La Meglio Gioventù (2003)

Alternatieve titel: The Best of Youth

Italië

geregisseerd door Marco Tullio Giordana
met Luigi Lo Cascio, Alessio Boni en Maya Sansa

"La Meglio Gioventù" vertelt het verhaal van een Italiaanse familie van het einde van de jaren zestig tot nu. Het verhaal focust op de broers Nicola en Matteo. In het begin delen zij dezelfde dromen, lectuur en vriendschappen, tot ze op een gegeven moment Giorgia ontmoeten, een jong meisje dat lijdt aan psychische stoornissen. Hun toekomst neemt noodgedwongen een andere wending. Nicola beslist psychiater te worden, Matteo geeft zijn studies op en meldt zich bij de politie aan.

Commentaar van bioscoopzaal bij deze toevoeging:
'Waarschijnlijk is de film blijven liggen omdat hij op IMDb als miniserie staat aangegeven. Laat je echter niet misleiden, want in werkelijkheid wordt La Meglio Giuventu als een 6 uur durende bioscoopfilm uitgebracht (opgesplitst in 2 delen van +/- 3 uur).

Oorspronkelijk werd de film weliswaar geproduceerd voor de Italiaanse tv, maar toen RaiUno de reeks niet wilde uitzenden (wegens té Italië-onvriendelijk), werd besloten om de de serie tot film te hermonteren en op een aantal festivals te programmeren. Met groot succes blijkbaar, want nu wordt La Meglio Giuvento in een aantal Europese landen uitgebracht, waaronder ook België en (binnenkort) Nederland.

De film won trouwens ook de 'Prix du Meilleur Film' van 'Un Certain Regard' in Cannes 2003, dus de productie wordt duidelijk als een échte film gezien, en niet als een serie.'

avatar van bioscoopzaal
Da's wel zo'n beetje de geschiedenis van deze film, en het is maar goed dat hij nu in de zalen komt, want zo'n pareltje kom je maar zelden tegen. Ik raad bij deze dus iedereen aan om hem te gaan bekijken.

Laat echter vooral niet afschrikken door de mogelijk kontverlammende lengte van zes uur: de film is mooi in twee delen opgesplitst, die met een opmerkelijke snelheid voorbij vliegen. Ik heb tot nu toe alleen nog maar het eerste deel gezien, maar ik heb tijdens het kijken ook maar niet één keer in m'n stoel gedraaid of op m'n horloge gekeken. Zo boeiend is het.

Over het verhaal wil ik trouwens niet al teveel kwijt, dat ontplooit zich zo mooi, zo natuurlijk en zo verrassend, dat het zonde zou zijn om het te verklappen. Het zijn dus zeker niet alleen maar oeverloos gezwets en mooie plaatjes, al zijn de regie en cameravoering niet erg opvallend, maar dat geeft eigenlijk niks, want met dermate boeiende personages kan je je het niet permitteren om de aandacht naar iets anders te laten uitgaan.

Een voordeel is ook dat de film zich niet integraal in Italië afspeelt, en de scènes is andere landen zorgen ervoor dat het verhaal nooit eentonig wordt. Bovendien veranderen de personages, naarmate de jaren vorderen, voortdurend van kledingstijl en kapsel; alle modegrillen en belangrijke gebeurtenissen van de tijd worden keurig in het plot verweven, en het oog voor detail is echt ongewoon, zeker voor een productie die oorspronkelijk voor de tv bedoeld was.

Ik kan niet wachten om het tweede deel te zien, maar op basis van wat ik tot nu toe gezien heb, kan het gewoon niet misgaan.

Nu nog 4.5 sterren, maar het zou wel eens meer kunnen worden.

De film komt trouwens op 5 februari 2004 in de Nederlandse bioscopen.

Speelt in de Cartoons in hartje Antwerpen.

avatar van Wolkenmeter
Je moet er inderdaad wat tijd voor vrijmaken, maar zoals Bioscoopzaal al wist te melden: het loont absoluut de moeite. Ik had zondag een ticket gekocht voor het eerste deel, om daarna te beslissen of het nog wel de moeite was om de tweede helft eens te gaan bekijken. Het is echter verbazend hoe makkelijk je gaat meeleven met de personages van La Meglio Gioventù. Je wilt ze gewoon niet loslaten, en al helemaal niet als, na drie uren die leken voorbij te zijn gevlogen, het eerste deel ten einde loopt. Het zou doodzonde zijn geweest om niet meteen tweede deel te bekijken aangezien ik er toch de tijd voor had. Ik dus meteen terug naar de kassa, net als zeker de helft van het publiek dat ook pas het eerste deel had gezien. Mensen belden naar huis om te zeggen dat ze drie uur later gingen thuis zijn, en om de film ook maar meteen ook aan anderen aan te raden.

Een klein halfuurtje later volgde dan deel 2, dat het publiek net zoals daarvoor helemaal mee heeft: nog steeds zijn er passages die de zaal aan het lachen brengen, maar het wordt al snel duidelijk dat het eerste deel slechts een voorbereiding was voor wat komen moest. En het is hard, zeker als je al drie uren met die personages hebt meegeleefd. Je begint dan pas te beseffen hoe effectief het hele verhaal wordt verteld, al moet het gezegd worden dat er wel een kleine dip in het tweede zit. Maar ik, en vele anderen, kwamen voor de tweede keer duidelijk ontroerd uit de zaal. Het is een zeldzaamheid dat er zo'n compleet verhaal in de bioscoop wordt getoond, en daarom alleen al is het de must-see van het jaar voor mij. 4.5 sterren

avatar van bioscoopzaal
Ik kan nu helemaal niet meer wachten.

