Good Morning, Vietnam (1987)

Komedie / Oorlog

geregisseerd door Barry Levinson
met Robin Williams, Forest Whitaker en Tung Thanh Tran

Een nieuwe DJ wordt naar Vietnam overgeplaatst om wat humor toe te voegen aan de militaire radio aldaar. Hij wordt razend populair onder de soldaten, maar wordt toch uit de lucht gehaald. Terwijl hij uit de lucht is probeert hij Vietnamezen te ontmoeten, en dan vooral meisjes.

avatar van Flavio
Ik had hier nog niet op gestemd, lang geleden gezien en maar weer eens opgezet, en viel me mee. Ik keek deze film dan ook niet als komedie, want ik vind Robin Williams met z'n stemmetjes niet erg grappig, maar als drama met wat grappige scenes, maar dan vooral die met Bruno Kirby (ook al een tijdje niet meer onder ons trouwens) en Richard Edson.

Het geratel van Williams op de radio en de gierende collega's en soldaten- die scenes deden me niet zoveel. Plotje met Trinh en Tuan was niet echt nodig, en wat ongeloofwaardig, maar scenes met klasje leverde nog wel wat leuke scenes op.

avatar van Robertdeniro
Geeft een indruk, maar niet een indrukwekkend beeld van Vietnamoorlog toen. Robin Williams laat hier wel zien wat hij wellicht puur is: een standup comedian. Geen geweldige film, daarvoor is hij te simpel wel de moeite waard om te zien. Heb toch een paar kerr smakelijk kunnen lachen.

avatar van Spetie
Good Morning, Vietnam is één van de weinige bekende oude films met Robin Williams, die ik nog nooit had gezien. Vanwege zijn recente dood heb ik deze maar eens opgezocht.

Ik ben nooit echt een Willams fan geweest. Hij heeft zeker enkele goede rollen op zijn naam staan, maar ook rollen, die een stuk minder zijn. Zijn rol hier neigt helaas wat meer naar die laatste categorie. In het begin is het allemaal heel leuk wat hij doet en komt zijn enthousiasme erg goed over. Naarmate de film vordert, vervallen de grappen meer in herhaling en wordt het vaak een stuk flauwer en daardoor automatisch ook minder leuk. Ook wordt het richting het einde nogal sentimenteel, iets wat ook niet echt nodig is.

De soundtrack is wel goed en geeft ook goed het tijdsbeeld van de film weer. Mede daardoor blijft het allemaal wel onderhoudend. Het kan echter niet voorkomen dat de film na een goede opening, langzaam maar zeker steeds verder aftakelt naar een bedenkelijker niveau.

avatar van Ajax&Litmanen1
Matig. Ik zit de laatste tijd door de dood van Robin Williams wat oudere films van hem te bekijken en Good Morning Vietnam wordt ook altijd wel genoemd bij zijn betere acteerprestaties, dus dan kijken we maar. Maar het valt als film wel tegen. De film rust echt volledig op Williams, die inderdaad een sterke rol heeft als radio dj. Maar hij heeft wel interessantere rollen gespeeld vind ik. Ik moet wel bekennen dat hij in serieuze rollen echt wel heeft overtuigd in zijn loopbaan. Nou zat dit tussen serieus en grappig in, maar hij deed het goed. Verder ook erg genoten van de afwisselende, fraaie soundtrack. Zulke zaken compenseren een te lang durende film met te weinig boeiende momenten.

avatar van dvdcrusher
Vermoedelijk de beste komedie uit de jaren 80 met de betreurde Robin Williams in een glansrol. Voeg daarbij de schitterende humor waarin het militair establishment voortdurend te kakken wordt gesteld en je hebt de ideale mix voor een film die de geschiedenis zal ingaan als een van de beste komedies ooit, Zelden zoveel gelachen als met deze film hoewel het eigenlijk ook een oorlogsfilm is,
Film buiten categorie. Dik verdiende 5 sterren. Schitterende soundtrack ook

avatar van HarmJanStegenga
Vroeger al eens gezien, althans.. ik kon me nog wat flarden voor de geest halen. Ben niet altijd zo kapot van Robin Williams, maar deze rol past uitstekend bij hem. Ik moet zeggen dat ik me gisteravond kostelijk heb vermaakt. De Vietnam-setting, de humor (Williams in vorm als érg geloofwaardige DJ - prachtig hoe die soms los gaat) en de fantastische soundtrack. Heb genoten. Niet gedacht dat ik zoveel zou lachen. Naar het einde toe wordt één en ander wat té onnodig serieus, maar nergens storend. Erg fijne klassieker dit.

