Fascination (1979)
Genre: Horror / Erotiek
Speelduur: 80 minuten
Oorsprong:
Frankrijk
Geregisseerd door: Jean Rollin en Jean Rollin
Met onder meer: Franca Maï, Brigitte Lahaie en Jean-Marie Lemaire
IMDb beoordeling: 6,0 (3.529)
Gesproken taal: Frans
On Demand:
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Fascination
"Now tell me the truth, who’s coming here tonight? DEATH!"
1905. Een dief is op de vlucht met een buit gouden munten en zoekt onderdak in een kasteel. Het kasteel wordt bewoond door twee vreemde, sexy jonge vrouwen. De vrouwen blijken deel uit te maken van een cultus lesbische vampieren die op zoek zijn naar mannelijk bloed. Na de nodige verleidingen bezwijkt de dief en valt voor één van de vrouwen, wat uiteindelijk resulteert in een (lesbische) orgie van over elkaar krioelende bloeddrinkende vampieren.
Externe links
Video's en trailers
Reviews & comments
Collins
-
- 6243 berichten
- 3719 stemmen
De film valt niet echt onder het label horror. De paar druppeltjes bloed die er geplengd worden en de voorzichtige vampirische thematiek rechtvaardigen de toekenning aan dat label niet. Van enige succesvolle poging om schrik te veroorzaken is in deze film absoluut geen sprake. De foutieve aanduiding zet de argeloze kijker helaas wel op het verkeerde been.
We spreken hier van een erotische film, die op een paar fragmenten na trouwens amper erotisch is. De meeste erotische scènes zijn dusdanig overdreven suggestief of overdreven erotisch dat het erotische element juist wordt ondergraven. De aanwezigheid van een verschrikkelijke hufterige en oninteressante mannelijke hoofdpersoon verknalt daarbij het meest. Aan de vrouwelijke actrices ligt het niet zozeer. Die zijn in hun diverse stadia van naaktheid best leuk om naar te kijken.
Het verhaal gaat over teleurstellend weinig en speelt zich af op een afgelegen kasteel. Een mooie en stemmige locatie. Die enscenering levert in de combinatie met sensueel bewegende vrouwspersonen zowaar een enkel mooi kunstzinnig shot en opveermoment op, die je het armzalige verhaaltje even doen vergeten.
Het acteertalent dat rondloopt is van laag allooi. De dialogen die worden uitgesproken eveneens.
Nee, er is weinig om enthousiast over te worden in deze vervelende en traag voortrollende film waarin het vrouwelijk naakt en een enkel mooi shot de hoogtepunten vormen en waarin de horror zo goed als ontbreekt.
alexspyforever
-
- 21062 berichten
- 2328 stemmen
Dit is nog maar de 2de Rollin. De eerste heb ik een paar jaar geleden gezien "Les Raisins de la Mort" toen ik een soort zombiemarathon bezig was. Die was me niet goed bevallen en de reden waarom ik niet meteen zin had in andere films van deze regisseur. HIj staat bekend om veelvuldig gebruik van vrouwelijk naakt, soft erotisch scènes (al heeft hij ook hardcore porno geregisseerd). Het lesbische thema dat mij vooral aanspreekt komt hier voldoende terug, mooie dames ook. Het verhaal heeft niet veel om het lijf en het mysterie is niets wereldschokkends. De mannelijke protagonist is inderdaad nogal vervelend, maar hij krijgt uiteindelijk wat hij verdient dus mij hoor je niet klagen. OP horrorgebied blijft het braaf al vond ik die scène met de zeis wel leuk. Film duurt niet lang, had geen tijd om te vervelen en goed vermaakt. Heb nu wel zin in meer Rollins.
