Vierges et Vampires (1971)

Alternatieve titels: Requiem for a Vampire | Caged Virgins | Requiem pour un Vampire

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Marie-Pierre Castel, Mireille Dargent en Philippe Gasté

Twee jonge vrouwen zijn op de vlucht en vinden in een oud kasteel een schuilplaats. Het kasteel blijkt bewoond te worden door een vampier en zijn aanhang. Als ze gesnapt worden, worden ze verplicht om hun maagdelijkheid te verliezen, omdat ze anders niet in de groep opgenomen kunnen worden.

Mooie poster.

avatar van Mac Hammer Fan
Er zijn wel enkele mooie sfeerbeelden op een kerkhof, maar het geheel voelt amateuristisch aan en de met de haren erbij gesleurde seksscènetjes zijn er alleen maar om puur commerciële reden aan toegevoegd. De Amerikaanse DVD bevat 7 minuten extra SM footage dat echt niets bijdraagt bij de film.
Griezelig is het nooit, surrealistisch misschien wel, maar goedkoop en doorzichtig zeker.

avatar van INSTITUT777
ik heb hiervan de 3dvd box set besteld, ben benieuwd

avatar van INSTITUT777
Raar.
Wat een rare film is dit zeg.
Het verhaal komt traag op gang en er zit veel sex in wat totaal niet bij het verhaal over een vampier en zijn volgelingen past.
Wel mooi is de sfeer in en rondom het kasteel, maar wat een rare vampiers zeg. Het ziet er belachelijk amateuristisch en nep uit.
Deze film is een grote teleurstelling geworden, aangezien ik een langere film had verwacht die duister zou zijn.
Ik heb de 3-dvd + boek box. De film en een introductie staan op de 1e schijf, op de 2e schijf staat een kort filmpje en verwijderde scénes, en op de 3e schijf staat de film met audio-commentaar.
De extra's zijn matig en hadden best op 1 dvdtje gepast :s

Ik geef hem een 1 ster.

faal, faal, faal.

serieus dat einde en gewoon heel dat verhaal. Het begin... die vleermuizen die dan op intieme plekjes gaan zitten... OMG xd

ik denk de slechste film die ik ooit heb gezien

avatar van RuudC
Dacht ik met Shiver of the Vampires een goudmijn aangeboord te hebben, met diens opvolger ben ik toch ernstig aan het twijfelen geslagen. Jean Rollin wist mij te overtuigen dat er met een laag budget, veel sfeer en weinig spanning best een bijzondere film gemaakt kan worden. Ontbreekt er echter een goed verhaal, dan blijkt de constructie behoorlijk zwak te zijn. Dat is kort gezegd wat Requiem For A Vampireis. De twee hoofdpersonen zijn voor alles, behalve een flinke beurt, op de vlucht. Verklaringen worden er niet gegeven, maar wel vrij bizarre situaties en vreemde seksuele fantasieën. Ik moet toegeven dat de locaties en de muziek wel in orde zijn, al mag het niet zo overtuigend zijn als bij Shiver of the Vampires. In ieder geval valt er wel het nodige te lachen, mits je in een melige bui bent.

Een geluk bij een ongeluk is, is dat de dames in elk geval puur natuur zijn. Marie-Pierre Castel was in elk geval in de bloei van haar leven een mooie vrouw. Het is gewoon het willekeurige en onlogische karakter dat van Requiem For A Vampire eigenlijk een vrij saaie rit maakt. Jean Rollin lijkt op weinig anders uit te zijn dan tegen wat heilige huisjes aan te schoppen.

avatar van Lennert
Meer dan een Franse softporno film met wat vampiers kan ik dit toch eigenlijk niet noemen. Wel gigantisch grappig dat ik in tegenstelling tot die andere rampzalige vampierfilm die ik laatst zag (Twilight) nu toch echt zat te hopen op meer dialoog, waar ik bij die andere toch zat te hopen op iets expliciets om de saaiheid te doorbreken. Blijkt maar weer eens goed dat vampiers en romantiek of erotiek voor mij gewoon niet heel erg werkt als het doorslaat in het een of het ander, dan kijk ik liever nog een keer naar Bram Stoker's Dracula.

