ad

Genre: Komedie / Thriller

Oorsprong: Verenigde Staten / Duitsland

Geregisseerd door: David Fincher

Met onder meer: Edward Norton, Brad Pitt en Helena Bonham Carter

IMDb beoordeling: 8,8 (1.888.982)

Releasedatum: 15 oktober 1999

Over Fight Club

"Mischief. Mayhem. Soap."

Een man die voor een verzekeringsmaatschappij stad en land afreist als schade-expert, lijdt aan chronische slapeloosheid. Hij krijgt van een arts echter geen medicatie, maar een snerende opmerking: ''Ga maar eens kijken bij een praatgroep voor terminaal zieken, dan zal je zien wat pijn écht inhoudt.'' De man neemt het serieus en bezoekt een praatgroep, waar men aanneemt dat hij ook terminaal ziek is. Hij vindt er een uitlaatklep en bezoekt vervolgens ook andere praatgroepen. Bij één van die bezoeken treft hij de mysterieuze Marla Singer. Als hij op een dag thuis komt van een vlucht, blijkt er een explosie in zijn appartement te zijn geweest. Hij belt Tyler Durden, een extravagante man die hij net daarvoor in het vliegtuig ontmoet heeft. Tyler neemt op, en ze gaan samen een biertje drinken. Tyler blijkt er nogal eigenzinnige ideeën op na te houden.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Social Media

Trippy schreef:

Twisted movie! vette geacteerd sjieke climax!

Dude

ik vind het filosofies, maar wel mooi.

alleen een raar einde..

avatar van Trippy

Trippy

sorry schoolmeester

avatar van Bottleneck

Bottleneck

• 2017 stemmen

Knienke schreef:

Ik vond het nogal 'gestoorde' mensen.

Dat klopt, dat zijn ze ook

avatar van Musicer

Musicer

Gisteren voor de eerste keer gezien, vandaag herbekeken en meteen een volledige * erbij.

De eerste 70 minuten zijn fenomenaal en daarna komt de focus meer en meer te liggen op de Fight Club zelf - de reden waarom ik geen 5* geef. De relatief komische ontwikkeling van Norton's personage (bij gebrek aan een betere naam) is imo toch wat interessanter dan Tyler's plannen om voor chaos te zorgen. Desondanks blijft het verhaal sterk in elkaar zitten en merk je bij herziening dat het plaatje echt wel klopt. Ook de overdreven intermezzo's (dromen van een high-budget vliegtuigcrash, Tyler's jobomschrijving) en verborgen details (Tyler die af en toe in beeld flitst,...) voegen een extra dimensie toe aan zowel het hoofdpersonage als de film zelf, wat het herbekijken alleen maar leuker maakt. Je ziet altijd wel een hint naar de ontknoping die je eerder niet had zag/doorhad.

Uitspringers zijn toch wel de scènes waarin Tyler Norton de brandwond geeft en waarin Norton zichzelf in elkaar klopt in het kantoor van zijn baas.

Acteerwerk zit ook allemaal goed: Norton is perfect voor de rol, Pitt leeft zich goed in en Bonham Carter kan voor mij nooit iets verkeerd doen. Meat Loaf's rolletje komt er ook leuk tussen.

Totaal anders dan wat je zou denken als je het promomateriaal doorneemt (incl. posters en korte inhoud), maar wat je voorgeschoteld krijgt is veel beter dan wat je had kunnen verwachten. Een dolle rit, van de opening credits tot de laatste penis flash.

avatar van AddictedToMovies

AddictedToMovies

Voor een lange tijd behoorde Fight Club tot mijn favorieten, toen heb ik 'm talloze keren gekeken, maar toen is ie langzaam in achting gedaald zonder een bijzondere reden. In de tussentijd is er heel wat gebeurd qua denkwijze en levensvisies (jep, de puberteit). Dus was ik toch wel eens benieuwd hoe de film het nu zou doen, met een (hopelijk) meer kritische blik op film en visie.

