Fascination (1979)

Frankrijk
Horror / Erotiek

geregisseerd door Jean Rollin
met Franca Maï, Brigitte Lahaie en Jean-Marie Lemaire

1905. Een dief is op de vlucht met een buit gouden munten en zoekt onderdak in een kasteel. Het kasteel wordt bewoond door twee vreemde, sexy jonge vrouwen. De vrouwen blijken deel uit te maken van een cultus lesbische vampieren die op zoek zijn naar mannelijk bloed. Na de nodige verleidingen bezwijkt de dief en valt voor één van de vrouwen, wat uiteindelijk resulteert in een (lesbische) orgie van over elkaar krioelende bloeddrinkende vampieren.

Aaaahh, schijnt een van de betere Jean Rollins te zijn. Hoog op de must see lijst. Met het wonderschone ex-pornstar-katje Brigitte Lahaie die later ook in Jesus Franco filmpjes acteerde. Rollin plukte haar van een porno set en waarempel ,ze kan acteren...

Eerste helft was het sterkst. Strangely appealing. Minimale electronische score, mooie meiden, beetje lesbische liefde en een zekere opbouw van spanning. Er gebeurt weinig, maar de sfeer is constant. Mijn aandacht verslapte na 50 minuten wel een beetje.

avatar van Vascago
De vrouwen blijken deel uit te maken van een cultus lesbische vampieren die op zoek zijn naar mannelijk bloed. Na de nodige verleidingen bezwijkt de overvaller en valt voor de vrouwen uiteindelijk resulterend in een (lesbische) orgie van over elkaar krioelende bloeddrinkende vampieren.

Whahahaha ik lig bijna op de grond van het lachen. Deze moet ik echt zien.

avatar van Lui
Lui (crew)
Houd je niet in, de film is inmiddels te bestellen op bol.com! Ik denk dat ik hem zelf ook maar aanschaf, kan ik ook weer een avondje lachen!

avatar van wendyvortex
Na ontzettend genoten te hebben van Les Demoniaques en La Morte Vivante met hoge verwachtingen deze Jean Rollin in de DVD-speler geschoven.
Maar deze valt behoorlijk tegen.
Weinig horror meer een soort softporno met horrortrekjes.
Begint me ook op te vallen dat die Rollin maar 1 filmlocatie heeft, dat kasteel komt me wel erg bekend voor.
Vervelende mannelijke hoofdpersoon ook.
Enige mooie aan de film zijn de doorschijnende pakjes van de dames.
Tijdverspilling.

wendyvortex schreef:
....Weinig horror meer een soort softporno met horrortrekjes....
....Enige mooie aan de film zijn de doorschijnende pakjes van de dames

Klinkt aardig
Heb zelf The Night of the Hunted op dvd, ben wel benieuwd!

Mijn eerste kennismaking met Rollin

De regisseur Rollin is precies de laatste tijd in trek bij de Free Record Shop want je wordt met veel films naar je kop gesmeten. Nu leek de hoes van deze me wel interessant, ongeveer dezelfde als deze, maar om nu 10€ neer te leggen voor een blinde aankoop vond ik wat te gortig dus heb ik de film eerst maar eens gepindakaasd.

Nadeel is dan natuurlijk wel dat je een Franse versie krijgt met Engelse ondertiteling die ongeveer een dikke 3 minuten voorloopt. Gelukkig is Rollin zijn doel niet om een ingewikkeld en deftig verhaal te vertellen maar eerder een plot neer te zetten om de kijker te vermaken, iets waar hij half en half in slaagt. Het eerste uur is veruit het interessantste van de film en blijft het ook allemaal nog wel redelijk boeien maar jammer genoeg duurt de film te lang en verslapt de aandacht na een uur toch serieus en was het de laatste 10 minuten toch zwaar aftellen. Het aftellen was vooral te wijten aan het gebrek aan sfeer want liefhebber of niet, Rollin weet toch wel een sfeervol begin neer te zetten. Het kasteel, de mooie vrouwen, de bandieten die het kasteel belegeren en natuurlijk de posterscène waar Eva doorheen heel het kasteel rond zwalpt met een gigantische zeis. Allemaal zeer vermakelijk, inclusief het lesbisch gestoei van beide hoofdpersonages, maar na bovengenoemde zeisscène verdwijnt dit allemaal om te eindigen in een goedkoop ogend horror werkje met vreselijke effecten. Vaak steekt het knullige er ook met kop en schouders boven uit (het horen van donder terwijl er geen wolkje aan de lucht is, iemand wiens strot wordt overgesneden met de zeis en daarna nog even doodleuk met zijn ogen knippert wanneer hij al twee minuten dood is, ...)

