Secret Window (2004)

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Koepp
met Johnny Depp, Timothy Hutton en John Turturro

Een schrijver, Morton Rainey, heeft zich teruggetrokken in zijn buitenverblijf aan de oevers van Tashmore Lake, nadat zijn vrouw is vreemdgegaan. Op een dag arriveert er een man, John Shooter genaamd, die Morton ervan beschuldigt zijn verhaal te hebben gestolen. Morton tracht de man ervan te overtuigen dat dit echt niet het geval is, en probeert hem het originele verhaal te laten zien, dat twee jaar eerder geschreven is dan Shooter's verhaal. Op de één of andere manier lukt het hem echter niet het origineel te vinden en beginnen er vreemde dingen te gebeuren...

avatar van 606
Ik wist vrij snel al hoe het in elkaar zat, helaas is dan de spanning weg.
Als ze het nou wat ingewikkelder hadden gemaakt was de film beter geweest.

3 sterren

martijn011 schreef:

Johnny Depp speelt wel aardig maar ik heb hem beter gezien. Z'n rol deed me heel af en toe gewoon denken aan Jack Sparrow, iets wat natuurlijk nooit de bedoeling geweest is.

Sorry, maar dat ligt toch echt aan jou want het zijn 2 totaal verschillende karakters die eerder het tegenovergestelde van elkaar zijn. Snap absoluut niet waar je de vergelijking vandaan haalt.

avatar van martijn011
TheShadowking schreef:

Ik had het misschien anders moeten neerschrijven. Ik vind hoe hij acteert soms gewoon lijken op Sparrow. Die mimiek en die blik in z'n ogen, ik moest er gewoon aan denken!

TheShadowking
Had je die neppe piraten film niet moeten kijken

avatar van Ste*
Ik had het ook wel hoor, dat ik er soms Jack Sparrow in terug zag. Deze film is ook net na een Pirates-film opgenomen, als ik het goed heb, dus misschien zat hij nog een beetje in de Sparrow-modus.

TheShadowking
Ik denk dat jullie gewoon in Sparrow modus zitten, irritante blije bout films pirates. Zonde van de kwaliteit van Depp vind ik dan.

avatar van Ste*
Ik heb ook niet veel met the Piratesfilms, maar Johnny Depp is juist wat de films nog kijkbaar maakt niet?

TheShadowking
Ja en nee, ik vind het personage Jack Sparrow net zo kinderachtig (vooral uiterlijk veel te overdreven) als je hele film. Depp weet er nog een wat artistieke invulling aan te geven waar ik wel respect voor heb.

avatar van fappie
Vreemd gemiddelde. Vond dit eigenlijk wel een sterke film . Interessant verhaal en toch wel flink aantal keren bekeken. Mja.. ieder zijn mening.

Thieu92
Ik vond het einde achteraf vrij voorspelbaar. Maar tijdens de film zelf had ik er helemaal niet bij stilgestaan. In tegenstelling tot velen dan als ik de voorgaande reacties lees. Ik zal mijn verstand op nul gezet hebben dan vrees ik. Moet je zeker doen als je naar deze film kijkt. Een sterk staal acteerprestaties en regie. Mooi verhaal.
(Helemaal op het einde, na de credit komt er nog iets. Een stemfragment. Voor de geïnteresseerden..)

herder
Ik houd wel van zulke verhalen, maar de uitwerking is niet echt spannend gemaakt.

movie-edje
slap, voorspelbaar, niet boeiend.

Depp heeft de plank mis-geslagen met deze onnodige thriller!
De film is nergens spannend of interresant!

Het einde is ook zo vreselijk!

avatar van koko28
Volgens mij hebben niet veel mensen hier het boek gelezen .... tenminste ik hoor er weinig over.
Het boek is natuurlijk veel beter.
Deze verfilming van het Geheime raam Stephen King is aardig en gedetailleerd weer gegeven.
Jammer dat het einde weer niet klopt en er een ander draai aan gegeven is, net zo als: De Mist. Praktisch alles is over genomen uit het boek behalve het einde.

Als je het boek gelezen hebt is deze film een leuke aanvulling.

Een aanrader: Room 1408 ook een verfilming van King. ..... wel eerst het boek lezen natuurlijk

avatar van SnakeDoc
Ik vond de film spannend, echt spannend! Maar ik hoopte van het begin af aan dat de film niet zou stranden in een schizofrene hoofdrolspeler.

Dat soort films heb ik de afgelopen jaren namelijk genoeg gezien.

