Suske en Wiske: De Duistere Diamant (2004)

België / Duitsland
Avontuur / Familie

geregisseerd door Rudi Van Den Bossche
met Joeri Busschots, Céline Verbeeck en Dirk Roofthooft

In het nabij de boerderij gelegen moeras vinden Suske en Wiske een donkere diamant die ze nietsvermoedend meenemen. Al snel wordt duidelijk dat degene die de diamant in zijn bezit heeft het lachen letterlijk vergaat. Iedereen die het juweel vrijwillig koopt verliest alle levensvreugde en kwijnt langzaam weg.

Pastichio Rocker schreef:
Dat is me echt nog nooit opgevallen.

Mee eens wat vind je van die film ?

slecht gespeeld, slecht onderwerp, en vooral hele slechte omgevingen. Lijkt net een toneelstuk.

avatar van Xx_se7en_xX
Mariovane schreef:

Je lijkt wel 'n kleuter man!!! Je zegt zelf al dat 't tegendeel bewezen is!!! Je hebt hoe dan ook geen gelijk, dus ga maar lekker bij mammie uithuilen

SORRY HOOR, MAAR IK MOEST DIT TOCH ECHT EFFE KWIJT

Pastichio Rocker schreef:
De enige die zich hier als een kleuter gedraagt ben jij met je Caps Lock.

Dames.....

deze heb ik gisteren op Ketnet gezien
ik was nooit echt fan van suske en wiske maar ik had wel een paar strips gelezen..
natuurlijk had ik geen hoge verwachtingen van deze film en natuurlijk was het geen super budget zoals Harry Potter, Lord of the Rings, en al die andere hits.. maar ik had me niet verveeld ofzo..
2,5 *
maar dan bn ik wel in goede bui

avatar van tommykonijn
Thijvij schreef:

Lambik heeft geen snor in de strips. Voor de rest heb je gelijk

avatar van Suske Antigoon
Ik vind het echt een geweldige film, zeker een aanrader voor de kinderen en uiteraard de Suske en Wiske fans.

avatar van Brix
Lambik heeft geen snor in de strips. Voor de rest heb je gelijk [/quote]

Lambik heeft wel een snor. Hij wordt dan ook vaker aangesproken (met name door boeven) de dikke, kale met een snor. Als je een strip van de S&W's leest moet je maar eens goed opletten als Lambik zijn mond opendoet, dan zie je boven zijn mond en onder zijn neus een zwarte streep, dat is zijn snor. [/quote]

Zeker weten!
In de nieuwe film (De Texas Rakkers) heeft Lambik er (terecht) wel een.

Mac Hammer Fan schreef:
En waarom moet Tante Sidonie persé door een man gespeeld worden?

Denkelijk omdat geen enkele actrice er zo lelijk uitziet of uit zou willen zien.
Maar jammer is het wel, vind ikzelf ook.

Jerom vond ik nog erger eigenlijk.
Wiske was schattig.

robertus65
Ik vond de personages nog wel leuk (behalve Tante Sidonia) maar misschien komt dat omdat ze niet echt goed ken want ik heb vroeger maar heel weinig boeken gelezen. Voor de rest allemaal erg kinderachtig, dus voor de liefhebber.

robertus65 schreef:

Deze film is duidelijk voor een heel jong publiek bestemd.
Dat was met de Suske & Wiske stripverhalen, die Willy Vandersteen in de jaren veertig en vijftig bedacht en tekende, wel even anders.
De plaatjes waren leuk voor jong en oud.
Maar in de teksten zat heel wat dat eerder voor een ouder lezerspubliek bestemd was.

