Suske en Wiske: De Duistere Diamant (2004)

België / Duitsland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Rudi Van Den Bossche
met Joeri Busschots, Céline Verbeeck en Dirk Roofthooft

In het nabij de boerderij gelegen moeras vinden Suske en Wiske een donkere diamant die ze nietsvermoedend meenemen. Al snel wordt duidelijk dat degene die de diamant in zijn bezit heeft het lachen letterlijk vergaat. Iedereen die het juweel vrijwillig koopt verliest alle levensvreugde en kwijnt langzaam weg.

avatar van otherfool
Een feest der herkenning, dat zeker, maar ook een suf verhaal (deze strip had ik niet gelezen) en erg veel, hier al aangehaalde, ergernissen. Een mannelijke Sidonia en Wiske met borsten... veel gekker moet het niet worden.

2,5*.

neo (crew)
Sidonia gespeeld door een man, Wiske met borsten (en in een nachtscene harde tepels) , Lambik stelt voor Jerome in te schakelen, Sidonia is naar de achtergrond gerdrukt, je mist de magie van de strips toch wel... Dat was genoeg om mijn broek te laten afzakken. Maar ondanks dat alles zat mijn brieksriem toch nog strak om mijn middel; helemaal waardeloos was het niet. Al geef ik liever dan de voorkeur aan de tekenfilm serie die gemaakt werd. 2 sterren

Stijntje: Peperdure effecten hoeven niet persee gelijk in het oogspringende te zijn; het zijn vaker een boel dingen die je totaal niet opvallen.

avatar van Mug
Mug
In het Nederlands heten frieten geen aardappelstaafjes bij mijn weten...

Maar goed, Dirk Roofthooft (Lambik) en Peter Van Den Begin (Tante Sidonia) zorgen voor een lange zoektocht naar allergie-pillen, en Céline Verbeeck (Wiske) die schreeuwt om haar coole ridder zorgde voor warme gevoelens in de onderbuik.

De makers lukken het wel om een stripverhaal-sfeer te creeren dmv mooie lokaties en matte-paintings, een rubberen knuppel, en de rol van Jerommeke. Maar helaas wordt de spanning en mysterie waar de strips vooral om bekend staan geheel ondergesneeuwd door te kinderachtige en mislukte humor van de hoofd-cast die de humor van de strips niet eens benadert. Dramatisch.

Gelukkig zijn daar de bijrollen: Willeke van Ammelrooy, Urbanus en Herr Seele die de mondhoekjes dan toch nog omhoog doen krullen. Magere 1,5*. Suske en Wiske is zeker verfilmbaar, maar sfeer zit hem niet alleen in de plaatjes beste makers.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Sommige mensen op Moviemeter waren vroeger fan van The Transformers. Ik was vroeger een enorme Suske en Wiske-fan. De Transformers-fans zitten dezer dagen massaal in de bios om Michael Bay's interpretatie van de tekenfilmreeks te bekijken. Ik zat thuis en bekeek Van Den Bosssches interpretatie van dit klassieke Vandersteen-album.

Helaas is het een teleurstellende verfilming. Het probleem zit 'm niet in het te letterlijk volgen van de strip, want dat gebeurt niet, maar de veranderingen zijn, ook voor een film niet echt positief. Suske en wiske zijn bijna timide overkomende kinderen en vloeken enorm met de karikaturen die de volwassen spelers ervan maken.

Sidonia is een joekel van een miscast en ook Lambik beviel me niet. Van beide worden de karakters (van waaruit de humor in de strips constant komt) half vergeten en dat is wederom een grote misser. Lambik is in de beste albums niet zozeer een dommerik, maar vooral een eerzuchtige en zelfzuchtige man. De acteur die Jerom speelt springt eruit. Hij begrijpt precies wat hij moet doen.

Buiten dat is de film ook veel te rommelig (slecht scenario en zwakke regie en cameravoering) en zijn de grappen veel te flauw. Stripgags komen in een film lang niet altijd over en daarop drijft de humor vooral. Al vaak genoemd zijn de bijrollen en dat is terecht. De bijrollen van o.a. Urbanus en Herr Seele laten zien dat er ergens wel goede ideeën waren.

