Citizen Kane (1941)

Drama / Mystery

geregisseerd door Orson Welles
met Orson Welles, Joseph Cotten en Agnes Moorehead

De mediamagnaat Charles Foster Kane sterft in z'n extravagante landhuis, en spreekt als laatst het woord 'Rosebud' uit. Een journalist probeert er achter te komen wat dit te betekenen had, en begint een speurtocht naar het verleden van Kane. Via flashbacks komen we steeds meer te weten over zijn leven.

Mr_White
Al DeNiro schreef:
Wat een idioten, dat ze deze film zo laat uitzenden.

Ik wou hem graag zien, maar nu moet ik hopen dat ik niet in slaap val voor de buis.

Je zou hem kunnen opnemen?

markie1978 schreef:

Ik ben bang dat deze film zwart wit is.

.....

avatar van Redlop
The One Ring schreef:

De film is inderdaad in zwart-wit. Dat lijkt me een goede reden om bang te worden...

Dus een soort Scary Movie in zwart-wit. Vandaar het succes natuurlijk.

avatar van nightbreed
Pfff, deze heb ik al minimaal 2 jaar thuis liggen. Ik heb hem ooit een keer opgezet, maar na 10 minuten had ik er al genoeg van. Misschien moet ik het nog maar weer eens een keertje proberen in de nabije toekomst.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vanavond deze film opnemen met mijn DVB-T Stick of tewel Free To Air digitale tv ben benieuwd!

Nomak
Slaapverwekkende film over een zekere Charles Foster Kane wiens laatste woord "Rosebud" was. Dat woord is dan blijkbaar de reden om zijn hele levensverhaal uit te spitten aan de hand van flashbacks. We zien hoe hij opgroeit van klein mannetje tot een grote man. Maar er is niets boeiend aan de film. Dat kwam bij mij toch zo over, blijkbaar denken velen er anders over. Het bleef dan maar bij mooie plaatjes kijken, maar dat was ook niet veel.
Helaas dus, de film wist me geen moment te grijpen. Ik voelde geen enkele verbondenheid met 1 van de personages. Vooral niet met Charles Foster Kane die overkomt als een norse dominante man met een obsessie voor een lelijke verwende blonde zangeres die niet kan zingen.
Soms heb je van die films die voorbijvliegen, maar deze was er eentje waar maar geen einde aan kwam. Ik zal deze saaie film dan ook zeker aan niemand aanraden.

orbit
Van mij mag ie gelijk uit de top250 en worden vervangen door Blade Runner, een film die hier minstens zou moeten staan! Helaas lijkt ook de hype door regisseurs door te werken in mensen die stemmen.. totale flauwekulfilm.

Reinbo
Hoge verwachtingen en een niet sympathieke hoofdpersoon maken dit een film die weinig mensen bij de eerste kijkbeurt in de armen sluiten. Toch is het een heel bijzondere film en is de bewieroking terecht. Film is virtuoos geschoten en gemonteerd en totaal eigen van opbouw. Het verhaal van Foster wordt bij elke herziening treuriger..... Ga 'm binnenkort maar eens herzien. Zal de vierde kijkbeurt worden. Wie weet komt het laatste halfje erbij. Een prachtige groeidiamant wat mij betreft. Ook ik begon ooit met een teleurstellende 2,5*.

avatar van Rosicky
Heel sterk drama. Op de allereerste scene in het sterfbed na is alles perfect uitgewerkt. Visueel verbluffend en inhoudelijk ook zeker de moeite waard. Het moeilijkste punt voor de generatie van nu lijkt me het tempo; we zien immers twee uur lang ongeveer hetzelfde gebeuren zonder een vorm van spanning.

avatar van lucdecoster
orbit schreef:

Ik begrijp ook niet goed waarom deze film zo goed scoort, het is gewoon een biografisch verhaal, niets speciaals en soms saai.

avatar van brabusRUS
Nomak schreef:

Ik ben het hier helemaal mee eens. Slaapverwekkend!

avatar van Thomas83
Weer een veelgeprezen klassieker die ik kan wegstrepen van mijn nog zien-lijstje.
Is Citizen Kane het predikaat klassieker waard? Absoluut! De beste film allertijden is het wat mij betreft niet, en de film zou mijn top 5 of top-10 of top-20 zelf ook niet halen denk ik, maar je kunt in mijn ogen absoluut zien dat dit een steengoede film is, en bovendien, zoals vaak wordt opgemerkt in recensies, een film die zijn tijd echt ver vooruit was.

