

Mary Magdalene (2018)
Genre: Drama
Speelduur: 120 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Australië / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Garth Davis
Met onder meer: Rooney Mara, Joaquin Phoenix en Chiwetel Ejiofor
IMDb beoordeling:
5,9 (11.886)
Gesproken taal: Engels en Frans
Releasedatum: 22 maart 2018
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op Google Play
Niet beschikbaar op meJane
Plot Mary Magdalene
"Her story will be told"
Het verhaal speelt zich af in Het Heilige Land in de eerste eeuw. Een jonge vrouw laat haar vissersdorpje en familie achter zich en sluit zich aan bij een radicaal nieuwe sociale beweging. Aan het hoofd staat Jezus van Nazareth die veranderingen belooft in de wereld. Maria Magdalena is op zoek naar een nieuwe manier van leven en naar een authenticiteit die haar ontzegd wordt door de starre hiërarchieën. Naarmate de bekendheid van de groep groeit en steeds meer mensen zich aangetrokken voelen tot de boodschap van Jezus, zal Maria's spirituele reis haar naar Jeruzalem brengen. Daar wordt ze met de realiteit van het lot van Jezus geconfronteerd en moet ze er haar eigen plaats vinden.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (5,9 / 11886)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Mary Magdalene (MusicMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 8,99 / huur € 2,99
Social Media
Acteurs en actrices
Mary Magdalene
Jesus
Peter
Rachel
Joseph
Judas
Sarah
Andrew
Leah
Philip
Video's en trailers
Reviews & comments

kappeuter (crew films)
-
- 74382 berichten
- 5925 stemmen
Vanaf 22 maart 2018 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

tbouwh
-
- 5750 berichten
- 5261 stemmen
Eerste reacties vallen niet mee. Maar voor Phoenix & Mara in een relidrama ben ik op voorhand toch wel erg gevoelig - integreert me op voorhand al welke vorm het scenario precies aan gaat nemen en hoe de Bijbelse karakters ingevuld gaan worden.

John Milton
-
- 22694 berichten
- 12490 stemmen
Ik las dat er voor atheïsten niet bijzonder veel te halen viel, maar verder dan de lead van dat artikeltje kwam ik toen niet door tijdgebrek. Ben toch ook wel benieuwd

Matt81
-
- 193 berichten
- 833 stemmen
Bijbelfilmalarm! Na The Passion of the Christ heeft men in de VS door dat voor deze films altijd wel een aardige markt is, of ze nu omstreden zijn qua inhoud (zoals the Last Temptation of Christ) of braaf binnen de lijntje kleuren (The Nativity Story).
Casting van Phoenix en Mara en regisseur van Lion aan 't roer is inderdaad interessant.
Benieuwd hoe de film de focus op Maria Magdalena gaat leggen zonder in de cliche valkuilen( Of de boetvaardige prostituee, of de "geheime vrouw van Jezus" met wie hij nageslacht verwerkt te stappen..

tbouwh
-
- 5750 berichten
- 5261 stemmen
Ik las dat er voor atheïsten niet bijzonder veel te halen viel, maar verder dan de lead van dat artikeltje kwam ik toen niet door tijdgebrek. Ben toch ook wel benieuwd
Mwa. Ik vond Risen 'blijer', if you know what I mean Phoenix is een twijfelaar. Deed bij vlagen aan de Dafoe van TLT denken.
Maria wordt wel van alle blaam gezuiverd. Maar dat schaar ik niet per se onder een evangelisch kopje.
Hoe goed de film verder is lijkt me niet zo zeer een kwestie van levensbeschouwing, of je moet van mening zijn dat een film van deze aard altijd een kritische insteek moet/mag hebben.

