• 8.302.681 stemmen

Geregisseerd door: Ricky Lau

Met onder meer: Ricky Hui

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Geung Si Sin Sang

Tijdens een herbegrafenis ontdekt een priester dat het lijk niet ontbonden is en blauwe nagels heeft zoals een vampier. Voor hij hem kan vernietigen is de vampier al ontkomen. Met zijn twee simpele helpers moet de priester proberen de vampier terug te vinden.

imageimageimageimageimage

avatar van Harregarre

Harregarre

Grappige film. Aanrader als je van bijvoorbeeld Stephen Chow films houdt.

avatar van Ramon K

Ramon K

Voor iedereen die van films als A Chinese Ghost Story houdt!

Hetzelfde moordende tempo en dezelfde mix van mystiek, onzin, humor, lichte horror en kung fu. Dit was de trendsetter!

Voor 2 a 3 Euro te verkrijgen bij oa FRS.

avatar van neo

neo (crew films)

Het heeft inderdaad een boel ingeredienten van A Chinese Ghost Story, die in mijn herinnering visueel een stuk aantrekkelijker was. Blijf het toch een moeizaam soort mix vinden.

avatar van Richard_Voorhees

Richard_Voorhees

Heeft niemand zich aan de sequels gewaagd? Ik kwam er laatst achter dat er maar liefst 3 van zijn (inmiddels allemaal toegevoegd). Ik zal binnenkort eens aan deze originele beginnen.

avatar van mister blonde

mister blonde

• 11967 berichten

Het zijn er volgens mij een stuk of 8. Deze was best leuk. Lekkere onzin, maar niet goed genoeg voor een hoge beoordeling. De humor is wel aardig ditmaal. Ik zit er wel helemaal in die Hong Kong classics. 3,5 sterren opnieuw.

avatar van Alexander1900

Alexander1900

Mr. Vampire (Geung Si Sin Sang) is geen slechte film maar ik had gehoopt op meer gevechten en betere grappen. Het kijkt gewoon weg en niet meer.

avatar van Metalfist

Metalfist

Chinese vampieren, ze hebben toch andere regels en wetten

Ik moet bekennen, ik had nog nooit van Mr. Vampire gehoord. Ik ben me de laatste jaren wel aan het verdiepen in de Chinese kung fu films en het verbaasde me dan ook dat dit blijkbaar zo populair moet zijn geweest dat er zowaar 8 (!) sequels zijn gekomen. Dan is mijn interesse in ieder geval gewekt, zeker als Sammo Hung er nog op de een of andere manier aan verbonden is, en met de aanschaf van de DVD in de plaatselijke Kringloopwinkel ging ik financieel gezien geen brokken maken. Zondag was het Superbowl en wat beter dan ter afwachting nog eens een filmpje op te zetten?

Sammo Hung trad officieel enkel en alleen als producent op, maar afhankelijk van wie je gelooft heeft hij wel wat meer gedaan aan de film. Volgens sommigen zou hij hem zelfs hebben geregisseerd, met een ietwat onervaren Ricky Lau als zijn assistent, maar volgens Hung zelf heeft hij enkel bijgedragen aan het verhaal. Ik heb in de loop der jaren wel wat vampierenfilms verorberd en dan is het wel fijn om eens te zien hoe ze het in een andere cultuur aanpakken. Vergeet bijvoorbeeld knoflook, ongekookte platte rijst is veel effectiever, en je moet maar beter oppassen wanneer de dode persoon in kwestie lange blauwe vingernagels begint te kweken. Neem daar dan ook nog eens bij dat de meeste vampieren problemen hebben met wandelen, ze doen een soort van konijnensprong, en de hilariteit volgt al snel. Alleen jammer dat de film dat niveau niet weet vol te houden. Een erg amusant begin weliswaar, maar al gaandeweg zakt de film verder en verder weg.

Fijne cast wel. Altijd tof om Ching-Ying Lam (bekend uit onder andere een resem Bruce Lee en Sammo Hung films) in iets te zien en hij doet het behoorlijk goed als de priester van dienst. Een leuke chemie met zijn stuntelige discipelen en vooral de nodige kung fu. Hier en daar wat gebruik van wires, maar gelukkig ook best wel wat lenigheid op zichzelf. Dat scoort bij mij altijd goed en de film wordt nog mooi ondersteund door een degelijke soundtrack. Hangt zo'n soort van spooky vibe en sowieso bevat de film een aantal leuke scènes. Vond vooral de scène waar één van de leerlingen op zijn fiets onwetend een lift geeft aan een geest erg leuk gedaan.

