Above the Law (1988)

Verenigde Staten / Hongkong
Actie / Misdaad

geregisseerd door Andrew Davis
met Steven Seagal, Pam Grier en Henry Silva

Nico leerde vechtkunsten in Japan, vocht in Vietnam voor de CIA en is nu een agent bij de zedenpolitie van Chicago. Een junkie vertelt hem over een drugsdeal, maar bij nader onderzoek blijkt het over een lading C4-explosieven te gaan. Bovendien blijkt de CIA betrokken te zijn bij de deal. Nico krijgt de opdracht zich er niet mee te bemoeien, maar hij zet zijn onderzoek voort. Terwijl hij het leven van zichzelf en zijn familie op het spel zet, ontdekt hij dat de CIA hun connecties met drugdealers proberen te verbergen en niet voor moord terugdeinzen om dit doel te bereiken.

CaptainTwisted
1 van de beste Seagals die ik gezien. Heerlijk veel actie. Ik weet ook waarom deze zo'n laag gemiddelde gemiddelde heeft. Je houd van Seagal of je verafschuwt hem!

avatar van MyOwnStyle
Veel actie en geweld, vermakelijk om zien. Verhaal en dialogen vind ik wel maar slap. 3

GuyB
I'll bet you can't drop us all, badass!
- That's right, but i'll get an A for effort.

Hoogstwaarschijnlijk de 30e keer dat ik de film zag gisterenavond.

Samen met Out For Justice zijn absolute hoogtepunten, die laatstgenoemde heb ik nog meer gezien en is harder, bruter, ...

Er zijn vele werkjes zoals dit, maar na het genieten bij zo'n films zit je jezelf af te vragen waarom er niet meer zo'n lekkers is.

Seagal, die hier liever sterft dan zijn trots te moeten opzij zetten. Het is gewoon een feest om de 1m94 grote Aikidomeester overal en alles zijn wegje te zien door slaan, nauwelijks gebruik makend van wapens.

Film heeft opnieuw een leuke moreel: op het einde legt SS er met z'n fluisterstem nog even de nadruk op.

- Seagal is acteur genoeg.

avatar van rotjuh
Veel actie en natuurlijk soms wat overtrokken.
Toch Seagal in een van zijn beste werken naar mijn mening.
Echte aanrader voor elke vecht / actie fan.
5 * van mij

avatar van Film Fan
Weer eens herzien, hoewel gedateerd blijft het een vermakelijke film. Samen met het plot zijn de acteer prestaties zeker niet van een hoog niveau. Ook als je het met huidige knok films vergelijkt dan zie je dat de tand 's des tijds zijn werk heeft gedaan. Maar toch het gaat hier om Steven Seagal, één van de knok iconen en dat was toch weer leuk om te zien. De film komt uit '88, en wat was ie nog jong en slank...

avatar van rotjuh
@Film Fan: kom je vaak tegen bij films die ik ook heb gezien... kunnen elkaar op veel vlakken wel volgen geloof ik

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Knokkunstjes.

Al bekijkt men deze film natuurlijk niet om de acteerprestaties, want alleen Grier en Silva zijn nog een beetje te hachelen. Seagal kan echter erg goed boos kijken en de knokkunstjes worden hier nog vol overgave en door hem zelf uitgevoerd. Dit levert een paar leuke knokscènes op.

Redelijk.

Wel leuke aktiefilm,maar daar blijft het bij...de akties zijn soms wat van het A-team niveau .Ik vond het maar erg simpel allemaal alsook het verhaal eromheen.Op het end werkt hij plotseling binnen 3 seconden 5 gasten tegen de vloer ...en daar lagen ze dan ,dat ej egt eev denkt wtf gebeurtt dr .De auto die achteruit raast in de parkeer garage en daar duidelijk een pop lanceert ,het zijn dit soort akties die het mij echt onmogelijk maken om meer dan 2,5 ster te geven.Wel grappig om zijn eerste film gezien te hebben

avatar van Al DeNiro
Eerste en meteen beste film met Steven Seagal.

Het begin waarin we stukken uit Nico's verleden zien, is een mooi begin en wat daarna volgt is een degelijk verhaal over complot van drugsdealers en de CIA.

De gevechten + muziek zijn ook erg goed en Henry Silva is een zeer overtuigende bad-guy.

avatar van mnrk
Blijft nog steeds een heerlijke actie film van Steven Seagal...