Maar goed, de film is nog redelijk geschoten als het op camerastandpunten aan komt, maar het doodse acteerwerk, de hilarische fouten (het 'lijk' dat in het begin in brand gestoken wordt dat nog overduidelijk leeft doordat het ademt en schrikt als er benzine over hem heen gegooid wordt), het ridicule verhaal en de enorme hoeveelheid misogyne verkrachtingsscenes zorgen allen voor een weinig memorabele film. Niet dat het niet uit te zitten was, want op eenzelfde manier als het hypnotiserend werkt te kijken naar hoe een man wordt aangevallen door een beer, was het zien van deze absurditeit interessant genoeg om te blijven kijken en mezelf af te vragen wat Rollin nu precies aan het denken was toen hij besloot minutenlange scenes te filmen van naakte vrouwen die geketend worden betast en verkracht door dikke, harige gasten. Onderdeel van de seksuele revolutie of gewoon een pervers mannetje? Ik ben in dat opzicht nog benieuwd naar zijn andere films om te kijken of dit gewoon een toevallig interessant wanproduct is, of dat zijn voorliefde voor vrouwelijk naakt en slechte scripts de standaard in zijn werken zijn.

Alles bij elkaar is de film nog steeds uit te zitten en valt er gigantisch bij te lachen zoals het wel vaker het geval is bij slechte films.

avatar van Nitrouz
Jean Rollin heeft me toch een aantal films gemaakt waarbij je vanaf begin tot het eind een 'what the ...' gevoel hebt. Deze Requiem pour un Vampire heeft dat gevoel nog het sterkst, 2 dames in clownspakken, harige vieze mannetjes, teveel seks.. Kan niet anders zeggen dan dat ik deze film van Jean Rollin érg slecht vond.

De film is net zoals zijn meeste films erg langzaam, en soms gewoon té langzaam. De eerste 20 minuten zijn slopend voor de kijker, zó saai, zó langzaam. Vanaf het moment dat de dames in clownspakken in het kasteel komen begint het wat op gang te komen.
Maar vanaf dan volgt eigenlijk een heleboel seks, dat zijn we dan ook gewend van Jean Rollin. Maar de seks in deze Requiem pour un Vampire is toch anders, perverser kan ik wel zeggen. Films met verkrachtingen trekken mij dan ook niet, dus dat soort stukjes spoel ik dan ook gewoon door. En dan blijft er eigenlijk weinig over.

In deze film van Jean Rollin krijg je in tegenstelling tot zijn andere films minder mooie plaatjes, is de film echt té langzaam (Waarbij het bij de anderen nog gaat) en is de seks (soft-porno) in deze film in plaats van op het randje, erover. Ster.

avatar van Metalfist
Jean, Jean, Jean.. Wat doe je nu

Mijn eerste kennismaking met de Franse horrorregisseur was via Fascination. Goed voorziene dames in een barok kasteel die mensen met een zeis te lijf gaan, ik kon het best wel waarderen (al verdient de film een herziening want ik heb de indruk dat mijn score wat te laag is) en ik besloot om eens wat meer van zijn oeuvre op te zoeken. De DVDs zijn tegenwoordig voor weinig geld te vinden met vaak sublieme hoezen en Requiem for a Vampire was de laatste gekochte titel.

