Secret Window (2004)

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Koepp
met Johnny Depp, Timothy Hutton en John Turturro

Een schrijver, Morton Rainey, heeft zich teruggetrokken in zijn buitenverblijf aan de oevers van Tashmore Lake, nadat zijn vrouw is vreemdgegaan. Op een dag arriveert er een man, John Shooter genaamd, die Morton ervan beschuldigt zijn verhaal te hebben gestolen. Morton tracht de man ervan te overtuigen dat dit echt niet het geval is, en probeert hem het originele verhaal te laten zien, dat twee jaar eerder geschreven is dan Shooter's verhaal. Op de één of andere manier lukt het hem echter niet het origineel te vinden en beginnen er vreemde dingen te gebeuren...

avatar van bioscoopzaal
Aardige thriller met alweer een glansrol voor Johnny Depp. Helaas is het script nogal voorspelbaar (ik had helaas al vanaf de eerste scène een idee waar het naartoe zou gaan), maar toch wordt het nooit vervelend. Regisseur David Koepp houdt de touwtjes strak en pakt bovendien uit met een aantal mooie schots. Ook John Torturro is weer eens ouderwets in vorm en maakt van John Shooter een akelig, opdringerig mannetje.

De mensen die niet zo vertrouwd zijn met het werk van Stephen King (zijn die er eigenlijk nog?) zullen trouwens heel wat meer pret aan de film beleven dan de King-ingewijden. Secret Window tapt namelijk van hetzelfde vaatje als The Dark Half, en gezien allebei de verhalen teren op dezelfde ideeën, kan je als kijker wel voorspellen hoe de vork in de steel zit. Toch was ik blij dat de film me nog zo kon boeien, al is dat grotendeels de verdienste van Johnny Depp. Die man is toch een van de meest veelzijdige acteurs van Hollywood.

3 sterren.

avatar van titia
Gister gezien, ik heb nog niet zo veel Stephen King-films gezien (en al helemaal geen boeken gelezen), dus ik vond het wel verrassend. Alleen ik was met iemand die na een kwartier al wist hoe de vork in de steel zat, dus die mompelde dat al snel.
Ongeveer een half uur voor het einde had ik het wel gehad, toen werd het echt voorspelbaar.

Johnny blijft geweldig, hij is echt heel goed in het spelen van randfiguren/creeps. (zou hij gewoon zelf ook lichtelijk gestoord zijn?), en ik vond Shooter ook echt lekker venijnig.

Affijn, ik heb de film tweeeneenhalve ster gegeven.

Niet al te beste film. Het begint allemaal aardig en Johnny Depp is wel grappig, maar het wordt daarna allemaal veel te vergezocht en het einde is gewoon echt belachelijk imo. Die hele persoonlijkheidsstoornis komt even zomaar uit de lucht vallen

avatar van Jordy
Inderdaad een weinig bijzondere mix van deels eerdere King-verfilmingen en deels van een andere op deze site erg populaire film wiens naam we maar niet zullen noemen omdat dat een grote spoiler zou zijn voor die film. Ook jammer dat de film tegen het einde een beetje ontspoort.

Toch ga ik deze film een krappe voldoende geven: sfeervol geregisseerd en weer een fantastische rol van Depp, wat een veelzijdig acteur is dat toch.

avatar van BoordAppel
Leuke film alleen dat Depp uiteindelijk een psycho blijkt is slecht uitgewerkt. Alsof Koepp niet meer wist hoe hij het op moest lossen en dat dus zo maar deed. Beetje jammer want de film ziet er prachtig uit en is heel sfeervol. Depp was erg grappig en zoals altijd erg goed. Ik heb serieus nog nooit een slechte rol van hem gezien. Ook Turturro was erg goed. Het einde vond ik dan wel weer grappig maar toch jammer van dat plotselinge aha-zo-zit-het gedeelte, anders had ik een hoger cijfer gegeven 3,5*.

avatar van Rianneke_Dan
wel goeie film en johnney depp was geweldig
4 sterren

Interessant filmpje dit.

Het deed me een beetje denken aan The Ninth Gate, ook een Depp die het erg goed doet in een rustige onderkoelde rol. Zie hem zo toch het liefst, in plaats van de zogenaamd lollige typetjes.

Filmpje is verder wel redelijk voorspelbaar, maar de sfeer zit echt goed. Visueel aardig maar niet speciaal, Depp en Torturro dragen de film. Jammer dat de soundtrack vaak te opgeblazen is, want toch wat wegneemt van de beleving.

