Suske en Wiske: De Duistere Diamant (2004)

België / Duitsland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Rudi Van Den Bossche
met Joeri Busschots, Céline Verbeeck en Dirk Roofthooft

In het nabij de boerderij gelegen moeras vinden Suske en Wiske een donkere diamant die ze nietsvermoedend meenemen. Al snel wordt duidelijk dat degene die de diamant in zijn bezit heeft het lachen letterlijk vergaat. Iedereen die het juweel vrijwillig koopt verliest alle levensvreugde en kwijnt langzaam weg.

avatar van catweasel
ik ga er morgen heen{beetje laat}maar ja
jullie horen mijn mening nog wel

avatar van pjotr
Dan zou ik maar een megafoon meenemen...

oh in elk geval bedankt

avatar van catweasel
julie hadden mijn mening nog te goed

ik vond het verhaal een beetje rommelig,en slecht afgewerkt
maar de rest viel toch hartikke mee?????
de keuze voor een man voor de rol van sidonia,
was gewoon briljant
ach, geen oscar winnaar maar dat hoeven
ze toch niet allemaal te zijn.

avatar van De GeuS
Waarom hebben ze trouwens zo'n travestiet voor de "sidonia" rol genomen? Ik vond die huishoudster uit "mijn dochter en ik" al wel de perfecte sidonia qua figuur.....

ik weet niet,
misschien omdat een man
heel duidelijk dat hele (tuttige) overbezorgde van sidonia
kan neerzetten ???????

avatar van De GeuS
Nee, je weet het inderdaad niet nee....

ik probeer ook maar wat

Ikkeuh
Goed gemaakt maar ik heb de laatste 25 minuten niet gezien.
Ik begreep het niet goed, ze zouden er ondertiteling moeten onder zetten.

PS. Opgevallen? Nummerplaat is S&W-121.
Suske & Wiske. De Duistere Diamant is strip nummer 121.
LOL.

Ikkeuh schreef:

Goed gemaakt maar ik heb de laatste 25 minuten niet gezien.
Ik begreep het niet goed, ze zouden er ondertiteling moeten onder zetten.

Ik zal wel dom zijn, of enig sarcasme zal me wel zijn ontgaan, maar waarom geef je dan maar 1 ster....

De GeuS schreef:

'k Vind hem gewoon niet goed.
Wel tof met Urbanus als rolletje.

avatar van SSeagal
Leuke film voor een keertje. Alle personages doen hun ding en scheppen veel herkenbaarheid voor de liefhebbers van de strip. Lambik was mijn favouriet, best wel een aardig leuke film. ***

Ikkeuh
'k Heb lang nagedagt maar nu uiteindelijk toch van 1 ster naar 2 sterren gedaan.
Eigenlijk best goed maar toch niet echt de moeite waaard.

avatar van dray
Ikkeuh schreef:

Wel tof met Urbanus als rolletje.

Als rolletje..?

GerwinF
dray schreef:

Als rolletje..?

En weer een MM Memorabele Quote er bij

Ik vond het boek beter. Te makkelijke grap maar wel waar.

Voor een vlaamse film is het goed geslaagd vind ik maar deze film heb ik nog maar 1 maal gezien ! Laar wat mij opviel was de Lambik helemaal kaal was in plaats van zijn 6 sprieten maar vooral Tante sidonia en Jerom ( Peter van den begin en sanny krets ) zijn keigrapîg

Caligula
Die 6 sprieten had ie wel, maar niet op zijn hoofd.

avatar van IcU
IcU
Hadden ze wel wat beters van kunnen maken. Een man(!) die Sidonia speelt. doe normaal...

avatar van Zavo
Was Sidonia dan een vrouw?

Caligula
Misschien vonden ze geen vrouw met grote voeten.

avatar van dray
Ik weet niet nog steeds niet wat ik er van moet denken. Suske en Wiske waren zeer goed gecast, maar Lambik was een kruising tussen Pim Fortuin en Ernest Blofeld (James Bond) en Sidonia vond ik hoogst irritant met alleen maar teksten als": ohh, ahh & hmm. Door het 'feest' der herkenning en jeugdsentiment een 5 (2½* dus).