Later verwaterde de S&W strip enorm, en werd de doelgroep echt uitsluitend de jongere jeugd.
En dat is dus ook (helaas, zou ik er bijna aan toe willen voegen) het publiek dat de makers van deze film probeerden aan te spreken.

avatar van movie acteurs
In deze film wordt heel slecht geacteerd. Er zijn geen goede grappen en hij is gewoon niet leuk . En die Sidonia is echt vreselijk je zag zo dat het een man was . En die Suske en Wiske acteerde ook zeer slecht . Suske en wiske zijn leuker in de stripboeken . Eigenlijk hoefde ze er geen film van te maken . Dit is echt slecht gewoon Belgische prut.

avatar van maxo922
slappe film,
matig geacteerd, ongrappige grappen, slecht uitgewerkt, misschien zelfs saai voor kinderen.

nee, dit is een slechte stap, had veel maar dan ook veel beter kunnen zijn. * 1,5

avatar van gukker
Dit is een van de slechtste films die ik ken. Ik heb erg hard gezocht maar heb niks maar dan ook niks kunnen ontdekken wat ik ook maar redelijk vond.

jirachi03
Ze hadden gewoon geen films moeten maken over suske en wiske.
Dat verkloot gewoon de hele stripboekenserie. :I

Donald Duckfilms zijn tenminste wel kwaliteit

avatar van biosmovie
Tja.. Suske en Wiske + een film? Nee, gaat niet goed. Tenminste.. niet in real-life (De Texasrakkers viel nog wel mee). De acteurs weten gewoon niet de sfeer van de strips te toveren, al was het wel leuk om te zien soms. 2*

avatar van Thom1994
Jezus,

de voorkant van de film zegt mij al genoeg. :O

avatar van eppo349
Zelfs mijn kinderen vinden dit een butfilm, erg is dat als je ziet met hoeveel plezier ze de strips lezen.

Q&Q
De strips van Suske en Wiske laten zich niet zo gemakkelijk naar het witte doek vertalen. Het resultaat oogt bijna altijd (nl ook bij de tekenfilmserie en de poppenserie) veel te oubollig en sloom. Dat gebeurt helaas vaker bij stripboekenseries, maar het is opvallend hoe vaak suske en wiske zich laten prostitueren voor een of andere commerciële zaak (het zal wel slecht gaan met de boekjesverkoop). Hopelijk is de texasrakkers iets beter, maar ik vrees het ergste.

avatar van moviechick-99
oke geen super flm maar je kan ook niet zeggen dat hij slecht was was wel eens leuk vooral toen ik kleiner was

avatar van canciser
Gaat er mee door qua verhaallijn en visuele effecten mee door, maar de personages zijn echt om te janken. 2*

sweinsteiger
o man. wat een slappe film! Slechtste acteur ooit gezien. je kon de film zo voorspellen( wat helemaal niet bij inglourious bastards is).overdreven film. het maken van de film is slecht. want je ziet dat het na is gemaakt. het hoogste wat je deze film kan geven is:

1, maar geef 0.5

avatar van pierrrke
er waren strips van suske en wiske die veel geschikter waren om een film van te maken maar dan nog kon deze veel beter zijn .

avatar van Brix
Hoewel het eigenlijk helemaal niet in mijn bedoeling lag heb ik deze mislukte S&W film gisteren nog maar eens bekeken op TV.

De hoofdreden waarom ik toch bleef plakken was Céline Verbeeck, die de het personage Wiske overtuigend neerzet.
Waar vrijwel alle andere personages er bekaaid vanaf komen, met uitzondering van professor Barabas (Tuur De Weert) en een kapitein (gespeeld door Frank Focketyn) is Wiske/ Verbeeck degene die deze filmflop nog enigszins genietbaar maakt.
Jammer genoeg is het niet voldoende om de film te redden.

Treurig om te zien hoe slecht alle andere acteurs het er vanaf brengen.
En dat terwijl er toch acteurs in zitten die echt wel wat meer in hun mars hebben.
Het ergst van allen zijn Stany Crets(Jerom) en Peter Van den Begin in travestie als Sidonia.
Tenenkrommend slecht, overacting bis zum geht nich mehr.
En dan heb ik het over hun uiterlijk nog niet gehad.
Laat ik het daar dan ook maar verder niet meer over hebben, het is zo al erg genoeg.
Regisseur Rudi Van Den Bossche mag zich ook diep schamen voor zijn werk aan dit produkt.

