Mary Magdalene (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten / Australië

geregisseerd door Garth Davis
met Rooney Mara, Joaquin Phoenix en Chiwetel Ejiofor

Het verhaal speelt zich af in Het Heilige Land in de eerste eeuw. Een jonge vrouw laat haar vissersdorpje en familie achter zich en sluit zich aan bij een radicaal nieuwe sociale beweging. Aan het hoofd staat Jezus van Nazareth die veranderingen belooft in de wereld. Maria Magdalena is op zoek naar een nieuwe manier van leven en naar een authenticiteit die haar ontzegd wordt door de starre hiërarchieën. Naarmate de bekendheid van de groep groeit en steeds meer mensen zich aangetrokken voelen tot de boodschap van Jezus, zal Maria's spirituele reis haar naar Jeruzalem brengen. Daar wordt ze met de realiteit van het lot van Jezus geconfronteerd en moet ze er haar eigen plaats vinden.

Vanaf 22 maart 2018 in de bioscoop (Sony Pictures Releasing, via Universal)

avatar van tbouwh
Eerste reacties vallen niet mee. Maar voor Phoenix & Mara in een relidrama ben ik op voorhand toch wel erg gevoelig - integreert me op voorhand al welke vorm het scenario precies aan gaat nemen en hoe de Bijbelse karakters ingevuld gaan worden.

avatar van John Milton
Ik las dat er voor atheïsten niet bijzonder veel te halen viel, maar verder dan de lead van dat artikeltje kwam ik toen niet door tijdgebrek. Ben toch ook wel benieuwd

avatar van Matt81
Bijbelfilmalarm! Na The Passion of the Christ heeft men in de VS door dat voor deze films altijd wel een aardige markt is, of ze nu omstreden zijn qua inhoud (zoals the Last Temptation of Christ) of braaf binnen de lijntje kleuren (The Nativity Story).

Casting van Phoenix en Mara en regisseur van Lion aan 't roer is inderdaad interessant.

Benieuwd hoe de film de focus op Maria Magdalena gaat leggen zonder in de cliche valkuilen( Of de boetvaardige prostituee, of de "geheime vrouw van Jezus" met wie hij nageslacht verwerkt te stappen..

John Milton schreef:

Mwa. Ik vond Risen 'blijer', if you know what I mean Phoenix is een twijfelaar. Deed bij vlagen aan de Dafoe van TLT denken.

Maria wordt wel van alle blaam gezuiverd. Maar dat schaar ik niet per se onder een evangelisch kopje.

Hoe goed de film verder is lijkt me niet zo zeer een kwestie van levensbeschouwing, of je moet van mening zijn dat een film van deze aard altijd een kritische insteek moet/mag hebben.

avatar van tbouwh
Lion-regisseur Garth Davis creëert geen mythes, hij ontkracht ze. In een uitleidend tekstblok wordt de framing van Magdalena als prostituee onterecht genoemd. Daarmee is op zichzelf niets mis, maar de twijfelachtige toon van de film schijnt er wel in door. Enerzijds geeft Mary Magdalene een zeer eenzijdig beeld van haar proto-feministische heldin. Haar empathie reikt zo ver dat ze de getroebleerde Christus (Joaquin Phoenix) als enige begrijpt. Zelfs Petrus (Chiwetel Ejiofor) komt er bekaaid vanaf. Terwijl de apostelen zich beklagen over het uitblijven van een revolutie, ziet Maria de metafoor: het Koninkrijk is geen staat, geen utopia; het Koninkrijk zit in ons. De scherp aangezette contrasten brengen de geloofwaardigheid van het geheel in het geding.

