Lèvres de Sang (1975)

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Jean-Loup Philippe, Annie Belle en Nathalie Perrey

Wanneer een man de ruïnes van een kasteel op een poster ziet, herkent hij het uit zijn jeugd en gaat er naar op zoek. Met de hulp van een vrouw vindt hij het kasteel waar hij achter de geheimen van zijn familie komt.

avatar van Mac Hammer Fan
Ondanks een paar compleet overbodige sekwensen vond ik hier meer een verhaal in dan in Rollin's vorig werk. Een Oedipus variante op het vampierenthema...

Bas I.
Sfeervolle film. Lees hier mijn recensie.

avatar van Nitrouz
Lips of Blood van Jean Rollin, van diezelfde regisseur zag ik eerder La Morte Vivante (The Living Dead Girl) welke aan de ene kant best beviel, aan de andere kant ook wat minder. Het duurde best lang voordat ik de DVD van Lips of Blood eindelijk eens ging bekijken, maar nu dan toch gedaan, en hij beviel eigenlijk niet beter dan The Living Dead Girl.

Het erotische in deze film van Jean Rollin is weer volop aanwezig, een hoop blote lichamen welke stuk voor stuk niet echt belangrijk, of nodig zijn in een film als deze, maar Rollin zal daar anders over gedacht hebben.
De film bevat tegen het einde aan écht prachtige plaatjes, de film is bij vlagen erg goed geschoten, en wordt ondersteund door bijpassende muziek. De film deed af en toe wel denken aan Morgane et Ses Nymphes (1971), maar behaalt het niveau van die film toch niet echt, minder mooi geschoten en minder sfeervol..

Eigenlijk is het best een saai filmpje geworden. Een hoop flauwe conversaties, en het verhaaltje is niet interessant genoeg om boeiend te blijven. De steeds groter wordende hoeveelheid onnodig bloot doet af en toe de kijker zelfs storen.
Het einde van Lips of Blood maakt een hoop goed, aan het strand met schitterende plaatjes, ook de scène dat de vampieren worden gedood is erg mooi gedaan, maar zulke dingen kunnen een film als deze niet naar een hoger niveau tillen.

avatar van Richard_Voorhees
De tweede film van deze regisseur die aan mijn netvlies voorbij kwam. Ik vond deze lang niet zo goed als zijn Fascination (1979). De sfeer die Rollin voor ogen leek te hebben komt regelmatig gewoon niet goed genoeg over, waardoor het gewoon erg saai kijken is.

avatar van RuudC
De achtste film die zie van Jean Rollin heeft niets veranderd over mijn mening over diens films. Hij was een bijzonder matig regisseur die slechts zelden de juiste sfeer weet te scheppen. Lips Of Blood was vanaf het begin al vrij saai, maar het scheelt dat hij weinig dingen echt verkeerd doet. De hoeveelheid bloot en seks is een prima graadmeter wat de kwaliteit betreft. Hoe minder van dat, des te beter de film. De naaktscenes zijn vanzelfsprekend compleet overbodig. Het plot lijkt ter plekke in elkaar geïmproviseerd te zijn. Het enige mooie is de poster en die staat helaas niet op de dvdhoes.

avatar van Metalfist
Rollin gaat de verhaaltoer op

De films van de Franse erotische regisseur zijn een tijd geleden veelvuldig op DVD verschenen. Eerst voor een belachelijk hoge prijs (de Free Record Shop rekende zo'n 10 euro per film) maar nadien begon je de DVDs terug te vinden in de budgetbakken van onder andere de MediaMarkt. Fascination was een redelijke kennismaking met Rollin en ik besloot om eens wat meer werk van hem aan te schaffen. De eerste twee films (The Nude Vampire en Requiem for a Vampire) vielen me echter lelijk tegen waardoor het weer even heeft geduurd eer ik verder ging met de collectie. Gisteravond dan toch maar eens op goed geluk de gok gewaagd.

En jongens toch, wat is dit weer voor een film. Lips of Blood opent met een nogal merkwaardige openingsscène (met een heel laag geluidsvolume waardoor ik dacht dat er iets met mijn televisie mis was) waar het gebruikelijke vampiersthema uit zijn films wordt opgezet. Op zich verschilt Lips of Blood dan ook amper van eender welke Rollin film (hij zou ook een aantal zombie films hebben gemaakt maar die ben ik nog niet tegen gekomen) en is het vooral hopen dat hij een degelijk sfeerbeeld kan schetsen. Een sfeerbeeld dat niet altijd even goed tot zijn recht komt maar de regisseur laat zich gelukkig al niet verleiden tot het maken van een pornofilm zoals hij dat met Requiem for a Vampire wel deed. Lips of Blood is dan ook een film geworden waar weinig bloot in zit, toch naar de normen van Rollin, en dat komt het verhaal op zich nog wel ten goede. Het is dan ook jammer dat het plot rond Frédéric's jeugd niet echt interessant is te noemen. Het wordt terug wat boeiender wanneer de vier mysterieuze dames op de proppen komen maar wat volgt is een nogal uitgemolken climax rond een eeuwenoude familievloek of iets dergelijks. Ik moet toegeven dat mijn aandacht tegen dan al wel serieus verslapt was en het me eigenlijk niet meer zo interesseerde. De laatste beelden zijn trouwens wel weer erg merkwaardig. Rollin besluit om de twee geliefden naakt op een strand te tonen in het volle daglicht (de vampiers in de films van Rollin zijn trouwens niet gebonden aan de wetten van de filmvampier) om hen dan tezamen in een doodskist te laten stappen die dan wordt meegesleurd door het opkomend tij. Hij had er wel een betere locatie voor kunnen uitkiezen want het heeft lang geduurd eer de kist wordt opgenomen door het water en voorbij de stokken geraakt. Er worden ook nog een paar verwijzingen gemaakt naar zijn eigen films via de poster van The Nude Vampire/La Vampire Nue buiten de cinema en Shiver of the Vampires/Frisson des Vampires in de cinema zelf die wel leuk zijn om te spotten.

