Avatar (2009)
Genre: Fantasy / Avontuur
Speelduur: 162 minuten / 171 minuten (special edition) / 178 minuten (extended cut)
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: James Cameron
Met onder meer: Sam Worthington, Sigourney Weaver en Zoe Saldana
IMDb beoordeling:
7,9 (1.481.971)
Gesproken taal: Engels en Spaans
Releasedatum: 17 december 2009
On Demand:
Bekijk via Pathé Thuis
Bekijk via Disney+
Bekijk via meJane
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Prime Video
Niet beschikbaar op Google Play
Plot Avatar
"Enter the world of Pandora."
Jake Sully is een verlamde oorlogsveteraan in de toekomst, die met enkele anderen naar de maan Pandora wordt gebracht. De mensheid wil daar waardevolle grondstoffen uit de grond halen. Deze planeet wordt echter bewoond door de Na'vi, een mens-achtig ras met hun eigen taal en cultuur. De Na'vi doen er alles aan zich te beschermen tegen de mensen. Sully raakt betrokken bij hun vrijheidsstrijd en wordt ook verliefd op één van hen...
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,9 / 1481971)
- Trailer (YouTube)
- Avatar (MusicMeter)
- Game (GamesMeter)
- Pathé Thuis: vanaf € 14,99 / huur € 3,99
- Kijk op Disney+
- Kijk op meJane
Social Media
Acteurs en actrices
Jake Sully
Neytiri
Dr. Grace Augustine
Colonel Miles Quaritch
Trudy Chacon
Parker zichzelfridge
Norm Spellman
Mo'at
Eytukan
Tsu'Tey
Reviews & comments
Maximilian
-
- 209 berichten
- 253 stemmen
maar 1 oplossing voor jou dan, stoppen met films kijken en een andere hobby zoeken en anders gewoon met je tijd meegaan.
CGI is the future en ze gaan 3d tv's door ontwikkelen.
Wow, in de categorie van meest overbodige opmerkingen..
Films van de toekomst moeten het dus alleen maar hebben van de CGI volgens jou? Wie de meeste centjes heeft? Negro please..
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik heb wat tegen het feit dat mensen hoge cijfers geven en als enige pluspunt de CGI (en dus realistisch actiescènes) kunnen noemen.
Sinds wanneer tellen verhaal, acteerprestaties, plot(twisten), karakterontwikkelingen etc. niet meer mee?
Het gaat niet om de afzonderlijke facetten maar om het geheel. Verder is het toch niet zo gek dat als Cameron ergen 10 jaar aan gewerkt heeft en 300 mjn in heeft gestopt men hier zijn waardering voor uitspreekt. En ja, de realistische actiescenes zijn de bom. Siinds wanneer zou dat een diskwalificatie zijn voor een actiefilm?
Zoals al vaker aangehaald, de meeste actiefilms hebben nog minder of een slechter verhaal. En wie valt er nu over de acteer prestaties in Crank, Bourne Identity en Jurassic Park. Het is in ieder geval stukken beter dan in Star Wars, daar had men geen idee waar men mee bezig was, hier was het gewoon lekker recht toe recht aan.
Maar het is volslagen absurd om te verwachten dat men niet lyrisch over hetgeen met CGI voor elkaar gekregen is zou zijn. Het is immers top.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen

