Chain Reaction (1996)

Actie / Thriller

geregisseerd door Andrew Davis
met Keanu Reeves, Morgan Freeman en Rachel Weisz

De student Eddie Kasalivich werkt als technicus voor een wetenschappelijk team dat een alternatieve energiebron ontdekt. Wanneer één van de wetenschappers vermoord en de uitvinding gestolen wordt, krijgen Eddie en natuurkundige Lily Sinclair hier de schuld van. Ze moeten vluchten voor hun leven, met de FBI, CIA en andere partijen achter zich aan. Paul Shannon, Eddie's mentor, is de baas van een wetenschappelijk bedrijf dat commerciële interesse heeft in de uitvinding.

avatar van DonOswaldo
Redelijke actie-thriller met dito cast. Niet minder, maar (jammer genoeg) ook niet meer. Ook de muziek was het vaak net niet. Te doen voor een keertje.

avatar van sofripa
DonOswaldo schreef:

Ja toch? Vond ik wel. In ieder geval minder treurig dan bovenstaande verhalen. Het kan veel rotter.

avatar van 606
Leuke film voor de zondagavond, meer ook niet.
Acteurs goed en actie was ook goed te doen.

3 sterren

Redelijke goed actiefilm. Hij is de 3,5 ster wel waard.

Jammer van al de cliches. Maakt de film wat minder spannend.
Morgan Freeman zoals altijd goed.

Een film met Morgan Freeman is sowieso bijna altijd goed tot zeer goed. Alleen hij is de reden waarom je in eerste instantie deze film zal zien. Vervolgens heb je wat mooie special effects, raar verhaal, boeiende energie, en dan kijk je:) En ik heb weer genoten, 2de keer namelijk dat ik m gezien had. Enigste film die zo weinig is uitgezonden op NL tv:S

avatar van mnrk
Gewoon een leuke film om gezien te hebben.

Het acteerwerk is van een redelijk niveau en het verhaal is ook goed te doen.

De overige acteurs in deze film zijn ook van een goed niveau en zorgen ervoor dat deze film niet verveeld.

avatar van ExXxtreme
goed voor 1 keer te zien, niet meer.

Altijd wel een leuke film gevonden deze.
Een van de betere filmen met Keanu Reeves, maar niet Morgan Freeman's beste rol.
Maar zet je verstand op nul en genieten maar van deze actiethriller.

avatar van Kr!kke
Redelijke actiethriller...

Het verhaal zit nog wel redelijk goed in elkaar, met een plotwending die ik toch niet meteen zag aankomen. Een grote troef van de film is natuurlijk de cast, hoewel hun acteerprestaties toch niet meteen memorabel waren.

avatar van DragQueen
Aardige actie-thriller om eens te zien. Ook met de cast zat het wel goed. De actie was verder wel vermakelijk, en het verhaaltje zat aardig in elkaar. 3 Sterren.

avatar van MovieHolic
Vrij matig...

movie-edje
Na een extreme bus-rit in de blockbuster van Jan de Bont ( SPEED )

Kwam reeves weer terug op het witte doek met deze matige thriller!
Een vrij simpel verhaaltje, dat ( reeves & Weisz ) op de vlucht slaan, om hun ontdekking te beschermen, en ze worden er van beschuldigd wat ze helemaal niks mee te maken hebben.

Ook ( Freeman ) kan deze film niet echt redden.

Gewoon een lekker tussen-doortje!

Dit moest destijds zogenaamd een top film voorstellen vanwege de cast en vooral Keanu Reeves die toen een ster was maar de film is uiteindelijk geflopt. Het verhaal was best goed bedacht en het begin van de film was ook best aardig maar daarna is het allemaal best flauw en ook wel saai. De sterrencast viel eerlijk gezegd ook tegen, zeker Keanu Reeves en Rachel Weisz . Deze film blijft eerlijk gezegd ook niet echt hangen en dat is meestal al een slecht teken. Zou iemand me nu vragen hoe de film afloopt dan moet ik het antwoord schuldig blijven.

avatar van Sergio
Matige film met vooral veel heen en weer rennen zonder dat het iets oplost.