Verder ook duimen omhoog voor het leuke einde. Gaaf dat Depp niet opgepakt wordt, is ook weer eens wat anders.

Onderhoudend filmpje met een ietwat irritante soundtrack maar toch een lekker sfeertje.

Dikke 3.5*

avatar van Macmanus
Doorsnee.

Kijkt aardig weg, mooi aan de 90 minuten gehouden. Maar warm word ik er niet van. Net als Flightplan die ik onlangs heb gekeken is het weer een film die toewerkt naar een einde dat niet bijzonder is wel mooi dat het "negatief" eindigt Dat scoort een half punt extra en haalt het een klein beetje uit de middelmaat. Maar maakt lang niet genoeg goed om het echt noemenswaardig te noemen. Depp speelt overigens niet bijzonder hier, heb laatst Pirates 2 gezien en daar doet die net zo lollig als hier. Niet echt storend verder in dit soort films, maar ik hou mijn hard vast als die weer iets serieus gaat doen.

3 kleine sterretjes voor dit.

avatar van italian
Secret Window is prima, niet hoogstaande thriller met een goede cast, nare sfeer en een boeiend plot met een sterk einde.

Johnny Depp overtuigd zeker als afstandelijke schrijver, een rol die niet veel sympathie van het publiek krijgt. Aan de ene kant eens een andere rol die zijn populair imago helemaal op zijn kop zet, aan de andere kant denk ik dat het einde meer impact zou hebben gehad als we de volle medelijden met de hoofdrolspelers gevoeld zouden hebben.
Depp schijnt het ook een beetje moeilijk te hebben om een totaal verschillend type dan Pirates neer te zetten. Zijn trage zware stem, al die aarzelingen deden mij vaak aan Jack Sparrow denken. Verder valt er op zijn acteerwerk niets op aan te merken.
Wie mij minder kon bekoren was John Turturro die met zijn fantastische uitstraling niet veel doet, alleen maar een monotone stem opzetten die dan ook weinig dreiging uitstraalt. Spijtig dan hij zo'n zwakke psycho neerzet want anders zou de film zeker 4 sterren verdient hebben.

Het huis, ouderwets ingericht, met houten vloeren en bakstenen schouw straalt een fantastische nare sfeer uit.
Is ook een goed beeld van het leven van Mort : opgesloten als een semi-kluizenaar, bijna geen enkele vorm van technologie en ook een tikkeltje ouderwets. Jaja, een goed decor dat huisje ! Verder zijn de beelden van het meer ook nogal naargeestig.
Kleuren en lichtgebruik maken het verschil tussen zijn leven en dat van bijvoorbeeld zijn vrouw nog groter : bruine, donkere en emotieloze kleuren met hier en daar een lampje vs felle of lichte kleuren met verblindende zonnestralen. Niet dat dat verschil zo groot en constant te zien was maar voor mij was kwam het toch zo over.

Ik zal maar duidelijk zeggen dat ik NIET vertrouwd ben met het werk van Stephen King en dus vond ik het verhaaltje redelijk origineel dat goed afgesloten wordt met een naar einde. Als je er dan verder na de film over nadenkt kom je toch tot de vastelling dat de boodschap die de film wil overbrengen dan weer totaal onorigineel is. "In ieder van ons schuilt er misschien een kwade kant." In dit geval brachten films als Psycho en The Shining deze boodschap veel malen beter over.gGelukkig is het ook een einde dat niet volgens de Hollywoodnormen aat. Stel je voor dat hij net door de sheriff gepakt zou worden toen hij zijn vrouw wilde vermoorden. Ik mag er niet aan denken...

neo (crew)
Niemands dal van een thriller, die vanaf minuut 1 al standaard en onbenullig aanvoelt. Het is dat de cast zo goed is en Philip Glass fantantische muziek componeerde. Alle cliche's zitten erin en bovendien wat idioot jatwerk. 1.5 sterren

avatar van Mug
Mug
Qua thriller ben ik het met je eens. Echt spannend en/of verrassend is Secret Window niet te noemen. Waar de film wel in verrast is de humor die aanstekelijk werkt. Volgens mij is Secret Window niet een thriller pur sang, voor de scares etcetera. Depp en Turturro voelen zich als vissen in het water en schmieren er heerlijk op los. Stukken beter dan vele andere thrillertjes met eenzelfde soort thematiek die de afgelopen jaren als paddestoelen uit de herfsthumus ontsproten. Secret Window komt minder serieus en geforceerd over. Maar ja, briljant wordt het nergens. Toch 3 sterretjes.

