Suske en Wiske: De Duistere Diamant (2004)

België / Duitsland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Rudi Van Den Bossche
met Joeri Busschots, Céline Verbeeck en Dirk Roofthooft

In het nabij de boerderij gelegen moeras vinden Suske en Wiske een donkere diamant die ze nietsvermoedend meenemen. Al snel wordt duidelijk dat degene die de diamant in zijn bezit heeft het lachen letterlijk vergaat. Iedereen die het juweel vrijwillig koopt verliest alle levensvreugde en kwijnt langzaam weg.

avatar van miss_efron
Vond dit wel een leuke film.Gebasseerd op de strip van de duistere diamant.Oke niet super maar het is wel gebasseerd op een strip.

avatar van Woeke
Vandaag deze film voor de 2e keer bekeken met mijn neefje en nichtje. Ik vind het een erg leuke film. Het over-acten van een aantal acteurs past juist perfect in deze film. Alle personages zijn goed uitgekozen en spelen hun rol overtuigend.
Leuk om Urbanus en Herr Seele voorbij te zien komen.
Alleen Suske had iets meer tekst mogen hebben van mij. Al met al een fijne film om naar te kijken. De special effects zijn goed gedaan.
Jammer dat ie in de flop-100 staat

avatar van loer
Geen flauw idee wat je met deze opmerking (niet super maar is wel gebaseerd op een strip) bedoeld???

miss_efron schreef:

avatar van TheLionKingFan
Pfffff.........
Dat was het eerste toen ik zei toen ik in Veronica Magazine zag dat deze film kwam.
Allereerst de acteurs. Suske en Wiske zijn veel te oud. Lambik heeft geen haren. Sidonia wordt gespeeld door een man. En Jerom,tja. Bekijk de poster en je ziet het.
Ik vond deze al niet leuk toen ik 'fan' was van Suske en Wiske (Snap nog steeds niet dat ik het ooit ben geweest).
Soms denk ik: Waarom doe ik het nog.

0,5.

dominion
Nou dit is dus ook verre van goed te noemen.

Had al verwacht dat dit prul zou worden.
En nou ik had nog gelijk ook.
Hoe komen ze er toch op om de geweldige strips te verneuken met zo een misplaatst toneel filmpje.

Echt de decors waren verschrikkelijk alles was gewoon nep en lelijk.
Lelijke kostuums die volgens mij in de Zeeman gekocht zijn.
Acteerwerk is ook ver onder de maat vooral van Wiske die ook verschrikkelijk irritant was.
De poster zegt eigenlijk ook al genoeg.

avatar van daxclusive
Aardig filmpje.
Leuke opbouw, maar niet mijn ding.

avatar van Knisper
Pervers bericht + reactie verwijderd.

avatar van Gang_Star
Waar zijn deze acteurs en actrices gecast..... dit was namelijk erg slecht. Dit sloeg echt alles. Niemand lijkt er een beetje overtuiging aan toe te willen voegen, waardoor je te maken krijgt met personages die het bloed onder je nagels vandaan halen. Die Sidonia, vreselijk!

De film zelf is tja, meer te noemen voor de liefhebbers van de strips van vandersteen. Enige pluspunt is dat de film toch snel wegkeek.

avatar van K. V.
Persoonlijk ben 'k geen zo'n striplezer en dus heb 'k de strip ook niet gelezen, dus of de film erg op de strip lijkt, kan 'k niet zeggen.
De film zelf is duidelijk gericht op de jongere kijkers, de humor is dus navenant. Veel slapstick/domme humor mag je dus bij het personage Lambik verwachten. Ook het verhaal is niet erg moeilijk en dus redelijk voorspelbaar. Met dit in het achterhoofd, vond 'k de film eigenlijk zo slecht niet. Visueel was de film van een redelijk hoog niveau, zeker voor een Vlaamse/Nederlandse (jeugd)film.
De cast bestond uit haast allemaal bekende koppen, al dan niet in bijrol: Frank Focketijn, Urbanus, Herr Seele, Willeke van Ammelrooy, Fred Van Kuyk, ... om er enkele te noemen. Het opvallendst was Peter Van den Begin als de rol van Tante Sidonia De rest van de hoofdcast leek toch erg goed op de personages en dit is toch altijd leuk meegenomen.
Tja, een topper is het zeker niet, maar omdat ze hem eens op tv uitzonden, wilde 'k hem gerust eens een kans geven. 'k had geen grote verwachtingen en daarom is de film niet echt tegengevallen. De overacting/de uitvergroting moet je er wel bijnemen, maar voor de rest is deze jeugdfilm wel eens het bekijken waard.

avatar van Phantasm
Gewoonweg waardeloos, stom, oervervelend en ontzettend saai.

avatar van smilereview
ik vind de suske en wiske stripjes wel leuk, maar deze film is gewoon niet om aan te zien.

avatar van tommykonijn
K. V. schreef:
dus of de film erg op de strip lijkt, kan 'k niet zeggen.

