Les Raisins de la Mort (1978)

Alternatieve titels: The Grapes of Death | Moordlustige Zombies | Pesticide

Frankrijk
Horror

geregisseerd door Jean Rollin
met Marie-Georges Pascal, Félix Marten en Serge Marquand

Een vakantie met een vriend verandert in een nachtmerrie wanneer een jonge vrouw uit angst van een trein vlucht en in een dorp terechtkomt dat wordt bewoond door zombie-achtigen. Eén voor één veranderen de bewoners iedereen in bloeddorstige moordenaars.

avatar van Mac Hammer Fan
Zombies in sfeervolle Franse landschappen. Deed me wat denken aan een gallische variante op Living Dead of Manchester Morgue. De effecten zijn echter veel goedkoper. Niettemin vond ik dit de beste film van Rollin.

avatar van brucecampbell
Mijn eerste rollin heeft veel negatieve eigenschappen zoals het amateurisme dat de film uitstraalt, zwakke make-up en acteerprestaties, maar... het is toch wel sfeervol dankzij de mooie locaties en heeft een leuk apocalyptisch einde.

avatar van Vascago
Lekkere sfeervolle film. Mooie locaties en een paar lekker ranzige scenes. Acteerwerk vond ik nog best redelijk. Beter dan in films van Fulci bv, maar de gore was niet zo goed als in Fulci's films. Make-up zag er behoorlijk cheap uit, maar dat heeft wel zijn charme. Ik heb me iig zeer goed vermaakt met deze film.

avatar van Fryce
Ik heb deze gekocht, had een mooie hoes en de achterkant stond mij wel aan. Had hem nog nooit eerder bij de Art-house films zien staan .... Wat een bagger was dit! Acteerwerk deed me nog het meest denken aan die duitse softporn films die ik als klein jongetje stiekem bekeek en de special effects waren dramatisch.... voor zover je hiervan mag spreken dan. De zombies zijn eigelijk niet eens zombies maar meer mensen die psychopaat worden en gaan lekken. Nee dikke bagger dit.

avatar van vcrrr
Ik sluit me helemaal aan bij Fryce: diep trieste film!

avatar van Mescalino
Net gekocht, ben benieuwd.

avatar van bladonis
Bijzonder uitstapje naar de wereld van de Druiven-zombies van de Meester van de Franse softcore semierotische vampierenfilm, Jean Rollin!

Jean Rollin is beroemd en berucht om zijn uiterst langzaam opgebouwde gothische vampierenfilms. Deze moeten het niet hebben van snelle actie, veel bloedwerk en roedels kwijlende vampierenmonsters. Nee, Rollin laat zijn vampiers door de kamers glijden, zweven bijna, de -beoogde- slachtoffers betoverend en verleidend, tot de onvermijdelijke offerande daar is!

Dus ik was zéér benieuwd hoe Rollin zijn filmtechnieken zou hanteren met zombies als achtergrond! En ook hier weet Rollin zijn stempel te drukken op een genre dat vast leek te staan in bewegingen, emoties en gedragingen van de elementen. Het is zijn variant op de bloederige zombiefilm.Gotische droombeelden begeleiden de Gang der Zombies, de personages lijken zich nauwelijks bewust van de verschikkelijke nachtmerrie waarin ze zijn beland! Ja, er lopen verrassend veel mensen met ontblote lijven rond, maar het is allemaal met smaak gedaan, Rollin-style!

Géén rauwe gory hersenloze zombieflick, maar een stilistisch vormgegeven, sfeervolle ondoden-dromenpalet uit de fantasiekoker van één van de bijzondere regisseurs van de softerotische gothische horror, Jean Rollin! Fascinerend.. Een aanrader voor fans het oeuvre van Jean Rollin.

Voor Jean Rollin en zijn smaak voor mooie Franse zombie-filles 4 gefermenteerde sterren.

avatar van Boeikens
Matig goed.