tbouwh
-
- 5750 berichten
- 5261 stemmen
Lion-regisseur Garth Davis creëert geen mythes, hij ontkracht ze. In een uitleidend tekstblok wordt de framing van Magdalena als prostituee onterecht genoemd. Daarmee is op zichzelf niets mis, maar de twijfelachtige toon van de film schijnt er wel in door. Enerzijds geeft Mary Magdalene een zeer eenzijdig beeld van haar proto-feministische heldin. Haar empathie reikt zo ver dat ze de getroebleerde Christus (Joaquin Phoenix) als enige begrijpt. Zelfs Petrus (Chiwetel Ejiofor) komt er bekaaid vanaf. Terwijl de apostelen zich beklagen over het uitblijven van een revolutie, ziet Maria de metafoor: het Koninkrijk is geen staat, geen utopia; het Koninkrijk zit in ons. De scherp aangezette contrasten brengen de geloofwaardigheid van het geheel in het geding.
Mary Magdalene beweegt zich constant tussen de statische plot en de sfeervolle uitwerking. De film zelf geeft de kijker soms ruimte, de boodschap niet. Daar zit hem direct ook het grootste risico: zie je Maria Magdalena eenmaal als geïdealiseerde apostel, dan kun je nauwelijks meer iets anders zien.

mrklm
-
- 9724 berichten
- 9006 stemmen
Mooi gefilmd op prachtige locaties, maar extreem zwaar op de hand. Een gevoel dat wordt versterkt door de overdadige, sombere score in deze hervertelling van het nieuwe testament bedoeld om de reputatie van Maria Magdalena te herstellen. Garth Davis draaft echter nogal door en zet Maria Magdalena [Rooney Mara] neer als de wijste van de 13 (!) discipelen, omdat alleen zij besefte dat Jezus geen revolutie predikte. Het resultaat mag je dus gerust een tegendraadse hervertelling van het Nieuwe Testament noemen, al is het verhaal doorspekt met verwijzingen naar de moderne politiek. Davis vertilt zich behoorlijk en je kunt je afvragen of Onze Lieve Heer wel zo in z'n nopjes is met Joaquin Phoenix in de rol van De Messias.

john mcclane 2
-
- 3361 berichten
- 6491 stemmen
Bijbelfilmalarm! Na The Passion of the Christ heeft men in de VS door dat voor deze films altijd wel een aardige markt is, of ze nu omstreden zijn qua inhoud (zoals the Last Temptation of Christ) of braaf binnen de lijntje kleuren (The Nativity Story).
..
ja , het word nog erger ( of beter , hangt er van af natuurlijk )
er komt zowaar een vervolg op gibson's the passion ,,,,ai ! of we daar nu op zitten te wachten.
Het word in ieder geval geen over de top reli horror zoals zijn eerste passion.
JIm Caviezel opnieuw Jezus in sequel Passion - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Matt81
-
- 193 berichten
- 833 stemmen
ja , het word nog erger ( of beter , hangt er van af natuurlijk )
er komt zowaar een vervolg op gibson's the passion ,,,,ai ! of we daar nu op zitten te wachten.
Het word in ieder geval geen over de top reli horror zoals zijn eerste passion.
JIm Caviezel opnieuw Jezus in sequel Passion - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl
Klopt. De verrijzenis zit niet zoveel horror bij. Toch benieuwd wat Gibson ermee gaat doen.

Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Schitterende intense, neerslachtige film. Prachtige beelden, meeslepende soundtrack, een haast meditatieve flow en een excellerende Mara. Heel, heel mooi.

knoflikari
-
- 122 berichten
- 55 stemmen
Deze film die in Italië en op Sicilië geschoten is, toont prachtige eenzame en weidse vlaktes en weet goed gebruik te maken van stiltemomenten.
Maria Magdalena verlaat haar familie en besluit Jezus van Nazareth te volgen. In Jeruzalem zal het tij voor hem keren en gaat hij zijn ondergang tegemoet, zo God het wil.
Maria Magdalena wordt in deze film neergezet als een van de apostelen, die Jezus als eerste terugzag na zijn kruisiging. Het is een schitterende rol van Rooney Mara. Joaquin Phoenix als Jezus is even zo indrukwekkend.