Ik zag ook eerst de film voordat ik de strip las. In de strip zitten enkele veranderingen. Sidonia heeft geloof ik een grotere rol en onderneemt dingen in de strip die in de film andere personages doen.

avatar van VincentL
Tja jeugdsentiment. Gekeken toen ik klein(er) was en vond hem toen wel goed. Toen ik hem net besloot opnieuw te bekijken viel hij toch tegen. Dan valt het pas op hoe raar en scheef de meeste dingen zijn. Gewoon kijken als je jong bent, en anders links laten liggen, maar omdat hij voor kinderen leuk ik geen onvoldoende

Dick2008
Ik was vroeger al geen Suske en Wiske-fan maar ik dacht, laat ik zal deze na Texas Rakkers ook maar eens bekijken. Maar toch een hele andere ervaring. Van strip naar echte personen kan echt wel goed lukken, tenminste bij Kuifje vind ik het aardig gelukt. Maar deze film vind ik toch echt niet veel aan. Sidonia door een man gespeeld, jeetje zeg, hadden ze geen actrice kunnen vinden. Kinderen zullen daar waarschijnlijk niet zo op letten. Wat het verhaal betreft ook geen leuke film, dat ze naar verleden terug gaan, nou het kon me allemaal niet boeien. Kleine rolletjes van Urbanus en Willeke van Ammelrooy.1.0

avatar van Musicman10
Echt heel slecht acteerwerk!

avatar van alexspyforever
Een hele tijd geleden dat ik deze zag. Ik ben die film destijds verloren toen inbrekers mijn portable DVD-speler hadden gestolen. De DVD-speler was een jammerlijk verlies, de DVD die er toevallig nog in zat was dat eigenlijk niet. De duistere diamant was altijd een van mijn favoriete Suske en Wiske albums omdat het juist nog een van de oudere klassieke albums is. Al sinds eind jaren 80 vind ik de Suske en Wiske albums eigenlijk behoorlijk zwak worden en einde jaren 90 ben ik zelfs compleet gestopt om nieuwe uitgaven te lezen. Deze reeks had eigenlijk al zo een 20 jaar geleden moeten gestopt zijn.
Nu over de film kan ik kort zijn, vond deze behoorlijk saai, de veranderingen die ze hadden aangebracht aan het originele verhaal waren nogal flauw. Sidonia moet inderdaad niet moeders mooiste zijn, maar om ze door een man te laten spelen was ronduit belachelijk. Alleen Wiske zag er wel nog leuk uit en het was leuk om Urbanus in een rolletje te zien als MIddeleeuwer, maar daarmee is ook alles gezegd.

avatar van Antonev
Hoe kun je de verfilming van een uitstekend stripalbum zo ongelofelijk hard verpesten? De Suske en Wiske albums zijn mijns inziens sowieso moeilijk om te zetten naar het witte doek. Maar kom op zeg, dit was wel heel erg waardeloos.

Wil je een Suske en Wiske album verfilmen, dan moet je sowieso afstappen van het familie/avontuur genre. Het enige wat zal werken is er een duistere en meer serieuze twist aan geven. Daarnaast zullen de hoofdrolspelers anders geportretteerd moeten worden. Nu is het allemaal te kinderachtig.

avatar van Antonev
alexspyforever schreef:

Ik ben een groot liefhebber van de Suske en Wiske albums en ik lees (vroeger plaatjes kijken natuurlijk) ze al zolang ik me kan herinneren.

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk wanneer je zegt dat de albums steeds minder worden, dat is helaas een feit. Toch ben ik van mening dat de albums tot halfweg jaren 90' nog een aardig niveau weten te behalen. Na het album 'Volle maan' gaat het mijns inziens hard bergafwaarts, zowel qua inhoud als qua tekeningen.

Waar ik mij bij de nieuwe nieuwe albums het meest aan stoor, is de groteske en totaal idiote tekenstijl. Het ziet er allemaal belachelijk uit en ik kan het gewoon niet serieus meer nemen. Tot halfweg jaren 90' zag het er allemaal nog redelijk strak en verzorgd uit. De albums uit de jaren 70' hebben qua stijl mijn voorkeur.