Eerste zombiefilm van Jean Rollin.
De zombies zijn maar matig gelukt. Vooral te wwijten aan de miserabele acteerprestaties en de barslechte FX.
Het idee achter het verhaal en de mooi opgebouwde sfeer maken wel veel goed.

avatar van wyatt earp
Veruit de saaiste film die ik ooit gezien heb . Veel slaapverwekkende stukken door het langzame tempo dat het verhaal verteld wordt. Make-up zag er goedkoop uit, bloed was daarentegen wel geinig. Acteerwerk was ook niet echt om naar huis te schrijven. Zelfs de zombies kwam niet geloofwaardig over. Terwijl je zou denken dat dat zo heel moeilijk niet is. Af en toe leek het alsof de regiseur perse een naakte vrouw in zijn film wilde, en dus even snel een excuus verzon om dat te doen. En als laatste waren de effecten niet om aan te zien. Ik kan eigenlijk niks verzinnen wat echt goed was. Misschien de sfeer. Die was nog redelijk opgebouwd. Eigenlijk ziet het eruit als een amateuristisch prul wat elke gek nog wel in elkaar kan zetten.

erik1677
sfeer is dik in orde in deze wat rare zombieflick.
Ook zaten er een paar goeie ranzige scenes in,en natuurlijk weer het nodige blote tietenwerk.
Wat natuurlijk wel normaal is voor een jean Rollin film
Ik heb me hier wel uitstekend mee vermaakt

Meneer Bungel

Meneer Bungel
Het begon erg tof; haast docu-achtig met een nuchter/realistisch sfeertje zat ik me al te verheugen op een fijn werkje. Maar het moment dat de eerste zombie op de treinrails ging zitten wegens gebrek aan motivatie (of misschien toch besloten vegetariër te worden, who knows?) gaf al snel een keerpunt aan. De volgende reeks aan gebeurtenissen - bange meid komt in contact met allerhande zombies dan wel op de vlucht geslagen mensen e.d. - was nauwelijks memorabel door beroerd acteerwerk, erg slechte make-up en nogal oninteressante en van-de-hak-op-de-tak-ontwikkelingen (vooral dat laatste pakte funest uit). Pas op het einde^ werd het weer wat leuker, met de vriendin en haar 'muterende' vriend met wat lekker dramtische momenten en een mooi slotakkoord.

Da's al met al wel heel mager. Ik had expres de verwachtingen laag gehouden na het zien van wat fragment van Rollin-films op JijBuis, maar ook dat mocht niet baten. Helaas:

2,0*.

^ En een enkel stukje tussendoor, want van Brigitte Lahaie kon ik op zich best genieten en ook een paar momenten die meer aan de beginsfeer deden denken, waren te doen

avatar van Nitrouz
Waar kennen we Jean Rollin van? Hele foute vampierenfilms met een uitzonderlijk laag tempo, mooie plaatjes en een bijzondere hoeveelheid blote vrouwenlichamen per film. Zijn films zijn uniek, maar niet allemaal even goed.
Grapes of Death is iets totaal anders, een Franse zombiefilm, maar toch op z'n Rollin's.

Deze film van Rollin bevat een aangenamer tempo dan zijn meeste film. Dat anderhalf uur ging voor een film van de Fransman wel erg snel voorbij, het plot werd goed verteld met mooie beelden en af en toe wéér prachtige plaatjes, dat zijn we inmiddels wel gewend. Natuurlijk weer een aantal blote vrouwenlichamen, maar het stoort aanzienlijk minder dan in zijn andere films.
De film bevat af en toe ook wat gore en doet het als zombiefilm eigenlijk helemaal niet slecht. De film opent goed en sluit op een toffe manier af. De film is daarbij ook zo voorbij, iets wat je echt niet verwacht van een film van Rollin. 3 sterren.

avatar van Perry Meer
het is ondertussen een ouwe film, 1978... tja en destijds moet het allemaal wat zijn geweest
de blote tietjes in combinatie met etter en pus van gestoorde zombies, ahum
het begin is veelbelovend, het midden zakt inelkaar als een pudding en op het eind
wordt het weer wat interessanter maar spannend nooit, dat kan ook niet de film is bijna 40 jaar oud

2, tietjes

avatar van wendyvortex
Verrassend weinig erotiek in deze Jean Rollin-film, maar misschien zijn zombies ook wat minder geschikt voor erotiek.
Deze zombies zijn in een zodane staat dat ze zelfs nog wat kunnen converseren (redelijk uniek voor zombies)...zijn feitelijk ook geen ondoden, maar mensen blootgesteld aan een giftig pesticide waardoor ze langzaam wegrotten en agressief worden.
Redelijk sfeervol en Rollin was zo'n beetje de enige Fransman die überhaupt wat deed met horror in Frankrijk in de seventies.
Niet zo all-over-the-top als z'n latere "Zombie Lake", niet z'n beste film, maar toch ook zeker niet z'n slechtste en met erg gave onthoofdingsscene.

