Volg jij MovieMeter al op Facebook?
MovieMeter op Facebook

Twelve Monkeys (1995)

Alternatieve titel: 12 Monkeys

Mystery / Sciencefiction

geregisseerd door Terry Gilliam
met Bruce Willis, Madeleine Stowe en Brad Pitt

Nadat in 1996 vijf miljard mensen uitgeroeid zijn door een virus, leeft in 2035 de mensheid (of wat er nog van over is) ondergronds. De veroordeelde James Cole wordt teruggestuurd in de tijd om onderzoek te doen naar het virus, zodat er aan een bestrijding gewerkt kan worden. Hij komt echter een paar jaar te vroeg terecht, in 1990, waar natuurlijk niemand zijn verhaal gelooft. Hij komt in een inrichting terecht waar hij Dr. Kathryn Railly ontmoet. Zij begint langzaam in z'n verhaal te geloven. Cole begint echter steeds meer aan z'n eigen verstand te twijfelen.

snefroe
Fantastische film; ik heb er naderhand uren over nagedacht. Het spel van werkelijkheid en fantasie, en daarboven nog van de factor tijd, is ontzettend goed in elkaar gestoken. Constant draait de film een beetje om dan in het weergaloze einde met een meesterzet te komen door de invloed van de factor tijd; hij ziet zijn eigen dood. Na enig hersen-gekraak kwam ik er achter dat de aannames betreffende de tijdsregels niet geheel consequent zijn. Er zitten ( volgens mij dan? ) uiteindelijk een paar onlogische wendingen in. Er wordt ergens gesuggereerd dat je wel terug in de tijd kan, maar niets kunt veranderen, de toekomst blijft er vooruit lopen. Toch gebeurt dat later wel. Tenzij de gesuggereerde informatie opzettelijk foutief wordt verstrekt, maar dat is wel heel erg vergezocht, lijkt mij dit een inconsequentie. Maar toch overheerste de waardering heel erg. Ijzersterke film.
Bruce Willis in zijn beste rol, maar Brad Pitt is gewoon te. Het zal een mooie kerel zijn, maar een top-acteur is het absoluut niet.

avatar van N811
wat een gave film is dit toch zeg.

avatar van Eraser2
tattoobob schreef:
Zit er nou een remake aan te komen?
Ik zag iets voorbij komen op IMDB.

Er komt een serie van die, afgaande op de trailer, helemaal niets wordt.

avatar van Elokuva
Waanzinnig mooie film met een uitstekend acterende Willis en Pitt. Een briljant plot van de eerste tot de laatste filmminuut. Een aanrader!

avatar van N811
Eraser2 schreef:

Er komt een serie van die, afgaande op de trailer, helemaal niets wordt.

Ik vond de trailer zelf er persoonlijk erg gaaf uitzien.
12 Monkeys Trailer - YouTube
Ik ben niet zo van de series, maar deze maakt me toch wel erg nieuwsgierig.

avatar van stefan dias
Ik heb de film nog eens opnieuw bekeken en waar dat wel eens tegen kan vallen, vind ik m' nu zelfs nog beter. Erg sterk, ja, zelfs geloofwaardig apocalyptisch verhaal dat beresterk in elkaar zit. Het scenario is echt uitmuntend.
Gilliam loopt de plot niet et veel in de weg met zijn eigen gekkigheid hoewel die er voldoende in zit en ook hier weer om van te smullen is.

Zelfs Stowe is er een pak op vooruit gegaan. destijds vond ik haar eerder matig, maar nu kon ze me volledig overtuigen. Aparte vrouw met wat verborgen (nou ja da's iets overdreven) schoonheid, maar wat een présence (en als het even gepermitteerd is: wat een benen!)

De volle 5 krijgt hij echter niet omdat ik mij op één punt net iets te veel gemanipuleerd voel: dat voelde ik vroeger al zo aan en dat zag ik nu bevestigd: in de steeds weerkerende droom/herinnering ziet de klein James op een bepaald moment Brad Pitt voorbij rennen en knipogen. Dat zal vanuit het subjectieve gegeven (een droom en hij was in contact met Pitt in de instelling) wel te verklaren zijn, maar ik voelde me toch een kléin beetje genaaid.

Verder: boeiende, spannende én intelligente thriller. En een Bruce Willis dei het niet te bont maakt. Topfilm.