De actie scene's waren dik in orde en het verhaal was ook goed te doen, gewoon lekker naar kijken .

avatar van Kr!kke
Aardige film met Seagal, waarin hij een paar stevige meppen uitdeelt. Het verhaal is niet echt origineel, maar voor een Seagal-film best nog redelijk goed. Seagal is in deze film goed op dreef, wat hij (zoals reeds gezegd) aantoont in de leuke actiescènes.

Eén van de betere filmen met Steven Seagal.
Ondertussen weet je wat je kan verwachten van een Seagal film, veel actie en vechtscènes, met een simpel (veelal door Seagal meegeschreven) scenario.
Het credo is dus zoals gewoonlijk, niet te veel nadenken en genieten maar.

Matige actiefilm met een debuterende Steven Seagal (gepaste opening dus waarbij we foto's uit zijn jeugd te zien krijgen). Het verhaal kan niet echt boeien. De actiescenes zien er wel goed uit, maar zijn relatief gezien vrij spaarzaam. Ook is de humor ver te zoeken, waardoor het allemaal wel wat droge kost wordt.

avatar van Iron Maiden
een film als dit is toch ook beter rauw en hard, ik zit bij actiefilms echt niet op humor te wachten op one-liners na.

The_Wolff
Ik ben een groot liefhebber van actie/martial arts films en een zeer grote fan van Steven Seagal

Above the Law (1988) ook wel bekend als Nico is Seagal eerste film en ook( een van) zijn beste.

Natuurlijk is het verhaal vrij standaard en acteert Seagal matig. Maar de actiescènes zitten goed in elkaar. En ook van de vechtscènes heb ik zeer genoten.
De film begint met foto’s en beelden uit het verleden van Seagal zelf. Zo weet de iedereen meteen met wat voor een persoon ze te maken hebben. Een echte vechtersbaas die niet alleen de oosterse gevechtstechnieken eigen heeft gemaakt, maar ook de taal. Daarnaast is Henry Silva lekker op dreef als badguy.
Nico is een actiefilm zoals een actiefilm hoort te zijn en daarom ontbreken de one-liners ook niet. Mijn favoriet is:
Neeley: “Listen Toscani, I want to congratulate you.You just made number four on the “most-wanted”list.”
Toscani: “Number four? I want to b e number one.”

movie-edje
deze nog eens herzien, maar ik vond er eigenlijk niks meer aan,
als een klein jochie, vond ik Seagal best stoer,

maar nu, vind ik hem een vreselijke Nep Chinees!

avatar van Iron Maiden
nep chinees?

avatar van trebremmit
Leuk filmpje wel van Seagal, had wel wat meer actie in mogen zitten wat mij betreft en een iets beter uitgewerkt verhaal, maar al met al erg vermakelijk.

avatar van Spetie
Above the Law betekende destijds de doorbraak voor Steven Seagal.

Qua vechten zit het redelijk goed en de actiescènes zien er dan ook niet verkeerd uit. Het verhaal zelf stelt niet al te veel voor en Seagal is hier vooral ook goed in boos zijn. Sharon Stone, die ook nog een klein aandeel in deze film heeft, speelt een allerbelabberdste rol. Pam Grier doet het daarentegen nog best aardig. De soundtrack is behoorlijk fout, maar past op zich wel bij dit knokfilmpje.

Dankzij de prima actie nog wel redelijk te doen dus, maar daaromheen stelt het eigenlijk niet zo heel veel voor.

avatar van RuudC
Oerdegelijke politiefilm met een sterke Steven Seagal. Met normaal postuur en weinig ervaring in de filmwereld is het makkelijker om van hem te genieten. Ik heb zelf ook het idee dat hij er meer zin in heeft dan in zijn recentere films. Niet dat het script direct beter is, maar de deze prent oogt vanaf het begin al een stuk professioneler. Steven heeft hier al leuke actie in huis, maar ik heb het gevoel dat hij zich hier nog inhoudt. Slechts een arm breekt duidelijk. Barfights en onverwachte confrontaties op straat zijn in elk geval best vermakelijk. Iemand trouwens opgevallen dat Seagal er wel erg verwijfd bij loopt als hij een tijdje achter zo’n gozer aan rent? Dat niemand wat gezegd heeft van die wapperende handjes. De film slaagt er niet in om echt memorabele dingen te laten zien, maar dat neemt niet weg dat het prima popcornvermaak is.

avatar van Sergio Leone
Matig.

