Above the Law (1988)

Verenigde Staten / Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Andrew Davis
met Steven Seagal, Pam Grier en Henry Silva

Nico leerde vechtkunsten in Japan, vocht in Vietnam voor de CIA en is nu een agent bij de zedenpolitie van Chicago. Een junkie vertelt hem over een drugsdeal, maar bij nader onderzoek blijkt het over een lading C4-explosieven te gaan. Bovendien blijkt de CIA betrokken te zijn bij de deal. Nico krijgt de opdracht zich er niet mee te bemoeien, maar hij zet zijn onderzoek voort. Terwijl hij het leven van zichzelf en zijn familie op het spel zet, ontdekt hij dat de CIA hun connecties met drugdealers proberen te verbergen en niet voor moord terugdeinzen om dit doel te bereiken.

avatar van Kondoro0614
Nico

Ik heb pas geleden deze DVD collectie van Steven Seagal aangeschaft met een vijftal films er in waaronder ‘Nico’ (Above the law). Hoewel ik al veel Seagal films ken maar hier nooit op gestemd heb aangezien dit al wel een paar jaar geleden is ken ik vrijwel alle films uit deze collectie al, ook Nico kende ik al wel maar niet zo goed meer dat ik er een mening over kon schrijven. Vandaag vanuit mijn vakantie adres in De Ardennen met wat onweer op de achtergrond begonnen aan Nico en ik moet zeggen dat dit een prima film is en ik me zeker vermaakt heb met ‘Nico’. Natuurlijk is ‘Nico’ een echte Seagal waaruit blijkt dat Seagal als enige echt kan vechten op deze aardbol en eigenlijk al zijn tegenstanders neer mept en ik denk dat, dat stiekem een guilty pleasure is geworden van mij.

Nico is om eerlijk te zijn niets bijzonders, een standaard Seagal film waarbij hij vooral de ‘held’ is en zelfs van een gevaarlijke prik kan afzien maar, later wel gewoon inzakt en zo raast de film door en dan vond ik de 99 echt niet aan een lange kant. We zitten natuurlijk al vanaf minuut één in de actie waar Seagal of beter gezegd ‘Nico’ ons mee neemt naar zijn gym waar hij Japanse vechtkunsten oefent. We worden daarna snel mee geslingerd naar de tijd dat Nico in het leger zat en meevocht in Vietnam. Hij komt hier terecht bij een gruwelijke wijze van onderhandelen door de C.I.A. en word naar huis gestuurd. Hij gaat hier verder al politie agent in de stad ‘Chicago’.

Het verhaal is wel leuk. Nico gaat voor zijn tante achter zijn nichtje aan, die zit bij een junkie aan de cocaïne en het wiet. Terwijl Nico zijn nichtje gaat halen weet hij niet waar hij in verzeilt raakt nadat hij een inval deed bij de bar en daar wat klanten en zelfs de barman aanpakte.. Toen Nico de man in kwestie aanpakt krijgt hij informatie van binnen uit binnen wat gaat over een grote cocaïne binnenkomst op een dinsdag. Wanneer het team van Nico hier de voorbereidingen voor trekt en op de plek van bestemming staan te wachten zien ze dat de F.B.I. zich ook met dat onderzoek heeft gemengd. Toen de klus bijna misliep ontdekken ze dat de vrachtwagen vol met C4 staven zat. Terwijl Nico verdere onderzoek houd over deze levering moet hij uitwijken voor zijn leven, het leven van zijn familie en raakt hij zelfs tijdelijk zijn werk kwijt maar hij heeft besloten de daders te pakken.

Ik moet zeggen dat ik me gewoon vermaakt heb met Nico en dat de film zonder verdere verveling door raast. Hoewel het eind wat kortaf was vond ik de rest van de film leuk en mee vallen en is dit voor mij weer een geslaagde Steven Seagal film.

avatar van FunkStarr
Op imdb staat dat er mogelijk een vervolg komt met Seagal als Nico. Ik begrijp overigens de kritieken dat deze film zo "serieus" is niet. Waarom moet een harde actiefilm humor bevatten dan? Het is toch ook weleens leuk om naar een serieuze harde actiefilm te kijken. Het genre is dan ook "actie" en geen actie/comedy. Bovendien zou humor in deze film nogal misstaan. Als je naar quasi-lollige actiefilmpjes wilt kijken moet je maar eens een Beverly Hills Cop ofzo gaan zien, maar snap dan niet dat je dit soort films gaat kijken en dan gaat klagen over gebrek aan humor of dat het allemaal te serieus is. Je weet bij Seagal wat je kan verwachten.