Gerlof1378
-
- 404 berichten
- 152 stemmen
Op zich een aardige film, maar soms was deze prent te langdradig/traag. De 2 hoofdrolspelers Rooney Mara en Joaquin Phoenix spelen erg goed en overtuigend en dat is samen met het mooie landschap de 2 grootse pluspunten. Ik kan zeggen dat ik hem heb gezien en zo is dat.

marsie
-
- 74 berichten
- 243 stemmen
Een trage film, verhaal is bekend maar dit keer uit het oogpunt van Maria Magdalena. Hoofdrollen zijn prima.

mjk87 (moderator films)
-
- 13807 berichten
- 4172 stemmen
Maria Magdalena is een ietwat mysterieuze vrouwsfiguur uit de Bijbel - dat blijft ze nog steeds na deze film. Wie ze was, waarom ze deed wat ze deed, er komen dar geen antwoorden op. Geen idee wat Davis hiermee wilde, maar alleen het ontkrachten van fabels voor het grote publiek? Dat lijkt me wat te simpel.
De film is niets meer dan een korte registratie van Magdalena's leven vanaf het moment dat ze Christus ontmoet. En vooral doodserieus gefilmd. In een vrij donker grimmig palet met zware muziek die irriteert, moeilijke blikken en stiltes in een enorm traag tempo. Er kwam voor mijn gevoel echt geen eind aan en er was maar weinig wat me wist te interesseren. Mara is dan nog wel fijn met haar dromerige blik maar iets meer pit had de film kunnen gebruiken. Nu en dan een aardig shot nog wel en leuk spel met zonlicht op de mooie omgevingen. 1,0*.

Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Geen idee wat Davis hiermee wilde
Vermoedelijk een prachtig, emotioneel sfeerbeeld neerzetten. En daar is hij met vlag en wimpel in geslaagd.

KKOPPI
-
- 109 berichten
- 99 stemmen
Ik heb wat minder knappe Jezussen gezien maar dit was toch echt het toppunt. Jezus' daadwerkelijke leeftijd had onderhand twee keer in de leeftijd van die man gepast.
Maria magdalena zelf was dan weer een genot voor het oog.

coumi
-
- 1433 berichten
- 11975 stemmen
Bittere teleurstelling. Davis heeft overduidelijk ambities en wil iets gedenkwaardigs vertellen, maar werken doet het voor geen meter. Ontiegelijk saai, vol met scènes die geen functie hebben, een wat al te bekend verhaal wordt voor de zoveelste keer herkauwd. Wie denkt iets te weten te komen over het titelpersonage zal dan ook bedrogen uitkomen, Mary Magdalene blijft hier ondanks het solide spel van Mara een wat wezenloos, raadselachtig personage. Phoenix als JC is een serieuze misser, ziet er meer uit als een straatzwerver op leeftijd dan op een religieuze inspiratiebron, zal niet de bedoeling zijn geweest. Alles bij elkaar pretentieuze onzin eigenlijk, een film die je gelukkig snel bent vergeten.