Mjah, Mr. Vampire lijdt ook onder het gebruikelijke bij dit soort films. Een leuk uitgangspunt, leuk uitgewerkt en uiteindelijk loopt het allemaal wat te lang door om leuk te blijven. Ricky Lau zou nog een resem van de sequels voor zijn rekening nemen. Ik ga er nu niet actief naar op zoek gaan, maar ik pak ze waarschijnlijk wel weer mee als ik ze voor een mooi prijsje vind.

Onderhond

Terechte klassieker.

Al is het maar omdat deze duidelijk aan de basis lag voor een mini-sprintje van soortgelijke films, vooral gedragen door Ricky Lau zelf. Ondertussen heb ik al een tweetal vervolgen gezien, dat maakt terugkeren naar het origineel vaak wat moeilijk.

En dat was het op zich ook wel. Iets minder spectaculair, iets minder grappig, iets minder vlot. Komt omdat het hele vampire gebeuren ala Lau nog even gesettled moet worden, daar hebben latere films eigenlijk geen last meer van. Dat haalt het tempo een beetje uit de film in het begin.

Maar verder weinig op aan te merken. Tuurlijk moet je van de mix houden. De horror is niet echt horror, de effecten zijn nogal melig en de HK humor moet je een beetje kennen. Het resultaat is echter een redelijk vlotte film die nergens verveelt, genoeg amusante scenes kent en ook voldoende afwisseling biedt.

Best zin in de resterende vervolgen nog. Deze film legde een goeie basis voor de vervolgen en het is duidelijk waarom die vervolgen er kwamen. Typische "eerste" film in een reeks dit, logisch dat dit als dé klassieker gezien wordt maar doe mij toch maar de wat vlottere en grotere sequels.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Weer eens wat anders in de reeks van Hong Kong Legends die ik inmiddels heb gezien. Mr. Vampire is een beetje een vreemde film die actie/komedie maar ook een heel klein vleugje ingrediënt horror bevat. Actiescènes zijn niet al te veel aanwezig, maar desondanks van een redelijk niveau. Komedie is toch eigenlijk wat grotendeels overheerst. Het is vaak flauw, maar sommige momenten zijn toch zo nu en dan best leuk. Zo was dat springen van die vampiers leuk toen ze stukje voor stukje sprongen en één van dat groepje niet over een randje kwam. Ik had vooraf al mijn twijfels over deze film en het is dat ik deze film wilde omdat die in de Hong Kong Legends reeks (herkenbaar aan de rode covers) zit, want Mr. Vampire is toch precies geworden wat ik had gedacht. Een mindere film in de verder meestal vrij vermakelijk HKL reeks.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een aparte film dat blijkbaar een tijdje voor een hele rage heeft gezorgd. Een reeks films met een mix van horror, comedy en kungfu. Ben daar niet mee vertrouwd verder, dus deze Mr. Vampire is voor mij een verrassing. Als je de westerse films en series rond vampieren gewoon bent, is het wel wennen aan de Chinese folklore. En dat maakt het net zo boeiend. Zeker met de mix van kungfu er bij. Het geheel is vrij ludiek ook en oogt al even fout als de horror in de westerse jaren '80. Maar door de wat vreemde aanpak is het best wel de moeite om te zien.

avatar van Basto

Basto

Op zich wel kleurrijke ghost story met wat leuke actie. De Chinese humor, die de hoofdmoot uitmaakt, is niet de mijne. Veel te flauw.

Uiteindelijk kom ik daardoor op 3 uit.

De gerestaureerde film op de blu ray van Eureka is schitterend.

avatar van Tonypulp

Tonypulp

Monumentale genrefilm. Dit zou de blauwdruk worden van vele komische kung fu vampierfilms die uit de (globale!) populariteit van deze film geboren werden. Een subgenre met zeer specifieke regels die makkelijk aanneembaar zijn, maar vanuit vele mythes afkomstig. Essentieel is die kennis niet, maar interessant is het alleszins. Het zegt veel over de kwaliteit van Mr. Vampire dat dit in het westen aansloeg; er zit een enorme culturele kloof in de inhoud (de humor, de gedragingen / verhoudingen van personages, laat staan de manier waarop de vampieren ''werken'') maar de stijl is zo overtuigend, energiek en retestrak geregisseerd, dat het volledig overkomt. De Eureka! release is haarscherp... bijna té clean. De sets en effecten worden er niet realistischer op; je houdt niemand meer voor de gek met die ''bakstenen'' wandjes. En toch zie ik ze graag zo.