On Deadly Ground (1994)

Actie / Avontuur

geregisseerd door Steven Seagal
met Steven Seagal, Michael Caine en Joan Chen

De Aegis Oil Company vervuilt de natuur en de baas Michael Jennings (Caine) schijnt zich daar geen zorgen over te maken. Als werknemer Hugh Palmer (Richard Hamilton) een diskette voor hem achterhoudt met informatie waarmee hij zijn bedrijf kan verliezen, wordt Palmer vermoord. Forrest Taft (Seagal), een goede vriend van hem, besluit wraak te nemen en er voor te zorgen dat het corrupte bedrijf verdwijnt.

avatar van rambam3
Poppe schreef:
Wat een crapfilm.. Seagal verheerlijkt zichzelf zodanig dat het echt zielig wordt..

Over de vreselijke moralen maar niet te spreken.. Ieuw!!!!

Ik sluit me hier volkomen bij aan!
Heb die Steven Seagal zowiezo nooit iets gevonden...

Zijn er naar Nico en under siege eigenlijk nog wel goede seagal films gemaakt? vroeger had ik hem nog wel hoog zitten maar de laatste tijd irriteer ik me mateloos aan hem met dat natuur en milieu geouwehoer en zijn boeddhistische gezever

avatar van Pete_033
Wernertje schreef:

Jazeker wel. Under Siege 2 vond ik erg goed

avatar van Pete_033
Kan er niks aan doen maar ik vind dit wel een 'coole' Seagal film Komt ook door de omgeving waarin de film zich afspeelt en de geweldgie rol van Caine die deze rol nu een van zijn slechtste ervaringen noemt. Een beetje een over het paard getild mannetje als je het mij vraagt. Hij heeft nu succes dankzij Nolan maar destijds steld zijn carriere niet veel meer voor aangezien hij ook in het vierde deel van de Jaws serie speelde

De scene aan het begin van de film in de bar was ook erg leuk. Op deze manier kun je denk ik het beste mensen leren dat ze verkeerd bezig zijn. Beter dan een taakstrafje of een gesprekje met een coach

De speech aan het einde waar iedereen zo over valt. Het is misschien wat te maar hij heeft wel gelijk. Nu praat bij iedereen erover niet...

avatar van Corcicus
Een van Seagals minste; hier hangt hij net iets te veel de indiaan uit en net iets te weinig de vechtschoen. Van klappen uitdelen komt haast niks in huis. Jammer ook dat ze de regie aan hem hebben overgelaten.

avatar van Beertje45
vind dit niet slecht, vind deze samen met Above the law en de Under siege reeks de beste uit een lange reeks films van Seagal. De film opent met mooie beelden van besneeuwde oppervlakken, er is veel aktie, Michael Caine speelt aardig en er is toch regelmatig plaats gemaakt waar de aikido meester kan laten zien wat hij in huis heeft.

Redelijk zoutloze film vol clichés, overbodig spiritueel gelul, onrelevante onlines, verheerlijking van de eskimo's en op het einde een millieubetoog waar het millieubetoogje als tranentrekker (wat is het nut van die scène?).

Ik begrijp ook de toegevoegde waarde van die Eskimo-meid niet die hem de hele reis vergezelde.

avatar van trebremmit
Dat deze zo laag scoort komt misschien door het moralistisch ondertoontje, het eind relaas vond ik ook wel wat vervelend.
Maar voor de rest een prima Seagal eigenlijk in een prachtige omgeving.

Een goede film. Ik snap sommige mensen niet waarom zij deze film & andere van Steven Seagal niet zo goed vinden...

Ik vind de meeste films van Steven Seagal goed, als er maar goed geknokt wordt (verdraaide armen, gekraakte noten etc... )...

Trouwens, is het iemand opgevallen dat Steven Seagal in zijn andere films niet zo'n prater is, (maar wel met z'n vuisten spreekt), en in deze film zijn stem bijna niet de zijne lijkt?