Erg goede film. Had ik totaal niet verwacht.
Verhaal is goed. Actie is goed om te zien.
Ik vond acteurs wel goed spelen.
Zeker een film die de moeite is om eens te zien.

avatar van Gang_Star
Tegenvallend. In dit genre en met dit onderwerp is er al beter gemaakt. Deze uitwerking echter is matig uitgevoerd. Ik miste een constante spanning en het het veelal ontbreken van goede actiescene's maakten deze film toch wat langdradig.

avatar van tommykonijn
Met Keanu Reeves en Morgan Freeman in de hoofdrollen was dit een film die mijn aandacht gemakkelijk vast had; twee acteurs die ik hoog heb zitten. Ik had al eens een stuk voorbij zien komen en vond het enigszins interessant. Het was echter een te klein stuk voor een goede indruk.

Uiteindelijk bleek het een vermakelijke film, maar veel bijzonders is het niet. Reeves zijn rol gaat hem goed af. Freeman ook, maar hij leek wel een beetje op de automatische piloot te staan hier. Rachel Weisz vormde ook een aangename toevoeging. Verder kent de film een aantal aardige special effects en een aantal leuke (actie)momenten. De film vertoont sterke overeenkomst met The Fugitive van dezelfde regisseur, en ik ben er nog niet helemaal uit of dat de troef of het grote pluspunt van de film is. Opzich zou ik zeggen de troef. Chain Reaction is namelijk op elk vlak minder dan The Fugitive. Het mist gewoon die sfeer en spanning die die betreffende film wél had.

Chain Reaction is een thriller volgens het boekje. Men wijkt niet bepaald veel af van de formule die we al eerder in tal van soortgelijke films gezien hebben. Gelijktijdig kan ik de film niet gaan zitten afkraken, omdat de manier waarop dit gebeurt toch voor mijn gevoel goed genoeg was. Nergens had ik het gevoel naar een afgezaagde film te kijken met een hoop overbodige scènes. Dat was ook wel fijn eigenlijk: de film komt redelijk 'straight to the point'. Daarnaast heb ik me gewoon prima vermaakt. Het is allemaal niet optimaal, maar mijns inziens wel voldoende.

avatar van Boneka
Een typische achtervolgingsfilm die je in de jaren 90 vaak zag. Kijkt leuk weg als een aardige thriller met een krappe voldoende. Leuk om hier de jong Keanu Reeves te zien. Morgan speelt als vanouds sterk in deze film. Met zo'n kop weet je nooit of je te maken hebt met een good or bad man De muziek past helemaal in die tijd. Leuke wegkijker.

avatar van Roger Thornhill
Veel slechte recensies hier, maar ik vind dit toch wel een onderhoudende film, met een aardig plot en fraai gebruik van de winterse lokaties, en als grote pluspunten prima rollen van Brian Cox zoals wel vaker als gewetenloze schurk ("If someone is going down for this, it is not going to be I !") en de altijd sterke Morgan Freeman waarvan het lange tijd in het midden blijft of hij nou goed of slecht of een beetje van allebei is (altijd leuk, zo'n dubieus personage) en die op het einde de FBI-dans ontspringt. Geen meesterwerk, maar best vermakelijk.

Flauwe actie-thriller.

Uit de tijd dat men nog dacht dat waterstof de grote opvolger van petroleum zou worden. Er wordt wat extra wetenschap bijgesleept, geld en ideologie clashen en alles ligt gereed voor een simpele thriller met wat actiescenes tussendoor.

Reeves is echt compleet onbeholpen in deze film, vaak ongecontroleerd zelfs. Hij is veel te goofy voor deze rol, misschien had hij het beter kunnen proberen als comedy acteur. De rest van de cast is ook niet veel soeps, maar toegegeven, veel om mee te werken hebben ze ook niet.

Visueel weinig interessant, een zoutloze soundtrack en een redelijk plat verhaaltje. Mede dankzij de actiescenes valt het nog wel uit te zitten, maar een hoogvlieger is dit niet bepaald.

avatar van Vdk_Movie
De acteurs (Freeman, Reeves) deden hun best, maar het zeer slappe verhaal is ook te veel kat en muis spel met en wel heel erg naïeve politie. Heeft me geen moment doen verrassen. Saai

2* (met een 1 zou ik Freeman te kort doen)