Hele goede film die ik eerder zou rekenen tot het genre drama (in een futoristische setting) dan sci-fi. Goed acteerwerk en een mooi verhaal waar je nog lang over kan doorpraten. Ook zeker een film die je vaker dan 1 keer kan kijken zonder dat het verveelt.

avatar van JeroenFR08
Dit is het net niet, of gewoon NIET eigenlijk.

Brad Pitt is echt geweldig. Dat viel mij meteen al op. Ook best wel een fijne tijd gehad met het bekijken van deze film.

Maarrr, het plot, wat wil het nou? Ik snapte er de ballen van. Willis dieop het einde ineens zijn eigen dood ziet? Waar slaat dat nou weer op. Volgens mij wil het plot heel ingenieus lijken, maar steekt het simpel in mekaar.

Tja ik weet niet zo goed wat ik ermee moet, wel dat het allemaal niet zo heel geweldig was.

avatar van Aazhyd
"Ik snap hem niet, dus is het geen goede film".

Gewoon nog eens kijken, dan gaat het kwartje wel vallen. Die scene aan het eind is cruciaal.

Goede film, spannende film. Af te toe had er wat meer vaart in gemogen. Erg jammer van de opvallend gedateerde beelden en technologie. De film kan een remake gebruiken, met heden daagse techniek.

avatar van pmeester
Wat mij betreft 1 van de beste SF's ooit gemaakt. Ik wil niet eens naar de remake kijken want hij kan niet beter. Bruce laat zien dat hij wel degelijk kan acteren en Brad Pitt acteert de sterren naar beneden. Misschien zijn beste rol ooit. Het verhaal is fantastisch en zet je hersens aan het werk en dat noem ik een goede film.

pmeester schreef:

U snapt wellicht mijn recensie niet. Aan de film mankeert niets, echter kwamen de beelden zo oud over (terwijl het maar uit 1995 is). Dát bedoelde ik met een remake.

Lv92
Zonde dat er zo weinig verrast in deze film. De korte film van Chris Marker doet dat wel en maakt bovendien ook emoties los. Veel stukken van de film zijn enkel plotgericht en zelden memorabel. Het is bij vlagen wel zeer mooi geschoten, en dan doel ik vooral op de dieren in de stad.

Super film!

Toen ik deze film voor het eerst zag is hij nog lang in mijn gedachten gebleven. Later heb ik hem nog een aantal keer gezien waarna ik me wel een beetje aan de rol van Pitt begon te ergeren (goed gespeeld dus). Met Looper heeft Willis nog zo'n genre gehad, maar die vond ik heel wat minder als deze cinematopper.
Ik hoorde dat er een serie uit, maar ik ben bang dat ik die beter niet kan gaan kijken.

avatar van Fortune
Iemand de serie aan het kijken? Heb een tijd geleden de 1e aflevering maar vond het niet boeiend en een beetje flauw.

Ik heb de serie tm afl 8 gekeken en toen ben ik afgehaakt.
Ik heb het alleen zo lang volgehouden omdat ik 12 monkeys een van de beste films ooit vind.
De serie mag nog geeneens een slap aftreksel genoemd worden van dit meesterwerk.

De film werd eind jaren 90 op tv uitgezonden en omdat ik avonddienst had ik mn video ingesteld zonder echt goed naar het tijdstip te kijken. 's nachts de film opgezet, reclame's doorzappen tot ik bij het punt aangeland was dat ik een half uur hart van nederland voor mn kiezen kreeg. Na afloop was ook de band vol dus ik miste de laatste 20 minuten.
Ik kon de afloop wel raden maar ben de volgende dag naar de free record shop gegaan en de dvd gekocht a fl 79.95 want ik moest en zou de film afzien.

avatar van pat1984v
Uit een lijstje met films die ik als wetenschap-nerd zou moeten zien; "Twelve Monkeys". Gaat over tijdreizen. Dat is precies genoeg omschrijving voor mij om een film te gaan bekijken. Niet omdat het genre per se heel leuk is, maar het afkraken van een dergelijke film vind ik prachtig!

VERHAAL EN WETENSCHAP
Het verhaal is leuk bedacht, invalshoek is de psychologische consequenties van tijdreizen. Het menselijke brein kiest eigenlijk zelf voor zijn eigen werkelijkheid. Niet dat dit zo wordt uitgelegd in de film, maar (onbewust) wordt dit wel zo gepresenteerd. En anno 2015 weten we dat het brein dit ook kan doen bij mensen die te veel games spelen. Ik vind dat ze dat goed hebben bedacht in 1995.

