Mo (1983)

Hongkong
Horror / Actie

geregisseerd door Chih-Hung Kuei
met Phillip Ko, Wai Lam en Bolo Yeung

Na verlamd te zijn geraakt in de ring, vraagt een bokser aan zijn broer Chen hung hem te wreken en op zoek te gaan naar een teken om de familienaam van een eeuwenoude vloek te verlossen.

avatar van Die Hard,Willis
Damn wat een weirde film. The Boxer's Omen is een weirde black magic "Flying Heads" "Rampaging Monsters" film in de trand van Mystics in Bali.

De film gaat over een boxer,Chen Hung, die in zijn vorige leven de tweelingbroer van een monnik was die vermoord wordt door zwarte magie. Chen Hung is nu de enigste die hem weer tot leven kan helpen, in een gevecht tegen het kwaad.

De film begint als een Japanse vechtfilm met een gevecht tussen Bolo Yeung en Chen Hung, maar verandert door zijn dode monnik broer in een weirde black magic film vol met monsters op een rampage, black magic gevechten.. Ik zal eens proberen een kleine opsomming te maken van de 101 fantastische dingen in deze film: Zwarte magiërs, monikken, monsters op een rampage, tot leven gewekte krokodillen doodshoofden, vliegende mensen hoofden met bloederige slierten die je proberen te wurgen, sexy vrouwelijke zombie (die ontstaat door een krokodil open te snijden, de ingewanden eruit te halen, een rottend lijk uit hun ondergrondse tempel erin te doen, daarna de krokodil weer open te snijden, waarna een bedekt met duizenden maden vrouwelijke zombie te voor schijn komt.) Maar die moet eerst nog tot leven worden gewekt door herkauwde hanen ballen in haar mond te proppen..

Dan heb je nog een ander soort Fulci's spinnen alleen dan nog tien keren faker, demonische vleermuizen, vleermuis skeletten, een zwarte magiër wordt in een oude vrouw veranderd waarna een vleermuis uit haar mond kruipt wat weer resulteert in de lopende vleermuis skeletten..

Wow! Niet echt in het kort te beschrijven, maar ik vond de beschrijiving van Cinema Apocalypse zeer treffend en ik kan het niet meer met ze eens zijn: This is the craziest, bloodiest, black magicest, shooting stuff out of hands-est, fake puppet bats, spider, alligator cutting movie I have ever seen...

4 wandelende vleermuis skeletten!

avatar van stephan73
The Boxer's Omen is fantastisch. Een schitterende headtrip, die zorgt dat je de film veel vaker moet zien, want één keer met je ogen knipperen en je mist weer een briljante scene.
Af en toe deed deze film me denken aan Hausu en, hoewel die film de gekte dosseerd en minder goor is, vind ik die net iets beter.

Schitterende vormgeving, prachtige effecten (ik weet dat ze knullig zijn, maar in deze film vind ik ze prachtig) en veel... heel veel gekte!

Meer van dit soort films, please!

avatar van Die Hard,Willis
Haa, was een goede tip dus om deze te kijken! Ben ook benieuwd wat Mike ervan vond!

avatar van Lucizzle
Na het lezen van jullie reacties, wil ik hem ook zien!

*U heeft succesvol The Boxer's Omen toegevoegd aan 'Mijn films'*

avatar van Friac
Ik had deze film nét iets geschifter voorgesteld (iets hallucinanter ook), maar ik wil het nu ook zeker niet minimaliseren: The Boxer's Omen is een bijzonder unieke film met tal van bizarre taferelen. Een must-see voor elke liefhebber van de aparte film!

Op zich steekt de film behoorlijk warrig in elkaar en is hij niet al te sterk uitgebalanceerd. In combinatie met de pulpy effecten zorgt dit in principe voor een ietwat ondermaatse film. Maar de fantasie die de makers aan de dag leggen, tilt de film absoluut naar een hoger niveau. Hoogtepunten zijn het duel tussen de kersverse monnik en de zwarte magiër (met de zwevende hoofden, de vleermuizen en de bewegende krokodillenschedels) en de rituelen die de andere magiërs uitoefenden om een lijk terug tot leven te wekken (het zag er bijzonder ranzig uit). Ook bevat de film enkele prachtige beelden en totaalsequenties, met felle kleuren en schitterende beeldcomposities (de scène met de monniken en de draden die naar de centrale vaas leiden, het shot van een nachtelijk Wat Arun, de scènes in de Nepalese tempel, het duel tussen monnik en magiër,...). Absoluut niet mis!

De film weet zichzelf dankzij enkele fraaie scènes en schitterende macabere fantasie te overstijgen en belandt aldus op een sterke 3,5*. Aanrader voor de genreliefhebbers, "doorsnee" filmliefhebbers zullen deze film allicht iets te snel van de hand wuiven dan eigenlijk zou moeten.

avatar van Richard_Voorhees
Ik had hier werkelijk nog nooit van gehoord, maar zag deze net voorbij komen in een youtube update van iemand die graag obscuur spul (qua films) kijkt. Mijn interesse is gewekt, dus ik zal binnenkort eens kijken of ik deze ergens kan vinden.

avatar van joolstein
Wat een bijzondere en vreemde film. Veel boeddhistische mystiek gecombineerd met zwarte magie. Dit resulteert in heel wat freaky beelden met ingewanden, hersens en eten. De special effects zijn erg jaren `80 maar zien er nog best cool uit. De Shaw Brothers studio waren nadat de Kungfu hype was afgelopen opzoek naar nieuwe manieren om geld te verdienen. Daarvoor zochten ze hun heil in de Horror. Regisseur Chih-Hung Kuei kreeg van de studio een voor hun maatstaven ruim budget en maakte deze bizarre film. Toch moesten wij westerlingen een tijdje wachten op de DVD release want deze film is pas in 2006 op DVD verschenen. Als je van aparte films houd dan is dit een absolute Must-see!

avatar van EW101
Die trailer op youtube!

avatar van Woland
Zeer curieuze film, maar wel heel erg tof. Een film die klinkt als een bijeengeraapt zootje, en dat was het ook wel een beetje, maar alsnog heb ik me uitstekend vermaakt met dit schizofrene werkje. Het is een film vol met zwarte magie, kung fu gevechten, Boeddhistische mystiek, dieren die tot leven worden gewekt, matige old school special effects, zwevende hoofden, bovennatuurlijke voodoo-achtige effecten, en ga zo maar door. Niet altijd even samenhangend, maar vooral geen moment vervelend. Het deed me qua sfeer ook erg denken aan Mystics on Bali Leák (1981), een aanrader voor liefhebbers van dit soort weirdness. Ik kan er in ieder geval wel van genieten.