Suske en Wiske: De Duistere Diamant (2004)

België / Duitsland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Rudi Van Den Bossche
met Joeri Busschots, Céline Verbeeck en Dirk Roofthooft

In het nabij de boerderij gelegen moeras vinden Suske en Wiske een donkere diamant die ze nietsvermoedend meenemen. Al snel wordt duidelijk dat degene die de diamant in zijn bezit heeft het lachen letterlijk vergaat. Iedereen die het juweel vrijwillig koopt verliest alle levensvreugde en kwijnt langzaam weg.

Rikki - Erik schreef:

Vandaag naar de premiere geweest en de humor is echt perfect en heel gaaf. Het is zeker een familiefilm, maar ondanks de 6+ moesten er toch een paar huilen bij de griezelige scenes...
Er is voor de papa's en mama's ook genoeg leuks te zien !
Veel special effects, sommige heel gaaf, andere best nep. Minpuntje is zeker de verhaallijn, die is niet al te sterk. Mooie sfeerfragmenten, aardige muziek en dat maakt dan alles bij elkaar volgens jullie puntentelling een 4!

Hmmm... Geregistreerd: 14 februari 2004

This smells like a plant!

avatar van Jordy
Zombie McGruder schreef:

This smells like a plant!

't is geen aintitcool.com hier hè ?

Jordy schreef:

't is geen aintitcool.com hier hè ?

Hehehe... Tja, hoe noem je zo iemand in het neerlands?

avatar van Freud
De reactie lijkt mij best eerlijk. We zullen zien wat de critici zeggen, maar eigenlijk heb ik er wel een half goed oog in.

avatar van Freud
Reactie van De Standaard: warrig scenario, ook zeker niet het beste album van Suske en Wiske. Dirk Roofthooft is zeer goed, hij geeft Lambik de menselijke geloofwaardigheid die bij de andere personages in de film ontbreken. Suske en Wiske zijn te veel op hun uiterlijk gecast en botsen dan ook geweldig met Jerom, Barabas en Sidonia die eerder op de karikatuur mikken, ook in hun manier van acteren. En de regie is niet consistent genoeg om er een geheel van te maken, bovendien werken de stripgrappen niet op het scherm, of toch niet voor een volwassen publiek.
Bovendien is de ergerlijke muziek veel te aanwezig, zo dat je de acteurs zelfs niet altijd verstaat. (De Standaard geeft een prijs aan wie kan doorvertellen wat Wiske zegt als ze op de brandstapel staat!)

Dus toch wat ik had gevreesd... Ach ja, er zijn nog genoeg goede films, en bovendien zal ik eerst zelf maar eens gaan zien vooraleer een oordeel te vormen.

avatar van sn@ke
Tja de reclamaespots op tv leken me echt fake , suske en wiske zelf vind ik afgaande op de reclamspots al irritant dus dat is geen goed voorteken.

dit lijkt me duz echt helemaal niks he! hoe ze der al uitzien in dat reclame spotje....... erger me dood. ga deze duz echt niet kijken. zonde van al die leuke strips die er zijn verschenen, om die op zo een manier de grond in te boren!

avatar van Yak
Yak
Freud schreef:

Wat dacht je van "Au, Au"?

Ze schreeuwt heel hard JEEEEEZUUUUUUSSSSSS!!!!!

Of ben ik nu in de war met iemand anders....?

In dat geval is Suske dus Jezus, en dat maakt Wiske Maria Magdalena. En dan is Wiske dus een.... Is ze daar niet een beetje jong voor?

avatar van titan
De liefde voor de albums van Suske en Wiske zat er bij mij al vroeg in. In 1976 (ik was toen niet eens 4 jaar) kreeg ik van mijn moeder mijn eerste Suske en Wisle stripalbum: De bokkige bombardon. Later volgden er meer, waaronder in 1978 De duistere diamant. Inmiddels heb ik ze allemaal, al moet ik zeggen dat het niveau van de strips vanaf het moment dat de bemoeienis van Willy Vandertseen verdween (anno 1972) langzaam achteruit ging. Nu is het vooral een leuke strip voor kinderen terwijl vroeger, vooral door de (taal)grapjes en de maatschappijkritiek van Vandersteen, ook volwassenen veel plezier konden beleven aan de avonturen van Suske en Wiske.