Waar ik bij dit genre altijd tegen aan loop is de wel bekende paradox. In deze film houden ze daar, een soort van, rekening mee. James Cole (Bruce Willis) kan namelijk niet voorkomen dat de virus verspreid wordt, wat hij ook doet. Als hij dat wel voorkomt dan zou hij nooit terug gereisd zijn in de tijd, dus gebeurt het alsnog. Klassieke grootvader paradox dus. Ze vallen de kijker daar niet mee lastig, het gebeurt, en de nerd-kijker (Ik dus) is tevreden.

Máárrrrrr;
Dan komen er, tegen het einde van de film, een reeks van tenen-krommende gebeurtenissen. Cole belt naar zijn hoofdkwartier om te melden dat ze niet moeten zoeken naar de Twelve Monkeys. Applaus: De agent die reageert zegt dat het bericht 30 jaar oud is, terwijl Cole denkt dat het 5 minuten geleden is. Maar dan zegt die ook nog 'ik zou willen dat we dat bericht eerder hadden gekregen'! Voor een niet-lineaire tijd beleving maakt dat dus niets uit. In deze context hadden ze dezelfde agent ook verder terug in te tijd kunnen laten gaan. Apart is ook dat het hoofdkwartier weet dat er een emotionele band bestaat, en toch laten ze Cole de klus klaren. Had dan gewoon de niet-emotioneel-aanhankelijke agent laten schieten. Had ook kostbare uitleg-tijd gescheeld. De laatste 10 minuten van de film is voor mij een afknapper.

ACTEURS EN ACTEERWERK
Leuk om Bruce Willis nog lekker bescheiden te zien acteren. Geen actie-held, niets grotesk. En dat deed hij netjes. Mooi binnen de lijntjes om het zo te zeggen, want met kop en schouders erboven uitsteken deed hij ook niet. Ook Brad Pitt en Madeleine Stowe deden mooi mee in de film. Brad Pitt liet zien dat hij een klasse acteur is, ik moest behoorlijk om hem lachen. De emotionele betrokkenheid van de psycholoog (Stowe) mistte ik wel een beetje in het begin.

(AUDIO)VISUEEL
Op het hoofdkwartier na waren de locaties prima. Het hoofdkwartier was een beetje raar, rommelig en onsamenhangend. Vind ik erg jammer, maar het uiterlijk van het 'heden' uit de film speelt toch geen hele grote rol. Maakt niets uit voor de beleving. Muziek is origineel, en past lekker bij de sfeer.

REGISSEUR
Terry Gilliam is vooral bekend voor zijn rol in Monty Python. Maar ook heeft hij bekende films geregiseerd. Waaronder "The Imaginarium of Doctor Parnassus". Typerend voor zijn films is toch wel dat alles erg rommelig overkomt. Je zou nier zomaar 2 films van Gilliam kunnen kijken, het wordt op den duur wel vermoeiend om naar te kijken.

CONCLUSIE
Ondanks de drukte, is het een goede film om naar te kijken.

Geen seconde verveeld. Goed verhaal en uitstekende acteerprestaties. Chapeau, een voorbeeld voor andere films.

Mooie film met een goed verhaal. Ik vond de film zelf iets te lang duren maar de laatste 15 minuten maakten, ondanks dat het verhaal niet optimaal was uitgewerkt, veel goed! Willis speelde zijn rol erg goed maar de rol en het verhaal van Pitt is misschien nog beter, vooral als je de hele film hebt gekeken. Aanrader

avatar van SmackItUp
Wanneer ik een film zie met het stempel Sciencefiction, zoals bij deze, word ik altijd huiverig. Het is niet bepaald mijn genre. De eerste 10-15min waren op dat vlak ook niet echt veelbelovend. Daarna verdwijnt dit als sneeuw voor de zon en worden langzaamaan de mysteries groter en de spanning begint positief op je zenuwen te werken. Uiteindelijk ontpopt het zich tot een van de beste thrillers die ik ooit heb gezien. Het einde vond ik zeker niet slecht, maar niet echt bij deze film passen. Qua acteurs vond ik met name Stowe een geweldige rol neerzetten. Al zijn we dit wel van haar gewend van de serie Revenge.

Moddermonster schreef:
Ik had het kunnen weten. Ik heb Bruce Willis nog nooit een geloofwaardige rol neer zien zetten. Ook deze keer niet. Nou was het verhaal ook niet veel soeps, maar Willis maakt het er zeker niet beter op. Snel vergeten maar.