Matig.

Echt wel de Robin Williams show dit. Eigenlijk draait alles rond zijn personage, de oorlog is maar een beetje achtergrond. Probleem is dat William's personage ook niet al te boeiend is, enkel zijn invulling maakt het nog een beetje speciaal.

In het begin is het allemaal best grappig. William's is irritant maar dat hoort zijn personage ook wel een beetje te zijn. Verder een nogal kolderieke weergave van het leger en de oorlog, maar ook dat hoort er wel bij. De radio shows zijn duidelijk de hoofdmoot van deze film en die zijn vermakelijk.

Maar na halverwege wordt het wat serieuzer en sentimenteler, daarnaast begint de herhaling van het grapje ook wat tegen te steken. Laatste half uur is gewoon een klef Hollywoodrampje. Jammer want Levinson maakt normaal leukere films.

Aan de jokes met de vele insinuaties en imitaties en het grimassenwerk van DJ Robin Williams was er toch niet zoveel filmplezier te beleven maar het beeld dat, vooral in het tweede gedeelte van de film, opgehangen wordt van de oorlog, het contrast met het amusement, de muziek die een ideale wereld predikt, het zielloos beeld van de burgerbevolking, de mooie natuur waar geen oog voor is, die arme militairen die op elk moment kunnen in flarden geschoten worden, ver van huis en wat hun lief is, zet een andere toon, passend en betekenisvol ingelast en trekt het niveau van de film zeker omhoog.
Al bij al gaat de vertolking van Robin Williams niet onopgemerkt voorbij en tenslotte hield hij er toch een Golden Globe en een Oscarnominatie aan over.

avatar van wilofski
Laten we het simpel houden: ik vond deze film eerder tegenvallen.

Het begin was best wel leuk allemaal maar ergens in de film begon alles een beetje saai te worden, in herhaling te vallen, een vaag en onnodig plot te volgen enz.

Tegen het einde kon de film mijn aandacht niet meer vasthouden en tijdens de laatste scenes was ik eigenlijk zelfs niet meer echt aan het kijken.

De totaal niet verborgen pedofilie vind ik ook maar iets raar.
Dat; en de oorlog die precies ook maar een snoep-wandelingtje in het park blijkt te zijn. Toch volgens deze film waar lachende soldaten poseren naast hun blinkende kanonnen en onberispelijke stellingen.

Gelukkig was er nog goede muziek en was het begin toch nog grappig.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Dit is jeugdnostalgie met vooral een schitterende Robin Williams. Hier speelt voor mij die nostalgie wel een deel mee. Tijd om terug te zien dus. Barry Levinson is een echte Hollywood-regisseur met vooral brave films die niet bepaald creatief zijn. Zijn films moeten het vooral hebben van de acteurs die er in meespelen. Denk aan Rain Man of Sleepers. Ook hier draait het vooral rond Robin Williams. De interactie met de rest valt wel mee, maar de grote troef is vooral Williams die radio maakt. Daarnaast loopt het niet echt vlot. Dat liefdesverhaaltje is soms zelfs wat fout en de oorlog is soms niet meer dan wat achtergrondmuziek.

Het is een gezinsfilm die denkelijk weinig mensen van nu nog zal bekoren, maar eerder blijft nazinderen in de herinnering van een vorige generatie.

Van de nostalgische gevoelens waarnaar Film Pegasus in zijn commentaar verwijst, had ook ik last bij mijn zoveelste kijkbeurt van deze film. Die blijkt nog niets van zijn oorspronkelijke charme verloren te hebben. Een beetje drama, een beetje romantiek en een hele hoop goed gevoel. Heel anders dan zoals ik (de verslaggeving over) de oorlog in Vietnam destijds ervaren heb.
Ik ben geen fan van Robin Williams, maar ik moet erkennen dat hij in deze film goed voor de dag komt.