Secret Window (2004)

Thriller / Mystery

geregisseerd door David Koepp
met Johnny Depp, Timothy Hutton en John Turturro

Een schrijver, Morton Rainey, heeft zich teruggetrokken in zijn buitenverblijf aan de oevers van Tashmore Lake, nadat zijn vrouw is vreemdgegaan. Op een dag arriveert er een man, John Shooter genaamd, die Morton ervan beschuldigt zijn verhaal te hebben gestolen. Morton tracht de man ervan te overtuigen dat dit echt niet het geval is, en probeert hem het originele verhaal te laten zien, dat twee jaar eerder geschreven is dan Shooter's verhaal. Op de één of andere manier lukt het hem echter niet het origineel te vinden en beginnen er vreemde dingen te gebeuren...

avatar van tattoobob
Leuke film..zeker kijken!!

avatar van van duijn
Wat een geniale film, Depp speelt geweldig maar John Turtorro als de mysterieuze 'John Shooter' is gewoon briljant. Alleen al van dat accent zat ik gewoon te genieten. Daarnaast is het verhaal uitstekend in elkaar gezet en het afgelegen huis zorgt voor een bekruipend sfeertje. Goede thriller, een aanrader *4.0

avatar van Sergio Leone
Gemiddeld.

Mede door een niet al te lange speelduur is Secret Window een degelijke film geworden.
Het verhaal is niet bijster origineel, maar laat de kijker lange tijd in het duister tasten (soit, dat is toch de bedoeling). De ontknoping waarin blijkt dat Mort zélf de psycho is, is weinig verrassend en doet de film eigenlijk tekort. Het eindshot kan de boel niet rechttrekken, maar is best leuk.

Johnny Depp is behoorlijk op dreef. Deze rol is iets normaler dan dewelke hij meestal speelt, maar er zitten toch een aantal tics in die achterwege hadden kunnen en moeten blijven. Hem als psycho zien is weliswaar weer iets anders.
De bijrollencast vind ik niet bijzonder speciaal, al heeft John Turturro best een enge kop.

Aan sfeer ontbreekt het hier trouwens niet. Na de korte inleiding wordt de toon meteen gezet met dominante muziek en een trage cameravoering.
Het spreekt in het voordeel van de film dat die beleving tot het einde aangehouden wordt, al brokkelt het effect beetje bij beetje af.

avatar van TomPSV
Goede en spannende thriller. Het is vooral zo spannend door de uitstekende sfeer, maar ook door de locatie van het huis. Die ligt namelijk lekker afgelegen en dat vind ik wel een groot pluspunt. Verder is ook het acteerwerk van een hoog niveau. Johnny Depp acteerde sterk, al vond ik dat John Turturro met zijn rol als 'shooter' de show stal. Hij moest duidelijk angst aanjagen en daar is hij zeker in geslaagd.

Naar het einde toe werd het helaas wat minder. Dit soort eindes hebben we al heel vaak gezien en ik ben daar zeker geen fan van. Verder was het een lekker vlot filmpje, die niet te lang duurt en ook wel de hele tijd boeiend blijft.

avatar van Noud
Typisch een film als ik in 2004 had gezien had ik een hohere score gegeven. Voor de handliggende film. Depp is niet mijn favo. acteur. Blijf het maar vervelend vinden van de clowniske die hij speelt.

avatar van DragQueen
Sterke Thriller, die bij vlagen erg spannend is. Ook het acteerwerk is van kaliber. Een goede hoofdrol van Depp, maar ook Turturro brengt zijn rol met inleving. Verder is het verhaal zeer onderhoudend uitgevoerd, en steekt het geheel goed in elkaar. Het is jammer dat het mysterieuze sfeertje naarmate de film vordert, wel een beetje verdwijnt. Maar toch goed kijkvoer, met een prima vaart erin, en over de gehele lengte boeiend. 3,5 Ster.

