Fascination (1979)

Frankrijk
Horror / Erotiek

geregisseerd door Jean Rollin
met Franca Maï, Brigitte Lahaie en Jean-Marie Lemaire

1905. Een dief is op de vlucht met een buit gouden munten en zoekt onderdak in een kasteel. Het kasteel wordt bewoond door twee vreemde, sexy jonge vrouwen. De vrouwen blijken deel uit te maken van een cultus lesbische vampieren die op zoek zijn naar mannelijk bloed. Na de nodige verleidingen bezwijkt de dief en valt voor één van de vrouwen, wat uiteindelijk resulteert in een (lesbische) orgie van over elkaar krioelende bloeddrinkende vampieren.

avatar van Collins
De film valt niet echt onder het label horror. De paar druppeltjes bloed die er geplengd worden en de voorzichtige vampirische thematiek rechtvaardigen de toekenning aan dat label niet. Van enige succesvolle poging om schrik te veroorzaken is in deze film absoluut geen sprake. De foutieve aanduiding zet de argeloze kijker helaas wel op het verkeerde been.
We spreken hier van een erotische film, die op een paar fragmenten na trouwens amper erotisch is. De meeste erotische scènes zijn dusdanig overdreven suggestief of overdreven erotisch dat het erotische element juist wordt ondergraven. De aanwezigheid van een verschrikkelijke hufterige en oninteressante mannelijke hoofdpersoon verknalt daarbij het meest. Aan de vrouwelijke actrices ligt het niet zozeer. Die zijn in hun diverse stadia van naaktheid best leuk om naar te kijken.
Het verhaal gaat over teleurstellend weinig en speelt zich af op een afgelegen kasteel. Een mooie en stemmige locatie. Die enscenering levert in de combinatie met sensueel bewegende vrouwspersonen zowaar een enkel mooi kunstzinnig shot en opveermoment op, die je het armzalige verhaaltje even doen vergeten.
Het acteertalent dat rondloopt is van laag allooi. De dialogen die worden uitgesproken eveneens.
Nee, er is weinig om enthousiast over te worden in deze vervelende en traag voortrollende film waarin het vrouwelijk naakt en een enkel mooi shot de hoogtepunten vormen en waarin de horror zo goed als ontbreekt.

avatar van alexspyforever
Dit is nog maar de 2de Rollin. De eerste heb ik een paar jaar geleden gezien "Les Raisins de la Mort" toen ik een soort zombiemarathon bezig was. Die was me niet goed bevallen en de reden waarom ik niet meteen zin had in andere films van deze regisseur. HIj staat bekend om veelvuldig gebruik van vrouwelijk naakt, soft erotisch scènes (al heeft hij ook hardcore porno geregisseerd). Het lesbische thema dat mij vooral aanspreekt komt hier voldoende terug, mooie dames ook. Het verhaal heeft niet veel om het lijf en het mysterie is niets wereldschokkends. De mannelijke protagonist is inderdaad nogal vervelend, maar hij krijgt uiteindelijk wat hij verdient dus mij hoor je niet klagen. OP horrorgebied blijft het braaf al vond ik die scène met de zeis wel leuk. Film duurt niet lang, had geen tijd om te vervelen en goed vermaakt. Heb nu wel zin in meer Rollins.

avatar van joolstein
Inmiddels mijn vierde film die ik van Jean Rollin ziet en het allegaartje van Art-house ontmoet Trash is ook hier weer vertegenwoordig. Begin me tevens af te vragen of zijn stijl mij wel lig. Nu heeft hij altijd wel een paar boeiende aspecten in zijn film zitten. Zo ook hier wel weer want het is best een sterk beeld als een half ontkleedde Brigitte Lahaie met een grote (Magere Hein-)zeis in haar handen te zien is. De uitwerking helaas een teleurstellend bloedeloos schouwspel. Daarnaast zijn een invalshoek als het (ossen)bloed drinken tegen bloedarmoede of het hebben van gevoelens voor het mannelijke slachtoffer door één van de vrouwen op zijn minst interessante gedachtegangen. Ze blijven helaas onduidelijk of er wordt niets mee gedaan. De film zorgt vrijwel nergens voor spanning, lekkere gore-momenten of (seksuele) prikkeling. En de ophef die wordt gemaakt over het geheim (de beloofde orgie ) die zich om middernacht in het landhuis zal openbaren, stelt ook erg teleur. Het was het allemaal net niet maar Rollin is in ieder geval consequent in mijn waardering voor zijn werk.

Misschien wel de beste film van Rollin. Al blijft dat voor mij toch La Rose de Fer ondanks alle bezwaren die er aan kleven. Maar die beginscène met die familie die het abattoir bezoekt om bloed te komen drinken is voor mij goud. En een half naakte Brigitte Lahaie die met een zeis loopt te zwaaien is zilver.

Al ben ik wel gevoelig voor de zwakheden die joolstein hier aanvoert. Verschillende aspecten hadden sterker kunnen worden uitgevoerd. Maar Rollin is toch vooral de man van de sfeer, meer suggereren dan er feitelijk te zien is. En hij draagt toch een hoop aan: een kasteel, mooie dames, veel naakt, een snufje erotiek, vampierisme, misdaad en een vleugje horror. Niet slecht voor 78 minuten. Heb me dan ook geen moment verveeld.

Nee dat vond ik echt slecht. Ik laat de overige films van Rollin maar mooi liggen bij de kringloopwinkel.