Mary Magdalene beweegt zich constant tussen de statische plot en de sfeervolle uitwerking. De film zelf geeft de kijker soms ruimte, de boodschap niet. Daar zit hem direct ook het grootste risico: zie je Maria Magdalena eenmaal als geïdealiseerde apostel, dan kun je nauwelijks meer iets anders zien.

volledige recensie

avatar van mrklm
Mooi gefilmd op prachtige locaties, maar extreem zwaar op de hand. Een gevoel dat wordt versterkt door de overdadige, sombere score in deze hervertelling van het nieuwe testament bedoeld om de reputatie van Maria Magdalena te herstellen. Garth Davis draaft echter nogal door en zet Maria Magdalena [Rooney Mara] neer als de wijste van de 13 (!) discipelen, omdat alleen zij besefte dat Jezus geen revolutie predikte. Het resultaat mag je dus gerust een tegendraadse hervertelling van het Nieuwe Testament noemen, al is het verhaal doorspekt met verwijzingen naar de moderne politiek. Davis vertilt zich behoorlijk en je kunt je afvragen of Onze Lieve Heer wel zo in z'n nopjes is met Joaquin Phoenix in de rol van De Messias.

avatar van john mcclane 2
Matt81 schreef:

ja , het word nog erger ( of beter , hangt er van af natuurlijk )
er komt zowaar een vervolg op gibson's the passion ,,,,ai ! of we daar nu op zitten te wachten.
Het word in ieder geval geen over de top reli horror zoals zijn eerste passion.
JIm Caviezel opnieuw Jezus in sequel Passion - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

avatar van Matt81
john mcclane 2 schreef:

ja , het word nog erger ( of beter , hangt er van af natuurlijk )
Het word in ieder geval geen over de top reli horror zoals zijn eerste passion.
JIm Caviezel opnieuw Jezus in sequel Passion - RTL Nieuws - rtlnieuws.nl

Klopt. De verrijzenis zit niet zoveel horror bij. Toch benieuwd wat Gibson ermee gaat doen.

avatar van Zwolle84
Schitterende intense, neerslachtige film. Prachtige beelden, meeslepende soundtrack, een haast meditatieve flow en een excellerende Mara. Heel, heel mooi.

Deze film die in Italië en op Sicilië geschoten is, toont prachtige eenzame en weidse vlaktes en weet goed gebruik te maken van stiltemomenten.
Maria Magdalena verlaat haar familie en besluit Jezus van Nazareth te volgen. In Jeruzalem zal het tij voor hem keren en gaat hij zijn ondergang tegemoet, zo God het wil.
Maria Magdalena wordt in deze film neergezet als een van de apostelen, die Jezus als eerste terugzag na zijn kruisiging. Het is een schitterende rol van Rooney Mara. Joaquin Phoenix als Jezus is even zo indrukwekkend.

avatar van Gerlof1378
Op zich een aardige film, maar soms was deze prent te langdradig/traag. De 2 hoofdrolspelers Rooney Mara en Joaquin Phoenix spelen erg goed en overtuigend en dat is samen met het mooie landschap de 2 grootse pluspunten. Ik kan zeggen dat ik hem heb gezien en zo is dat.

avatar van marsie
Een trage film, verhaal is bekend maar dit keer uit het oogpunt van Maria Magdalena. Hoofdrollen zijn prima.

avatar van mjk87
Maria Magdalena is een ietwat mysterieuze vrouwsfiguur uit de Bijbel - dat blijft ze nog steeds na deze film. Wie ze was, waarom ze deed wat ze deed, er komen dar geen antwoorden op. Geen idee wat Davis hiermee wilde, maar alleen het ontkrachten van fabels voor het grote publiek? Dat lijkt me wat te simpel.