Waar ik mij ook volledig aan stoor is het feit dat de inhoud alle serieuze accenten (ook de personages) heeft verloren. Vroeger haalde bijvoorbeeld Lambik nog wel eens idiote streken uit, tegenwoordig is 99% van alles wat hij doet of zegt volslagen idioot.

Ik ben het eigenlijk wel met je eens dat de reeks al geruime tijd geleden had moeten stoppen. Toch hoop ik dat er nog een schrijver/tekenaar komt die orde op zaken gaat stellen. Ik denk dat het al wonderen doet om terug te grijpen naar de stijl van de jaren 80' en deze een beetje te moderniseren. Breng het serieuze terug en je kunt weer albums met kwaliteit produceren.

avatar van SnakeDoc
Ik had er eigenlijk niet eens aan moeten beginnen, want de strips hebben me nooit kunnen boeien, en een film dus al helemaal niet.

Maar soms moet je eens ff een film uit die flop100 pakken.

En inderdaad ... geen bal aan.
En daarvoor hoef je de film niet eens af te rekenen op het slappe verhaal....
De bijzonder trieste acteer prestaties zijn de hoofdoorzaak van een zielige maar verdiende halve ster!

Dick2008
SnakeDoc schreef:
Maar soms moet je eens ff een film uit die flop100 pakken.

Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten doen.

avatar van SnakeDoc
Dick2008 schreef:

Ik zou niet weten waarom je dat zou moeten doen.

Af en toe is ff zien wat voor troep de film wereld allemaal te bieden heeft. En soms is slecht stiekem toch een soort van kunst en ontdek je pareltjes, maar dit is inderdaad flop100 waardig.

avatar van Richard_Voorhees
Hoe kan het zijn dat deze bijna onderaan staat in de flop 100? Dit is toch die film waarin Sidonia door een man word gespeeld?
Een paar jaar geleden op een brakke zondagmorgen wat van gezien, maar zelfs ik kon hem niet tot het einde zien.

leuke kinder film meer moet je hierin niet zoeken kom op mensen daarom puur voor de lol een 5

avatar van baspls
Uit mijn herinnering was dit een heel erg sfeervolle film over een spookkasteel. Met kastelen die in de modder zinken. Vond de film super spannend toen ik klein was. Naja, het is dan ook al 10 jaar geleden...

avatar van Mac Hammer Fan
Het originele stripverhaal was toch zoveel beter.

avatar van PEN15
Mijn reactie bij nader inzien gewijzigd. Er bestaan al veel langer tekenfilms van Suske en Wiske. Daarnaast wil ik deze verfilming niet louter afkeuren door invulling van de personages. Bij een net zo moeizame tweede poging zie je het wat sneller door de vingers. Een lange, magere vent voor Sidonia..OK, maar waarom zo'n idiote piepstem? Dirk Roofthooft als Lambiek kan gewoon niet overtuigen. De rest van de film is zo geforceerd ongrappig (bijv Sidonia die tegen een lantaarnpaal oploopt, Lambiek zonder broek aan ) en op het laatst te chaotisch om te blijven kijken. Ik had er al de nodige moeite mee, maar de laatste 25min hoefde echt niet meer ook al zou het met Jerom eindeliijk nog een beetje beter kunnen worden. Dat gezever van die middeleeuwers die almaar "ende" blijven zeggen zorgde ook al snel voor ergernis. Het is allemaal zo lomp en rommelig dat ik het puntenaantal van 1.85 geen onterecht gemiddelde vind.

avatar van Duke Nukem
Dat een live-action verfilming van een stripverhaal goed kan werken, is al bewezen door middel van de Kuifje-films met Jean-Pierre Talbot. Maar deze Suske & Wiske: De Duistere Diamant is het dus net niet! Wat ziet de produktie er goedkoop uit zeg! En waarom in hemelsnaam de rol van tante Sidonia laten spelen door een man met een falsetto-stemmetje? Ook de acteur die Jerom speelt bakt er niets van. En Lambik mist zijn zes haren, zoals iemand al heeft opgemerkt! Ik heb als kind alle Suske & Wiske albums gelezen, wat worden mijn jeugdherinneringen hier verkracht zeg!

avatar van michielheinhuis
Willy Vandersteen draait zich om in zijn graf. Alleen al het feit dat Sidonia wordt gespeeld door een man..

avatar van GrobbekuikenXL
Wiske en Suske en Barabas gaan nog net, de rest is vreselijk. Mischien leuk voor kids? De strips zijn ok maar niet verfilmbaar dus. Heu !