Lang geleden dat ik een Suske en Wiske gelezen heb maar in de boeken kwam Jerom op mij altijd over als een heel stil en rustig iemand, In de film is ie nogal zenuwachtig bezig en kwebbelt er op los. Sidonia viel me ook wat tegen, meer dan wat ohh en ahh kwam daar niet uit. Lambik was wel goed op zijn zes sprietjes na dan, die hadden ze er toch wel op mogen plakken. Suske en Wiske waren wel ok. Twee sterren.

het is gewoon gruwelijk mislukt om de juiste sfeer van de strips op het scherm te krijgen (neem daar ook bij dat ze et 1 van de minste saaiste verhalen gaan verfilmen...misschien omdat dit verhaal 1 van de makkelijkste opties was).
was je krijgt is een oudbollige kinderfilm met irritante dialogen die je soms niet goed kunt verstaan (de brandstapêlscene is tenenkrommend..3 minuten lang suske help,koene ridder help me toch...ik kreeg echt zin om dat wicht zelf in de fik te gaan steken of nog liever de scenarist die op het idee kwam om 3 minuten dezelfde stompzinnige zinnen te laten herhalen als het mantra van een dolle koe)
karikaturale acteerprestaties en rotslechte muziek.
zelfs als guilty pleasure werkt deze film niet,omdat hij simpelweg niet leuk is om te bekijken.
ik heb graag de strips gelezen indertijd,maar het verfilmen mogen ze voor mijn part laten.
ik zou het durven een schande noemen dat jonge getalenteerde filmmakers moeten knokken om een film te maken en noppes subsidie krijgen en dat een onding als dit dan weer wel subsidies krijgt van de vlaamse overheid.
0.5 *

avatar van Roodkapje
Zucht, inderdaad, vandaag nog es opnieuw gezien. De acteerprestaties zijn er eigenlijk niet. Decors trekken vaak op de ballen. Het meest irritant is het personage van Tante Sidonia. Die kan blijkbaar alleen kreetjes uitslaan als "oooohhh, aaahhh, iiihhh"... Blijkbaar is het erg moeilijk om een jeugdstrip in een film te gieten. Jammer van de subsidies van die wij vlamingen betalen aan wangedrochten als deze. Toch nog altijd leuk om es herinneringen op te halen aan je jeugd (was fan van S&W)

avatar van otherfool
Een feest der herkenning, dat zeker, maar ook een suf verhaal (deze strip had ik niet gelezen) en erg veel, hier al aangehaalde, ergernissen. Een mannelijke Sidonia en Wiske met borsten... veel gekker moet het niet worden.

2,5*.

avatar van dope
Vond 'm geweldig, alle teksten van het stripverhaal zaten ook in de film. Ik vond dit een van de beste Suske en Wiske strips en ben zeer tevree met deze film

avatar van xenne
tegenvaller, een ongeloofwarig verhaal en voorspelbaar einde (ttz met een knipoog van Wiske)

nee serieus, met zo'n cast had ik er toch meer van verwacht. suske was wel een miscast, wat een treurig personage. de andere figuren uit het album werden meestal te karikatuur neergezet

het kwam allemaal nogal rommelig over, de humor uit de strips werkte niet op het witte doek en het verhaal boeide ook al niet...

ik denk dat ze beter een ander album hadden kunnen verfilmen, al lijkt het me eerlijk gezegd niet voor herhaling vatbaar. S&W zijn bekend bij jong & oud, en om beide te boeien is hier alvast totaal mislukt.

ook vond ik het geluid heel slecht, 't was soms moeilijk verstaanbaar (kan ook aan m'n gekochte videocassette liggen?)

de enige pluspunten waren enkele leuke bijrolletjes (urbanus, herr seele,....) & de tepeltjes van (babe)wiske waardoor het af&toe toch nog genietbaar werd

2 sterren en dan ben ik gul, maar voor de kids kan ie wel leuk zijn, vandaar....

Prissie
Ik weet eigenlijk niet wat ik er van moet zeggen..
Ik vond het eigenlijk een beetje een raar verhaal.Je zag zeker dat Sidonia een man was.Ik denk dat de kleine kinderen wel zullen denken van wat een rare vrouw

avatar van IcU
IcU
xenne schreef:
tegenvaller, een ongeloofwarig verhaal

Gek hé, terwijl de strip boeken altijd zo geloofwaardig zijn...