joolstein
-
- 9156 berichten
- 7610 stemmen
Inmiddels mijn vierde film die ik van Jean Rollin ziet en het allegaartje van Art-house ontmoet Trash is ook hier weer vertegenwoordig. Begin me tevens af te vragen of zijn stijl mij wel lig. Nu heeft hij altijd wel een paar boeiende aspecten in zijn film zitten. Zo ook hier wel weer want het is best een sterk beeld als een half ontkleedde Brigitte Lahaie met een grote (Magere Hein-)zeis in haar handen te zien is. De uitwerking helaas een teleurstellend bloedeloos schouwspel. Daarnaast zijn een invalshoek als het (ossen)bloed drinken tegen bloedarmoede of het hebben van gevoelens voor het mannelijke slachtoffer door één van de vrouwen op zijn minst interessante gedachtegangen. Ze blijven helaas onduidelijk of er wordt niets mee gedaan. De film zorgt vrijwel nergens voor spanning, lekkere gore-momenten of (seksuele) prikkeling. En de ophef die wordt gemaakt over het geheim (de beloofde orgie ) die zich om middernacht in het landhuis zal openbaren, stelt ook erg teleur. Het was het allemaal net niet maar Rollin is in ieder geval consequent in mijn waardering voor zijn werk.
Fransman
-
- 2775 berichten
- 2109 stemmen
Misschien wel de beste film van Rollin. Al blijft dat voor mij toch La Rose de Fer ondanks alle bezwaren die er aan kleven. Maar die beginscène met die familie die het abattoir bezoekt om bloed te komen drinken is voor mij goud. En een half naakte Brigitte Lahaie die met een zeis loopt te zwaaien is zilver.
Al ben ik wel gevoelig voor de zwakheden die joolstein hier aanvoert. Verschillende aspecten hadden sterker kunnen worden uitgevoerd. Maar Rollin is toch vooral de man van de sfeer, meer suggereren dan er feitelijk te zien is. En hij draagt toch een hoop aan: een kasteel, mooie dames, veel naakt, een snufje erotiek, vampierisme, misdaad en een vleugje horror. Niet slecht voor 78 minuten. Heb me dan ook geen moment verveeld.
shrink
-
- 1977 berichten
- 2228 stemmen
Nee dat vond ik echt slecht. Ik laat de overige films van Rollin maar mooi liggen bij de kringloopwinkel.
Theunissen
-
- 11414 berichten
- 5338 stemmen
Eindelijk heb ik dan ook deze "Fascination" van regisseur Jean Rollin bekeken en ik heb dat vooral gedaan vanwege het meespelen van pornoactrice (althans in die tijd) Brigitte Lahaie en "alexspyforever", die "Fascination" ook één van de betere films van Jean Rollin vindt en hij heeft me in het verleden deze film ook al eens getipt.
In dit verhaal, dat zich afspeelt in 1905, probeert crimineel Mark (Jean-Marie Lemaire) zijn partners te slim af te zijn en gaat hij op de loop met een tas vol gouden munten. Achtervolgd door zijn voormalige kompanen zoekt hij zijn toevlucht in een oud kasteel. Daar treft hij twee mooie hysterische jongedames aan, te weten Eva (Brigitte Lahaie) en Elisabeth (Franca Maï), die hem verleiden om de nacht bij hen door te brengen. Mark hapt toe, onwetend welk gruwelijk lot hem te wachten staat.
Hoewel de titel van de film "Fascination" heet, is de film niet bepaald fascinerend, of het moet het raadsel betreffen hoe Jean Rollin een erotische vampierenfilm heeft kunnen maken, die zowel niet erotisch als griezelig is en ook geen vampieren bevat. Er komen weliswaar dolken en een zeis (zie ook de filmposter) in voor en een rood goedje dat voor bloed moet doorgaan en vrouwen tonen ook om de haverklap hun blote borsten (voor het eerst na circa 10 minuten) maar dit zorgt vrijwel nergens voor spanning, lekkere goor momenten of seksuele prikkeling. M.b.t. het laatste moet ik wel zeggen dat Brigitte Lahaie en Myriam Watteau (die deel uitmaakt van de criminelen die achter Mark aanzitten) hele mooie borsten hadden.