Nu ben ik bepaald geen kenner van de wat oudere films, maar in geen een van de oudere films die ik heb gezien, en daar zitten klassiekers bij, zijn het visuele aspect en de vertelstructuur zo goed verzorgd. Het camerawerk is werkelijk subliem en het beste van het beste zo’n beetje (allerlei fraaie trucjes worden van stal gehaald, maar nooit op een manier dat het afleidt en patserig overkomt), en de vertelstructuur is in principe heel simpel met steeds flashbacks, en vanuit een ander perspectief (soms zie ik ook bepaalde gebeurtenissen terugkeren in de film, ook iets wat ik alleen ken van de wat meer moderne films), maar het steekt inhoudelijk zo goed in elkaar en zorgt er ook heel effectief voor dat een film die toch best een lange zit is lekker wegkijkt en tegelijk vrij groots aanvoelt.

Naast het mooie camerawerk is ook de art-direction erg mooi, en de montage is zeer goed. De mooie en geslaagde en soms ook vrij creatieve en wederom modern overkomende overgangen trokken echt de aandacht, net als de zeer fraaie belichting en contrasten.
De muziek vond dan weer niet zo heel bijzonder, zij het zeker niet slecht. Maar je kon er regelmatig wel aan af horen dat het hier om een wat oudere film gaat. Iets wat je ook wel kon merken aan het soms erg aangezette acteerspel. Maar veel rollen werden ook weer overtuigend ingevuld, niet in het minst die van hoofdpersonage Charles Foster Kane, de enorm machtige, onnavolgbare en excentrieke man waar heel de film om draait. De dialogen in zijn scènes waren vaak van hoog niveau. Van de make-up kan dat weer niet gezegd worden, de oudere geworden personages zagen er niet uit.

Kane vormt met zijn boeiende en goed uitgewerkte personage een heel goed onderwerp voor de film, en het laatste woord dat hij voor hij sterft zegt, “Rosebud”, zorgt voor het mysterische element in de film wat samen met zijn persoonlijkheid in de film wordt ontrafeld. Dat doet een journalist voor ons in de film, door met allerlei mensen die (een kant van) Kane goede kenden te praten.
De uiteindelijke verklaring is, niet verrassend, sentimenteel, maar vond ik toch wel ontroerend en vrij tragisch, en het verklaar ook veel van zijn doen en laten. De manier waarop het wordt gepresenteerd is ook vrij verbluffend, zeker in die tijd moet dat zo zijn geweest/

Sommige klassiekers blijken uiteindelijk nogal tegen te vallen, maar Citizen Kane is er zeker geen fan. Ik heb er bepaald geen spijt van dat ik voor deze film lang ben opgebleven. Zowel op het verhalende als op het cinematografische vlak is dit een echte klassieker. 4.0* met kans op meer. De absolute toppers worden immers met elke kijkbeurt beter, en maken soms zelfs de eerste kijkbeurt nog niet eens zo extreem veel indruk.

AddictedToMovies
De film begon sterk maar hij wordt steeds saaier... Er komt ook niet echt een conclusie waarvan je denkt 'jippie'. Wel enorm mooi gefilmd, zeker voor die tijd.

AddictedToMovies schreef:

ik moet toch nog even terugkomen op mijn mening; want, hoewel het redelijk simpel is, vind ik het wel een goede manier van verhaal vertellen. Vooral dat je in het begin alle feiten op een rijtje krijgt en daarna het ook werkelijk ziet (door flashbacks). Volgens mij was dit behoorlijk nieuw in 1941 (hoewel ik niet al teveel ken vóór 1941).

Conclusie: Goede verhaalvertelling, en geweldig gefilmd, alleen is het verhaal gewoon niet boeiend, dus halverwege wordt ie best saai.

nightbreed schreef:

Vooral niet doen! Doe jezelf een gunst en verkoop die film!

AddictedToMovies schreef:

Als dit nog nieuw is na meer dan 2000 jaar literatuur dan ben ik behoorlijk teleurgesteld in het geschreven woord.

De flashbacks zelf wellicht niet, wel de manier waarop...