Toen de eerste Avatar in beeld verscheen moest ik trouwens ook even proesten. Was dit het nou? 500 Miljoen dollar en dan dit? Film duurde trouwens ook veel te lang. Het ergerde me dat het gros van Avatar zo overduidelijk op de CGI is gegooid.
Hoe bedoel je dat het 'op cgi is gegooid'? Hoe hadden ze het anders moeten doen? Met kleipoppetjes?
Ben dat geneuzel over CGI eigenlijk wel zat, laten we het over de actiescenes hebben zonder je druk te maken over hoe het gedaan is. Wat vond je eigenlijk van de aanval op de boom en de vliegscenes?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Daarom komen actiefilms doorgaans weinig (hoog) in de top 250
.
Ik vind het ook niet erg dat jullie de CGI helemaal geweldig vinden, maar ik vind dat je een film moet beoordelen op meerdere punten en niet alleen de CGI. Noem mij dan nog eens een paar andere punten waarom deze film perfect is?
paulie_walnuts
-
- 6 berichten
- 14 stemmen
Gisteren deze film gezien in de bios en was erg overtuigd door de 3D-effecten, film kijken zal nooit meer het zelfde zijn...
Na een uur begin je je te irriteren aan het slechte, tenenkrommende verhaal en had helemaal geen affectie met de characters. Na anderhalf uur had ik meer het idee dat ik zat te kijken naar een computerspel of animatiefilm. Had verder persoonlijk nog het idee dat er zoveel vettere dingen gedaan kunnen worden met deze nieuwe technologie.
1,5 * , en dan ben ik coulant, want wat een verspilling van mijn tijd
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Nog een vraagje van een ouwe zeur: stel ik geef de film een laag cijfer na het bekijken van de dvd.. krijg ik dan te horen dat ik dan ook de bioscoop versie had moeten zien?
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Hoe bedoel je dat het 'op cgi is gegooid'? Hoe hadden ze het anders moeten doen? Met kleipoppetjes?
Ben dat geneuzel over CGI eigenlijk wel zat, laten we het over de actiescenes hebben zonder je druk te maken over hoe het gedaan is. Wat vond je eigenlijk van de aanval op de boom en de vliegscenes?
als we elke film met een leuke actie scene moeten 5* geven zijn we super bezig.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Nog een vraagje van een ouwe zeur: stel ik geef de film een laag cijfer na het bekijken van de dvd.. krijg ik dan te horen dat ik dan ook de bioscoop versie had moeten zien?