avatar van Montorsi
in tegenstelling tot voorgaande sprekers kon de film me wel bekoren. Best een leuk plot en een opzienbarend verhaal en dito einde. Ook Depp vond ik prima hier.

avatar van Captain Pervert
Matig en armoedig. Bah. Het plot zie je van mijlenver aankomen. Er wordt een miljoen keer gehint, zelfs al in de aller- allereerste scène. Dat Depp leuk acteert maakt dan ook niet meer uit. Ik kan zo tien films noemen die qua plot op deze lijken (maar als ik ze noem is de lol bij die films er ook af). Maar die zijn stuk voor stuk veel beter.

2 sterren

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Enigszins onderhoudende King-verfilming die behalve de sterke Depp en dito Turturro weinig meer te bieden heeft dan een voorspelbaar en matig verhaal. Gemiddeld.

avatar van schram101
Stoere film, die Secret Window! Gisteren eindelijk gezien. Moet zeggen dat ik mij steeds meer in Stephen King ga interesseren.

Depp acteerd geweldig en Turturro net zo geweldig!

De film is redelijk spannend en blijft boeien. Zelf had ik het plot niet zien aankomen, maar is achteraf gezien het beste.

avatar van Zandkuiken
Aardig filmpje dat toch zwakker uitvalt dan het ietwat vergelijkbare The Ninth Gate. De nonchalante Morton Rainey wordt nochtans erg overtuigend gespeeld door Depp en ook Turturro is op dreef. Jammer genoeg is het verhaal niet om over naar huis te schrijven.

Toch slaagt Koepp (hoe zou je z'n naam uitspreken in het Engels?) erin een fijn sfeertje mee te geven aan Secret Window dankzij enkele vernuftige camerabewegingen en lang aangehouden shots. Zo jaagt ie de kijker bij momenten de stuipen op het lijf. Het laatste kwartier is jammer genoeg niet sterk genoeg en dus strand ik nog net op 3*.

avatar van Spetie
Aardige film, gebaseerd op een verhaal van Stephen King, wat een film vaak net iets interessanter kan maken. Kan, want de film staat of valt natuurlijk met de uitwerking en invulling die de regisseur ervan heeft gemaakt. Die uitwerking is hier zeker niet onaardig. De film heeft een goed begin en middenverhaal en wordt daarbij ondersteund door het zeer goede acteerwerk van zowel Johnny Depp als John Turturro, die in feite beiden de film dragen. Daarnaast is de sfeer van de film best aardig, mede ook dankzij de locatie in het bos. Jammer is wel dat de film op het laatst toch wel in elkaar zakt, mede door gebrek aan originaliteit en de voorspelbaarheid, hoewel het einde, {spoiler] Depp komt er mee weg, dan toch wel weer goed is. Leuk onderhoudend filmpje dus!

avatar van M.Goodkat
Na een tijdje weer uit de kast gehaald en heb mijn ultieme 5 sterren gegeven. Vind dit soort films dus bangelijk.
Zelf ga ik, wanneer ik afgestudeerd ben, zo wonen. Geeft mij een rust wat je niet kunt beschrijven.

Geweldige film tot en met, Johnny Depp is the man!

5/5

avatar van Bottleneck
Fantastische thriller! Ik had eerst het boek gelezen van King, dat uiteraard briljant is. En de film was precies zoals mn fantasie tijdens het lezen, dat zegt wel iets over de verbeeldingskracht van King en gelukkig wijkt de film weinig af van het boek. johnny Depp is ook weer briljant in zijn vertolking, maar dat kun je wel aan hem overlaten. Dikke vier sterren van mij.

avatar van %%%%%%
Toen ik deze film pakte om eens te kijken verwachte ik toch een spannende wegkijker,toch een teleurstelling.

Vooral bij het gedeelte ''spannend'' ontbreekt het nogal.Ik denk dat het door John Turturro komt hij straalt geen enkele dreiging uit,en speelt nogal op de automatiese piloot vind ik persoonlijk dat nekt eigenlijk de film al een beetje. Het personage Mort vind ik ook matig, daarom krijgt Johnny Depp van mij de credits hij persoonlijk zorg voor een halve ster. ! Dit vind ik wel een leuk stuk

Ted: Maybe I should take a walk around the block.
Amy: Yes, that'd be good.
Mort: Aw heck, Ted, live a little - make it two. Rubbernecker.