avatar van Richard_Voorhees
Een prima King verfilming met een sterk acterende Depp. Ik vind juist dat de mysterieuze sfeer wel redelijk overeind blijft staan tot het einde. Mede hierdoor blijft deze thriller bijna van begin tot eind lekker spannend en blijft de aandacht er goed bij.

avatar van knusse stoel
Prachtige film, geschreven naar een boek van de grote schrijver (naar mijn mening) en ook nog eens goed verfilmd. Nou wat wil een mens nog meer?
Als dit genre je aanspreekt (het mysterieuze) dan zit je met deze film bijna altijd goed. Het was voor ons wederom een genot om deze nog eens te bekijken. Veel plezier!

avatar van olbo
Totaal niet spannend. Ik denk dat ik Johnny Depp teveel zie als Jack Sparrow, omdat hij af en toe onnozel overkomt.

avatar van DBTim
Het bouwt op naar een climax die ik na een half uur zag aankomen. Erg voorspelbaar en ook niet boeiend omdat constant hetzelfde gebeurd. Niets bijzonders dit filmpje.

avatar van sonyjh
DBTim schreef:

dit

avatar van Daan258
Aardig mysterie/thrillertje.

Ondanks dat je inderdaad al vrij snel ziet aankomen hoe de film zal eindigen verveelde hij me geen moment. Ook mede door het goede acteerwerk van Johnny Depp.

avatar van dvdfreak123
Nog eens herzien blijft een zeer goede film in mijn ogen fantastische sfeer, leuk plot en super einde. Depp speelt trouwens super.Turturro was ook zeer goed als shooter

avatar van Glennekeeeee
een film die waarin elk shot de spanning om de loer ligt, heerlijk camerawerk, dolgedraaide twists, heerlijk acteerwerk van Depp en Torturo en ligt cynische humor. Kings verhaal is zo het filmpje dat je nu enkel nog in b-formaat vind met matige acteurs en een uitgeblust plot maar Secret window overstijgt dit alles en weet éen van de meest leuke, geschifte thrillers maken waar je misschien toch wel wat voor moet zijn. ik was het in ieder geval!

avatar van SmackItUp
Redelijke thriller met een einde dat we al wel vaker hebben gezien, beetje jammer. Met het verhaal is verder niks mis. 10 jaar geleden had ik waarschijnlijk wel 4 sterren gegeven.

avatar van Filmkriebel
Eentje met Depp die ik nog niet gezien had. En hij draagt de film wel volledig als een auteur aan lager wal die gestalkt wordt door een schrijver die hem van plagiaat beschuldigt. Doordat alles door zijn ogen bekeken worden, wordt de spanning aardig volgehouden over de hele lengte. De ontknoping viel me wat tegen; eigenlijk is het wat je kon verwachten en ik sluit me dan ook bij de mensen aan die de film voorspelbaar noemen. Maar toch : goed acteerwerk en een frisse uitwerking van het onderwerp.

avatar van Alathir
Secret Window is een film met een aantal zeer bekende gezichten: Johnny Depp, John Turturro en Maria Bello. De film geeft goed weer wat een scheiding met een mens kan doen en de plot wist me aardig te verrassen. Door de korte zit gaat deze film niet snel vervelen.
Kortom: zeker een kijkbeurt waard!

avatar van 93.9
Inhoudsloze crap!

goeie stephen king verfilming.nog niet zo heel vaak gezien. maar was verders een leuke spannende film.

avatar van Elchapo
Gisteravond na jaren geleden gezien te hebben nog maar eens bekeken.deze king verfilming is gewoon goed,ijzersterk plot......3.5 stars.