Redelijk goed deze Steven Seagal film (ook de regie is van hem, tevens producent en hoofdrolspeler).
Het verhaal is goed, maar de actie, zoals steeds bij Seagal, over de top, maar dat maakt zijn films nu net zo amusant.
Ik weet wat ik mag verwachten bij zijn films dus niet zeuren dan, lekker genieten is de boodschap.

avatar van Iron Maiden
Volgens mij is de boodschap van deze film dat de mensheid niet goed omgaan met de fossiele brandstoffen.

avatar van Saving Pvt. Pyle
Te genieten als een comedy.
En wat een acteurs in deze film, zeg...
Michael Caine, John C. McGinley, R. Lee Ermey, Billy Bob Thornton, Louise Fletcher.

Heb deze film nu al een paar maal gezien en ik vind hem niet slecht. Inderdaad het is een Steven Seagal-film en je bent ervoor of ertegen. Een waarheidsgetrouwe, realistische film bestaat niet.
Ik hou van dit genre en vind het dus een geslaagde film, dat is een kwestie van smaak. Sommige films krijgen mooie commentaren en die vind ik dan weer niks.
Wat zit de wereld toch mooi in elkaar, voor elk wat wils.
Van mij een 3,5

avatar van RuudC
Het is ook geen slechte film. Steven Seagal lijkt wel zo'n beetje het enige waar de milleniumbug zijn vat op heeft gehad. Ok, ook over The Patriot hoor ik weinig goede dingen, maar de films van voor 2000 zijn stukken beter dan die van erna. On Deadly Ground doet daar niets aan af. Erg veel actie zit er niet in, maar de film verveelt nergens. Sla alleen wel de laatste tien minuten over. Steven heeft in de eindspeech heus wel gelijk, maar dit is daar niet het juiste podium voor.

Steven als regisseur viel me niet tegen. On Deadly Ground is een degelijke actieprent. Er zijn wel kanttekeningen te plaatsen bij de rare trips die Steven heeft bij de Inuiten. Eerlijk is eerlijk, ik moest wel even lachen toen Steven van achteren een beer besprong. Nee, dan komt hij toch wat beter over wanneer hij de botten breekt van lokale boerenkinkels. Verder zijn er vooral complimenten voor het binnenhalen van goede acteurs als Michael Caine en John McGinley. Zij geven toch iets meer kleur aan de doorsnee winstbeluste schurken. Het verhaal is weinig onderscheidend, maar de film is zeker vermakelijk.

avatar van Metalfist
Hey, Hugh, what's cooking?

Steven Seagal is niet één van mijn favoriete actiehelden, maar hetgeen ik tot nu toe van hem heb gezien (wat op zich niet veel is aangezien dit nog maar de 4e film is die met hem zie) kon ik wel waarderen. De drie andere films waren de twee Under Siege films en Critical Decision waardoor ik voor een volgende film opnieuw naar de jaren '90 neigde. Seagal regisseerde bovendien nog eens deze On Deadly Ground dus de keuze was snel gemaakt.

Het is beetje een vreemd filmpje geworden, maar vond het algemeen gezien best wel vermakelijke nonsens. Sowieso altijd wel fan van een eenling die het tegen een heel leger opneemt, maar Seagal probeert er ook gewoon een degelijke film van te maken. In het middenstuk slaagt hij er wel af en toe naast met een paar vreemde droomsequenties en die speech op het einde is ontzettend slecht gebracht waardoor het meer een komisch effect krijgt, maar de strijd tegen Jennings is vermakelijk genoeg voor een filmpje van anderhalf uur. Halverwege zit er nog een leuke knokscène in een bar in (die wel wat een rare wending krijgt) en het stelletje huurlingen dat er naar het einde toe wordt bijgehaald geeft de climax net dat beetje extra kanonnenvoer. Al kan ik me voorstellen dat deze bio-boodschap niet voor iedereen is weggelegd. Seagal legt het er in zijn regiedebuut nogal dik op en dat is misschien niet echt iets wat je in een actiefilm als deze wil zien.