Maar goed, laten we het eens over de film hebben. Het viel mij als geheel toch wat tegen. Het is niet echt goed gelukt om de magie van de stripalbums op het witte doek over te brengen en de veranderingen die in vergelijking met het originele stripverhaal zijn aangebracht zijn doorgaans geen verbeteringen. Zo krijgt Lambik op een gegeven moment het idee om de hulp van Jerom in te schakelen. Dit vind ik een onvergevelijke aanpassing van het originele verhaal. Lambik is in de strips altijd iemand die de held wil uithangen en voor zijn eigen eer gaat. Hij heeft daarom vaak bonje met Jerom, omdat hij met zijn kracht Lambik vaak af weet te troeven. Lambik zou dan ook nooit met het idee op de proppen komen om zijn grote concurrent Jerom in geval van problemen in te schakelen. Ook is in de strip het hele verhaal achter de vloek van de diamant beter uitgewerkt.

Het gaat helaas nog vaker fout. De grootste blunder van de film is de rol van Sidonia. Ze heeft in de film een veel marginalere rol dan in de strip en haar typische karaktereigenschappen (emotioneel labiel en tegen beter weten in hopend op een romantische toenadering van Lambik) komen nauwelijk aan bod. Vreemd is ook dat haar rol door een man gespeeld wordt, die er vervolgens niets van bakt. Slecht gecast dus.

De rollen van Suske en Wiske voldoen. Ook Lambik en Professor Barabas zijn geloofwaardig genoeg, al worden ze af en toe nogal karikaturaal neergezet. Lambik maakt steeds dezelfde domme fouten en Barabas is met zijn aangedikte verstrooidheid wel een erg archetypische professor. Grote pluspunt van de film is de rol van Jerom. Bij hem heb je echt het idee dat daar de Jerom van de stripverhalen staat. Gelukkig heeft hij in de film een wat grotere rol gekregen dan in het originele stripverhaal (waarin hij nagenoeg niet voorkomt). Om positief te eindigen wil ik ook nog even de leuke bijrollen van Urbanus en Herr Seele noemen. Al met al 2,5*

O ja, voor een volgende verfilming van een strip van Suske en Wiske zou ik er eentje aanraden waar Krimson in voorkomt, met een goede acteur kan dat een heel boeiende rol worden.

Leuke recensie titan. Hoe was de rol van 'onze' Thekla Reuten (Alwina) ?

titan schreef:

Vreemd is ook dat haar rol door een man gespeeld wordt

Vind ik op zich wel leuk gevonden. Ik zag op de VRT dat hij vaker als travestiet verkleed ging.

avatar van titan
Thekla doet het (zoals we van haar gewend zijn) prima, al heeft ze wel een nogal dienende rol. Ze is vaak aanwezig en in beeld, zonder echt veel bij te dragen aan het verhaal.

Vind niet dat we moeten doen alsof de strips echt meesterlijk waren. Ook niet onder Vandersteen. Als kind vond ik ze natuurlijk ook leuk, maar teruglezend zijn ze toch heel tuttig. Aardsconservatief ook.

kappeuter schreef:

Was Herr Seele niet een leukere Sidonia geweest?

Wouter schreef:

Vind ik niet. Suske en Wiske hebben weliswaar een laag sex-drugs en rock 'n roll-gehalte, maar dat was bewust zo gecreeerd door Vandersteen. Aardsconservatief kan ik helemaal niets mee. Lariekoek dus

Wel een beetje met Wouter eens. Zijn beste strips zijn eigenlijk degene die hij schreef toen hij voor Kuifje tekende. Verhaal technisch zitten die het mooist in elkaar. Persoonlijk vind ik ze ook het best getekend. Tevens zijn ze zonder Jerom, een enorm pluspunt.

Jerom was de dood voor de goede plots. Zat ie vast, hup, Jerommeke gehaald en die sloeg de boel in elkaar.
Dat conservatisme slaat wel ergens op. Zijn jolige manier van omgang met hippies verraadde een zeker dedain en conservatisme. Ook herinner ik me wat stukjes waarbij iemand bestolen werd waarna hij er een spottend stukje van maakte. Ook dit verraadde dat Vandersteen een nogal rechtse man was. Op zich grappig, want het waren toen behoorlijke linkse tijden. Wat dat betreft sluit zijn gedachtengoed beter aan bij die van vele mensen nu, denk ik.
Anyway, ook zonder er politieke geaardheden bij te halen kon je de serie nogal tuttig noemen. Alles was nogal braaf en traditioneel.