Brigitte Lahaie zet zonder twijfel het leukste personage neer. Een bloedmooie vrouw, excuses voor de woordspeling, maar best ook nog wel een redelijke actrice, vooral als je bekijkt dat Rollin haar van een porno set heeft afgehaald. Ik heb er al slechter zien acteren in dit soort films. Het beste blijft natuurlijk wanneer ze doodleuk een zeis bovenhaalt en even iedereen in het kasteel afmaakt. De rest van de vrouwen in de film staan dan ook ondergeschikt aan haar, met uitzondering van Franca Mai als Elisabeth. De rest van de vrouwelijke cast komt eigenlijk ook helemaal niet lang in de film voor. Jean-Marie Lemaire zet ook nog een redelijke rol neer als enige man in het kasteel maar moet toch ook onderdoen voor bovengenoemde vrouwen.

Leuk voor eens een keer gezien te hebben maar niet om in je collectie te hebben. Fascination duurt simpelweg iets te lang en kan naar zijn climax toe niet genoeg boeien. Neemt wel niet weg dat ik eens achter iets anders van Rollin zal gaan, het liefste dan met Lahaie in de hoofdrol.

Metalfist schreef:

"The Night of the Hunted" is óók met Brigitte Lahaie in de hoofdrol. Maar ik weet niet of die film voor jou wel de moeite waard is om te gaan zien, als je "Fascination" een 2* geeft. Bovendien heeft die film een héél andere setting (moderne buitenwijk van Parijs)....

avatar van Metalfist
Het toeval wilt dat ik daarstraks mijn recensie aan het terug lezen en dat ik het idee had dat ik de film te kort had gedaan, de zeisscène komt nog vaak terloops in mijn gedachten voor Na trouwens hier op Brigitte Lahaie te hebben gezocht ben ik tot de conclusie gekomen dat ze in wat Jesus Franco's meespeelt, een regisseur waar ik ook wel benieuwd naar ben.

Is die Night of the Hunted via alternatieve wegen te verkrijgen want ik vind niet echt veel Rollin films op het net?

avatar van narva77
Niks verklappen! Moet hem nog zien! Wellicht vanavond, anders morgen.

avatar van Metalfist
Mijn excuses Ik hoop dat je een goede versie hebt want die van mij had slechte ondertiteling.

Geript zeker?

Ik heb de NL dvd.

avatar van Metalfist
Inderdaad, ik weet dat het fout is en ik probeer het zo weinig mogelijk te doen maar als student kan ik me het niet veroorloven om 10€ weg te smijten. Dan koop ik liever iets waarvan ik weet dat het goed zal zijn maar dan heb jij die mooie cover met dat paars zeker?

avatar van narva77
Sttt, dat blijft tussen ons. Niet doorvertellen

Yep, ik heb de DVD van Filmfreaks. Is meer donker roze geloof ik.

avatar van Metalfist
Dat zou nog een reden zijn om de film te kopen, die hoezen zijn fantastisch.

avatar van narva77
Ja klopt, ik ben er al twee keer ingetrapt. Met Fascination én met The Night of the Hunted

Maar ach, ik kan het me veroorloven, dus waarom niet?

Edit: laten we maar stoppen, anders wordt het gezien als slowchatten!

Metalfist schreef:

Die zeisscène was idd erg euhh..., laat ik zeggen, die blijft me voorlopig nog wel eventjes bij!

avatar van Metalfist
Ik dacht al dat je de film gezien ging hebben toen ik je naam bij de updates zag staan Ik vond het ook een geweldige scène dus doe ik er een halfje bij met kans op nog verhoging.

avatar van narva77
Ja, dat had ik beloofd. Ik zal binnenkort een stem uitbrengen, moet hem nog eventjes laten bezinken.

Mooie vrouw.... euh kasteel ook!

avatar van FatMike
Prima rollin met de prachtige Brigitte Lahaie.

Typisch geschoten zoals gewend van een traditionel Rollin.
Mooi kasteel waar, zich naar mate de film volgt, meer en meer mooie vrouwen aanbellen om mee te doen aan een bloedorgy.
Een lesbische bloedorgy die veel bloederiger kan, een lesbische bloedorgie waarbij veel meer orgie kan, een lesbische bloedorgie die veel lesbischer kan, maar ja......de prachtige Brigitte Lahaie!

Een zeer fijne film, zeker voor een ieder gek op bloedorgies en
werkjes van Jean Rollin kan waarderen.

4 Bloederige sterren!

narva77 schreef:

Mooie vrouw.... euh kasteel ook!

Bij deze dus!

avatar van Metalfist
Zou hem eigenlijk nog eens moeten terugzien, er is wel kans op een verhoging. Lahaie blijft beeldschoon.

avatar van narva77
in The Night Of The Hunted vond ik ze ook appetijtelijk!

Zou je misschien óók moeten zien!

Verder heb ik nog niks van Rollin gezien helaas (of misschien juist gelukkig).

avatar van Boeikens
Redelijk.