Was te verwachten natuurlijk dat Seagal ook de hoofdrol op zich ging nemen en daar is niets mis mee. Het is een Seagal zoals je hem al eerder hebt gezien, maar hij is er wel in geslaagd om een aantal interessante bijrollen te casten. Michael Caine is de grote uitschieter als de corrupte Jennings, maar ook John C. McGinley mag er zijn als de rechterhand van Jennings. Let vooral ook nog op een kleine rol voor Billy Bob Thornton. Wat dikker in zijn gezicht, maar met een beetje moeite haal je hem er wel uit alsook een kleine rol voor Louise 'Nurse Ratched' Fletcher als barvrouw. Zwakste schakel in het geheel is Joan Chen. De Chinese actrice verwierf eind jaren '80 - begin jaren '90 bekendheid dankzij haar rol in Twin Peaks als Jocelyn Packard, maar blijkt hier niets minder te zijn als de verplichte vrouwelijke bijrol.

Afgaande op de berichten heeft dit blijkbaar ooit zelfs in de flop 100 gestaan, maar sowieso is dit met maar 2.07* een nogal ondergewaardeerde film. Moet voor mijn part niet boven de 3* komen, dat is sowieso al moeilijk voor dit soort films naar mijn gevoel, maar iets meer dan 2.5* had er wel mogen inzitten. Soit, langs mijn kant dus een dikke voldoende.

avatar van 606
Erg blij met de positieve berichten op deze film

avatar van Alexander1900
Het begin en het einde van de film bevat vanouds knokwerk zoals we van Steven Seagal kennen. Hiertussen wordt het wat saai met 'hocus pocus' momenten zoals Steven Seagal het noemt, het indianen gedoe. Steven Seagal en Michael Caine maken een hoop goed in deze film en natuurlijk de mooie beelden. En het lachje van Michael Caine is priceless wanneer hij in de film op tv verschijnt, maar wanneer hij off camera is, dan is zijn lach als sneeuw voor de zon verdwenen en is hij uiterst chagrijnig. Echter is het geen komedie maar een serieus bedoelde film en de regisseur, dit is Seagal, wil de mensen meer bewust maken m.b.t. de milieuvervuiling.

Ook kan ik de speech op het einde over de milieuvervuiling wel waarderen, want het is immers de waarheid en veel mensen weten het niet of willen het gewoon niet weten.

avatar van FunkStarr
Och och och wat heb ik gelachen weer gister. Deze film serieus nemen is gewoon onmogelijk, en als Seagal zelf over de Hocus Pocus begint pis ik bijna in m'n broek. Eerst wordt je constant geconfronteerd met al dat Indianen magic gedoe, (Dat mannetje met dat kraaienmasker op z'n kop! veel gekker moet het niet worden). vervolgens zie je dat Seagal het gelooft, om even later te zeggen dat het allemaal onzin is waar je niets aan hebt in het echte leven? Dit is zo slecht maar toch wel vermakelijk en daar gaat het om in dit soort films, gewoon heerlijke onzin. Seagal de grote boze beer.

avatar van Arapaho85
On Deadly Ground vond ik een goede actiefilm, althans toen ik 16 was. Steven was cool met zijn indianenvestje(s), zijn boots, zijn kennis over allerlei springstoffen en wapens en natuurlijk zijn Aikido-moves! In deze film ging hij ook nog eens de indianen toer op.

Bij grondige schoonmaak tussen mijn dvd’s vond ik deze film terug, ik heb hem dan nog eens opnieuw bekeken.

