Suske en Wiske: De Duistere Diamant (2004)

België / Duitsland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Rudi Van Den Bossche
met Joeri Busschots, Céline Verbeeck en Dirk Roofthooft

In het nabij de boerderij gelegen moeras vinden Suske en Wiske een donkere diamant die ze nietsvermoedend meenemen. Al snel wordt duidelijk dat degene die de diamant in zijn bezit heeft het lachen letterlijk vergaat. Iedereen die het juweel vrijwillig koopt verliest alle levensvreugde en kwijnt langzaam weg.

kaydegreef
Toen ik 12 was,heb ik deze film echt vele malen bekeken
Toen zou ik hem 4,5 * geven,maar nu vind ik er niet zo veel meer aan.
Daarom toch nog 3,5* omdat ik me er toch ooit nog erg mee vermaakt heb.

avatar van Friac
donemans schreef:
hahahaha sidonia door een man echt een giller

Grappig genoeg is dat in België een traditie om Tante Sidonia in 'echte' vorm door een man te laten vertolken. Dat was althans ook zo het geval met de Suske en Wiske-musical aan het midden/einde van de jaren '90. Aangezien ik hier al mee vertrouwd was, stoorde ik me niet aan het feit dat Peter van den Begin Tante Sidonia speelde. Normaal gezien zie ik hem graag spelen; in deze film trekt hij af en toe wel eens een grappige bek (waar kleine kinderen volgens mij goed mee kunnen lachen), maar voorts vond ik er niet veel aan (hij had natuurlijk ook niet veel materiaal waarin hij zich kon bewijzen, wanneer je de rol van Sidonia vergelijkt met bv. de rol van Lambik).

Overigens vond ik ook Stany Crets als Jerom niet echt schitterend, maar het waren vooral de kinderrollen waar ik me het meest aan stoorde; Wiske viel nog mee, maar Suske vond ik echt niet goed gespeeld. Bij vlagen werd hij zelfs een beetje irritant om naar te kijken. Ik weet dat kinderacteurs nog moeten groeien, maar ik heb toch al betere kindacteurs gezien (zelfs in Belgische producties).

De humor in de film was niet mijn ding (misschien vinden het kinderen best wel grappig) - al was het leuk om het hele BV-circus te zien in diverse rollen - en het verhaal was niet optimaal vertaald naar het witte doek. Toch viel het in zijn geheel nog mee, en vooral de scènes in 'het Rijk van de Eeuwige Duisternis' vond ik best sfeervol aangepakt wanneer ze voor het eerst door de ruïne wandelen met de toortsen die beginnen te branden, het shot van de toren met de verduisterde maan, Wiske die over het wateroppervlak door de grot zweeft,....
Op zich geloof ik wel dat de film voor kinderen voldoende amusant is, en het lijkt me toch dat de makers echt geprobeerd hebben om de ziel van het stripverhaal op het witte doek tot leven te brengen.
Voor mezelf - als stripliefhebber - was het leuk om gezien te hebben, maar bijzonder memorabel is het allemaal niet.

avatar van Kippie.
Hmmm, ik had véél meer van een Suske en Wiske film verwacht. Ik zat me te vervelen en vroeg me keer op keer af wanneer het nou eindelijk afgelopen was. Misschien is het niet mijn genre, maar nee. Deze komt zeker niet in mijn film top 10.

avatar van Thijvij
tommykonijn schreef:
Best leuk filmpje vond ik maar er waren inderdaad nadelen :

1. Lambik heeft toch in de strips een snor
2. Tante Sidonia door een man, er heeft zeker geen een vrouw de lengte van Tante Sidonia (mijn oma trouwens wel)

Verder, vond ik het verhaal wel goed en telkens als ik de film zie krijg ik zin om de strip te lezen (die al heb) dat vind ik een fijn gevoel want de strip vond ik heel leuk! 3.5*

Lambik heeft geen snor in de strips. Voor de rest heb je gelijk

"Lezers twijfelen vaak of de zwarte streep onder zijn neus nu gewoon zijn bovenlip, dan wel een snor is. Volgens Studio Vandersteen is de zwarte streep onder de neus van Lambik effectief een snor. Ook in de stripreeks zelf vinden we hiervoor bevestigende aanwijzingen. Op bladzijde 40 van De apekermis wordt duidelijk gezegd dat hij een snor heeft. In Het drijvende dorp verkleedt Lambik zich als boerin en wordt door een dorpsbewoner omschreven als: "die dikke madam met haar snor". In De blote Belg geeft een Nederlandse toeriste een signalement van Lambik en vermeldt daarbij dat hij een snor heeft."

