ad

Geregisseerd door: Nigel Cole

Met onder meer: Brenda Blethyn, Craig Ferguson en Martin Clunes

Releasedatum: 24 januari 2000

Over Saving Grace

Nadat Grace haar man zelfmoord heeft gepleegd ontdekt ze dat hij voor hun mooie huis van alles had geleend. Nu moet Grace alle moeite doen om haar huis te houden, aangezien ze de leningen niet kan afbetalen. Ze kan niet gaan werken want ze heeft geen ervaring met om het even welk werk, het enige dat ze kan is tuinieren. Matthew, die zijn eigen Marihuana verplant, vraagt raad aan Grace omdat zijn planten niet groeien. Grace beslist om ook Marihuana plantjes te gaan verplanten om zo geld te verdienen. Nadat ze de ongelooflijke goede en mooie planten heeft beslist ze om zelf naar Londen een koper te vinden, en dan geraakt ze in het drugsmilieu.

image

China MacFarlane

Vicar Gerald Perey

avatar van Drs. DAJA

Drs. DAJA

Helemaal niet verkeerd. Het geslaagde van de film zit hem toch vooral in het concept van een net dametje dat een enorme wietplantage bouwt. Dit brengt als van nature de nodige hilariteit met zich mee, en dat werkt. Maar meer dan dat geestige idee is de film ook niet. Leuk grinniken maar de film komt niet onder genrecliché's uit en wordt uiteindelijk zelfs lichtelijk moralistisch. Saving Grace is een grappige komedie die eigenlijk niet veel meer te bieden heeft dan een geinig concept.

avatar van blurp194

blurp194

Grappig. Af en toe zelfs hilarisch op de stereotiep-Britse onderkoelde manier, de nette oudere mevrouw die op het verkeerde pad komt en de absurde situaties die dat oplevert. Met zoals dat hoort - ook al zo Brits - wat vreemde typetjes in het dorpje, met hun eigenaardigheden. En een bijzonder leuk bedacht einde - die draai had ik toch echt niet aan zien komen.

Valerie Edmond - de vismevrouw - verdient een extra stijlpunt door de scene waar ze zich omkleedt van haar beroepskleding om naar de begrafenis te gaan.

avatar van arno74

arno74

De film begint aardig, met een niet onwaarschijnlijke situatie waarin een dame na de dood van haar echtgenoot meer schulden dan bezittingen erft en het huis dreigt te verliezen. Maar dan ontpopt ze zich als drugsdealer en wordt de komedie een van de zoveelste met dat onderwerp, zonder dat het eigenlijk iets toevoegt. Het boeiende begin smelt als sneeuw voor de zon.

Qua acteerprestaties valt vooral die oude dame op, ze zet het typetje wel erg goed neer, wat zeker niet eenvoudig is met zo'n vrij karikaturaal figuur.

De hele tijd zat ik al aan 2 sterretjes te denken, tot het moment dat twee sympathieke dames van een kopje thee genieten . Die scene, en het vervolg in het winkeltje, kreeg me toch zeker wel aan het lachen. Een half puntje extra voor dat zeer geslaagde stukje.

avatar van Movsin

Movsin

Ondanks de aanwezigheid van de veelzijdige Brenda Blethyn, toch geen echt geslaagde en overtuigende komedie. Zijn eigenlijk van de Britten meer gewoon met meer van hun typische flairhumor. Wel een grappig gegeven natuurlijk maar het kwam er niet echt uit.