avatar van RuudC
Bizar... Ik weet eigenlijk nog steeds niet goed wat ik aan moet met deze film. De seks is voor een film van Jean Rollin ver te zoeken. Een pluspunt, want ik zit niet op neukende zombies te wachten, al had je daarmee wel aardig revolutionair kunnen zijn. Les Raisins de la Mort is zo matig geproduceerd dat het ergens best gaaf is. De hoofdpersone komt in verschillende vreemde situaties terecht en de zombies zijn... vreemd. Op het Franse platteland van de jaren zeventig zit het met de sfeer best goed en mede dat maakt van deze film een redelijk bijzondere ervaring. Voorlopig drie sterren, maar dit moet nog herzien worden.

avatar van Richard_Voorhees
Uitgebracht anno 1978 en dus nog een relatief vroege zombiefilm. Rollin's werk kan niet tippen aan het werk van Romero of Fulci, maar zijn kijk op het zombiegenre is nog best apart en interessant om te zien.
Het gaat hier om mensen die geïnfecteerd raakten door een ongediertebestrijdingsmiddel dat voor de wijndruiven gebruikt werd. Rollin's zombies veranderen niet in hersenloze vleeseters, maar het virus tast hun hersenen aan. Hierdoor veranderen ze in een soort psychopaten, maar ze kunnen nog wel praten en in een bepaalde mate redeneren.
De make-up ziet er best goedkoop uit, maar de gore fx die hier en daar voorbij kwamen vielen me wel mee.
Verder is het acteerwerk nog best te pruimen en zorgt het landschap en de muziek nog voor een aardige sfeer.
Wel best weinig erotiek voor een Rollin film, maar in dit geval goed gekozen. In een film als deze had het namelijk wat misstaan.
Over het algemeen nog een redelijke zombiefilm uit die tijd, maar hij kan niet tippen aan de klassiekers uit dezelfde periode.

avatar van Metalfist
Mijn laatste Rollin

Het begon in 2009. Een tijd toen de Free Record Shop nog niet failliet was en ze nog wel eens een interessante film in hun assortiment hadden. Het was ook de tijd dat de films van de Fransman Jean Rollin opeens in the picture kwam. DFW kwam met een reeks (Psycho/Vampire/Zombie/... Edition) op de proppen en die covers zagen er best wel cool uit. Ze vroegen er echter vrij veel geld voor en ik begon eens op goed geluk met Fascination. Die beviel me eigenlijk best wel oké en nadien vond je zo'n Rollin wel eens in een budgetbak. Ik kocht in de loop der jaren een reeks van 6 films.

Waarvan Les Raisins de la Mort de laatste van was en jammer genoeg niet de beste. Dat blijft nog altijd Fascination, maar het is een mooie symboliek dat ik startte met een film met Brigitte Lahaie en er nu ook mee eindig. Hoewel ik hier op zich nog 2* voor geef, heb ik het eerlijk gezegd wel wat gehad met Rollin. Telkens dezelfde semi-erotische toer die hij opgaat en nooit een film die over de hele lijn overtuigd. Wel telkens een paar opflakkeringen en dat is hier niet anders. Het begin is ongetwijfeld het sterkste. De scènes op de trein, de ontmoeting met de blinde vrouw, ... Nadien verzandt de film echter zoals gewoonlijk in weinig boeiende scènes en komt er opnieuw die opflakkering die deze keer mag worden toegeschreven aan Brigitte Lahaie. Eenmaal die verdwenen is, is de film ook niet meer interessant. Rollin probeert er nog wel wat van te maken hoor, aan enthousiasme heeft hij geen gebrek, maar het doordraaien Elisabeth stelt bijzonder weinig voor.

Weinig erotiek, dat wel. Begin me af te vragen of Rollin in sommige van zijn films gewoon niet een beetje geil stond ofzo en dat dat de reden was waarom hij van die bizarre momenten (vleermuizen die in de schaamstreek bijten onder andere) uitkoos. Daar is deze keer weinig van te zien, Lahaie is de enige die frontaal naakt gaat en voor de rest is er hier en daar eens een blote borst te zien. Zoals gewoonlijk ook geen al te degelijke cast, maar ook dat is iets wat je eigenlijk op den duur verwacht bij deze regisseur. Het heeft zijn charme, maar meer ook niet.

Gelukkig ook een korte speelduur, want veel langer had dit niet moeten duren. Zijn een paar elementen die ervoor zorgen dat ik dit net iets hoger waardeer dan mijn gemiddelde voor Rollin (en ik geef toe dat Lahaie er daar zeker en vast één van is) maar ik denk dat het het beste is als onze wegen hier scheiden. Misschien dat ik nog eens iets nieuw probeer als Lahaie nog meedoet, maar beter dan Fascination zal het niet worden vrees ik.