blurp194
-
- 4829 berichten
- 3787 stemmen
Kijkfeestje.
Of beter misschien, een kijk- en luisterfeestje. Voor het verhaal hoef je de film niet te gaan zien, tenslotte zelfs ik als verstokte atheist wist allang hoe het aflopen zou. En de controversie over de status van Maria Magdalena is wellicht voor theologiestudenten erg interessant - maar heel veel karakterverdieping hoef je niet te verwachten, en nieuwe feiten al helemaal niet. Dat is denk ik ook een voor de hand liggende keuze, want waar je er als filmmaker bij zo ongeveer elk boek mee wegkomt om daar je eigen draai aan te geven en alle ontbrekende details met brede streken in te kleuren... in dit geval, mwah, beter van niet denk ik.
Goed, daar ging het dus niet om. Het verhaal is gekend, nieuwe details zijn er niet. Maar Mara speelt geweldig, al is het tegen het saaie aan ingetogen voor een groot deel van de film. En evengoed is Phoenix een in mijn ogen perfecte Jezus, en is er een mooie Judas van Tahar Rahim, en de Petrus van Chiwetel Ejiofor komt er ook mee weg.
De locaties zijn ongeloofwaardig - alsof het geheel zich in een natuurhistorisch museum afspeelt. Geen lapje was hangt er te drogen in de steden waar het verhaal ons langs brengt. Maar mooi is het zeker wel, en het compenseert voor mij meer dan voldoende voor de traagheid waarmee het verhaal naar de gekende afloop kronkelt. Niet elke film hoeft tenslotte een actiespektakel te zijn, en de manier waarop de soundtrack van Jóhann Jóhannsson op elke scene inspeelt is wellicht veel indringender. Zo hebben Mara en Phoenix zeker een erg indrukwekkende scene met muziek en beeld prefect geintegreerd, en misschien zijn er dan nog wel een paar die me nu ontgaan ook. Erg, erg knap werk van Davis om dat allemaal bij elkaar te brengen.
Zeker een film om vaker dan een keer te zien, al moet je er misschien voor in de stemming zijn.

scorsese
-
- 12476 berichten
- 10597 stemmen
Redelijke film waarin een jonge vrouw haar familie achterlaat en Jezus volgt naar Jeruzalem. Ondanks de titel is dit toch meer het verhaal van Jezus gezien door de ogen van Maria Magdalena, en weet in dit opzicht ook weinig nieuws toe te voegen. De film ziet er verder wel mooi uit, heeft een aangenaam tempo en ook de cast doet het goed.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30768 berichten
- 5337 stemmen
Zoals wel meer religieuze films zoekt ook Mary Magdalene het evenwicht tussen respect en kritiek op de religie. Het resultaat is een wat afstandelijke film. Maar inhoudelijk zit het veelal wel raak qua geloof en interpretatie van wat in de Bijbel staat. Ik zie de film dan ook als een religieuze film waar (twijfelende) gelovigen zeker iets aan hebben. Als je niets met de katholieke kerk hebt, kan dit misschien wel wat tegenvallen. Op Wikipedia staat de commentaar van Nick Allen (RogerEbert.Com) die zegt: "writing that moved me in a way that no previous film about Christianity ever has". Daar kan ik hem zeker in volgen. Maar wie dat niet zoekt in een film, zal begrijpelijk wel teleurgesteld zijn.

John Milton
-
- 22694 berichten
- 12490 stemmen
Eergisteren erg genoten van de expositie over Maria Magdalena in het Catharijne Convent in Utrecht, waar op een installatie ook wat flarden van deze (reeds op mijn watchlist staande) film te zien waren. Goede aanleiding om hem eens op te zetten dus.
Ik kan weinig in tbouwh’s mooie recensie vinden om het echt oneens mee te zijn, maar mijn waardering is toch iets hoger, en ik rond mijn 6,7 met genoegen naar boven af. Het is niet ondenkbaar dat ik enige genoegdoening ervoer na ondergedompeld te zijn in wat er met de beeldvorming over Maria Magdalena gebeurde na de acties van Gregorius I in 591, en Davis’ nu vlak na haar canonieke ‘rehabilitatie’ een film te zien maken in de geest van een heel andere Maria, zoals die ook in andere archeologische vondsten naar voren is gekomen. Dan parafraseer ik gemakzuchtig de historici van de expositie, ik heb me zelf niet recentelijk ingelezen, al ben ik globaal met de vondsten bekend.
Er is waanzinnig veel over geschreven, en bij dergelijke overlevering blijft de vraag ‘wat is feit’ altijd een issue. Maar naast het acteerwerk van Mara en Phoenix, de prachtige sets, en de mooie score van Johansson, kon ook deze atheist deze portrettering van Maria Magdalena prima welgevallen.
3,3*