Above The Law heeft genoeg momenten waarop je zou denken dat dit de middenmoot ontstijgt. Helaas is alles zo serieus als maar zijn kan en wordt er bijgevolg te veel aandacht besteed aan het weinig verrassende corruptieplotje.

Steven Seagal zet in zijn debuut een fijn staaltje method acting neer. Met of zonder wapens maakt hem niet uit: gewapend met een stalen blik, een schijnbaar strakke jeansbroek en krullend nektapijtje zet hij alles en iedereen aan de kant. De présence van de beste man mag er wezen (25 jaar geleden toch), maar ik had toch graag wat zelfrelativerende oneliners gezien.
Verder loopt er niet echt iets memorabel rond, al zijn Pam Grier en Sharon Stone aangename bonussen.

De algemene look van Above The Law doet lichtjes gedateerd aan, maar de meeste actiescènes zien er nog meer dan degelijk uit. Af en toe komt er een flauw eightiessfeertje opzetten, ingeleid door een bescheiden muziekje.

CaptainTwisted schreef:
Je houd van Seagal of je verafschuwt hem!

Precies!

Om te beginnen ben ik het zeker eens met het argument eens dat je deze film kijkt om de sfeer die erin zit en de muziek. Maar verder vind ik Pam Grier zo'n ontzettende bitch tegen hem dat ik haar ook een peuk voor haar kanis gaf. En dan die handjes inderdaad in die achtervolgingsscene. Maar absolute hoogtepunten vind ik toch wel aan het begin met die junk, die scene met daarin de briefing van Neeley en die trap tegen die stoel, die norse blik toen hij op Neeley afstapte in het ziekenhuis, de confrontatie van Neeley even later over zijn bevindingen en die confrontatie in de garage. Echt super! En die Henry Silva inderdaad. Echt super goed als engerd. Ik denk trouwens dat ik 'm in het echt ook in het echt niet zou willen tegenkomen.

avatar van Gang_Star
Aardige Seagal film, waarin Seagal echt op dreef is. De slanke, rond rennende, knokkende nog jonge acteur ter zijner tijd was nooit een straf om naar te kijken. Ook deze film is (nog steeds) vrij vermakelijk. De actiescènes zijn zoals je van Seagal gewend bent. Bikkelhard en genadeloos waarbij hij ook nog eens flink grofgebekt is. De persoonlijke klopjacht is niet echt spannend, maar het vermaakt wel degelijk.

avatar van GuidO96
Acteren is niet besteed aan Seagal, maar gelukkig is hij bitterhard. Verhaal is van de categorie 13 in een dozijn, maar zo'n film als deze verveelt nooit. Is wel ene keer wat anders om Seagal zo slank nog te zien..

avatar van Alexander1900
Steven Seagal speelt hier de op los geslagen politieagent en lapt de regels aan zijn laars. In feite doet hij het niet veel anders dan de boeven... Het is een harde actiefilm maar de actie is te weinig aanwezig. Het acteerwerk van Steven Seagal is niet altijd overtuigend neergezet en dat is soms wat storend. Het verhaal vind ik ook niet altijd duidelijk.

Redelijk.

avatar van Ajax&Litmanen1
Vermakelijk, maar minder memorabel dan bijvoorbeeld Out for Justice, waar nog wel een paar hele toffe scenes in zaten. Zulke hoogtepuntjes mis ik hier, al was Seagal in de parkeergarage met die kerel achter op zijn auto die te pletter viel wel geinig. Het valt me wel op dat die Seagal films zo bloedserieus zijn. Doe mij dan toch maar zulke actiefilms met wat meer humor. Misschien wel de grootste reden waarom ik in dit genre het liefste Schwarzenegger blijf kijken.
Seagal is trouwens echt jong en afgetraind. Dat blijft toch wennen als ik denk aan die pens en die pafferige kop die hij de laatste 10 jaar heeft. Hij kan wel weer prima zijn vechtkunsten tonen, maar nogmaals, ik mis toch wel een beetje een gevatte oneliner na zo'n gevecht om de film wat luchtiger te maken. Above the Law zal me niet erg bij blijven als bijzonder.

een van steven seagal zijn betere films.heb me zeker weer prima vermaakt.ik vind de vroegere films van seagal beter dan nu ,en dan bedoel ik eigenlijks de films uit de jaren 90, na 2000 werd het steeds minder.ik heb dan ook zijn oudere films,op dvd.dat vind ik altijd leuk om te zien.

