• 13.678 nieuwsartikelen
  • 171.379 films
  • 11.359 series
  • 32.307 seizoenen
  • 633.676 acteurs
  • 197.052 gebruikers
  • 9.218.333 stemmen
Avatar
 
banner banner

The Cotton Club (1984)

Misdaad / Drama | 127 minuten / 141 minuten (encore edition)
3,02 262 stemmen

Genre: Misdaad / Drama

Speelduur: 127 minuten / 141 minuten (encore edition)

Alternatieve titel: The Cotton Club Encore

Oorsprong: Verenigde Staten

Geregisseerd door: Francis Ford Coppola

Met onder meer: Richard Gere, Diane Lane en Nicolas Cage

IMDb beoordeling: 6,6 (20.388)

Gesproken taal: Engels en Italiaans

Releasedatum: 15 mei 1985

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot The Cotton Club

"It was the jazz age. It was an era of elegance and violence. The action was gambling. The stakes were life and death."

Harlem, 1928. Dixie, een cornetspeler, redt Schultz, een onderwereld baron, van een moordpoging. Ten tijde van een bendeoorlog tussen Schultz en de eigenaar van de jazzclub The Cotton Club gebruikt Dixie de bescherming van Schultz. Hij heeft genoeg van al het geweld en besluit zijn eigen weg te gaan richting Hollywood.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

Externe links

Volledige cast

Acteurs en actrices

Richard 'Dixie' Dwyer

Delbert 'Sandman' Williams

Vera Cicero

Lila Rose Oliver

Owney Madden

Dutch Schultz

Vincent Dwyer

Otto 'Abbadabba' Berman

Frenchy Demange

Tish Dwyer

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van Basto

Basto

  • 11163 berichten
  • 7169 stemmen

Ik vond zijn latere werk prima. Niet groots, maar zeker interessant en Coppola blijft een fantastisch verteller.


avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

  • 3570 berichten
  • 2644 stemmen

Ooit eerder gezien als puber. Toen niet bepaald onder de indruk van dit drama/misdaad. Met de verwachting dat dit werk van Coppola me nu beter zou bevallen toch weer eens geprobeerd...maar helaas.

Het moet gezegd dat The Cotton Club zonder enige twijfel een bijzondere mix van geweld en heel veel muziek is. Een fraai tijdsbeeld komt naar voren en tevens het racisme van die tijd. Het verhaal last zich vertalen als een vicieuze cirkel van bazen die afdoen, voorbij gestreefd worden, mensen in vertrouwen aan tenemen om ze vervolgens niet meer te vertrouwen. De onderwereld en zijn volk zijn wantrouwig blijkt maar weer.

Ondanks de fijne muziek sfeer en een apart gekozen middelpunt, The Cotton Club, blijft de film mij teveel hangen in een geheel waar niet een duidelijke keuze door Coppola gemaakt wordt. Vooral de eerste fase van de film waan ik me regelmatig in een musical of iets soortgelijks. Vooral wanneer Sandman zijn dame meeneemt naar The Hoover Club waar vervolgens iedere zijn kunstje mag opvoeren. Iets dat voor mij bitter weinig aan de film toevoegt. Net als het einde overigens net het afscheid van Vera en Dixie dat ook weer musical achtige vormen aan neemt.

Het is aan het toenemende geweld in het tweede gedeelte te danken dat de film er nog met een voldoende afkomt. Het wekt in ieder geval op zijn minst de schijn van criminaliteit en een halve bendeoorlog. Maar het is te weinig voor een topfilm, zeker voor mij.


avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

  • 30826 berichten
  • 5356 stemmen

Een gangsterfilm van Coppola met een reeks bekende gezichten. Het lijkt wel een ideale formule, maar toch is deze film wat ondergesneeuwd. Een film uit 1984, het jaar van Once Upon a Time In America en een jaar na Scarface. Die films konden rekenen op Robert De Niro en Al Pacino terwijl The Cotton Club het (met alle respect) met Richard Gere moet doen.

De film zoekt ook een weg tussen een gangsterfilm en een sfeerbeeld van de jazzclub The Cotton Club waar historische figuren als Duke Ellington of Cab Calloway optraden en bekende sterren als Gloria Swanson en Fanny Brice kwamen. Enkele van die figuren komen ook voor in deze film. We krijgen dus harde klassieke gangsters en een culturele trip in het verleden met jazzlegendes uit de 20s en 30s. Het resultaat is niet altijd even sterk, maar heeft wel de nodige charme.

Veel scènes werken wel. De choreografieën van de dansers en muzikanten, de kornet van Richard Gere (die zelf speelt), maar ook harde scènes van de gangsters. En kijken naar de vele bekende gezichten als Nicolas Cage, Laurence Fishburne, Tom Waits, Jennifer Grey en meer.

De film is soms wat een rommeltje en lijkt een persiflages op het genre, maar kan genoeg boeien en heeft de nodige charme en muziek om het gezellig te houden.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 22003 berichten
  • 4815 stemmen

Tapdansen en schietpartijen.

Ik zag de originele cut en die draagt wel sporen van studio-ingrepen. De film lijkt her en der detail te missen en zeker in het midden loopt het verhaal niet soepel en is het plot rommelig. Ik sluit niet uit als ik ooit de encore versie ga zien de film me beter bevalt. Voor een pure sfeerfilm is de film echter veel te plotgericht en dan gaan dat soort dingen opvallen.

Ergens een poging om een minder radicale variant op One From the Heart te koppelen aan de maffiathema's uit The Godfather maar dan in de jaren '20. Ook dit is geen musical (net als One from the Heart dat niet is) maar een film vol muziek en in dit geval optredens. De muziek is hier vooral de tijdsduiding en niet per se duiding de psychologie van de hoofdpersonen. En ook deze film is duidelijk een studioproductie maar benadrukt dat minder en is wat minder stilistisch interessant dan zijn voorganger. Daarover is dus een gangsterverhaal gespannen dat niet helemaal overtuigend is. De film heeft nogal wat personages en plotlijntjes ook. Maar neemt daarvoor soms te weinig tijd.

Niet slecht, maar ik zat constant met het gevoel dat het bijna veel beter was geweest.

Ik pauzeer mijn Coppolarondje even doordat ik november traditioneel film noirs kijk. Maar ik heb nog een paar ongeziene Coppola's liggen voor december.