Verder blijft de film erg matig en bovenal voorspelbaar. ( Ik kan niet in de toekomst kijken, maar ik heb 357 films gezien en bijna elke thriller heeft zo'n einde )

2 sterren wouw ik geven dankzij Jhonny die Mort zoveel kleur geeft een 2,5

Dit is zeker een aanrader voor de Jhonny Depp fans.

PS ik wist niet dat Edgar Davids meespeelde

Tarkus schreef:
Prima thriller met een sterk acterende Johnny Depp en John Turturro.
Het verhaal is ietwat bizar, maar als je weet dat het van de hand van Stephen King is zal dat niemand verbazen.
Met een typisch mysterieus 'King' einde.

Ook deze heb ik, na aankoop van de DVD, opnieuw bekeken.
En ik blijf bij mijn eerdere commentaar.

avatar van sinterklaas
Was een prima onvoorspelbare film. Dit soort termen blijven toch altijd wel leuk en je hebt in het begin en na een tijdje nog steeds nergens benul van. Johnny Depp laat ook weer zijn goede kant zien als normale burgerman en vanaf het begin, nadat we kennis hebben gemaakt met de onwaarschijnlijke John Shooter word de film regelmatig spannend en mysterieus. Tegen het einde word alles wel weer duidelijker: John Shooter bestaat natuurlijk niet en we komen er achter dat Depp schizofreen is en alles (die chantagemoorden van die zogenaamde Shooter meegeteld) allemaal zelf heeft gedaan. Zo'n conclusie blijft wel interesant. Moest ook een beetje aan Shutter Island denken.

Gewoon weer een geslaagde verrassende Stephen King verfilming en een flink straaltje mysterie. Niks mis mee.

avatar van simonvinkie
Ja, Secret Window was best een leuke film. Stephen King verhalen zijn sowieso behoorlijk interessant. De film kent een heel aardig begin en middenstuk. Helaas gaat de film op het einde de verkeerde kant op. Het was al erg snel duidelijk dat Depp zelf de moordenaar van de Secret Window was. Beetje jammer, maar de weg naar het einde toe was best goed. De film kenmerkt zich ook door het criepy sfeertje. Bovendien was het camerawerk prima. Ik kan me nog een shot herinneren van het meer met mist erover. Schitterend geschoten. Johhny Depp acteert ook best prettig, al vond ik de rest van de cast niet echt super. Het blijft voor mij toch moeilijk om John Turturro serieus te nemen. Ik vond hem dan ook niet echt drijging uitstralen. Eigenlijk vond ik de film best wel goed en leek hij lange tijd op drie en een halve ster uit te draaien, maar dankzij het best wel belachelijke einde gaat er wat wat vanaf.

Ruime 3*

avatar van Elineloves
'' I don't respond well to intimidation. Makes me feel *icky*. ''

Een gescheurde ochtendjas, warrig haar en een grote, zwarte uilenbril (Die krengen zijn nu trouwens weer hartstikke hip).. en nog is die man onweerstaanbaar. Ook in deze psychologische thriller schittert hij. Die man kan werkelijk allerlei soorten rollen aan en wordt nergens ongeloofwaardig. Hij weet grotendeels alleen deze film te dragen.

Veel charmepuntjes in deze film: perfecte timing, vreemde plotwendingen en de cast is om te zoenen. Een echte hoogvlieger is het niet, maar wel een zeer aangename kijkervaring. Het grimmige sfeertje is al snel aanwezig en dit komt de spanning zeker ten goede.

Om af te sluiten met een belangrijke quote uit de film...

'' You know, the only thing that matters is the ending. It's the most important part of the story, the ending. And this one... is very good. This one's perfect. ''

avatar van wyatt earp
Na hem gisteravond voor de zoveelste keer gekeken te hebben, denk ik dat dit de film is die mijn dvd-speler het meest van binnen gezien heeft. Johnny Depp is echt geweldig in deze film. Loopt zo'n beetje de hele dag in ze ochtendjas rond te banjeren (maar zo'n ding zit dan ook heerlijk ), en slaapt vrijwel de hele dag op zijn bank. Een heerlijk personage met hilarische uitspraken. Kortom, Johnny Depp zoals we die gewend zijn . De film zelf is verder zeer aangenaam om te kijken. Goed verhaal, leuke plottwist op het eind, goed acteerwerk, ik heb eigenlijk niks aan te merken op deze film. Goede psychologische thriller die zeker de moeite waard is om een paar uurtjes voor uit te trekken.

avatar van Insignificance
Depp dit, Depp dat. Turturro! Alleen voor zijn smoelwerk al een vol punt. Als bonus glijdt er nog een zagend accentje van z'n stembanden. Maar Depp doet het ook verdomd aardig als licht verstrooide, niet overdreven schrijver die met zichzelf praat en nog wat andere eigenaardigheden aan zijn Mort meegeeft.