De regisseur is zelf ook nog even te zien in de film als de bewaker van het kerkhof. Hij is wel vaker te zien trouwens in zijn eigen films in een minieme bijrol. Voor het verhaal deed Rollin een beroep op een andere Jean, namelijk Jean-Loup Philippe die tegelijkertijd ook de hoofdrol van Frédéric voor zijn rekening neemt. Nu niet bepaald een goede acteur maar dat geldt eigenlijk voor heel de cast. De meeste vrouwelijke bijrollen moeten dan ook niets meer doen dan in hun blootje rondlopen. Ironisch genoeg is het interessantste echter het gerucht dat Jim Morrison van The Doors en zijn vriendin hier even zouden meespelen. De legendarische zanger was jammer genoeg al overleden in 1971 maar in de party scène aan het begin van de film (zowat tussen minuut 12 en 14) is een koppel te zien dat best wel hard hen lijkt. Of het ze echt zijn (Morrison en zijn vriendin Pamela Courson hebben wel een tijd in Parijs gewoond en het zou kunnen dat Rollin de film pas later heeft uitgebracht) is me niet bekend maar het zou wel interessant zijn. Voor degenen die echter de film niet willen zien puur en alleen voor dit stuk (en dat kan ik perfect begrijpen) zijn de screencaps hier en hier te vinden.

Zowaar een film waar Rollin een poging doet om meer verhaal te verwerken maar het resultaat is even slecht. Ik begin te twijfelen dat Fascination wat meer een halve gelukstreffer was want wat ik voor de rest van hem heb gezien nodigt niet uit tot meer. Ik heb nog 2 films liggen en die zal ik nog een poging geven maar daar stopt het voor mij.

Vampierfilms zijn nou eenmaal niet mijn ding. Zodra ik die tandjes zie, haak ik af. Dat werkt gewoon niet voor mij. Ook al zijn die meisjes mooi en zijn ze regelmatig bloot te zien. Toch is dit geen beroerde film van Jean Rollin. Ik heb Jeunes filles impudiques gezien, wat ik een dieptepunt vond en La rose de fer, dat ik een prima film vond. Deze film zit er tussenin. Rollin heeft geprobeerd een liefdesverhaal te koppelen aan de ingrediënten die bij een horrorstory horen: een eng kasteel, lijkkisten, een vloek uit het verleden, een kerkhof, onweer, een mooi meisje en een 'held' die in haar ban raakt.

Het verhaal is simpel. Een man heeft als kleine jongen een vrouw in een kasteel gezien en was zeer van haar onder de indruk. Een herinnering die boven komt als hij op een party een foto van dat kasteel ziet. Het is het begin van een zoektocht naar die mysterieuze vrouw. Genoeg uitgangspunten voor een spannende film. Dat is het niet geworden. Je moet ook wel wat doen met die bouwstenen. Maar het is hier allemaal te traag en te voorspelbaar.

Rollin bouwt volgens mij voort op La rose de fer. Hij gebruikt het zelfde kerkhof en de zelfde straten van Amiens met de dichtgetimmerde krotten van winkels en huizen. Vond dat wel weer mooi om te zien. Minpunt is dat hij geen weg weet met belichting, zodat hij de sfeer om zeep helpt. Nadeel is hier ook dat zijn hoofdpersoon Jean-Loup Philippe als Frederique niet kan acteren. Dat geldt trouwens voor de gehele cast. Maar zoals hier al eerder opgemerkt, de slotbeelden van de twee geliefden op het strand zijn prachtig. Hij gebruikt hier het strand van Dieppe, dat hij ook in La rose de fer gebruikt. Al met al een intrigerende film, met hier en daar prachtige beelden die je bijblijven. Maar als film geen voldoende.

avatar van Noodless
Mijn tweede Jean Rollin beviel me al heel wat beter dan Requiem for a vampire
Het verhaal is mysterieus en weet de aandacht vast te houden. Redelijk wat naakt dat voorbij komt en de locaties zagen er prima uit. De gore kon wel beter en het einde komt wat stompzinnig over met die doodskist in zee. 5/10