Fire Down Below (1997)

Actie / Drama

geregisseerd door Félix Enríquez Alcalá
met Steven Seagal, Marg Helgenberger en Harry Dean Stanton

Natuurbeschermer Jack Taggart vecht tegen de grote jongens van Orin Hanner, die radioactief afval dumpen. Als een collega van Taggart vermoord wordt, besluit hij om de smerige zaakjes van het bedrijf tot op de bodem uit te zoeken.

avatar van belizard
zoals gewoonlijk bij films met steven seagal gaat het vooral over het slaan en minder over het verhaal.
de film was nog wel redelijk leuk om te zien, maar niet echt bijzonder.

avatar van AjaxRulezzz
Ik vond deze film anders wel een redelijk verhaal hebben hoor. Hier zag je niet om de minuut (of 5 minuten) een actiescène. Dus dat het vooral om slaan ging viel wel mee.

avatar van 606
Net weer eens gekeken voor de zoveelste keer.
Erg leuke country sfeer met muziek.
Verhaal vind ik met een duidelijke boodschap en is positief.

pumpking
3.0 voor de film en een 0.5 erbij voor het lage gemiddelde en de boodschap die aanwezig was in de film.
Moet hem gauw nog eens zien.

avatar van brabusRUS
Natuurlijk geen geweldige film wat betreft verhaal, maar zeker vermakelijk. Veel actie en ook hangt er een country sfeertje waardoor je heel makkelijk door de film kijkt.

Ik heb Steven Seagel altijd een toffe acteur gevonden. Gewoon, omdat het zo simpel is. Zo ook in deze film. Een film die vaak genoeg kan kijken.

Vanavond op tv, alleen jammer dat het tijdens NOS sportzomer is.

Bij een film waarin Steven Seagal meespeelt weet je meestal van te voren wat je krijgt:
- Een simpel cliché waarvan je bij het lezen van de tekst op de DVD cover al weet hoe de film zal aflopen;
- Een Bad Guy met een leger aan hulpjes die iemand of een stadje terroriseren;
- Uiteraard Steven Seagal die eigenhandig het hele leger aan hulpjes uitschakelt door ze hoogst persoonlijk in elkaar te slaan of te doden met verwerpen (pistool, mes, buis, WC ontstopper, Bad end etc,).
- Steven Seagal die de Bad Guy op het einde uitschakelt met een eenzijdig gevecht;
- Steven Seagal die tijdens al die gevechten geen schrammetje oploopt.

En dat geldt natuurlijk ook voor deze film waarin eigenlijk alle genoemde ingrediënten inzitten. Zo'n formule werkt natuurlijk maar tijdelijk want op een gegeven moment krijgen de mensen toch een afkeer aan Steven Seagal films. Bij mij begon het bij deze want deze film is gewoon hetzelfde als zijn voorgaande films.

avatar van moviemafketel
Blijft een vermakelijk filmpje. Leuk zo met al die hill-billies. Ook relaxte country-muziek gedurende de hele film. Acteerwerk was niet van de bovenste plank, maar heb me aan niemand hoeven ergeren. Seagal weer als de in elkaar beukende droogkloot. Hij is niet gek te krijgen. Onderwerp van de film over die vervuiling sprak me ook wel aan. Ja, zelfs na 5 keer of zo blijft deze het aankijken waard.

avatar van FunkStarr
Vond hem toch wel een klein beetje tegenvallen voor een simpele Seagal film. Dat met die hill-billies is inderdaad wel grappig, en er zitten een aantal goede scenes in, maar overall toch nog steeds matig. Zijn oudere films waren dan leuker vind ik. Het einde vond ik ook wel vreemd eigenlijk voor een Seagal film.

maffiosomontana
Leuke film voor een zaterdagnacht, maar om je hele avond er mee vol te plannen..

casualjaantje
Standaard Seagal film; enigzins vermakelijk, maar niet meer dan dat.