De film is niets meer dan een korte registratie van Magdalena's leven vanaf het moment dat ze Christus ontmoet. En vooral doodserieus gefilmd. In een vrij donker grimmig palet met zware muziek die irriteert, moeilijke blikken en stiltes in een enorm traag tempo. Er kwam voor mijn gevoel echt geen eind aan en er was maar weinig wat me wist te interesseren. Mara is dan nog wel fijn met haar dromerige blik maar iets meer pit had de film kunnen gebruiken. Nu en dan een aardig shot nog wel en leuk spel met zonlicht op de mooie omgevingen. 1,0*.

avatar van Zwolle84
mjk87 schreef:
Geen idee wat Davis hiermee wilde

Vermoedelijk een prachtig, emotioneel sfeerbeeld neerzetten. En daar is hij met vlag en wimpel in geslaagd.

avatar van KKOPPI
Ik heb wat minder knappe Jezussen gezien maar dit was toch echt het toppunt. Jezus' daadwerkelijke leeftijd had onderhand twee keer in de leeftijd van die man gepast.
Maria magdalena zelf was dan weer een genot voor het oog.

Bittere teleurstelling. Davis heeft overduidelijk ambities en wil iets gedenkwaardigs vertellen, maar werken doet het voor geen meter. Ontiegelijk saai, vol met scènes die geen functie hebben, een wat al te bekend verhaal wordt voor de zoveelste keer herkauwd. Wie denkt iets te weten te komen over het titelpersonage zal dan ook bedrogen uitkomen, Mary Magdalene blijft hier ondanks het solide spel van Mara een wat wezenloos, raadselachtig personage. Phoenix als JC is een serieuze misser, ziet er meer uit als een straatzwerver op leeftijd dan op een religieuze inspiratiebron, zal niet de bedoeling zijn geweest. Alles bij elkaar pretentieuze onzin eigenlijk, een film die je gelukkig snel bent vergeten.

avatar van blurp194
Kijkfeestje.

Of beter misschien, een kijk- en luisterfeestje. Voor het verhaal hoef je de film niet te gaan zien, tenslotte zelfs ik als verstokte atheist wist allang hoe het aflopen zou. En de controversie over de status van Maria Magdalena is wellicht voor theologiestudenten erg interessant - maar heel veel karakterverdieping hoef je niet te verwachten, en nieuwe feiten al helemaal niet. Dat is denk ik ook een voor de hand liggende keuze, want waar je er als filmmaker bij zo ongeveer elk boek mee wegkomt om daar je eigen draai aan te geven en alle ontbrekende details met brede streken in te kleuren... in dit geval, mwah, beter van niet denk ik.

Goed, daar ging het dus niet om. Het verhaal is gekend, nieuwe details zijn er niet. Maar Mara speelt geweldig, al is het tegen het saaie aan ingetogen voor een groot deel van de film. En evengoed is Phoenix een in mijn ogen perfecte Jezus, en is er een mooie Judas van Tahar Rahim, en de Petrus van Chiwetel Ejiofor komt er ook mee weg.

De locaties zijn ongeloofwaardig - alsof het geheel zich in een natuurhistorisch museum afspeelt. Geen lapje was hangt er te drogen in de steden waar het verhaal ons langs brengt. Maar mooi is het zeker wel, en het compenseert voor mij meer dan voldoende voor de traagheid waarmee het verhaal naar de gekende afloop kronkelt. Niet elke film hoeft tenslotte een actiespektakel te zijn, en de manier waarop de soundtrack van Jóhann Jóhannsson op elke scene inspeelt is wellicht veel indringender. Zo hebben Mara en Phoenix zeker een erg indrukwekkende scene met muziek en beeld prefect geintegreerd, en misschien zijn er dan nog wel een paar die me nu ontgaan ook. Erg, erg knap werk van Davis om dat allemaal bij elkaar te brengen.

Zeker een film om vaker dan een keer te zien, al moet je er misschien voor in de stemming zijn.

Redelijke film waarin een jonge vrouw haar familie achterlaat en Jezus volgt naar Jeruzalem. Ondanks de titel is dit toch meer het verhaal van Jezus gezien door de ogen van Maria Magdalena, en weet in dit opzicht ook weinig nieuws toe te voegen. De film ziet er verder wel mooi uit, heeft een aangenaam tempo en ook de cast doet het goed.