Joeri Busschots, als Suske, straalt helemaal niets uit, en wordt door Verbeeck helemaal van het scherm gespeeld.
En dan Lambik, in persoon van Dirk Roofthooft.
Ook hier weer enorme overacting, en dat terwijl Roofthooft toch een meer dan bekwaam acteur is.
Zijn uiterlijk kon er nog wel mee door, behalve dan dat men vergat om zijn personage van een snor te voorzien.

Sommige settings zien er wel aardig en sfeervol uit.
Maar dat is dan ook zo'n beetje al het positiefs dat er naast Céline Verbeeck bijblijft van 'S&W en de Duistere Diamant'.

avatar van TheLionKingFan
Zat ik daar als Suske en Wiske fan van 11 jaar op de bank die film te kijken.
Wat een flop.
Mijn zusje van 6 praat er echter nog steeds over.

avatar van Hannibal
Ik ben al zeker 30 jaar een liefhebber van Suske en Wiske, en koop nog steeds de nieuwste albums om mijn collectie compleet te houden, hoewel de kwaliteit van de verhalen behoorlijk achteruit is gegaan.
Deze film heb ik altijd links laten liggen, omdat die poster me vreselijk tegenstaat. Dit kan nooit goed zijn.

Bij toeval nam mijn dochter de film mee van de bieb, en ik heb vanmorgen mee zitten kijken, maar het valt me eigenlijk allemaal wel mee. Sidonia is natuurlijk ridicuul, net als Jerom, maar Suske en Wiske, Barabas en Lambik zijn best leuk gecast. Het ontbreken van de snor van Lambik is wel weer een groot manco, zijn snor wordt best vaak benoemd in de boeken, net als zijn 3 haren aan weerszijden van zijn hoofd.

Nee, goed is de film zeker niet, maar ik had veel erger verwacht. Leuke knipoog van Wiske aan het einde.

avatar van Spetie
Ik heb ook jarenlang de Suske en Wiske strips gespaard en gelezen. Sinds Willy van der Steen echter overleden is, ging het op een gegeven moment hard bergafwaarts met de strip en ook met mijn interesse.

Deze film heb ik dan ook nooit interesse in gehad, maar kwam toevallig vanochtend langs op tv. Tja het is geen geweldige film geworden. Komt vooral doordat er nauwelijks humor in zit en de personages tegenvallen. Vooral Sidonia, Barabas en Jerom zijn ontzettend slecht neergezet. Suske, Wiske en Lambik gingen wel.

Het verhaal zelf was nog wel redelijk uitgewerkt met soms nog best wel aardige effecten. Het blijft echter erg kinderlijk en helaas ontbrak de humor grotendeels.

krappe 2,0* dan maar

avatar van Cinemaniak
deze lag bij me nichtje, niet afgekeken(dus geen waardering). Het acteerwerk was nogal bedroevend.

avatar van skullcandygirl94
woeps..! heb hem net gekeken omdat mijn neefje en nichtje dat wilden slechte film....zelf mijn nichtje van 6 vond m' niet leuk...dat zegt dus al wat. slecht acteerwerk, slechte omgeving en slecht verhaal!

avatar van Courtes
Was Tante Sidonia nou gewoon een kerel?.. pff
Deze film doet toch pijn in mn hart als Suske & Wiske liefhebber, vond die Cartoons dan iig nog stukken leuker dan deze meuk

zegt genoeg als zelfs kinderen hem niet leuk vinden

avatar van LhKsoft
leuke film voor de kids..
ik kijk er niet naar, te kindelijk, maar voor een kind van 3 is die leuk genoeg en makkelijk te volgen.

alle kritiek die hier is gegeven, is waarschijnlijk omdat men de film beschouwt als voor jong en oud, terwijl ik denk dat de bedoeling was er enkel de kleintjes mee te plezieren.

sindonia is leuk neergezet.. in de strips was dat al niet zo'n knappe vrouw en een lange slungel. perfect neergezet in de film, want de jongste (de kids) zullen waarschijnlijk nog niet weten wat een travestiet is...

al bij al een aardige kinderfilm, waar m'n neefjes en nichtjes best blij om waren (ze vroegen er zelfs om!).

Ik geef een 3,5.