Death Car on the Freeway (1979)

Alternatieve titel: Wheels of Death

Mystery / Thriller

geregisseerd door Hal Needham
met Shelley Hack, Frank Gorshin en Peter Graves

Een vrouw is helemaal overstuur nadat ze van de snelweg is gereden door de gestoorde bestuurder van een bestelbus. Haar verhaal wordt niet echt serieus genomen door de politie of tv-zenders totdat er een andere vrouw op dezelfde manier wordt aangevallen, ditmaal met dodelijke afloop. De politie heeft geen idee waar te beginnen met hun onderzoek en een tv-reporter gaat zelf op onderzoek uit. Ondertussen maakt de dader meer en meer slachtoffers...

avatar van mikey
Death car (Dodge Van) op de freeway staat soms in de garage voor een lekkere pimpbeurt, zo wordt hij klaargestoomd om mooie jonge vrouwen van het asfalt te drukken. Een charmante jonge tv reporter ziet hier wel een verhaal in. Prima TV-voer van Hal Needham, die vaker films maakte over scheurende auto's, tjokvol ijzingwekkende & spectaculaire autostunts (plus explosies).

Voor de fans: Sid Haig in een mini-rol als biker met een Italian Brooklyn accent, allright?

Goedgekeurd.

avatar van mikey
Ik heb verzaakt te vermelden dat de stunts niet plaatsvinden achteraf ergens, maar tijdens rush hour op de A10 van LA, wat deze film extra cool maakt.

avatar van clubsport
Aardige thriller in het begin die als subplot het lijkt nodig te vinden om gaanderweg het verhaal de feministische kant op te gaan .

dat is niet alleen van toepassing op het subplot met haar ex die constant om haar heen blijft hangen en haar voortdurend aan lijkt te moeten herrinneren dat hij haar carriere heeft gemaakt , maar ook de maniak die volgens haar op een gegeven moment model lijkt te staan voor mannen
in het algemeen en hun mannelijke probleemgedrag omdat ze zich bedreigt zouden voelen door onafhankelijke vrouwen .
hier zie je eigenlijk al hoe de feministische invloed op films gemeengoed begon te worden .

Verder is het hele plot natuurlijk behoorlijk ongeloofwaardig , vele getuigen die de nummerplaat zouden kunnen hebben onthouden na de 1e keer al , maar voor de rest is de film wel amusant om eens gezien te hebben en dien je het verre van serieus te nemen .

avatar van Grindhouse62
Deze film van stuntman, stuntcoordinator, acteur en regiseur Hal Needham had ik, net als vele andere films al jaren in mijn collectie, maar had hem nog nooit gezien. Gisteravond dus maar gekeken. Mijn versie is qua beeld en geluid van VHS kwaliteit maar was best aan te zien. Needham heeft veel betere films gemaakt, sowieso wat verhaal betreft, die was belabberd. Maar de stempel van Needham zat duidelijk op de stunt / auto scenes, die prima waren. Er werd houterig en knullig geacteerd, met name George Hamilton. Geen hoogvlieger van Needhan, maar qua actie best vermakelijk.