Deze twee vrouwen maken het kijken van "Fascination" nog enigszins waard en vooral het moment (na circa 44 minuten) dat een half ontkleedde Brigitte Lahaie (die in een paardenstal verkracht wordt in het stro, maar ze steekt de verkrachter wel dood met een dolk en die dolksteek wordt redelijk expliciet in beeld gebracht) met een grote Magere Hein zeis (hoewel ze met dolken, bijlen en revolvers om kan gaan, kiest ze voor de zeis) gaat afrekenen (of beter gezegd afslachten) met de overige drie criminelen (twee mannen en een vrouw). De vrouw (Myriam Watteau) is daarbij als laatste aan beurt en deze zien we na circa 47 minuten niet meer levend terug in de film (wel nog één keer als lijk). En gezien haar mooie borsten was dat jammer
De film opent in 1905 in een slachthuis waar rijke vrouwen samenkomen om ossenbloed in wijnglazen te drinken als een modieuze behandeling voor bloedarmoede. De vrouwen lijken het lekker te vinden en één van hen gebruikt het bloed zelfs als lippenstift, door haar vinger in het wijnglas te dopen en het langdurig over haar lippen te wrijven. De scène is prachtig gefilmd (de kleuren creëren een macaber palet) en zet gelijk de toon voor de film.
Het is ook een interessante invalshoek voor het uitgekauwde vampieren thema, maar er wordt helaas niets mee gedaan in de rest van de film. Op het einde van de film, als er op Eva geschoten wordt door Elisabeth en ze flink bloedt, denk je eindelijk de clou van het verhaal door te hebben en denk je dat het om vampieren draait, maar als de dames (gekleed in gekleurde doorschijnende gewaden, waardoor hun naakte lichamen goed te zien zijn, wat me deed denken aan de film "Lips of Blood (1975)" van Jean Rollin, die ik een paar weken geleden zag) zich storten op Eva, is er nauwelijks contact van de tanden in haar vlees / lichaam zichtbaar en hoektanden zie je al helemaal niet. Kortom, waar het omdraait (een cult of sekte ?) blijft onduidelijk en het is ook nog eens allemaal vrij saai.
Een echt verhaal of plot is dus eigenlijk niet aanwezig in de film en de personages nemen onbegrijpelijke beslissingen. Als Mark op de loop gaat met een tas vol met gouden munten, neemt hij een vrouwelijke crimineel (Myriam Watteau) mee als gijzelaar. Als ze onderweg even stoppen, opent de vrouw haar blouse en laat ze haar borsten aan Mark zien en zegt ze tegen hem:
"Look. Take me and let me go."
Mark moet daar om lachen, waarop de vrouw zegt:
"You swine!"
Een duidelijk voorbeeld van twee onbegrijpelijke beslissingen. Waarom liet de vrouw haar borsten zien aan Mark en waarom nam Mark haar niet
Als de vrouw weet te ontkomen (daarbij is ook een vreemd tijdsprongetjes te zien, want als de vrouw net is weggerend, staat ze enkele seconden later plotseling met de andere criminelen voor zijn neus) aan Mark, door hem te slaan en schoppen, vlucht Mark en komt hij aan bij een oud kasteel dat slechts bewoond wordt door twee mooie jonge vrouwen. Hij wilt zich er eventjes verschuilen, maar blijft vervolgens rondhangen omdat hij het gevaar of het geheim van de vrouwen dat om middernacht zal gaan komen kennelijk wil ontdekken. Hij wilt in principe alles over de vrouwen weten en hij zet ze ook onder druk, maar wanneer de vrouwen zich terugtrekken op hun kamer om de liefde te bedrijven blijkt hij ineens geen haast meer te hebben.
We zien dan wel gedurende drie minuten lang een lesbische scène tussen Brigitte Lahaie en Franca Maï, waarbij we hen ook voor het eerst naakt (wel alleen hun borsten en billen) zien. Daarna gaan de vrouwen met Mark spelen (ze winden hem sowieso om hun vinger) en wordt er o.a. tegen hem gezegd:
Eva: What shall we do with him?