Wouter schreef:

Alles was nogal braaf en traditioneel.

Is ook wel zo, maar ik zie niet in waarom dat storend is. Het zijn kinderstrips, wat verwacht je dan.
Donald Duck is wellicht een stuk braver en moralistischer.

Daar ben ik idd ook geen fan van. Betere kinderstrips zijn wat mij betreft bijv. Asterix en Robbedoes. De enige die ik nog wel aardig vind in S&W is Lambiek.

avatar van titan
Ik kan ook voorbeelden aanhalen uit de strips waaruit blijkt dat Vandersteen progressief was. Voordat Suske op de proppen kwam vormde Sidonia en Wiske een soort van eenoudergezin samen, hetgeen heel ongebruikelijk was in die tijd. In veel albums is Sidonia veel meer dan een brave huisvrouw die er alleen maar is om voor Suske en Wiske te zorgen. Verder uitte Vandersteen veel kritiek op de Belgische politiek, waar geen typische voorkeur voor rechts of links uit bleek.

Lambik is trouwens ook mijn favoriet. Vooral de albums waarin hij door hoogmoedswaanzin wordt gedreven en vervolgens doet alsof hij zijn trouwe vrienden niet meer herkend behoren wat mij betreft tot de betere Suske en Wiske albums.

titan schreef:

Je zou gelijk hebben als ze BOM was. Sidonia is een tante die voor Wiske zorgt. Hoe het nu zo gekomen is weet volgens mij niemand.

Mwoa. Ik vond het allemaal toch erg rolbevestigend, zoals ik de hele serie vrij traditioneel vind in man/vrouw typeringen.

Kan me enkel een soort afkeuring van politiek uberhaupt herinneren.

avatar van titan
Dan zou ik ze toch maar eens herlezen, wat ik nog regelmatig doe. In de albums van Suske en Wiske waren materialistische en rijke mensen steevast de slechterikken met wie het slecht afliep, dus zo kan ik net zo goed betogen dat Vandersteen hartstikke links was.

avatar van Freud
Het heeft geen zin hier een discussie over de strips te gaan houden omdat de film blijkbaar niet interessant genoeg is, maar goed.

Ondanks alles vind ik toch ook dat Vandersteen in de Suske en Wiske strips eerder naar de behoudsgezinde kant neigt, met zijn pleidooien tegen de oprukkende modernisering en voor het behoud van kleine dorpjes en zo, en daarbij nog wat keukenfilosofie voor het milieu en tegen geweld, oorlog en armoede... Al wordt dat wel erger in de latere strips, van na zijn dood. Over de zelfstandigheid van Sidonia ben ik ook niet helemaal overtuigd, ze holt van de ene verliefdheid in de andere, en telkens voor mannen die haar niet willen hebben, dan heb ik al betere feministes gezien in strips... De enige vrijgevochten vrouw is Wiske, maar die brengt dan ook meestal alles in de war met haar roekeloos gedrag, waarna de voorzichtigere Suske de zaak rechtzet.

Nee, de enige maatschappijkritische kinderstrips die ik ken zijn die van de Smurfen, dat is je reinste communistische propaganda, met een rode verlichte despoot aan het hoofd, geen persoonlijk bezit, één gemeenschappelijke vrouw, kinderen die eigenlijk geen vader hebben, en dan iedereen zijn eigen beroep (en ze zijn echt met niks anders bezig dan dat ene beroep) Ik weet niet wat voor iemand Peyo was, maar ze moeten hier maar eens een film over maken

Heb je nog een voorstel wie smurfin moet spelen? Wat dacht je van Sean Connery als Grote smurf?

Een draak met een Schots accent vond ik al vrij precair, maar een smurf met een dergelijke afwijking, dat gaat er bij mij echt niet in hoor.

Ik miste de 6 haren van Lambik. Verder vond ik Wiske wel leuk en op het einde hadden ze frietekes dus da is wel stijl