Standaard actiefilm.

avatar van boemboem27
echte seagal film met lekker veel geknok
matig vehaaltje maar beter dat hoeft bij deze films ook niet
lekkere wegkijker

brujeria
Hihihi, het is eigenlijk net een hele lange aflevering van The Ateam

avatar van moviemafketel
Alleen sterven hier wel echt mensen

avatar van Tommy De Vito
Prima film dit. Genoeg geknok en voldoende actie. Verhaal is simpel maar kijkt daardoor ook lekker weg en verstand kan op nul worden gezet. Daarnaast heb je Seagal in de film en die zorgt vaak genoeg (in zijn vroegere films dan) voor amusement!

avatar van Spetie
Zwak filmpje, waarin een aantal mensen illegaal radioactief afval in een dorpje in de bergen. Aangezien praten met deze milieuvervuilers niet helpt, moet de natuurles er maar even letterlijk worden ingeramd, door Seagal.

Seagal slaat er dus aardig op los en dat levert nog wel enigszins vermakelijke actie op. Het plot, acteerwerk e.d. is verder allemaal erg simpel. Spannend is het ook totaal niet, want daarvoor is alles te voorspelbaar. Seagal oogt daarnaast ook nog eens bijna onkwetsbaar, al zit er gezien de totale speelduur nog niet eens zo heel veel actie in.

Seagal heeft in leukere films meegespeeld.

avatar van trebremmit
Tof filmpje van Seagal, vooral de sfeer en de muziek spraken mij wel aan.
Verdiend wel een hoger gemiddelde wat mij betreft.

Fire down below is zo'n film waar een zeer mager verhaal de vele knokscènes aan elkaar last. Dit is uiteraard een kolfje naar de hand (vuist) van Steven Seagal. Dat Seagal ook inzit met het milieu was al geweten na zijn film 'On deadly ground'. De groene boodschap in 'Fire down below' is echter minder krachtig.

trebremmit schreef:
Tof filmpje van Seagal, vooral de sfeer en de muziek spraken mij wel aan.
Verdiend wel een hoger gemiddelde wat mij betreft.

Ja, precies! Maar voor de rest vind ik die rooie bak die 3 keer voorbij komt zetten erg vervelend eigenlijk proef je een beetje dat deze film niet teveel geld mocht kosten.

Lekkere wegkijker inderdaad. Toch zal ik eerlijk bekennen 'm gedownload te hebben heb gaps ontdekt naar aanleiding van wat ik op YT heb ontdekt. Zo komt in die gedownloade versie Sarah met haar jachtgeweer niet voor en die blauwe Chrevrolet Caprice. Maar die 3 keer die rooie bak vind ik erg vervelend.

Spetie schreef:

Lache toch? Ik weet niet waar je moeilijk over doet.

avatar van Al DeNiro
Een van de betere van Seagal. Country sfeer & muziek is leuk en lekker veel pak slaag van Seagal.

Een van de betere Steven Seagal films.
Goed verhaal, voldoende actie en redelijk goede vertolkingen.
Het zal wel mede te danken zijn aan de grote namen in de cast dat de film zo goed is, maar toch zat het deze keer met het scenario wel snor.
En de typische Seagal vechtscènes maken alles compleet.
Nog één ding: de soundtrack van deze film is echt fantastisch !!

Vanavond (weer eens) op tv..Om Psv kampioen te zien worden had ik geen zin in, dus Steven maar....De film begint goed met...uitstekende muziek...Gevolgd door meer goede nummers...O ja de film...Eerste uur gebeurt er geen ruk. Hij probeert indruk te maken op een lelijk wijf en slaat een paar hillbillies in elkaar...Tussendoor wat Zen -gelul.... je moet niet denken dat Steven een domme jongen is.....lol......Nog steeds geen verhaal...hij zal wel met die blonde gaan bonken, wil het niet zien...Steven het beste verder, ik kijk toch maar naar Psv....

avatar van Mr-Mcmovie
Niet veel speciaals.