Mocht er nog een albumverfilming komen dan zou ik kiezen voor een van de pittiger avonturen op een of andere exotische locatie. En een grotendeels andere cast en andere regisseur (Vincent Bal bijvoorbeeld). Misschien dat het dan wel lukt.

(en ik heb weer eens zin in om album uit de beste periode van Suske en Wiske, de jaren '50, te lezen)

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Klopt inderdaad dat men de uitwerking van de personages helemaal verkeerd heeft aangepakt. Alsof men niet goed begrepen heeft hoe die in elkaar steken. Jammerlijke verfilming van de stripreeks. Hopelijk gaat dat met Kuifje beter gaan.

avatar van tommykonijn
Best leuk filmpje vond ik maar er waren inderdaad nadelen :

1. Lambik heeft toch in de strips een snor
2. Tante Sidonia door een man, er heeft zeker geen een vrouw de lengte van Tante Sidonia (mijn oma trouwens wel)

Verder, vond ik het verhaal wel goed en telkens als ik de film zie krijg ik zin om de strip te lezen (die al heb) dat vind ik een fijn gevoel want de strip vond ik heel leuk! 3.5*

avatar van thunderball
Deze een paar uur geleden eindelijk eens in zijn geheel gezien.

Een aardige poging, maar duidelijk niet eens in de schaduw van de originele stripverhalen. Op zich vond ik de cast niet eens zooo slecht, maar de regie was erg matig en het verhaal slecht uitgewerkt. Het begin was nog wel aardig, maar daarna werd het eigenlijk steeds saaier. Er had echt wel meer in gezeten.

Twee sterren.

avatar van Brix
robertus65 schreef:
Ik vond de personages nog wel leuk (behalve Tante Sidonia) maar misschien komt dat omdat ze niet echt goed ken want ik heb vroeger maar heel weinig boeken gelezen. Voor de rest allemaal erg kinderachtig, dus voor de liefhebber.

Deze film is duidelijk voor een heel jong publiek bestemd.
Dat was met de Suske & Wiske stripverhalen, die Willy Vandersteen in de jaren veertig en vijftig bedacht en tekende, wel even anders.
De plaatjes waren leuk voor jong en oud.
Maar in de teksten zat heel wat dat eerder voor een ouder lezerspubliek bestemd was.

Later verwaterde de S&W strip enorm, en werd de doelgroep echt uitsluitend de jongere jeugd.
En dat is dus ook (helaas, zou ik er bijna aan toe willen voegen) het publiek dat de makers van deze film probeerden aan te spreken.

avatar van movie acteurs
In deze film wordt heel slecht geacteerd. Er zijn geen goede grappen en hij is gewoon niet leuk . En die Sidonia is echt vreselijk je zag zo dat het een man was . En die Suske en Wiske acteerde ook zeer slecht . Suske en wiske zijn leuker in de stripboeken . Eigenlijk hoefde ze er geen film van te maken . Dit is echt slecht gewoon Belgische prut.

avatar van maxo922
slappe film,
matig geacteerd, ongrappige grappen, slecht uitgewerkt, misschien zelfs saai voor kinderen.

nee, dit is een slechte stap, had veel maar dan ook veel beter kunnen zijn. * 1,5

avatar van Hannibal
Ik ben al zeker 30 jaar een liefhebber van Suske en Wiske, en koop nog steeds de nieuwste albums om mijn collectie compleet te houden, hoewel de kwaliteit van de verhalen behoorlijk achteruit is gegaan.
Deze film heb ik altijd links laten liggen, omdat die poster me vreselijk tegenstaat. Dit kan nooit goed zijn.

Bij toeval nam mijn dochter de film mee van de bieb, en ik heb vanmorgen mee zitten kijken, maar het valt me eigenlijk allemaal wel mee. Sidonia is natuurlijk ridicuul, net als Jerom, maar Suske en Wiske, Barabas en Lambik zijn best leuk gecast. Het ontbreken van de snor van Lambik is wel weer een groot manco, zijn snor wordt best vaak benoemd in de boeken, net als zijn 3 haren aan weerszijden van zijn hoofd.