deridder
-
- 251 berichten
- 1455 stemmen
Eergisteren erg genoten van de expositie over Maria Magdalena in het Catharijne Convent in Utrecht, waar op een installatie ook wat flarden van deze (reeds op mijn watchlist staande) film te zien waren. Goede aanleiding om hem eens op te zetten dus.
Ik ben deze film omwille van precies dezelfde reden gaan kijken (volgens mij was ik zelfs op dezelfde dag bij het Catharijne Convent). Wat een prachtige museumvoorstelling! Ik vond het echt een geweldige ervaring. Heel veel van geleerd! Vandaag heb ik ook maar - n.a.v. de film - de Nag Hammadi geschriften besteld.
Voordat ik naar het Catharijne Convent was gegaan, leek mij deze film helemaal niks. Ik was ook geen fan van Lion. Mijn vader vroeg me eens samen de film te kijken, en ik weet nog dat ik daar totaal geen zin in had. Ik dacht: 'telkens antieke verhalen maar moderniseren, feminiseren, is een project gedoemd te mislukken'. Maar nu ik wat meer over het verhaal van Maria Magdalene geleerd heb, vond ik de film geweldig. En daarnaast is de film helemaal niet een poging om de antieke wereld te moderniseren. Het was juist Jezus' feminisme dat de Kerk heeft geprobeerd te verstoppen. De kerk heeft er alles gedaan om de pro-actieve rol van de vrouwen rondom Jezus te ontkennen. Deze film is dus broodnodig om dergelijke seksistische, orthodoxe, mythes te ontkrachten.
In lijn met gnosticisme is Maria Magdalena de enige apostel die doorhad dat het koninkrijk God niet extern maar intern is. Ware religie is de kennis van de innerlijke Daemon (de innerlijke goddelijke vonk). Het koninkrijk Gods is de uitdrukking van een machteloze liefde. Dat is een wijze les wat alle mannelijke apostelen (natuurlijk) niet begrepen. De mannen wouden het koninkrijk van God op aarde vestigen. De mannen dachten dat politieke en religieuze macht hand-in-hand gaan. Maria zag dat anders. Wat ons gevraagd wordt is niet iets politieks maar iets innerlijks. Jezus vraagt ons uit liefde te leven, hij vraagt ons het koninkrijk god vanuit onze innerlijke verhouding tot de Ander te beleven.
Ik vind de film ook mooi gefilmd. We zijn allemaal zo bekend met het verhaal van Jezus dat het meestal wordt uitgebeeld als een serie schilderijen. Dat geeft films over Jezus vaak een beetje theater-achtige sfeer. De camera is continu op Jezus gericht. Je ziet alles, je hoort alles, je weet alles. De film 'Mary Magdelene' kiest voor een andere aanpak. Er wordt meestal (uit de hand?) gefilmd vanuit de chaos van alledag. Mensen lopen als kippen zonder kop door elkaar, andere mensen preken, en in al die chaos raakt Jezus soms simpelweg kwijt. De chaotische filmstijl doet de film erg goed. Het maakt Jezus aan de ene kant menselijker (hij is een lichaam gevangen in de chaos van andere lichamen), maar aan de andere kant maakt het Jezus nog bijzonderder (hij wordt immers meer de onbegrepen Messias. Alle mensen maken een eigen voorstelling van wie Jezus is).
Enfin, ik denk dat de film en de museumvoorstelling heel goed bij elkaar aansluiten en het in een soort van hybride kunstervaring maken. Zonder de Catherine Convent had ik deze film nooit zo hoog beoordeeld. Bij het slot van de museumvoorstelling kan je een video kijken. Op de video zegt één of andere hoogleraar iets buitengewoons interessants. Ze zegt: 'omdat we zo weinig weten van Maria, is iedereen vrij een eigen voorstelling te maken'. Maar deze film laat zien hoe belangrijk het is, voor alle vrouwen en mannen in de kerk, om een nieuwe, juistere, betere, voorstelling van Maria Magdelena te maken. Niet Maria als zondares, maar Maria als de apostel onder de apostelen. Ga dat zien!

