Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.483.010)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1483010)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
En wat voor kleur is de zee?...daar zwemmen toch ook gele en rooie vissies?
De kleur van de vissen moet worden opgevat als een middel, om in de omgeving niet op te vallen, een "schutkleur" dus. Dit geldt net zo goed voor de zilver glanzende vis uit volle zee, de prachtige koraalvis als de weinig opvallende bodemvis. De rugzijde van de vissen is als regel donkerder gepigmenteerd dan de rest van het lichaam. De donkere, zwartachtig of olijfgroene ruggen maken, dat de vis, van boven gezien, moeilijk opvalt. Een goed beschermings-middel dus tegen de vogels. De mooie zilverglans van buik en flanken, zo kenmerkend voor in volle zee of grote plassen en rivieren levende vissen, helpt als bescherming tegen de lager zwemmende vijanden. Door de lichtweerkaatsing aan de waterspiegel vallen, tegen het licht gezien, de zilverkleurige lichamen niet op.
Moeder natuur heeft voor alles een reden 
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3228 stemmen
Zijn er hier ook mensen die de film in 2D hebben gezien en hem ook 'perfect en geweldig' vinden?
Haha, krijg inderdaad ook het idee dat de film alleen hoog scoort door de special effects. ik zelf vond het wel een redelijk goede film, maar ik ga hem niet omhoog stemmen door alleen maar leuke special effects, maar velen zijn het hier vast niet mee eens 
Cupido
-
- 523 berichten
- 1911 stemmen
Moeder natuur heeft voor alles een reden
Mee eens, ik dacht al dat ik de enige was die hier over viel bij Avatar.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Is niet helemaal waar natuurlijk, er zijn best vogels en vissen oa waarvoor de term 'schutkleur' absoluut niet opgaat.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kleur van Homo Sapiens... Wat toch ook verre van een schutkleur is.
Na'vi
-
- 41 berichten
- 24 stemmen
@chevy93: ik heb hem gezien, in 2D. En ik vind het een uitstekende film, de beste van 2009, veruit. Een fantastische ervaring!
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kleur van Homo Sapiens... Wat toch ook verre van een schutkleur is.
In de lijn van de evolutie zeker wel. (Toen men nog 'aap' was.) Totdat het niet meer nodig was. (geen prooi/roof dier meer) Daar zorgt de natuur dan ook weer voor.
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Dat waren dus andere soorten. Wellicht hadden de voorouders van de Na'vi wel een schutkleur. Dat volk is minstens zo intelligent als de mens en dus aannemelijk dat ze ook al een lange evolutie achter de rug hebben en dus dat de noodzaak van schutkleur verdwenen is in het evolutionaire proces naar intelligentie.
dimi303
-
- 3418 berichten
- 3669 stemmen
Is niet helemaal waar natuurlijk, er zijn best vogels en vissen oa waarvoor de term 'schutkleur' absoluut niet opgaat.
En dan heb ik het nog niet eens gehad over de kleur van Homo Sapiens... Wat toch ook verre van een schutkleur is.
Idd, in het amazone woud heb je ook felgekleurde kikkers tussen het groene bladerdak zitten.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Haha, krijg inderdaad ook het idee dat de film alleen hoog scoort door de special effects. ik zelf vond het wel een redelijk goede film, maar ik ga hem niet omhoog stemmen door alleen maar leuke special effects, maar velen zijn het hier vast niet mee eens
.Ik wacht wel een paar jaar, totdat:
- De hype voorbij is
- De film ook op 2D uit komt en mensen hem op de 'normale tv' gaan kijken
- Er meerdere films zijn met deze techniek, zodat deze niet meer zo speciaal is.
Ik heb een beetje een déjà vu. Precies hetzelfde met de Titanic. Prachtige en mooie film, maar op lange termijn legt ook deze film het af tegen de klassiekers 
Madecineman (moderator films)
-
- 7484 berichten
- 1715 stemmen
Idd, in het amazone woud heb je ook felgekleurde kikkers tussen het groene bladerdak zitten.
Yep, maar die zijn (extreem) giftig. Hun kleur is een waarschuwing voor andere dieren die trek hebben in een lekker kikkertje. In dit geval is de felle kleur dus een betere strategie om te overleven dan een schutkleur.
Ik doel zelf meer op bv Paradijsvogels, Pauwen, Koraalvlinders en Keizervissen bv
Na'vi
-
- 41 berichten
- 24 stemmen
Haha, krijg inderdaad ook het idee dat de film alleen hoog scoort door de special effects. ik zelf vond het wel een redelijk goede film, maar ik ga hem niet omhoog stemmen door alleen maar leuke special effects, maar velen zijn het hier vast niet mee eens
Dan kijk je verkeerd. Lees anders enkel de recensies eens via "meningen" en dan zie ik toch wel veel hoge scores staan van leden die de film in 2D hebben gezien. De hoofdreden (naast het feit dat vooral Reinbo mij heeft kunnen overtuigen, zonder dat hij het zelf beseft) ook dat ik deze film, maar goed, een kans heb gegeven. Ook in 2D. Maar bon, let dus de volgende keer iets beter op voor je een jammerlijke opmerking geeft. Er staan immers een paar knappe recensies tussen.