Helaas bleek Rainey toch zelf oorzaak van het geheel. Allemaal prima in beeld gebracht, maar uiteindelijk was de ontknoping dus toch wat voorspellend en daarom teleurstellend!

avatar van Machete23
ik vond het maar een triest verhaal. Ik snap niet dat depp hier aan mee heeft gedaan. Na 15 minuten wist ik de clue al. Erg jammer!!!

avatar van hutsekluts
Vond dit ook een misser.......... helaas erg voorspelbaar; 13 of 14 in een dozijn...

avatar van tommycool
opzich wel een goede film, maar ik haatte het einde, dat trouwens al redelijk voorspelbaar was

avatar van Annik
Iedere keer als ik de film zie, vind ik weer nieuwe dingen uit. Ik ben altijd erg onder de indruk als een film dat met me kan doen. Een geslaagde film dus naar mijn mening.

avatar van Vinokourov
Eenvoudig thrillertje dat helaas nooit echt verrassend wil worden. Daarvoor zit alles te opzichtig in elkaar. Neemt niet weg dat ik me wel vermaakt heb. John Turturro had een leuke freaky rol te vertolken en dat deed ie best goed .

avatar van Aswin98
Ik vond de film een beetje voorspelbaar , wist al snel hoe het in elkaar lag.

Verder vond ik het verhaal wel goed samenhangen , daarvoor 2 sterren .

Superfilm. Heb tot nu toe praktisch alle Johnny Depp films gezien, één van de betere vind ik.

avatar van Shinobi
Redelijke thriller, alleen jammer dat je als goed oplettende kijker in het eerste kwartier al kan opmaken wat er gaat gebeuren...

Gelukkig doet Depp het wel aardig en blijft het door hem wel interessant om te blijven kijken.
En wat de film ook beloofd, dat het einde het belangrijkste is. Dat wordt min of meer ook wel waargemaakt.

Kleine 3,0 sterren.

avatar van sabsabsab
Deze film is toch gebasseert op het boek van Stephen king?

avatar van VforVictor
sabsabsab schreef:
Deze film is toch gebasseert op het boek van Stephen king?

jep

avatar van wendyvortex
Johnny Depp en John Turturro doen allebei een beetje aan een soort van hysterisch overacten in deze Stephen King-verfilming die wat mij betreft bij de lijst van de slechtste King-verfilmingen mag worden bijgezet.
Geen idee of hier met het bronmateriaal al wat mis was, maar qua plot is het niet veel....de uitwerking nog beroerder...d'r zit werkelijk helemaal niets aan mooie beelden of sterke scenes in deze film.

Depp als karikatuur van zichzelf. Na een kwartier wist ik het plot al. Doorzappen en blij dat ik over de film een half uurtje heb gedaan. Niet alles wat Depp aanraakt verandert in goud.......Gaaaapfilm.

avatar van mikey
Je hebt de film maar voor de helft gezien. En dan een 1,5

avatar van hardhiller1992
Wat een slappe film was dit zeg. Mager acteerwerk en een oninteressant verhaal. Na enige tijd heb je al door dat Depp schizofreen is en zelf de moorden pleegt. Bij een film als A Beautiful Mind werkte het met de schizofrenie, maar in deze film wordt het vreselijk slecht uitgewerkt. Kan nooit de bedoeling zijn geweest van de makers, maar het lag er veel te dik bovenop.

Gave film, over een verfromfraaide schrijver, bij wie fantasie en werkelijkheid een beetje door elkaar lopen. Johnny Depp als Morton speelt zijn karakter erg goed, een enigszins zichzelf verwaarlozende man wiens sociale contacten en relaties ook niet optimaal verlopen en zijn humeur zit hem ook niet mee.
Hij woont alleen, eerst nog met zijn hond, in een huisje in het bos, altijd een goede achtergrond voor een griezelverhaal. De hoofdrolspeler wordt goed op de huid gevolgd door de camera, zodat je mee kunt leven met zijn perceptie van de werkelijkheid.

De rol van John Shooter (Turturro) vind ik boeiend, een soort personificatie van geweten of schuldgevoel en hij heeft een sinistere uitstraling.

De boeken van Stephen King vind ik vaak leuker, want ook ik vind dat je bij boeken zelf je eigen film in je hoofd kunt creëren in plaats van dat dat voor je wordt ingevuld. Een extra dimensie. Het boek heb ik volgens mij nog niet gelezen, dus ik kan deze keer niet vergelijken.

Ik vind dit in principe wel een aardige film, maar het is weer zo typisch Stephen King dat het tegen het einde volstrekt ongeloofwaardig wordt. Het kan natuurlijk dat Shooter een product van Morts geest is, maar dan moet dit anders weergegeven worden. Bij bijvoorbeeld The Green Mile vind ik het wel mooie symboliek, waardoor ik het ''nepheidsgehalte'' wat makkelijker accepteer.