Sergio Leone
-
- 4224 berichten
- 2917 stemmen
Goh ja.
Mary Magdalene is niet per se een slechte film - het zal voor de geïnteresseerden wellicht een hele hoop te bieden hebben over Jezus en co. Mij kan het niet bekoren. Met Joaquin Phoenix en zijn eega Rooney Mara in de hoofdrollen was het een vrij gemakkelijke keuze dit een kans te bieden, maar het onttrekt zich niet aan wat cliché toestanden en dus zit de film vol met zweverige dialogen en semi-filosofische riedeltjes, over een hoop mannen (maar niet allemaal dus) in de woestijn. Misschien dat dit per definitie hoort bij een Jezusfilm, maar dan moet ik die toch maar aan de kant laten liggen, naar de toekomst toe.
2

Duke Nukem
-
- 1621 berichten
- 1882 stemmen
Een traag en mooi verhaal over Jezus' laatste dagen op aarde, verteld vanuit het standpunt van Maria Magdalena. Gebaseerd op de gnostische, apocriefe evangeliën die geen deel van het Nieuwe Testament uitmaken. Deze gnostische geschriften, die worden toegeschreven aan een apostel die telkens wordt aangeduid als de geliefde apostel van Jezus en die bepaalde geheime openbaringen zou ontvangen hebben, werden waarschijnlijk opgetekend in de tweede of derde eeuw na Christus, en dus lang nadat de apostelen waren gestorven. Zo wordt in het evangelie van Thomas de zogenaamde tweelingbroer van Jezus als geliefde en ingewijde apostel aangeduid. In het canonieke evangelie van Johannes is Johannes de geliefde apostel van Jezus, de enige die in leven zou blijven totdat Christus zou wederkomen.
In het apocriefe evangelie van Maria Magdalena is zij dus de enige die ingewijd is in de geheime leer van Jezus. In de film spreekt Maria de apostelen tegen die verwachten dat Jezus het Koninkrijk Gods op aarde komt brengen. De film weerspiegelt de typische gnostische gedachte dat Jezus de wereld niet kwam redden door zijn lijden, dood en opstanding (zoals het evangelie volgens de apostel Paulus luidt - 1 Korinthe 15:1-4), maar door zijn voorbeeld. Elke gelovige werkt aan het tot stand komen van het Koninkrijk door zijn godvruchtig leven en door de wet van de liefde: "Het Koninkrijk is in u".
Een leuk detail in deze film is dat Maria's naam wordt gezuiverd van de eeuwenlange aanname dat zij de bekeerde prostitué is die ook de naam Maria had, een aanname die later door de katholieke kerk werd teruggenomen. Wel staat opgetekend in de evangeliën dat Jezus haar van zeven demonen heeft bevrijd en dat zij één van de vrouwen was die Jezus volgden en met hun rijkdom financieel ondersteunden. Ook was zij zowel bij de kruisiging aanwezig als bij de verrijzenis van Jezus. Toen zij aan de apostelen het nieuws over de uit de dood opgestane Jezus kwam verkondigen, geloofden zij haar echter niet.
De film duurt twee uur maar is zo voorbij. De beelden zijn sober en de schaarse muziek onderstreept de rustige sfeer. Rooney Mara is overtuigend als de vrouw die getrouw aan Jezus zijde blijft staan. Joaquin Phoenix ziet er wat oud en uitgeleefd uit, en zijn stem komt eerder zwak over. Hij heeft duidelijk Maria nodig als zijn steunpilaar. Het mooiste moment uit de film vind ik de opstanding van Lazarus, als je de levensadem van God (Jezus) in het lichaam van Lazarus hoort gaan, net zoals God bij de schepping van Adam zijn levensadem (hebr.: ruach) in de neusgaten van de eerste mens blies.
Ik ben blij dat ook de opstanding van Jezus zelf even wordt belicht, waardoor toch aangegeven wordt dat de boodschap van Jezus meer is dan een les in sociale gerechtigheid en liefde. Het is ook de hoop van de gelovige op de overwinning over de dood. En daarvoor heeft de mens toch echt God nodig. Had Judas in deze film deze boodschap begrepen, dan had hij zich dus niet hoeven op te hangen om zij geliefden terug te zien.