Nee, goed is de film zeker niet, maar ik had veel erger verwacht. Leuke knipoog van Wiske aan het einde.

avatar van Spetie
Ik heb ook jarenlang de Suske en Wiske strips gespaard en gelezen. Sinds Willy van der Steen echter overleden is, ging het op een gegeven moment hard bergafwaarts met de strip en ook met mijn interesse.

Deze film heb ik dan ook nooit interesse in gehad, maar kwam toevallig vanochtend langs op tv. Tja het is geen geweldige film geworden. Komt vooral doordat er nauwelijks humor in zit en de personages tegenvallen. Vooral Sidonia, Barabas en Jerom zijn ontzettend slecht neergezet. Suske, Wiske en Lambik gingen wel.

Het verhaal zelf was nog wel redelijk uitgewerkt met soms nog best wel aardige effecten. Het blijft echter erg kinderlijk en helaas ontbrak de humor grotendeels.

krappe 2,0* dan maar

avatar van K. V.
Persoonlijk ben 'k geen zo'n striplezer en dus heb 'k de strip ook niet gelezen, dus of de film erg op de strip lijkt, kan 'k niet zeggen.
De film zelf is duidelijk gericht op de jongere kijkers, de humor is dus navenant. Veel slapstick/domme humor mag je dus bij het personage Lambik verwachten. Ook het verhaal is niet erg moeilijk en dus redelijk voorspelbaar. Met dit in het achterhoofd, vond 'k de film eigenlijk zo slecht niet. Visueel was de film van een redelijk hoog niveau, zeker voor een Vlaamse/Nederlandse (jeugd)film.
De cast bestond uit haast allemaal bekende koppen, al dan niet in bijrol: Frank Focketijn, Urbanus, Herr Seele, Willeke van Ammelrooy, Fred Van Kuyk, ... om er enkele te noemen. Het opvallendst was Peter Van den Begin als de rol van Tante Sidonia De rest van de hoofdcast leek toch erg goed op de personages en dit is toch altijd leuk meegenomen.
Tja, een topper is het zeker niet, maar omdat ze hem eens op tv uitzonden, wilde 'k hem gerust eens een kans geven. 'k had geen grote verwachtingen en daarom is de film niet echt tegengevallen. De overacting/de uitvergroting moet je er wel bijnemen, maar voor de rest is deze jeugdfilm wel eens het bekijken waard.

avatar van alexspyforever
Een hele tijd geleden dat ik deze zag. Ik ben die film destijds verloren toen inbrekers mijn portable DVD-speler hadden gestolen. De DVD-speler was een jammerlijk verlies, de DVD die er toevallig nog in zat was dat eigenlijk niet. De duistere diamant was altijd een van mijn favoriete Suske en Wiske albums omdat het juist nog een van de oudere klassieke albums is. Al sinds eind jaren 80 vind ik de Suske en Wiske albums eigenlijk behoorlijk zwak worden en einde jaren 90 ben ik zelfs compleet gestopt om nieuwe uitgaven te lezen. Deze reeks had eigenlijk al zo een 20 jaar geleden moeten gestopt zijn.
Nu over de film kan ik kort zijn, vond deze behoorlijk saai, de veranderingen die ze hadden aangebracht aan het originele verhaal waren nogal flauw. Sidonia moet inderdaad niet moeders mooiste zijn, maar om ze door een man te laten spelen was ronduit belachelijk. Alleen Wiske zag er wel nog leuk uit en het was leuk om Urbanus in een rolletje te zien als MIddeleeuwer, maar daarmee is ook alles gezegd.

avatar van Duke Nukem
Dat een live-action verfilming van een stripverhaal goed kan werken, is al bewezen door middel van de Kuifje-films met Jean-Pierre Talbot. Maar deze Suske & Wiske: De Duistere Diamant is het dus net niet! Wat ziet de produktie er goedkoop uit zeg! En waarom in hemelsnaam de rol van tante Sidonia laten spelen door een man met een falsetto-stemmetje? Ook de acteur die Jerom speelt bakt er niets van. En Lambik mist zijn zes haren, zoals iemand al heeft opgemerkt! Ik heb als kind alle Suske & Wiske albums gelezen, wat worden mijn jeugdherinneringen hier verkracht zeg!

avatar van michielheinhuis
Willy Vandersteen draait zich om in zijn graf. Alleen al het feit dat Sidonia wordt gespeeld door een man..