Steven Seagal is ook nooit mijn favoriete actieheld geweest, toch heeft hij hier en daar ontspannende actie films, en ook in de jaren negentig, maar deze is dat absoluut niet.
Zo als elke persoon van dit kaliber heeft die zijn sfte actie film net als Van Damme dat heeft met Nowhere To Run, maar dan vond ik die toch veel beter ook om dat die actie in die film beter is (Kan ook liggen aan dat ik de vechtkunsten van die man liever zie dan Seagal)

Rommelig verhaal dat zo dun als mijn pink is, en acteurs/actrice's dat er niets van bakken.

Ook veel te weinig actie. Als de actie beetje wordt weg gelaten moet een film het van eengoed verhaal hebben, en dat is hier niet meteen aan de orde.
Zelfs Kris Kristofferson vond ik beetje storend in deze film.

avatar van RuudC
Doet me stiekem wel erg denken aan On Deadly Ground, wat ik nog altijd een erg leuke film vind. Steven nadert hier zijn uiterste houdbaarheidsdatum, maar zet misschien wel een van zijn beste rollen neer. Niet als martial artist, maar als acteur. Ik vond het opvallend prettig om naar zijn frisse verschijning te kijken, en niet alleen hem. De warme beelden van een fijn (wat kneuterig) Amerikaans dorpje in de middle of nowhere. Er hangt een lekkere dorpssfeer die nog beter smaakt door deze (nep)winter. Het draait niet bepaald om de actie, maar er is een fijne knipoog naar drama. Het acteerwerk mag er dus wezen en daarom zijn er meerdere redenen te benoemen waarom deze film best geslaagd is. Helaas kijken toch veel mensen enkel naar de casting en geven hun oordeel door de persoon die bovenaan staat.

De milieuspeech is gelukkig aan de korte kant (hallo On Deadly Ground). Fire Down Below is eigenlijk een film dat breed publiek moet kunnen trekken. Er is actie, er is veel ruimte voor drama en characterbuilding. Er is nota bene een verhaal. Jammer dat veel mensen deze combinatie niet trekken. Zonde!

avatar van Arapaho85
Steven Seagal die timmerklusjes opknapt in zijn leren jack . Een shoot out op een schuilplaats met blauwe vaten waarin fluoriserende lichtgroene radioactieve vloeistof zit . Veel soeps is het zeker niet, spannend nog minder Maar het is alleszins beter vermaak in vergelijking met: On deadly Ground waarin hij zich grandioos wist op te hemelen.
Seagal zijn recente werk ken ik ‘helaas’ niet.
Een aantal bekende country artiesten uit de jaren '90 zoals Travis Tritt en Marty Stuart komen ook even langs.

weer een hele leuke steven seagal film.toch ook een van zijn betere films.vermaak me altijd super,weet niet eens meer hoe vaak ik de film heb gezien,zovaak heb ik hem al gezien.en hij blijft geweldig.

avatar van SSeagal
Na aantal keren opnieuw te hebben gekeken, toch half sterretje erbij. De setting is gewoon mooi en Kris blijft geweldige bad guy. Ook de manier waarop de zelfingenomen slechterikken zo heerlijk falen maakt dit een feest om naar te kijken. Ook de oneliners zijn erg geestig, vooral op het einde Wat me btw dit keer opviel, bij de ziekenhuis scene zie je Sarah weglopen van een winkel vol kerstspullen. Vond ik wel apart, speelt zich lijkt mij niet tijdens kerst af??

avatar van SSeagal
Kwam op IMDB dit feitje tegen:

Warner Bros. wanted to make sure that Fire Down Below has the same fast pace and short running time like all the other Steven Seagal films he made for them in the previous years, so just like they did with all of those films, they heavily re-edited the movie and deleted lot of the plot and character scenes. But they also removed several big action sequences on which much of the $60 million budget was spent on.

Toch jammer, vraag ik me toch af welke actiescenes er nog meer in hadden kunnen zitten..