De film weer kijken was als een goede grap die je zovaak hebt gehoord dat je er niet meer om kunt lachen, en als je 'm dan jaren later weer hoort niet meer kan bij komen (offtopic, in welke film werd dit voorbeeld ook alweer gegeven?). Ik kende bijna alle woorden, maar ik zag ze in een heel nieuw licht. Maar laten we bij het begin beginnen. Het is een ontzettende strakke film, waar goed gebruik wordt gemaakt van special effects, zonder er afhankelijk van te worden. De redelijk lange speelduur is nauwelijks merkbaar, zeker na de twist vliegt 't voorbij. Briljante manier van verhaalvertelling, met de voice-over, en genoeg grappen erdoor ("ah, flashback humor."). De film kent sterk acteerwerk van de hele cast. Brad Pitt is briljant als Tyler Durden maar laat bij vlagen toch wel erg matige stukjes acteerwerk zien (vooral als ie moet lachen). Ik heb ook niks te klagen over Edward Norton, een grappige bijrol van Meat Loaf, en de meest interessante was denk ik Helena Bonham Carter. Ondanks dat ze eigenlijk Brits is speelde ze de 'toerist' erg goed.

David Fincher slaagt er weer in (ik denk nu natuurlijk aan Se7en) om een duister beeld te combineren met een geweldige spannende film. De truucjes met het beeld, de locaties, de special-effects, alles is op zijn plaats, precies goed. Bij deze zwarte komedie/drama hebben we ook een sterke 'underground' score, met zelfs even Tom Waits die langs komt. En daar word ik altijd blij van natuurlijk. Fincher vertelt het sterke verhaal op een briljante manier. Bij de meerdere kijkbeurten zie je de hints en hoe ingenieus alles in elkaar steekt.

Dan nu de inhoud. Het is een briljant verhaal van wat er kan gebeuren met wij consumenten in deze maatschappij. De dubbelzinnigheid van ons bestaan. Aan de ene kant klampen we aan het bestaan vast, maar als iemand een uitweg biedt, dan meppen we er graag op los. De oplossing is dan ook verre van onlogisch; anarchisme, rebellisme, chaos (zie ook A Clockwork Orange). Wanneer dit uit de hand loopt, zien we haar ware gezicht. Ik vond het al wat dubieus dat Tyler Durden er net iets te goed uitziet, maar als ie met die schoenen en die jas aankomt dan weet je hoe laat het is. De strijd die in de mens en maatschappij gaande is wordt briljant gevisualiseerd. Bij de uiteindelijke boodschap draait de film bij, dit is niet de oplossing. Daar sta ik bij, ik vind het ontzettend goede kritiek, maar ,et de reactie erop ben ik het grondig oneens. Wat ik dan weer jammer vind is dat ook hier weer zo'n keerzijde aan zit. Als je het audiocommentaar hoort van de cast en crew, dan denk je dat ze geen idee hebben wat voor film ze nou hebben gemaakt. We horen alleen maar hoe geweldig dit en dat was, en als je Brad Pitt op de rode loper ziet dan denk je ook waar is ie mee bezig. Maar goed, dat is Hollywood hè, en ik beoordeel het eindproduct (jammer dat ik nou weer dit woord moet gebruiken) en niet het verhaal erachter.

avatar van Jessen0wnt

Jessen0wnt

Jeetje wat een film... Al enige tijd opzoek, terwijl deze film volgens mij in elke winkel ligt, heb ik hem nog nooit gevonden. Tot mijn bezoek aan de zwarte markt in Beverwijk. Voor 4 euro meegenomen en een tijdje geleden maar eens aangezet. David Fincher had al eerder een diepe indruk achtergelaten, maar - tot nu toe - zijn hoogtepunt, bij mij, bereikt met Fight Club!

Hoewel ik niet erg weg ben van die eindeloze voice over, had het, na een tijdje, toch een bepaalde charme in de film. De kleine irritatie kon ook door vermoeidheid komen. Vakantie hé... Dan is alles vermoeiend, zelfs een film kijken. Gelukkig houd Edward en Brad je wakker, zetten je op het verkeerde been, David voegt wat aparte camera en montage trucs uit, wat vage beelden, een zeer extreem gewelddadig, maar geweldig verhaal en de gekheid van mijn heldin Helena zorgen voor een enorm film spektakel. Keer op keer word ik weggeblazen door de rare verhaalwendingen. Je wist gewoon echt niet wat je van deze film kon verwachten. Terwijl mijn moeder wegliep (ze kon niet tegen geweld zei ze ...), bleef ik kijken tot het eind. Nogmaals: wat een film.

Genieten, denken, genieten, verbazen, denken, genieten.

4,5 ster. Blij met de aankoop, en zeker een aanrader voor iedereen.

avatar van max cady

max cady

+ Eerste keer kijken

+ Acteren

+ Boodschap (echt super)

- Verhaal was niet echt geweldig.