Maximilian
-
- 209 berichten
- 253 stemmen
Hoe bedoel je dat het 'op cgi is gegooid'? Hoe hadden ze het anders moeten doen? Met klei poppetjes?
Nee, maar dat de CGI kennelijk het (voor mij dan) oninteressante verhaal en parten moet compenseren.
Je hebt gelijk dat een actiefilm het vooral van de actie moet hebben, maar die zijn dan meestal rond de 90 minuten, en geen 162. Bij mij slaat dan de verveling zwáár toe.
Edit
Over de boom: mooie CGI inderdaad, maar goed, 1 woord; compensatiegedrag.
Over de vliegscenes: als je die van tijdens de oorlog bedoeld, inderdaad goed, maar ik geef dan ook niet af op de actie in deze film. Wat betreft de scenes op de beestjes; apart van de CGI hadden die toch nauwelijks toegevoegde waarde?
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Ik denk dat ik hem eerst overzet naar VHS en vervolgens een pittig stukje erover ga schrijven 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
als we elke film met een leuke actie scene moeten 5* geven zijn we super bezig.
Ik vraag enkel wat hij er van vond.... Maar hij heeft al geantwoord. Tja, als het je allemaal niets doet, is er inderdaad snel weinig aan. Ik zat er gelukkig wel helemaal in. 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik denk dat ik hem eerst overzet naar VHS en vervolgens een pittig stukje erover ga schrijven
Vergeet je zwartwit tv niet af te stoffen, of eigenlijk, laat die stof er dan ook maar op. 
Maximilian
-
- 209 berichten
- 253 stemmen
Reinbo, graag een reactie op mijn reactie (+ de edit) op jouw bericht.
dinhus
-
- 332 berichten
- 359 stemmen
Nog een vraagje van een ouwe zeur: stel ik geef de film een laag cijfer na het bekijken van de dvd.. krijg ik dan te horen dat ik dan ook de bioscoop versie had moeten zien?
De film is speciaal gemaakt voor 3D, dus als je 'm lelijk vind qua visueel, omdat je 'm thuis op een normale TV ziet, kun je inderdaad gezeur verwachten. Maar een film slecht vinden kan altijd!
GFM
-
- 1116 berichten
- 1536 stemmen
Gisteren deze film gezien in de bios en was erg overtuigd door de 3D-effecten, film kijken zal nooit meer het zelfde zijn...
Na een uur begin je je te irriteren aan het slechte, tenenkrommende verhaal en had helemaal geen affectie met de characters. Na anderhalf uur had ik meer het idee dat ik zat te kijken naar een computerspel of animatiefilm. Had verder persoonlijk nog het idee dat er zoveel vettere dingen gedaan kunnen worden met deze nieuwe technologie.
1,5 * , en dan ben ik coulant, want wat een verspilling van mijn tijd
Helemaal mee eens. half sterretje meer voor de moeite dan.. 2*
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Over de vliegscenes: als je die van tijdens de oorlog bedoeld, inderdaad goed, maar ik geef dan ook niet af op de actie in deze film. Wat betreft de scenes op de beestjes; apart van de CGI hadden die toch nauwelijks toegevoegde waarde?
Nee, dat was pure fun. (Zie eigenlijk niet wat dat met cgi heeft te maken. Als het met kleipoppetjes gedaan was, wat had je er dan over gezegd? ) Net zoals de meeste vakanties en een bezoekje aan het pretpark. Uiteindelijk gaan we allemaal dood.....
mikey
-
- 28990 berichten
- 5141 stemmen
Vergeet je zwartwit tv niet af te stoffen, of eigenlijk, laat die stof er dan ook maar op.
Rebel80
-
- 294 berichten
- 186 stemmen
Gisteren deze film gezien in de bios en was erg overtuigd door de 3D-effecten, film kijken zal nooit meer het zelfde zijn...
Na een uur begin je je te irriteren aan het slechte, tenenkrommende verhaal en had helemaal geen affectie met de characters. Na anderhalf uur had ik meer het idee dat ik zat te kijken naar een computerspel of animatiefilm. Had verder persoonlijk nog het idee dat er zoveel vettere dingen gedaan kunnen worden met deze nieuwe technologie.
1,5 * , en dan ben ik coulant, want wat een verspilling van mijn tijd
gezien jou smaak snap ik uberhaupt niet waarom je deze film bent gaan kijken.
beetje meelopen vind ik dat, heel veel mensen gaan em kijken dus laat ik em ook maar kijken terwijl het niet eens je genre en dan vervolgens een 1 geven.
Ga dan gewoon niet.
Maximilian
-
- 209 berichten
- 253 stemmen
Aight Reinbo, als jij niet de moeite kan opbrengen om met hetzelfde fatsoen op mijn berichten te reageren als ik op de jouwe, dan weet ik dat voor de toekomst. Verwacht dan ook niet meer iets van mij 
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
gezien jou smaak snap ik uberhaupt niet waarom je deze film bent gaan kijken.
beetje meelopen vind ik dat, heel veel mensen gaan em kijken dus laat ik em ook maar kijken terwijl het niet eens je genre en dan vervolgens een 1 geven.
Ga dan gewoon niet.
weer zo iemand die de mening van een ander niet aanvaard.
Rebel80
-
- 294 berichten
- 186 stemmen
Wow, in de categorie van meest overbodige opmerkingen..
Films van de toekomst moeten het dus alleen maar hebben van de CGI volgens jou? Wie de meeste centjes heeft? Negro please..
wow, in de categorie van meest overbodige reacties..
zeg ik ergens dat een film alleen maar cgi moet hebben?
maar er zullen wel meer films gemaakt worden met cgi en dat zal dan ook de meerderheid van de films zijn, of het nu een hele film is of slecht 5 min waar bijv: een persoon uit een flat valt, noem maar iets geks.
Maximilian
-
- 209 berichten
- 253 stemmen
wow, in de categorie van meest overbodige reacties..
zeg ik ergens dat een film alleen maar cgi moet hebben?
maar er zullen wel meer films gemaakt worden met cgi en dat zal dan ook de meerderheid van de films zijn, of het nu een hele film is of slecht 5 min waar bijv: een persoon uit een flat valt, noem maar iets geks.
Ja jezus, maar ik heb het toch over het feit dat deze HELE film om de CGI draait, en niet 5 minuten?
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
gezien jou smaak snap ik uberhaupt niet waarom je deze film bent gaan kijken.
beetje meelopen vind ik dat, heel veel mensen gaan em kijken dus laat ik em ook maar kijken terwijl het niet eens je genre en dan vervolgens een 1 geven.
Ga dan gewoon niet.
Rebel80
-
- 294 berichten
- 186 stemmen
En ik heb het erover dat cgi the way of the future is.
Wat ik me echt afvraag he, ik neem aan dat je een trailer hebt gezien voordat je er heen ging, volgens mij had je wel kunnen raden dat het allemaal uit cgi bestaat, met dat gegeven en je weet dat je niet van cgi houd waarom ga je dan toch kijken?
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Aight Reinbo, als jij niet de moeite kan opbrengen om met hetzelfde fatsoen op mijn berichten te reageren als ik op de jouwe, dan weet ik dat voor de toekomst. Verwacht dan ook niet meer iets van mij
Ik heb toch gereageerd.... ?
Ik vraag enkel wat hij er van vond.... Maar hij (Maximilian) heeft al geantwoord. Tja, als het je allemaal niets doet, is er inderdaad snel weinig aan. Ik zat er gelukkig wel helemaal in.
Nee, dat was pure fun. (Zie eigenlijk niet wat dat met cgi heeft te maken. Als het met kleipoppetjes gedaan was, wat had je er dan over gezegd? ) Net zoals de meeste vakanties en een bezoekje aan het pretpark. Uiteindelijk gaan we allemaal dood.....
Wel een beetje opletten....
Rebel80
-
- 294 berichten
- 186 stemmen
dat ligt dan denk ik aan de persoon, want als er een film komt maar het is totaal niet mijn genre dan ga ik em echt niet kijken.
toen titanic in de bioscoop kwam en er zoveel lof over werd gesproken en ik tig keer ben meegevraagd om naar de bios te gaan ben ik niet gegaan want dat trok me helemaal niet.
chevy93
-
- 12754 berichten
- 1324 stemmen
Avontuur/Fantasy is niet mijn genre, maar toch heb ik Lord of the Rings gekeken. Om maar een voorbeeld te geven.
Genre is een te grote verzamelnaam om gelijk te zeggen dat het je film niet is 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ja jezus, maar ik heb het toch over het feit dat deze HELE film om de CGI draait, en niet 5 minuten?
Volgens mij draait de film over een grondstoffen oorlog op Pandora. Je gaat toch niet naar de bios om naar CGI te zitten kijken?
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
dat ligt dan denk ik aan de persoon, want als er een film komt maar het is totaal niet mijn genre dan ga ik em echt niet kijken.
toen titanic in de bioscoop kwam en er zoveel lof over werd gesproken en ik tig keer ben meegevraagd om naar de bios te gaan ben ik niet gegaan want dat trok me helemaal niet.
dat hangt allemaal van de leeftijd af.ik ben titanic ook niet goan zien maar avatar is toch wel voor een breeder pupliek.
Pre- en sequels