PS: ik ben geen heuse fanboy, dus stel je niet teveel vragen om mijn nicknaam.
Ik ben nog eens van plan om deze in 3D te kijken binnenkort en zal dan pas mijn verslagje posten. Op dit moment is Avatar bij mij een 4,5 sterren waard. Misschien, dankzij de speciale effecten die bij 3D uitspringen, komt er na herziening nog een halfje bij.
mcdaktari
-
- 7302 berichten
- 0 stemmen
Ik heb Avatar ook in 3D en de gewone versie gezien en ik moet eerlijk toegeven dat ik de 2D versie net zo goed mooi vond. En dat de film hoog zou score alleen al door de geweldigen special effecten. wat maakt dat uit? Als je de film gezien hebt en je vind de effecren prachtig en geweldig dan mag je toch best een hoge stem geven. Maar de film op zich vind ik helemaal niet verkeerd ,ik heb eerst de 2d versie gezien en ik vond het geweldig, ondanks dat het dan een dun verhaal mag zijn. Toch vind ik het prima vermaak. Ik hoor practisch iedereen die er naartoe geweest is positief erover praten, dus zo slecht zal het gros hem wel niet vinden.
Avlater
-
- 35 berichten
- 0 stemmen
Yep, maar die zijn (extreem) giftig. Hun kleur is een waarschuwing voor andere dieren die trek hebben in een lekker kikkertje. In dit geval is de felle kleur dus een betere strategie om te overleven dan een schutkleur.
Ik doel zelf meer op bv Paradijsvogels, Pauwen, Koraalvlinders en Keizervissen bv
Mijn kleur is ook een waarschuwing 
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3228 stemmen
Natuurlijk zijn er ook leden bij die stemmen om andere dingen dan de special effects, alleen ook een hele boel mensen die hem grotendeels alleen daar door goed vinden zijn er ook, en dat vind ik jammer, een goede film draait maar weinig om special effects,
Niet te min heb ik respect voor de mensen die deze film goed vinden hoor, zelf vond ik hem ook niet slecht, alleen hij wordt in mijn ogen een beetje overgewaardeerd, maar ik sta open voor andere meningen
mcdaktari
-
- 7302 berichten
- 0 stemmen
Nou ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, ik zat net, The Shawshank Redemption te kijken en daar zitten vrijwel geen tot weinig special effecten in (ok er zullen er best wel in zitten maar niet als bij Avatar)
maar die film is gewoon goed door het mooie verhaal en het sterke acteerspel. Het is ook niet voor niets dat die film op de eerste plaats staat hier, als ik me niet vergis.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Nou ik begrijp wel wat je bedoeld hoor, ik zat net, The Shawshank Redemption te kijken en daar zitten vrijwel geen tot weinig special effecten in (ok er zullen er best wel in zitten maar niet als bij Avatar)
maar die film is gewoon goed door het mooie verhaal en het sterke acteerspel. Het is ook niet voor niets dat die film op de eerste plaats staat hier, als ik me niet vergis.
Die films zijn dan ook helemaal niet te vergelijken. Door de setting en het verhaal is er geen behoefte aan veel special effects in The Shawshank Redemption.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Zit anders een behoorlijk ongeloofwaardig special effect op het eind. 
En qua clichées doen ze verder niet zo veel voor elkaar onder.
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3228 stemmen
Ongeloofwaardig? het einde van shawshank is later ook echt gebeurd in het echt, dus zo ongeloofwaardig is het dan niet meer
Maar goed, wel een aparte vergelijking met deze film, appels en peren?
Captain Pervert
-
- 4648 berichten
- 2101 stemmen
@captain pervert
geen zin om alles te quoten maar wat een onzin zeg..
[...]
En hoe kom je in godsnaam bij het milieu-moraal ? volgens mij zit je teveel na te denken tijdens het film kijken...
Dit is een film waar je je verstand op 0 zet en gewoon gaat kijken.
[...]
Als dat jouw idee van een goede film is, heb jij zeker ook hele avonden lol met staren naar het behang?
Alle goede films uit de geschiedenis boden inhoud. Soms extreme spanning, soms extreem goed acteerwerk, soms extreem veel om over na te denken. Niks niet verstand op nul. Voor een goede film moet je verstand op honderd. Voor Chuck Norris zet je je verstand op nul. Ook heel leuk, maar toch anders.
Maar een visueel adembenemend animatiespektakel zal nooit tot de grootsche films gaan behoren. Niet op deze manier, met deze inhoud (of gebrek daaraan).