Elisabeth: You mentioned wanting to rape him.
Eva: Why not? He's a good-looking boy.
Dit resulteert uiteindelijk dat Eva haar borsten gedeeltelijk laat zien aan Mark, waarna beiden naar een andere ruimte gaan om daar met elkaar te vrijen (ondertussen steelt Elisabeth het geweer van Mark). Daarna komen de criminelen in actie (schieten o.a. op Mark) en gaat Eva naar buiten om met ze te onderhandelen (ze heeft dan ook de tas met gouden munten bij zich) en daarbij zien we dus het hoogtepunt van de film als de half ontkleedde (schitterend om te zien) Eva gaat afrekenen met de criminelen door hen te doden met een zeis.
Het vooraf mocht er overigens ook wezen, want dan moeten Eva en de vrouwelijke crimineel zich namelijk uitkleden van een mannelijke crimineel i.v.m. het omwisselen van de jurk van Eva en daarbij zien we natuurlijk weer de mooie borsten (ook zien we een glimp van haar billen en schaamstreek) van Brigitte Lahaie en Myriam Watteau. De mannelijke criminelen speelt dan ook even met de borsten van Myriam Watteau en zegt tegen Eva:
"I'm going to treat you like I treat her."
Oftewel hij gaat met haar neuken (of beter gezegd verkrachten).
Tot zover was de film opzicht nog enigszins vermakelijk, maar na circa 48 minuten wordt het allemaal flauw, saai en achterlijk, ondanks dat er dan nog vijf andere vrouwen, waaronder leidster Hélène (Fanny Magier), naar het kasteel komen in het donker en daar volgt dan de ontknoping van het verhaal. In het kasteel lopen de vrouwen op een gegeven moment (na circa 68 minuten) ook rond in gekleurde doorschijnende gewaden, waardoor je hun borsten en schaamstreken goed kunt zien, en dat was eigenlijk ook het enige leuke in het laatste gedeelte van de film.
Zoals al eerder aangegeven loopt het slecht af voor Eva die beschoten wordt door Elisabeth (die voor Mark lijkt te vallen) en ook loopt het slecht af met Mark, die eveneens wordt beschoten door Elisabeth (die toch niet op Mark valt ). Voordat ze dat doet, vertelt ze wel nog het geheim van de vrouwen (wat o.a. te maken heeft met de opening van de film) aan Mark en zegt ze o.a.:
"But one day, a few high society girls decided to try something other than ox blood. These girls meet at the chéteau. Two of them come the evening before and look for a male victim. He is sacrificed, and the smart ladies drink his blood."
Na het doodschieten van Mark gaat Elisabeth terug naar het kasteel en de vrouwen (Hélène wacht haar al buiten op) en is de film na circa 81 minuten afgelopen.
Het acteerwerk in "Fascination" is ook niet bepaald om over naar huis te schrijven, maar gelukkig compenseert Brigitte Lahaie dat wel nog enigszins met met haar mooie borsten en lichaam, welke ze regelmatig toont. Nee, net zoals de meeste films van Jean Rollin, valt er aan deze film ook weinig lol te beleven en de film is al zeker niet fascinerend. Desalniettemin geef ik Jean Rollin nog niet op, want inmiddels heb ik ook al "La Rose de Fer (1973)" binnengehengeld.
Het laatste nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Bekijk ook
Cosa Avete Fatto a Solange?
Thriller / Mystery, 1972
38 reacties
Gli Invasori
Actie / Avontuur, 1961
3 reacties
Gokudô Daisenso
Actie / Horror, 2015
26 reacties
5 Bambole per la Luna d'Agosto
Thriller / Mystery, 1970
11 reacties
Les Raisins de la Mort
Horror, 1978
23 reacties
Baby Blood
Horror, 1990
28 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.