, raakte stuntvrouw Heidi Von Beltz vanaf haar middel verlamd, nadat een auto een minibus ramde.

gremlin gizmo
BEETJE FLAUW

avatar van Captain Pervert
De film krijgt alleen al voor Roger Moore die zichzelf speelt een ster erbij.

Allereerste film die ik in de bioscoop zag.

leuke film echt grappig

avatar van Smoking
leuke film, die dokter als ik die zie dan lach ik me gek.
gewoon leuke film je moet er wel van houden.

avatar van jackie chan
Bandit schreef:

een stuntvrouw gewond geraakt Had Jackie Chan toen pauze?

Hij heeft al heel wat stunts uitgehaald en heel wat stunts gechoreografeerd, en tot nu toe nog nooit iemand gewond geraakt met blijvend letsel.

Joepie, ik heb deze film nog niet gezien ga zaterdag op TALPA kijken,

Jackie was toen heel onbekend in the USA. Maar deze cast past bij hem

avatar van Ace Hanlon
Lekkere ongecompliceerde humor. Gewoon kijken, niet doordenken en lachen maar.

classic !

avatar van jackie chan
Was erg lachen,

3 sterren voor de film!!!
2 voor Jackie
5 totaal.

Mooi comisch gevecht. en erg leuk einde met captain chaos

avatar van mikey
Domme film met genante racistische grapjes. 2.5

avatar van g_unitboy
nie goed alleen soms een beetje grappig daarom 2.5*

dit soort films zou van mij wel vaker mogen, pure eenvoud en ontspanning, en een hele waslijst aan bekende acteurs die je normaal niet gauw in dergelijke films bij elkaar zou tegenkomen.

tegelijkertijd zit er wel een duidelijke hollywood vriendenkring in deze film verwerkt.
SAMMY DAVIS JR en DEAN MARTIN, BURT REYNOLDS en DOM DELOUISE en later in het 2e deel kwam daar zelfs FRANK SINATRA nog bij.

steekt wel lekker af tegenover zo iemand als ROGER MOORE die zichzelf speelt, maar zich vereenzelvigd met JAMES BOND.

verder word er melig ingegaan op de wel bekende japanse HI-TECH mentaliteit middels JACKIE CHAN die samen met een minder bekende jap in een hypermoderne japanse auto rond raced.

gezien het gevecht in het midden van de film hadden Bud Spencer en Terence Hill niet mistaan in deze film.
maar helaas die zaten er jammer genoeg niet in.

hoe dan ook, leuke film!!!

dit soort films maken ze helaas niet meer

Inderdaad... sentiment. Daarom leuk.

niet alleen voor de sentiment, al 100x gezien

avatar van 606
oh zo lachen gewoon geweldig.
en die bloopers waren super aan het einde.

4 sterren

avatar van Shinobi
silverfaustx schreef:
dit soort films maken ze helaas niet meer

Gelukkig. Man wat een slechte film is dit zeg, het verhaal stelt niks voor, humor is om te huilen. De sterren in deze film maken het nog enigszins goed, maar meer dan dat ook niet.

Jackie Chan werd trouwens streng beveiligd in deze film, omdat hij gevlucht was uit Hong Kong uit de handen van zijn leermeester en ze bang waren dat hij ontvoerd zou worden.

Ik geef 'm 1, 0 sterren.