De houding van de man (goed weergegeven door John Turturo) die het eigendomsrecht van een verhaal opeist kwam nogal vreemd over, zodat een bijzondere uitleg over de ware toedracht van het ganse gebeuren wel te verwachten was. Dat de oplossing plots uiteindelijk in het psychisch gestoord zijn van het hoofdpersonage ligt ontgoochelde mij wel enigszins.
Daarvoor werd er wel een thrillersfeertje gecreëerd. Johnny Depp vertolkt hoe dan ook gepast.

avatar van Fisico
Behoorlijk onderhoudende thriller met Johnny Depp. Hoewel Depp niet bepaald tot mijn favoriete acteurs behoort, doet hij het hier meer dan redelijk. Ook Torturro was best aangenaam met zijn koele vettig Zuiders accent.

Het verhaal zelf blijft vreemd. Achteraf blijkt natuurlijk waarom, maar de gehele film vroeg ik me af waarom het toch zo moeilijk kan zijn om aan te tonen wie eest was. De film kent een aantal spanningsmomenten die redelijk uit de verf komen. De plottwist is enigszins verrassend, maar erg mager uitgewerkt. Hierin zie je bijvoorbeeld het verschil met Shutter Island van Scorsese. De suspense van de ontknoping alleen al ...

Degelijk, maar dus niet om wakker van te liggen. Al bij al een leuk tijdsverdrijf. De score is dan ook voldoende met een 3,0*.

avatar van Gang_Star
Degelijke thriller waarin de mysterie de film makkelijk overeind houdt, want echt bijzonder vond ik Secret Window eigenlijk nergens worden. Het hele gedoe rondom John Shooter is dan goed uitgewerkt, want het hoe en wat wordt goed verborgen gehouden waardoor ik de gehele speelduur niet doorhad hoe alles nu precies in elkaar zat. De twist aan het einde kwam dan ook wel als een grote verrassing. Johnny Depp speelt goed als schrijver Rainey en John Torturro doet dat ook als de mysterieuze Shooter.

avatar van Chainsaw
In de enorme waslijst van Stephen King verfilmingen is Secret Window eigenlijk gewoon een degelijke thriller. Geen memorabel meesterwerk van het kaliber Carrie of The Shining, maar ook geen complete rotzooi als The Mangler of Children of the Corn of hilarische troep als Maximum Overdrive of Sleepwalkers. Secret Window is zo'n prima gemaakte thriller met vrij weinig poespas. Het ziet er gelikt uit, de cast is prima en het verhaal wordt netjes binnen 90 minuten verteld. En dat moet ook wel, want het script is eigenlijk zelfs al te lang voor dit verhaaltje. Koepp heeft verder geluk dat hij Depp heeft kunnen strikken in de hoofdrol, niet in de laatste plaats omdat er dan wel wat mensen in de bioscoop zouden komen. Depp is veelal bekend van de rare typetjes, maar speelt in Secret Window voor zijn doen ingetogen en normaal. En dat staat hem niet verkeerd, hij mag vaker van dit soort rollen op zich nemen. Verder is Secret Window zo'n beetje de belichaming van het woord 'prima', niets minder, maar ook zeker niets meer.

3 sterren.

Aardig filmpje, maar je ziet het einde al van heel ver aankomen. Hierboven goed verwoord: Degelijk filmpje.

avatar van D.Darko
Zéér leuke film.

Kan deze nog altijd opnieuw zetten en me vermaken (ook al weet ik hoe het afloopt)

De sfeer zit goed in deze film.

Een goede J.Depp in deze film. Deze rol gaat hem zeer goed af.

En natuurlijk een zeer leuke koele J. Turturro (vooral het vettig accent.. echt zalig)

Zoals dit verhaal zijn er nog vele gelijkaardige maar deze kan mij nooit teleurstellen.

Bij het kijken van de trailer heb ik al terug zin om hem nog eens te bekijken !

Met 96 minuten duurt deze film ook niet te lang.

Een dikke 4,0 *

Met voorsprong mijn favoriete Depp film. Ongelooflijk goed verhaal. Super spannende film met een heerlijk einde. Heerlijk om Johnny in kamerjas in z'n sofa Doritos te zien eten. Echte aanrader!

avatar van Left4Dead
Een van de beste verfilmingen van King's werken in mijn ogen. Waar de boekverfilmingen vaak geteisterd worden door armzalig acteerwerk en regie is dat hier echt volledig anders. Scherpe zinsneden heerlijk in beeld gebracht, Depp in de beste jaren van zijn carrière. Hij voelt het script volledig aan, wat een geweldige rol hij neerzet. Dit ook dankzij het feit dat het script gewoon heel sterk is.