Avatar is een prachtige CGI-cumshot met gerecyclede plotelementen. Meer niet. Je hoort me niet zeggen "there's 166 minutes of my life I'll never get back..." dus vermaakt heb ik me wel. Maar we discussieren hier over de kwaliteit van de film en de gemiste kansen. En het makkelijke verhaal vind ik toch wel een gemiste kans. Eentje die de film nekt.
En wat betreft de milieumoraal, snap ik niet dat jij die niet ziet. Moet je Wall-E eens gaan kijken, daar is het nog erger. Als de film zelf inhoudelijk verrassender was geweest, had me dat niet zo gestoord verder, hoor. Maar als je bij de zoveelste voorspelbare scène bent aangeland, is het "mensen maken planeet kapot, natuurvolkjes houden van natuur en zijn moreel superieur" net even de druppel.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Maar als je bij de zoveelste voorspelbare scène bent aangeland, is het "mensen maken planeet kapot, natuurvolkjes houden van natuur en zijn moreel superieur" net even de druppel.
Het is evenals een kritiek op de Amerikaanse levenswijze en op de oorlog in Irak.
speciwacy
-
- 5 berichten
- 1 stemmen
En wat voor kleur is de zee?...daar zwemmen toch ook gele en rooie vissies?
heb ik ngo niet eens over kikkers in het oerwoud ... die zijn feller dan fel.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Gaan we nu serieus beargumenteren of het leven op Pandora wel of niet 'echt' zou kunnen zijn?
Moet niet gekker worden...
IcU
-
- 6783 berichten
- 3051 stemmen
Moet niet gekker worden...
Mensen springen er van voor de trein. Valt dit nog wel mee.
Na'vi
-
- 41 berichten
- 24 stemmen
Natuurlijk zijn er ook leden bij die stemmen om andere dingen dan de special effects, alleen ook een hele boel mensen die hem grotendeels alleen daar door goed vinden zijn er ook, en dat vind ik jammer, een goede film draait maar weinig om special effects,
Niet te min heb ik respect voor de mensen die deze film goed vinden hoor, zelf vond ik hem ook niet slecht, alleen hij wordt in mijn ogen een beetje overgewaardeerd, maar ik sta open voor andere meningen
Tot deze film was ik het hier helemaal mee eens. Maar ik herhaal, tot deze film.
Bij Avatar zijn de special effects echt wel een meerwaarde. Minstens een halve ster, om het zo te zeggen. Maar voor de rest is de film zeker ook de moeite waard. Die enkele clichés nam ik er met alle plezier bij.
mcdaktari
-
- 7302 berichten
- 0 stemmen
Die films zijn dan ook helemaal niet te vergelijken. Door de setting en het verhaal is er geen behoefte aan veel special effects in The Shawshank Redemption.
Nee hallo, dat snap ik ook wel dat die films helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn, ik bedoel alleen maar te zeggen dat een film zonder veel special effects ook heel goed kan zijn. En dat een film het niet altijd hoeft te hebben van de effecten. Dat bedoelde ik ermee. Maar ik begrijp echt wel dat het 2 totaal verschillende films zijn ja.
Stephan
-
- 7890 berichten
- 1387 stemmen
Wacht even hoor... een nieuwe user Na'vi, brengt na aanmelding stemmen uit, maar niet bij Avatar...
Denk je dat als je hier die 5 sterren gaat geven (onder deze naam), dat je IP even gecontroleerd gaat worden? Of ben je het gewoon vergeten?
Kevin13
-
- 14947 berichten
- 0 stemmen
Jij ziet teveel complotten men beste jongen.
yeyo
-
- 6352 berichten
- 4615 stemmen
Nee hallo, dat snap ik ook wel dat die films helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn, ik bedoel alleen maar te zeggen dat een film zonder veel special effects ook heel goed kan zijn. En dat een film het niet altijd hoeft te hebben van de effecten. Dat bedoelde ik ermee. Maar ik begrijp echt wel dat het 2 totaal verschillende films zijn ja.
Wie beweerde er dat films zonder special effects slecht zijn?
Mescaline
-
- 7089 berichten
- 3228 stemmen
Tot deze film was ik het hier helemaal mee eens. Maar ik herhaal, tot deze film.
Bij Avatar zijn de special effects echt wel een meerwaarde. Minstens een halve ster, om het zo te zeggen. Maar voor de rest is de film zeker ook de moeite waard. Die enkele clichés nam ik er met alle plezier bij.
De special effects kunnen inderdaad een hogere stem tot gevolg hebben( een half sterretje meer ofzo) maar er zijn users bij die deze film alleen al door de special effects 5 sterren geven, het kan zijn dat ik dat verkeerd heb, maar het lijkt er wel erg op
(Ik noem hierbij sommige users, dus niet iedere user die een 5 gegeven heeft)
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Fantasy / Avontuur, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