Maar dit is toch wel erg slecht. Ik blijf het dan ook verbazingwekkend vinden dat ik eigenlijk nog altijd films van de regisseur koop want hij heeft nog geen enkele voldoende afgeleverd.. Toch bevatten zijn films een zekere charme die ervoor zorgen dat je gefascineerd blijft kijken. Zo ook bij deze film die je eigenlijk beter kunt catalogiseren onder porno dan onder horror. Ik vraag me dan ook af wat juist de bedoeling is geweest van Rollin toen hij besloot om een minutenlange sexscène te filmen met een waanzinnig lelijke rode filter erop. Sowieso bevat Requiem for a Vampire vrij veel seks, zelfs voor een Rollin film, en worden we ook nog eens getrakteerd op een nieuw concept van vampiers, namelijk vampiers die hun slachtoffers maken door in vleermuisvorm ofwel in de borst bijten of iets in de schaamstreek doen. Vraag me niet wat ze bij de tweede mogelijkheid doen want je moet het zien om het te geloven. Op het einde krijgt de film nog een extra boost met de 'strijd' tussen de twee dames maar toen begon mijn DVD te haperen dus was de lol er ook wel snel vanaf.

Tijdens het kijken probeerde ik me in de geest van de acteurs te stellen. Die moeten zich toch ook hebben afgevraagd waar ze in godsnaam mee bezig waren want de twee hoofdrolspeelsters, Marie-Pierre Castel en Mireille Dargent, lopen de helft van de film rond in een clownspak (waarom blijft een raadsel gedurende heel de film) en moeten voor de rest niet veel anders doen dan hun kleren uitdoen. Wacht, dat is niet helemaal waar want ze moeten ook met hun pistolen (met unlimited ammo welteverstaan) op de vampiers schieten. Daarvoor hadden ze beter eerst wat training gevolgd want op een bepaald moment zie je de vampier links in beeld staan en is de loop van het pistool naar rechts gericht... Requiem for a Vampire zit eigenlijk vol met van dit soort fratsen en de cast loopt er dan ook maar wat rond zonder echt iets te moeten doen. Dat Rollin zijn acteurs en actrices meestal uit de porno industrie haalde, ik begin het meer en meer te geloven naargelang ik zijn films zie.

De film bevat amper dialoog, er wordt gegoocheld met een surrealistisch getinte soundtrack en ongeveer in de helft vervalt de film in een goedkope porno. Leuk zou je denken en het is inderdaad nog kijkbaar maar goed wordt het nergens. Ik heb hier nog wel wat van Rollin liggen en het is te hopen dat die beter zijn of de regisseur heeft afgedaan bij mij. Al ken ik mezelf en zal ik het toch niet kunnen laten om dit mee te pakken als ze wat goedkoop zijn. Ben alleen al blij dat ik hier nooit 10 euro voor heb betaald toen de DVDs juist uitkwamen.

avatar van alexspyforever
Hm misschien heb ik het verkeerd gelezen dat dit een van de betere films van Rollin zou zijn. Deze film is toch maar pover. Ok over het verhaal en de karakterontwikkeling zullen we het maar niet hebben, daar had ik al geen hoge verwachtingen bij. Zo weten we over de twee protagonistes niet veel meer dan dat ze vriendinnen zijn, ietsje meer zelfs. Het duurt ook wel ruim 3 kwartier voordat je als kijker weet wat nu precies het opzet is van de hele film. Ondertussen is er al wat behoorlijk wat naakt en niet zo opwindende seks voorbijgekomen (zo van die vieze geile ventjes daar heb ik een afkeer van). Daarna wordt het toch nog een beetje aardig, maar al bij al vrij braaf met een nogal afgeraffeld einde maar al bij al was ik er tevreden over. Maar een voldoende krijgt deze toch niet daarvoor is het allemaal wat te langdradig en gebeurt er toch iets te weinig voor de voortgang van het verhaal.

avatar van Noodless
Mijn eerste kennismaking met deze Franse horrorregisseur is meteen een dikke tegenvaller. Veel naakt, maar imponerend allerminst. De seksscènes prikkelen totaal niet. Over verhaal en cast zal ik maar zwijgen.
Vampiers die via vleermuisvorm je pakken in de schaamstreek ? Hoe verzin je het? Neen, ik denk wel dat er betere zijn van deze regisseur. Alé...laten we hopen want ik heb er hier nog een aantal liggen op de plank.
3/10