avatar van memento12
steven vroegere jaren echt wel betere brute martial arts een van de beste aikido performance op het scherm

avatar van Kondoro0614
Nico

Ik heb pas geleden deze DVD collectie van Steven Seagal aangeschaft met een vijftal films er in waaronder ‘Nico’ (Above the law). Hoewel ik al veel Seagal films ken maar hier nooit op gestemd heb aangezien dit al wel een paar jaar geleden is ken ik vrijwel alle films uit deze collectie al, ook Nico kende ik al wel maar niet zo goed meer dat ik er een mening over kon schrijven. Vandaag vanuit mijn vakantie adres in De Ardennen met wat onweer op de achtergrond begonnen aan Nico en ik moet zeggen dat dit een prima film is en ik me zeker vermaakt heb met ‘Nico’. Natuurlijk is ‘Nico’ een echte Seagal waaruit blijkt dat Seagal als enige echt kan vechten op deze aardbol en eigenlijk al zijn tegenstanders neer mept en ik denk dat, dat stiekem een guilty pleasure is geworden van mij.

Nico is om eerlijk te zijn niets bijzonders, een standaard Seagal film waarbij hij vooral de ‘held’ is en zelfs van een gevaarlijke prik kan afzien maar, later wel gewoon inzakt en zo raast de film door en dan vond ik de 99 echt niet aan een lange kant. We zitten natuurlijk al vanaf minuut één in de actie waar Seagal of beter gezegd ‘Nico’ ons mee neemt naar zijn gym waar hij Japanse vechtkunsten oefent. We worden daarna snel mee geslingerd naar de tijd dat Nico in het leger zat en meevocht in Vietnam. Hij komt hier terecht bij een gruwelijke wijze van onderhandelen door de C.I.A. en word naar huis gestuurd. Hij gaat hier verder al politie agent in de stad ‘Chicago’.

Het verhaal is wel leuk. Nico gaat voor zijn tante achter zijn nichtje aan, die zit bij een junkie aan de cocaïne en het wiet. Terwijl Nico zijn nichtje gaat halen weet hij niet waar hij in verzeilt raakt nadat hij een inval deed bij de bar en daar wat klanten en zelfs de barman aanpakte.. Toen Nico de man in kwestie aanpakt krijgt hij informatie van binnen uit binnen wat gaat over een grote cocaïne binnenkomst op een dinsdag. Wanneer het team van Nico hier de voorbereidingen voor trekt en op de plek van bestemming staan te wachten zien ze dat de F.B.I. zich ook met dat onderzoek heeft gemengd. Toen de klus bijna misliep ontdekken ze dat de vrachtwagen vol met C4 staven zat. Terwijl Nico verdere onderzoek houd over deze levering moet hij uitwijken voor zijn leven, het leven van zijn familie en raakt hij zelfs tijdelijk zijn werk kwijt maar hij heeft besloten de daders te pakken.

Ik moet zeggen dat ik me gewoon vermaakt heb met Nico en dat de film zonder verdere verveling door raast. Hoewel het eind wat kortaf was vond ik de rest van de film leuk en mee vallen en is dit voor mij weer een geslaagde Steven Seagal film.

avatar van FunkStarr
Op imdb staat dat er mogelijk een vervolg komt met Seagal als Nico. Ik begrijp overigens de kritieken dat deze film zo "serieus" is niet. Waarom moet een harde actiefilm humor bevatten dan? Het is toch ook weleens leuk om naar een serieuze harde actiefilm te kijken. Het genre is dan ook "actie" en geen actie/comedy. Bovendien zou humor in deze film nogal misstaan. Als je naar quasi-lollige actiefilmpjes wilt kijken moet je maar eens een Beverly Hills Cop ofzo gaan zien, maar snap dan niet dat je dit soort films gaat kijken en dan gaat klagen over gebrek aan humor of dat het allemaal te serieus is. Je weet bij Seagal wat je kan verwachten.

avatar van goongumpa
Seagals eerste film zette perfect de toon voor wat zou komen: knokpartijen met veel gebroken botten en mensen die door ramen vallen, shootouts, moralistisch gepredik, smerige flikken, een fascinatie voor de maffia en de oosterse cultuur. Culticonen Henry Silva en Pam Grier zijn prima aanvullingen voor de cast; Sharon Stone krijgt een nogal ondankbare rol als Stevens zeurende echtgenote.
Simpel, degelijk in elkaar gezet vermaak met een paar leuke stunts, maar Hard to Kill en vooral Out for Justice zijn nog leukere uit Seagals beste periode.