Avatar: Fire and Ash
2025
76 reacties

Avatar: The Way of Water
2022
536 reacties
Gerelateerd nieuws
'Avatar: Fire and Ash' haalt ondanks lagere beoordelingen hoog bedrag op
'Avatar: Fire and Ash' heeft slechtste beoordeling van gehele reeks: 'Teleurgesteld'
Maakt derde 'Avatar'-film verwachtingen waar? Geschatte opbrengst belooft sterke start
Splinternieuwe trailer van 'Avatar: Fire and Ash' online gedeeld
Bekijk ook

The Lord of the Rings: The Return of the King
Avontuur / Fantasy, 2003
5.911 reacties

The Lord of the Rings: The Fellowship of the Ring
Avontuur / Fantasy, 2001
3.683 reacties

The Dark Knight
Actie / Misdaad, 2008
7.907 reacties

The Matrix
Sciencefiction / Actie, 1999
2.349 reacties

Django Unchained
Western / Actie, 2012
2.178 reacties

Inception
Thriller / Sciencefiction, 2010
7.006 reacties
Gerelateerde tags
paraplegicculture clashattachment to natureinheemstoekomstspace warruimtekoloniemaatschappijruimtereisfuturisticromantiekruimtebuitenaards wezentribealien planetdistant futuremarinesoldaatstrijdliefdesaffairewetenschappernatuurnative peoplesruimte-operaanti warpower relationstribal customs mind and soultribal peopletribal chiefcryonicsspiritual community22nd centurysave the planetracial discrimination soldiersinspirationalgrandspeculative fictiondramaticstereoscopic film appreciativeboldenthusiasticexhilaratedhopeful
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.