Pastichio Rocker
Dat is me echt nog nooit opgevallen.

avatar van Donkerwoud
Als fan van de strips is het toch jammer om zo'n verneuking te moeten aanschouwen. De overgang naar live-action leent zich niet voor het universum uit de strips. Onze helden worden slechte karikaturen. Uit nostalgie nog een redelijk cijfer.

Pastichio Rocker
Maar de verhalen van S&S lenen zich wel perfect voor een verfilming.

Zo goed zijn die strips nu ook weer niet. Jammer dat Deruddere de film niet gemaakt heeft, zoals wel ooit het plan was.

Pastichio Rocker
Het verhaal hoeft ook helemaal niet goed te zijn. Kijk maar naar Hollywood. Hoeveel succesfilms uit Hollywood hebben een slap verhaal?

avatar van Anatolia
Wouter schreef:

Haha, hier heb ik ook jarenlang mee gezeten. Leuk om te lezen dat ik niet de enige was.

Blijft toch vreemd: in De 7 Schaken zien we Lambik als kind en daar heeft hij een soortgelijk bovenlip / snor. Moet eens een onderzoek naar gedaan worden.

Pastichio Rocker schreef:

Ik had het niet enkel over het verhaal.

avatar van Donkerwoud
Pastichio Rocker schreef:
Maar de verhalen van S&S lenen zich wel perfect voor een verfilming.

Dat vraag ik me ook af. Eigenlijk zijn alleen de verhalen van een paar jaar terug, ten tijde van Paul Geerts, nog enigszins om te vormen tot een eigentijdse film. Het originele werk van Vandersteen is toch teveel gericht op die karikaturen en de ouderwetse slapstick.

avatar van Aapje81
Hele slechte en vooral flauwe film die nergens leuk is en verschrikkelijk op de zenuwen werkt. Nee, S & W kunnen beter worden gelezen.

turbothijs
Sidonia als een man? Een vrouw lijkt me toch beter.

avatar van krosnicky
goede film en goede acteurs

Pastichio Rocker
Graag 'De Glunderende Gluurder' als volgende S&S verfilming. Komen die jetsers van Wiske toch nog van pas!

avatar van Edwin Pindahaai
Matige grap. Goed dat je dat zelf ook inziet.

Pastichio Rocker
Bij een matige film horen nu eenmaal matige grappen.

avatar van Edwin Pindahaai
Ben ik volledig met je eens.

avatar van jumpstylemovie
De Glunderende Gluurder was het enige S&S boek dat me boeide.

avatar van Mac Hammer Fan
Ik heb altijd "De Duistere Diamant" een goed verhaal van Suske en Wiske gevonden. Misschien is het moeilijk verfilmbaar, maar de prent van Rudi Van Den Bossche vind ik toch een ondermaatse bewerking. Liever het stripverhaal van Willy Vandersteen herlezen. Het origineel is niet volledig gevolgd en enkele scenes ogen echt goedkoop. Voor mij een ontgoocheling. En waarom moet Tante Sidonie persé door een man gespeeld worden?

op pagina 6 van het album: de vliegende aap word er ook door wiske gezegt dat lambik een snor heeft

als fan van de strips vond ik de film zeer tegen vallen.

avatar van Mariovane
Ik blijf erbij dat Lambik geen snor heeft, ook al is het tegendeel bewezen.

Je lijkt wel 'n kleuter man!!! Je zegt zelf al dat 't tegendeel bewezen is!!! Je hebt hoe dan ook geen gelijk, dus ga maar lekker bij mammie uithuilen

SORRY HOOR, MAAR IK MOEST DIT TOCH ECHT EFFE KWIJT

Pastichio Rocker
De enige die zich hier als een kleuter gedraagt ben jij met je Caps Lock.

Mariovane schreef:

SORRY HOOR, MAAR IK MOEST DIT TOCH ECHT EFFE KWIJT

Haha dit is vrij triest. Humor Mariovane, humor.

Ik heb een snor, helpt dat een stukje verder ....???

Er had vermoedelijk (veel) meer geld tegen aan gemoeten. Jammer, gemiste kans, want S&W horen toch bij ons culturele erfgoed. Ze hadden beter verdiend!

avatar van Bla
Bla
Heb hier de hele collectie Suske&Wiske's staan, nog kopers?

Ik heb trouwens ook een belachelijk slechte tekenfilm van S&W de Texas Rangers op VHS.

avatar van Anjin
Ik blijf erbij dat Lambik geen snor heeft, ook al is het tegendeel bewezen.

Hij heeft wel een snor maar dat zit 30 cm lager...