Onderhond schreef:

ik had het natuurlijk over verhaalstructuur in films, niet in verhalen, boeken, of iets dergelijks

Mr_White
Inderdaad, voor het medium film was het allemaal ver zijn tijd vooruit. Dat merk je echt goed aan andere films uit dezelfde periode, die in dat opzicht wel écht verouderd aan voelen (wat overigens geen probleem hoeft te zijn).

goed, maar niet dé beste film zoals door menigeen gedacht. 3.5*

avatar van MaartenJ
In slaap gevallen halverwege. Goed en knap gemaakt hoor... maar behoorlijk saai.

killerfreak schreef:
goed, maar niet dé beste film zoals door menigeen gedacht. 3.5*

Dat valt wel mee, zijn op heel MM maar 6 users die 'm op 1 hebben staan.

Reinbo schreef:

Dat valt wel mee, zijn op heel MM maar 6 users die 'm op 1 hebben staan.

De film is uitgeroepen tot 'beste film aller tijden', dat bedoelt killerfreak denk ik.

idd, stond ook bij de beschrijving van de film in den humo

avatar van Goldenskull
Uhm.. was vrij lastig door heen komen dit, dinsdagavond begonnen en vandaag maar eens afgemaakt.

Het verhaal boeide me nauwelijks en de vertelstructuur werkt niet echt, vooral de voice-over is erg irritant. Later is de voice-over wat minder dominant aanwezig, veel beter wordt de film echter niet.

De contrasten zijn behoorlijk flets in sommige scènes, ik had soms echt het idee naar een plaatje/foto te kijken, 2D, nauwelijks of geen diepte. Zal wel komen door de povere belichting, iets wat mij vooral stoorde wanneer de personages van dichterbij in beeld waren. Eigenlijk heb ik maar twee aardige shots gezien, het begin- en eindshot.

Ik ben het overigens met Mr. Leland eens over mevrouw Alexander haar acteerwerk, prut met peren. Ook van de persoon die Kane speelt was ik niet echt onder de indruk.

Net zo'n nietszeggende film als dat hele Rosebud gebeuren. Echt bagger vond ik het niet, indrukwekkend was het nog veel minder. Ik houd het op twee magere sterretjes.

avatar van 606
Best een interresante film en sterk geacteerd.
Soms wat aan de saaie kant.

4 sterren

Steve555
zelfs met het oog op gisteren, gezocht van begin tot einde. Dat ene bekende woordje (rosebud) is geen plot en het verklaard ook niets van zijn motieven in de hele film. Het is gewoon senstimenteel nostalgisch gekweilebabbel. De bekende watervalsprong in Simon is dan veel beter, die dekt tenminste een groot deel van de film. Het woordje rosebud dekt eigenlijk alleen het begin. Maar niets daar tussen in wordt mij duidelijk. Ik stap morgen de bibliotheek van Amsterdam binnen, schiet iedereen overhoop, en dan mijzelf. Plak ik een briefje van te voren op mijn jas "kontsigaar". Ja, daar is een film van te maken.

avatar van Montorsi
dikke teleurstelling.. Natuurlijk zie ik ook de visuele pracht wel (bijvoorbeeld die geweldige scene met die spiegels op het eind), maar het verhaal is zo overheersend dat je aandacht daar niet altijd op gefocust kan zijn. En dat verhaal, tja, behoorlijk simpel levensverhaal met rise and fall elementjes die eigenlijk nog een beetje interessant blijft omdat je wil weten wie of wat Rosebud is.
Dan komt het einde wel erg rauw op je dak, teleurstellend. De hele film blijkt dan ook helemaal ergens anders over te zijn gegaan dan een zelfbenoemde 'American' die kennelijk erg invloedrijk was. Volgens mij haalt een herziening deze film nog verder onderuit, zie niet zo wat hier nog echt interessant aan zal blijven.

2* voor de cinematografische vondsten, vooruitstrevend en modern. Je ziet aan alles wat een invloed deze film heeft gehad. Helaas deed het me zeer weinig.

Reinbo
Herziening doet juist wonderen, het verhaal gaat dan meer naar de achtergrond zodat je je kan laven aan alle cinematografische vondsten. Bovendien heb je dan minder last van (de vaak torenhoge) verwachtingen.

Reinbo schreef:

De film is echt prachtig gemaakt, maar het verhaal is zo ongelofelijk saai. ik kan me moeilijk voorstellen dat je een verhaal minder storend gaat vinden bij herziening.