avatar van goongumpa
Seagals eerste film zette perfect de toon voor wat zou komen: knokpartijen met veel gebroken botten en mensen die door ramen vallen, shootouts, moralistisch gepredik, smerige flikken, een fascinatie voor de maffia en de oosterse cultuur. Culticonen Henry Silva en Pam Grier zijn prima aanvullingen voor de cast; Sharon Stone krijgt een nogal ondankbare rol als Stevens zeurende echtgenote.
Simpel, degelijk in elkaar gezet vermaak met een paar leuke stunts, maar Hard to Kill en vooral Out for Justice zijn nog leukere uit Seagals beste periode.

avatar van AJK
AJK
Film blijft fictie.
Dus oordeel ik een film zoals
die is en vergelijk ik daarom films
niet.
Het enige waar ik mij aan erger,en om
lach en wat vaak gezegd is dat steven
als een vrouw loopt en ook niet hard
en zijn tegenstanders altijd inhaalt.
En natuurlijk altijd lekker om Sharon Stone
te zien.Verstand op nul.En daar hoort dan
een 3.0 bij.

Speelfilmdebuut van aikido-meester Steven Seagal, niet verwonderlijk dus dat de vecht scènes (o.a. in een foute bar) uitstekend zijn, maar het acteerwerk bedroevend is. Niet alleen van Steven Seagal, want ook Sharon Stone zet een treurig rolletje neer. Voor Steven Seagal, die ook aan het scenario en de productie werkte, betekende dit zijn grote doorbraak.

In dit verhaal is Nico Toscani (Steven Seagal) een agent in Chicago, die op het spoor is gekomen van een criminele bende. De zaak blijkt te groot voor hem, want de verdachten van een drugsdeal worden vrijgelaten en Nico wordt gedwongen zijn insigne in te leveren. Ook al is Nico geen politieagent meer, hij blijft zich met de zaak bezighouden en verdenkt een aantal ex-CIA-agenten.

Het vermakelijke verhaal (standaard actiefilm) is best aardig, maar ook vergezocht. Vanwege de vele actie (gevecht in bar, confrontaties op straat, vechtpartijen met drugscriminelen en opstootjes met verontwaardigde voorbijgangers), die boeiend is en ook de vaart erin houdt, kijkt hij ook wel lekker weg en de cast is daarbij ook nog eens indrukwekkend (wel niet qua acteerprestaties), want buiten de al eerder genoemde Steven Seagal en Sharon Stone, zijn ook nog Pam Grier (als collega-agent Delores 'Jacks' Jackson) en Henry Silva te bewonderen.

Omdat Pam Grier net zoals Steven Seagal en Sharon Stone teleur stelt (ze heeft betere optredens gehad), speelt de koning van de B-film, oftewel Henry Silva, nog het beste als arts Kurt Zagon, die zijn martelpraktijken eerst in Vietnam en later in de straten van New York etaleert. Hij moet zich wel behelpen met oninteressante dialogen (net zoals de rest), maar Henry Silva heeft natuurlijk wel zijn kop mee Met zijn akelige verschijning is hij ook de perfecte slechterik, die het Steven Seagal moeilijk maakt.

Deze Actie / Misdaad film maakte van Steven Seagal een graag geziene actiester in Hollywood, die na successen als "Under Siege (1992)" langzaam maar zeker steeds beroerdere films ging afleveren.

Filmdebuut van vechtsporter Steven Seagal die evenals ex karateka Chuck Norris en ex-kickboxer Van Damme zijn geluk op film ging proberen.

Deze film ook wel bekend als Nico mocht er best wezen maar ontsteeg niet de vele andere soortgelijke films in dit genre van deze tijd.

Film was wel goed te bekijken, heb hem ook nog in mijn DVD-collectie zelfs.

avatar van Brabants
Heerlijke film om kennis te maken met de technieken van Steven Seagal. Verder qua inhoud het begin van een reeks aan weinig zeggende actiefilms.

avatar van zoutzak
Prima flick van Seagal. Is deze film nou zo goed of is zijn oeuvre nou zo slecht?

De soundtrack is in elf geval tof.