Film wordt nooit opzienbarend, maar is over het geheel toch zeker amusant. Niet erg thrillerish, daarvoor moet het teveel opboksen tegen een niet al te verrassend script. Het is meer de vraag hoe dit uitpakt die bezighoudt. Samen met milde humor, een visueel fijne stijl en maïs komt Koepp toch een heel eind. In ieder geval tot aangenaam.

avatar van movie acteurs
Mysterieuze Thrillers, ik kijk ze niet graag. Ook met Secret Window was dat bij mij het geval.

Begint wel rustig en het wordt zit allemaal vrij soepel in elkaar. Maar naar het einde toe ging het mijn inziens toch al mis. Het einde vond ik eigenlijk maar zo snel afgebouwd. Dat Depp niet wordt opgepakt is nou niet mijn punt. Het sfeertje is wel aardig en maakt het wel een stukje spannender. Maar soms valt de spanning op de een of andere manier weer te snel weg. Het verhaal/plot is niet bepaald origineel. In het middenstuk heb ik me eigenlijk gewoon lopen ergeren. Komt ook een beetje door die Amy en die Ted. Vond daar echt geen reet aan maar die hebben wel een deel te maken in deze film. Naast enkele goede prestaties van Depp en Turturro vond ik deze matige thriller niet te harden.
1,5.

avatar van John Lee Hooker
Op-en-top Amerikaans.

Alles wordt weer super netjes in beeld gebracht en de muziek is ook weer lekker bombastisch.
Johnny Depp speelde niet goed en ik heb 'n hekel aan die gast, sirieus hij stelt zich echt aan op de set. Alsof hij grappig wil overkomen ofzo... met al die trekjes en dat domme gedoe van 'm. Zijn gezichtsexpressie is continu hetzelfde, als hij boos of bang is zie je dat totaal niet aan z'n ogen. Echt, ik was er al bang voor vantevoren maar ik kan 'm echt niet verdragen.

Ook de rest van de cast is erg slap, het zijn allemaal standaard typetjes. John Shooter heeft me ook behoorlijk lopen irriteren met zijn overdreven accent en die betweterige praatjes.

Op vele momenten gewoon voorspelbaar en vervelend.

American flag.

Er wordt geprobeerd om de boel geheimzinnig en spannend te maken maar het deed me echt helemaal niks. Saai en vervelend.

avatar van Ste*
Ik vind dit toch wel een vrij goede film hoor.

Lekker relaxed, maar niet sloom.
En ook wel een vrij leuk uitgangspunt.

Als thriller vond ik hem overigens minder geslaagd. De schrikmomenten moeten het alleen hebben van plotselinge flashbacks of geluidseffecten, en dat is een beetje goedkoop. Maak het dan een dramafilm, of maak hem iets enger, dit was net iets te mild.

Maar verder kijkt hij aardig weg hoor, ik hou altijd wel van films waarin op het laatst bijkt dat de hoofdpersoon zelf gek was.

En dankzij Johnny Depp verhoog ik hem gewoon met een halve punt. Wat is die man toch fijn om naar te kijken. Niet alleen omdat hij aantrekkelijk is (zelfs in deze film met warrig haar en bril, hoe krijgt hij het toch voor elkaar!!), maar ook omdat het gewoon een geweldig acteur is.

Ik twijfel heel erg tussen een 3,5 en en 4.

Toch maar 3,5, hij kijkt wel lekker weg, maar is als thriller niet sterk genoeg, en soms qua script een beetje standaard,

avatar van Elliot
Het eerste gedeelte van de film is erg traag, dit is echter niet heel storend, het reconstrueert de sfeer en situatie juist wel goed vind ik. Het plot en de thema's vind ik opzich wel goed. Het acteerwerk vind ik dat ook goed. Het blijkt maar weer dat Johnny Depp een zeer veelzijdig acteur is.

Het enige verwarrende vind ik het einde wanneer iedereen van zijn daden weet en nerveus is als hij in de buur is, maar hoe weten ze dat dan?

Maar ik moet wel de conclusie trekken dat ik dit geen super geweldige film vond, maar ook niet slecht/matig. Het krijgt dan met een 3.5* een (ruim-)voldoende.