Prachtige sfeerbeelden, vale kleuren met opvallend sterke rode tinten en mooie shots. Qua sfeer is deze prent zeker niet te versmaden en ook de erotiek zit er boordevol bij. Het acteren en de audio zijn daarentegen zwak tot slecht en de horror is eerder pover en voorzien van zwakke fx.

avatar van Halcyon
Een jonge blonde adonis, twee beeldmooie vampiers die elke gelegenheid aangrijpen om uit de kleren te gaan, een groot kasteel en veel bloed. Dit zijn de hoofdingrediënten van Fascination, een mix van stijlvolle erotiek en satanische horror. Niet alle scènes zijn even geslaagd, het script rammelt hier en daar en de dialogen zijn vaak van bedroevend niveau, maar in deze film draait het voornamelijk om sfeer. En daar is geen gebrek aan. De zorgvuldig gecomponeerde muziek van Philippe d' Aram zorgt voor heel wat onheilspellende momenten, met name naar de ontknoping toe waarin het lot van de jongeman stilaan onafwendbaar blijkt. Maar los van de muziek is Fascination gewoonweg knap geschoten en daaraan merk je toch dat Rollin een vakman was. Voor wie het zich mocht afvragen: voor de zeis uit de poster is inderdaad een hoofdrol weggelegd.

avatar van Mac Hammer Fan
Een vampierengeschiedenis die zich afspeelt in een decadent fin-de-siècle decor. Een oplichter wordt achtervolgd door een dievenbende en belandt in een angstvallig van de buitenwereld afgesloten kasteel, dat bewoond wordt door twee mysterieuze jonge vrouwen, die beweren dat ze dienstmeisjes zijn. Wat hij niet weet is dat er ‘s avonds een reünie gepland is van bloeddrinkende dames die een ritueel zullen houden en er op uit zijn om het bloed te nuttigen van een mannelijk slachtoffer.
Hiermee bracht Rollin op zijn manier een variante op het vertrouwde thema. Stilistisch zit het zeker goed in elkaar maar toch heeft het plot bij momenten even weinig om het lijf als de af en toe schaars geklede dames. Als erotische horrorfilm ligt het gehalte van de beide ingrediënten eerder laag. Angstaanjagend is het niet. Sensueel en een tikkeltje pervers natuurlijk wel, maar nooit expliciet. Toch hangt er een mysterieus sfeertje over het geheel. De dialogen en de vertolkingen zijn ongelijk, maar alles is wel fraai in beeld gezet: decors en fotografie zijn op goed niveau. Ook de plechtstatige muziek is een pluspunt. De gore lijkt mij echter maar matig geslaagd, zelfs bij de scene met de zeis. “Fascination” is niet slecht, maar zeker geen hoogvlieger.
Er is een Blu-Ray uit in de States, waarvan hier een review.

Film viel nog behoorlijk mee; qua acteertalent kan het stukken beter, maar de setting is prima en het horrorfeertje wordt mooi opgeroepen. 2.5*

avatar van RuudC
Haha, wat een ramp is dit weer zeg! Rollin propt weer een aantal nutteloze figuren onder leiding van de zogenaamd knappe, maar immer chagerijnig kijkende Brigitte Lahaie in een achttiende eeuws kasteeltje. Ze hadden elkaar net zo goed kunnen doodpraten. Was niet minder spectaculair geweest namelijk. Rollin heeft geen enkele behoefte om een spannende of interessante film te maken en verpakt alles in een slaapverwekkend softpornojasje. Gewoon skippen, of je moet je tachtig minuten lang willen vervelen.

avatar van Rickyman
Opzich ziet dit filmpje er voor die tijd wel mooi en sfeervol uit, een prachtig kasteel met even mooie vrouwen. Acteerwerk was blijkbaar niet zo belangrijk, maar net als bij die vrouwen, heeft het flinterdunne verhaaltje weinig, of beter gezegd, niets om het lijf. In het begin leek het nog wel spannend te worden, maar wordt het al snel een prima filmpje om in slaap te komen.

avatar van Woland
Nou ja, het heeft het label horror, het zal dus wel. En op zich begrijp ik dat ook wel: er komen vampiers in voor, en er is wel wat bloed en geweld te zien. Maar bij Fascination is dat bijzaak; het is vooral een film waar het om de erotiek te doen is. Het heeft nog wel wat sfeer, en de actrices zijn fraai, maar als film (zo eentje met verhaal en plot en acteerwerk en zo) stelt het toch wel bar weinig voor. De actrices (en acteur) bakken er niet zo veel van, en het is een plotje van niks dat als aankleding (heh) lijkt te dienen voor het geregeld voorbijkomende vrouwelijk naakt. Al moet ik zeggen dat de film er nog wel vrij redelijk uit ziet. Desondanks waren het voornamelijk een wat lange en saaie minuut of tachtig.