- te lang

3.5

avatar van chevy93

chevy93

Geef je elke film die je voor de eerste keer kijkt een +?

avatar van max cady

max cady

chevy93 schreef:

Geef je elke film die je voor de eerste keer kijkt een +?

Grappenmaker

avatar van Pipoo!

Pipoo!

4 sterren en toch vind ik het een vervelende film. Norton doet het hier gewoon super, inderdaad de boodschap ook, alleen daar al 4 sterren voor.

Maar, als je de film beter bekijkt zie je dat het rammelt aan alle kanten. Er zitten gaps in het verhaal en het is eigenlijk niet serieus te nemen. Laatste half uur als dan eenmaal de aap uit de mouw komt verwacht ik een spetterend einde en dat kwam niet helemaal uit de verf.

avatar van Jesse93

Jesse93

Pipoo! schreef:

Welke gaten? Alles klopte juist precies..

avatar van animo

animo

max cady schreef:

Grappenmaker

Waarom zet je het er dan bij?

max cady schreef:

- te lang

Sinds wanneer is speelduur een punt om een film op te beoordelen?

• 19752 berichten

Een film kan best wel gaan ergeren als deze een uur langer duurt dan nodig is. Ik wil niet zeggen dat dat bij Fightclub het geval is overigens.

TrickySmalls

Ik vind dat je een film alleen inhoudelijk kunt beoordelen. Speelduur heeft hier niets mee te maken.

• 19752 berichten

Vind ik dus wel als die speelduur onnodig lang aanvoelt.

avatar van chevy93

chevy93

TrickySmalls schreef:

Als een verhaal beter in 2 uur dan in 3 uur verteld kan worden, dan kan je dat toch wel als punt van kritiek zien? Dat betekent dat er teveel nutteloze scènes inzitten.

TrickySmalls

Goed, dat vind ik vrij persoonlijk. Ik erger me er nauwelijks aan.

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Voor mij was fightclub bijvoorbeeld 139 minuten te lang, terwijl er genoeg films zijn van drie uur + waar ik me geen moment verveel. Prima argument van max cady.

wavanbuuren schreef:

Fight club een 0.5 geven is gewoon een provocatie. Niets meer. Leg jij maar uit dat je HELEMAAL NIETS van de film goed vond...

avatar van Naomi Watts

Naomi Watts

Ook al vond je wat dingen goed aan een film kan je het nog 0,5* geven natuurlijk. Het is maar net wat voor gewicht je hangt aan die negatieve punten. Bij wavanbuuren waarschijnlijk heel zwaar. Een 0,5* hiervoor geven staat echt niet gelijk aan willen provoceren.

Naomi Watts schreef:

Oh begrijp me niet verkeerd, ik ben ook niet aan het provoceren hoor...

avatar van kuk

kuk

chevy93 schreef:

Sterker: het is gewoon een zwakte als een film te lang duurt imo. Het mist dan aan kracht, aan scherpte en het legt een soort van onkunde bloot bij de regisseur. Ik zou me niet kunnen voorstellen dat dat geen invloed heeft op de ervaring.

avatar van wavanbuuren

wavanbuuren

Nand schreef:

Dat heb ik al minimaal 12 x gedaan op dit forum. Zoek mijn berichten maar op en je hebt het antwoord.

Bovendien had je even mijn stemlijst door kunnen nemen en dan had je gezien dat die weinig provocatief is.

Neen, mijn 0,5 is serieux ende gemeend.

avatar van Divinehero

Divinehero

vind persoonlijk deze film niet goed genoeg om te noteren in de toplijsten; vond er weinig 'fight' inzitten en het verhaal werd op het eind ernstig ingewikkeld waardoor ik het niet meer helemaal kon volgen.

verder duurde de film ook erg lang en zat er weinig tot geen spanning in..

het acteerwerk was wel erg goed en ik vond dat Brad Pitt zijn rol erg goed speelde, dat zorgde ervoor dat ik wel de kracht had om de film uit te kijken.

voor mij 2,5 ster!

avatar van Qwix

Qwix

Goede vondsten! (ook een paar domme)

Leuk om te zien en ver gezocht! Een enkele Tyler flash was me al opgevallen maar dacht dat er wat mis was met de film, later nooit meer bij stilgestaan. Meen me nog te herinderen dat ik het Seven Years in Tibet bord ook had gezien alleen daar heb ik verder ook niet meer over nagedacht.

avatar van maerk

maerk

Goede vondsten! (ook een paar domme)

Leuk! Dat van die telefoon had ik nog nooit gezien, erg scherp.