Laat ons zeggen de sfeer zit er direct in met de muziek en die besneeuwde bergen, maar wanneer Steven dan uit die helikopter stapt, tja … tadaah.., dit is de neef van superman, all American hero en hij spreekt, wat was het ook weer: ‘Yo man what’ s cooking? (pff). Steven Seagal zijn filmcarrière was met deze film op zijn hoogtepunt en ik geloof dat ook zijn ego even hoog moest zijn geweest als die boortoren die in brand stond.
Wees gerust ik typ geen 10 pagina’s vol om Steven Seagal af te breken, tenslotte is deze film doordrenkt met nostalgie en de films van Steven Seagal zijn nu ook eenmaal actiefilms die je moet bekijken met een pint of popcorn en liefst zonder verstand (veilig opgeborgen).
De actiescènes zelf zijn nog steeds ok vind ik, ook al wordt Superman Steven nooit geraakt of geschoten. De spanning daarentegen, je weet dat ome Steven toch niets overkomt en sterk genoeg is om zelfs een stalen buis los te trekken, dus ja, … wachten tot iedereen geveld is hè.
Ten slotte hebben we ook nog wijsheid van Steven: bij de barscène heb je die vent die 10 keer cup cake zegt, eerst geef je hem een paar dreunen, zodat hij de grond vol kotst en zijn neus half gebroken is en dan zeg je: “What does it take to change the essence of a man?" Hij zal zijn lesje wel geleerd hebben denk ik Steven!
NOT!!!

In het 2de deel van de film wordt Forrest (Steven) gered door Inupiaq indianen en krijgen we wat indiaanse mythologie voorgeschoteld die wat doet denken aan de film Dances with Wolves (1990), maar dan een 80ste afkooksel hiervan.

en dan Joan Chen… een Chinese actrice die voor indiaanse moet spelen. Op zich heb ik daar zeker geen probleem mee, maar dan moet ze ook nog wel iets te doen hebben.
Eerst mag ze bij de indianen tijdens het ‘herboren worden’ van Seagal wat in het Inupiaq praten (vermoed ik toch) en vervolgens dient ze enkel nog als vrouwelijke-stilzwijgende-onwetende-ik kijk toe- sidekick van Steven. Ik hoop van harte dat ze haar voor deze ‘rol’ toch nog goed betaald mogen hebben.

Om samen te vatten, de film was voor mij een trip door het verleden toen ik nog in het middelbaar zat en dol was op nutteloze actiefilms, maar laat ons eerlijk zijn de film is eigenlijk 1 grote one-man show met Steven Seagal., btw ook door hem geregiseerd zijn enigste film trouwens.

Ik heb de dvd nu ergens in een kastje op het werk liggen voor mocht ik deze film toch nog eens willen zien.
0,5* extra voor de mooie indianen-Jacks die Steven gedurende de film draagt

avatar van Left4Dead
De man komt binnen, lost binnen luttele minuten een brand op een boorlocatie op.
Dan vraag ik mij weer af waar die gast was tijdens de 2de Irakoorlog om de oliebranden in Koeweit te blussen Hoe Seagal Cain heeft weten te strikken?, zal wel een hele grote zak geld geweest zijn.

Na de grote heldendaad volgt natuurlijk een puberaal kroeggevecht, met domme rammers en een intelligente vechter, en alle ingrediënten voor een standaard Seagalflm zijn toegevoegd. Onze moraalridder met zwoele stem en koele blik doet zijn ding waarvoor de Seagalfan naar de bios gaat. Ik kan met gerust hart zeggen dat ik absoluut geen fan ben van de man. Acteerlessen via de LOI wil ik hem graag gratis aanbieden. Maar puur voor leeg-hoofd-vermaak deze oude meuk er maar weer eens in.

Dramatisch kinderlijk script en het acteerwerk is van het niveau groep acht musical. Geweldig hoe slecht het allemaal geschoten is. Twee manieren om hier naar te kijken, jankend van ellende of rollend van het lachen. Pick your choice. En als klapper op de vuurpijl geven we de "rotzakken" ook nog een racistisch karakter mee, niet moeilijk doen, gewoon lekker goedkoop.