Een prachtige cast die Koepp tot zijn beschikking had en een aardige pot geld voor die jaren. Het resultaat mag er zijn, een prachtig verhaal over een gespleten persoonlijkheid. Wat jammer dat er niets meer terug is te vinden van de geweldige acteur Depp, die lijkt zichzelf de laatste jaren te zijn verloren in zijn karaktertjes die hij op film laat schieten. Zo jammer. Met voor mij Dutton als de kers op de taart blijft dit een heerlijk werk. Ik blijf bij mijn 3,5**, zit dicht tegen de 4** aan.

In een tijd waarin er echt niets bijzonders gemaakt wordt in filmland ben ik altijd nog blij om zulke pareltjes terug te kunnen vinden in mijn collectie.

avatar van yeyo
Depp-a-thon / Sjonniespectieve

Naar aanleiding van Johnny Depps recente en zeer gemediatiseerde rechtszaak heb ik besloten om een klein retrospectieve aan de beste mans oeuvre te wijden. Waar ik Depp vroeger nogal een oppervlakkige ijdeltuit vond, heb ik toch een zekere sympathie voor hem ontwikkeld de laatste jaren. In tegenstelling tot die andere 90s mooi boy Leonardo Di Caprio heeft ie werkelijk niks gebakken van zijn latere carrière en dergelijke falen roept bewondering op. Ook zijn verspilzucht werkt aanstekelijk: 650 miljoen dollar op een luttele namiddag verliezen, doe het hem maar eens na. In totaal zal ik een twaalftal langspelers met Depp bekijken en becommentariëren ter ere van deze Om esthetisch-ideologische motieven worden de Burtons en de Pirates buiten beschouwing gelaten. De slotavond van het retrospectieve vindt plaats op zondag 16 augustus met de ultieme Johnny Depp film: Donnie Brasco. Kijken jullie mee?

Eerste film van het Sjonniespectieve: Secret Window. Het begint allemaal erg meta, met een verwarde Johnny die witheet van woede een motelkamer binnenstormt, om daar zijn platinum blonde echtgenoot en een Elon Musk lookalike aan te treffen. Ook de naam van het productiehuis vond ik erg toepasselijk. Voor het overige is het geen hoogvlieger, typisch King verfilminkje, Maine-achtige beboste setting aan een meer (alleen speelt het zich ditmaal in een fictief gehucht upstate New York af). Het sinistere houten chalet roept een zekere sfeer op, maar gaandeweg begon ik het meer een gemakkelijke kunstgreep te vinden en had ik het gevoel dat ik dit soort omgeving al tot in den treure waarnam in gelijkaardige thrillertjes, waaronder een recente Netflix productie waar zo'n gozer een griet met geheugenverlies kidnapt (ben de titel vergeten en het heeft hoegenaamd geen belang). De cameravoering is best oké, maar Koepp hengelt iets te ostentatief naar de stijl van zijn filmbroeder De Palma - wiens briljante perversies hij ontbeert om echt gevoelens van vervreemding of waanzin op te roepen. Depp is ook veel te braaf en afgeborsteld voor de hoofdrol, zijn decorum deed me een beetje denken aan dat van een 19-jarig bachelorstudentje communicatiemanagement dat haar examens voorbereidt (vettig haar, duckface, lamlendig in de zetel liggen in peignoir...). Gelukkig wel een leuke bijrol van Charles S Dutton: altijd een meerwaarde die man.

avatar van Capablanca
Redelijk onderhoudende thriller, zeker een kijkbeurt waard. Leuke verwijzingen naar the Talking Heads en Magritte.