Heb je the Sixth Sense gezien?

avatar van stefan dias
Ik ben ook geen fan van Willis, maar hier doet hij niet veel verkeerd.

Wauw wat een schijtfilm. Gewoon speciaal een account aangemaakt om mijn ei over deze film kwijt te kunnen. Naar mijn mening zwaaaaaar overgewaardeerd, aan de reacties hier te lezen.

Het plot is totaal niet moeilijk. Aan het eind van de film word onthuld dat de persoon die word neergeschoten in zijn dromen/visioenen hij dus zelf is. Zooo voorspelbaar.

Misschien ligt het aan de stijl en de oudheid van de film, maar ik vond hem niet goed. Een film over tijdreizen vind ik interessant en je kan er leuke dingen meedoen. In elkaar verwikkelde scenes tussen verschillende tijden waarvan je op het eind denkt "oohjaaa natuurlijk, wat steekt dat perfect in elkaar". Bij Twelve Monkeys dus totaal niet. Wat ik eigenlijk wel verwacht had.
Brad Pitt speelt btw zijn rol wel gruwelijk goed als mafkees.

Nou, bedankt dat ik mijn ei kwijt kon. Lucht op!

Peace out!

Hier nog iemand die speciaal n.a.v. deze film een account heeft aangemaakt. Wat een ongelukkig geschoten film is dit. Alles wat je ziet heeft reeds eerder plaatsgevonden en kan derhalve niet worden veranderd. Waar kijk ik dan in hemelsnaam naar ?!?!?!

Het almaar gepijnigde en gehavende gezicht van Willis hing me na een half uur ook de keel uit. Pitt speelt geweldig, enige pluspunt.

avatar van The Brain
Gebaseerd op een film uit 1962 "La Jetée" , het verhaal gaat over tijdreizen en is niet al te ingewikkeld. Het plot was ik eigenlijk vergeten, daarom de film nog eens bekeken en dat viel niet tegen. Ook in deze tijdreis film gaat het eigenlijk om de tijdparadox. Er wordt verondersteld dat het verleden niet te veranderen is, maar of dat werkelijk ook zo is daar speelt het verhaal mee. Die paradox ligt niet op de voorgrond, eerder het geestesziek zijn. De psychiatrie verklaart iedereen die afwijkt voor gestoord, in deze film lopen er heel wat rond. Bruce Willis speelt een van zijn betere rollen zonder teveel oneliners en Brad Pitt zet een leuk typetje neer. Een film waarbij heel veel details belangrijk zijn voor het plot en waar je nog een tijdje mee kunt puzzelen.

avatar van Aazhyd
Geweldige film, maar moet-ie nou echt 10x per jaar op TV?

Aazhyd schreef:
Geweldige film, maar moet-ie nou echt 10x per jaar op TV?

Is dat zo? Pas 1 keer voorbij zien komen

avatar van IH88
“There's no right, there's no wrong, there's only popular opinion.”

Twelve Monkeys is een excentrieke en intrigerende maar tegelijkertijd ook wat kille en afstandelijke film. Het verhaal lijkt ingewikkeld maar zit verbazingwekkend simpel en ingenieus in elkaar. Ik had wat moeite om in de film te komen maar nadat Willis in het goede jaartal terecht komt, wordt het allemaal een stuk beter en kwam er ook wat meer vaart in het verhaal.

De zoektocht van Willis naar het ontstaan van het virus dat bijna de complete mensheid vernietigde is interessant om te volgen en het samenspel tussen Willis en Stowe is uitstekend. Er wordt niet veel aandacht besteedt aan het tijdreizen an sich en dat is wel een goede keuze. De focus blijft zo op de zoektocht naar het virus en dat is het belangrijkste. Pitt steelt de show hier als complete gek en weet met zijn spel de aandacht van de kijker vast te houden. Toch voelt de film wat afstandelijk en klinisch doordat er geen enkel personage in de film zit waar je iets van sympathie voor voelt. Een virus dat bijna de hele mensheid wegvaagt is iets verschrikkelijks, maar als je naar deze film kijkt vraag je jezelf af of het niet beter is als de dieren weer de baas zijn. En dat kan toch niet de bedoeling zijn, vooral omdat het einde een gevoelige snaar bij de kijker wil raken maar dat kwam bij mij niet helemaal aan. Een intrigerende film is Twelve Monkeys wel.

avatar van steffv1
geweldige film, 2 woorden, meer kan ik er niet over kwijt.

avatar van nakada
Dat zijn er toch al gauw elf.
1 meer was nog mooier geweest.