Echter is de explosie waarbij Forrest om moet komen wel het moment van het meeste vertier. De thunderbirds zijn er niks bij in deze scene, gierend rollend over de grond van het lachen. Om maar over de scene met de beer te zwijgen, geweldige pulp. Gelukkig dat er nog wat eskimotieten in de film aanwezig waren, mijn aandacht begon aardig weg te ebben en had een boost voor mijn aandacht nodig.

Ook dit keer probeert onze wereldbeschermer er weer een stuk mystiek in te gooien wat natuurlijk weer cheesy overkomt. Dit keer geen kimono maar een Eskimojasje, de kerel blijft grappig zeg. Hoe heeft Seagal ooit het geld bij elkaar gesprokkeld om dit werkje te kunnen financieren?, een vraag die veelvuldig door mijn hoofd vloog. Stukje liefde erbij en hop, we zijn klaar, ehhh nee eerst de schurken nog te grazen nemen.

Oei.......dit is echt wel slecht hoor. Camerawerk, regie, acteerwerk maar vooral het script is om te janken. 2** omdat Caine in da house was.

Matige film over een oliemaatschappij die het niet zo nauw neemt met de milieuregels. Een bijzonder slap uitgewerkt verhaal (op het stupide af). En ook vallen er bar weinig klappen in deze Steven Seagal-film (explosies zijn er genoeg). Een aantal mooie plaatjes van Alaska en verder kun je dit regiedebuut van Seagal zeker niet goed noemen, maar op een bepaald niveau nog vermakelijk genoeg voor een nipte 2.5 sterren.

een leuke steven seagal film,al vind ik niet zijn beste film.maar zeker vermakelijk.

avatar van ChrisM
Seagal enige film als regisseur en ik moet zeggen mooie shots in begin van de film heel behoorlijk camera werk.

In begin jaren '90 maakte Seagal best nog wel leuke en vermakelijke films, zoals Nico, Hard to Kill en de beide Under Siege films, de zoveelste Die Hard ripp offs die met name in de eerste best nog wel goed uit de verf kwamen. Daarna was het eigenlijk niets meer, met Exit Wounds (2001) kwam ie nog wel een keer goed terug omdat producent Joel Silver nog een keer wilde proberen zijn carriere uit het slop te trekken. Ook de Glimmerman (1996) was nog wel te pruimen vooral door zijn tegenspeler en ronduit amusante bijrollen. Na de eeuwwisseling werd het lopende band DVD-werk.

Seagal moet het vooral van zijn rake klappen en pure aktie hebben en ver wegblijven van de lange dialogen en preekstoelen. Anders wordt het lachwekkend in negatieve zin, zo ook in deze On Deadly Ground. Het Narcisme, het handelsmerk van Seagal, druipt werkelijk uit je beeldscherm als je hier naar kijkt. Het begint al met de openingsscene als de 'god' Seagal een brandje komt blussen met een sigaar in zijn bek. Man, man man...

Hoewel de film an sich visueel en plottechnisch best wel werkt met de leuke bijrollen van bijvoorbeeld R. Lee Ermey (de beroemde drillsergeant uit Full Metal Jacket), Michael Cane en Joan Chen, wordt de film behoorlijk verziekt door de typische Seagal intermezzo's zoals de vaderlijke preek na dat kroeggevecht, het tijdelijke herstelverblijf bij de Eskimo's en als klap op de vuurpijl de 5 minuten durende monoloog om de film af te sluiten, alsof je ineens naar een promotiefilm van Greenpeace zit te kijken.

Je zou denken dat Seagal zelf deze film geregisseerd heeft. Dat heeft ie namelijk ook bij uitzondering, gelukkig deed ie dat niet te vaak in zijn grotere films.

Geef er nog een 2 voor, maar vooral doordat de aktie goed in beeld is gebracht tegen een mooie winterse achtergrond in Alaska. En dankzij de bijrollen zoals Lee Ermey, wat een leuke acteur is dat.