goldendream
-
- 190 berichten
- 42 stemmen
Een aantal mooie berichten gelezen over deze film, zoals dat van Duke Nukem. Mooi vast te stellen dat het soms dieper gaat dan "ik ben een atheïst".
Na het zien van de film besef ik dat deze film meer dan één keer bekeken moet worden. Qua stijl (onder andere de traagheid, less is more) doet de film me denken aan de film uit 1994 die gaat over de schepping en de zondvloed.
In deze film zitten een aantal andere visies dan de klassieke:
- Maria Magdalena is geen prostituée, wat ook nergens in de Bijbel vermeld wordt. Ze is ook geen rijke dame, wat hier en daar te lezen valt. Ze is een gewoon meisje, maar dan met een eigen wil en meer diepgang. Volgens de Bijbel werd ze gekweld door demonen, in de film is dat niet zo. Dat ze als eerste de verrezen Christus ziet is wel een bijbels gegeven. Jezus kwam op aarde voor allen, ook voor vrouwen.
- Petrus is een zwarte man. Dat is in andere verfilmingen niet zo. Het past bij het beeld dat Jezus voor allen kwam, niet alleen voor de joden en niet alleen voor de blanken.
- Judas is hier een sympathiek baasje. Vol verdriet over de dood van vrouw en kind verwacht hij dat hij hen spoedig zal terugzien door het ingrijpen van Jezus. In heel wat films wordt Judas niet als de ultieme slechterik voorgesteld en wordt een motief voor zijn verraad gegeven, maar het motief van Judas in deze film is menselijk en begrijpelijk.
- Jezus zelf vraagt wat gewenning: hier krijg je een oudere, niet zo spraakzame en aarzelende man. Met dit beeld heb ik het wat moeilijker. Het past minder bij mijn beeld over Jezus, maar wie ben ik?
- De beelden van de landschappen zijn mooi, maar Palestina lijkt me een heel koud land in deze film.
- De boodschap dat het koninkrijk in ieder van ons huist, kan ergens wel kloppen, maar de bijbelse boodschap gaat toch veel dieper. Voor de boodschap die de film meegeeft, is het immense lijden aan het kruis niet noodzakelijk, of zie ik dat verkeerd?
voorlopig 3,5 sterren, maar herbekijken kan de score opwaarderen

saintinel
-
- 38 berichten
- 279 stemmen
Het verhaal van verreweg de belangrijkste apostel met meer intelligentie dan alle andere apostelen bij elkaar.
En ondanks dat Jezus Maria als gelijke zag en haar dus op juiste waarde wist in te schatten, hebben de andere apostelen en de kerken, dat helaas nooit gedaan en haar zoveel mogelijk proberen te negeren of nog erger, haar in een slecht daglicht proberen te zetten. Iets wat ik eigenlijk nooit echt begrepen heb...
Alleen daarom al, een heel belangrijk verhaal!
Het laatste nieuws

'Seven Years in Tibet' verdwijnt binnenkort van Netflix, 'A Thousand Blows' komt binnenkort naar Disney+ | MovieMeter Recap

'Terminator 2: Judgment Day' is morgenavond (13 februari) op de buis: 'Echte glorie vergaat niet'

'Captain America: Brave New World' is vandaag verschenen: Dit zijn de reacties tot nu toe

Welke films worden vanavond uitgezonden op televisie?
Bekijk ook

Werk ohne Autor
Drama / Thriller, 2018
75 reacties

The Train
Thriller / Oorlog, 1964
54 reacties

Foxtrot
Drama, 2017
24 reacties

1945
Drama, 2017
16 reacties

Broken Arrow
Western, 1950
24 reacties

Shiny_Flakes: The Teenage Drug Lord
Documentaire / Biografie, 2021
Geen reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2025 MovieMeter B.V.