Je zegt het daar al, het is net als bij het lezen van een dik boek; je kan de personages gewoon niet meer loslaten.

Oeh..klinkt als een film voor mij. Ik ben dol op uitgebreide, lange verhalen met veel personages.

avatar van bioscoopzaal
Ik heb inmiddels het tweede deel ook gezien, en ik ben nog net zo enthousiast als de vorige keer.

Regisseur Giordana weet ook voor dit tweede deel dezelfde dromerige sfeer te behouden, en ondanks het feit dat er aanzienlijk minder gebeurd, blijft het ook nu weer de hele tijd ongemeen boeiend. Het luchtige, ontspannen toontje van deel één moet echter plaatsmaken voor een donkeredere sfeer en een aantal bijzonder dramatische (en hartverscheurende) gebeurtenissen, die me op een gegeven moment zelfs een traantje deden wegpinken.

Pure klasse, allen daarheen!

4.5 sterren.

avatar van bioscoopzaal
Ik las gisteren in de Vlaamse krant De Standaard dat La Meglio Gioventù tegen alle verwachtingen in een doorslaand succes is.

Volgens het artikel staan er vooral in het weekend lange rijen wachtenden die in de meeste gevallen de twee delen achterelkaar willen zien. Tot nu toe lokte de film al meer dan 25.000 bezoekers, een aanzienlijke hoeveelheid gezien de beperkte appeal van de film. (Ter verlijking: Any Way The Wind Blows van Tom Barman lokte in Vlaanderen 'slechts' 55.000 kijkers). Verdeler Lumière is zelfs zo tevreden over het succes van de film dat er sinds gisteren nog twee bijkomende kopieën in omloop zijn gebracht. Er wordt zelfs beweerd dat de film de kaap van 100.000 kijkers zou kunnen overschrijden.

Gezien de kwaliteit van de film natuurlijk geen verrassing.

bioscoopzaal schreef:

De film komt trouwens op 5 februari 2004 in de Nederlandse bioscopen.
En vertoning tijdens IFFR 2004.

bioscoopzaal schreef:

De film komt trouwens op 5 februari 2004 in de Nederlandse bioscopen.

Klopt en deel twee komt op 12 februari 2004 in de Nederlandse bioscopen.

voor mensen die RaiUno kunnen ontvangen, deze maandag en dinsdag vertonen ze de eerste 2 delen (de tv-versie van de film bestaat uit 4 delen van telkens 1,5 uur)

prachtig ineen gezette film, die me heeft verrast en ontroerd
alleen, bij sommige scènes had ik het gevoel dat ik naar één of andere week-end film aan het zien was, waarbij het soms echt te melig werd
maar voor de rest een uitstekende film waar niets op aan te merken is (vooral de locaties zijn voortreffelijk gekozen)
**** 1/2

avatar van Freud
Voor mij de beste film van het jaar! (al kan ik hem niet in mijn top 10 2003 zetten omdat de film in Nederland nog niet is uitgekomen en deze site nog steeds bedroevend on-internationaal is)

Freud schreef:

en deze site nog steeds bedroevend on-internationaal is)

Wat wil je hiermee zeggen ?

avatar van Jordy
Freud schreef:

Waarom verblijf je vrijwillig op een site die je droevig maakt? Ik zou het wel weten...

Ik snap het niet. De database is juist erg internationaal. Films uit alle mogelijke landen.

avatar van Freud
Wat is het gemakkelijk om jullie op je stok te jagen!
Ik ben superfan van deze site, maar ik vond het gewoon spijtig dat ik deze film niet in mijn top tien kon zetten omdat hij in Nederland nog niet uitgekomen is. Wat ik trouwens perfect begrijp hoor.

FisherKing
Wil ik erg graag zien inmiddels. Zeker nadat het NRC er een volledige pagina aan gewijdt heeft op Vrijdag.

avatar van Tomtommer
Freud schreef:

Wat is het gemakkelijk om jullie op je stok te jagen!

Freud, ik was net hetzelfde van plan; ik dacht hem ook in mijn top 3 voor 2003 te zetten. Misschien moeten de moderator's er eens over denken om meer rekening te houden met de releasedata in Belgische bioscoopzalen. Als dat niet kan is dat voor mij ook geen probleem. Dan zetten we hem maar in onze top 10 voor 2004.

FisherKing
Boeiend zeker, tijd vliegt om. Aardig tijdsbeeld en behoorlijke kritiek op Italie, ja. Bij vlagen schitterend, goede muziek, pracht shots.

Maar ook wat kritiekpunten, vooral op het gebied van editing. Bij emotie-momenten wordt vrij abrupt de scene afgesneden, wat er een beetje toe leidt dat een gevoel ontstaat van het gaan van scene naar scene. Dat ie oorspronkelijk bedoeld is tv-serie is uiteindelijk toch te zien. Bovendien kent ie als film een wat rare ritmiek, deel 1 en 3 (door 3 pauzes gesplitst) zijn traag en het duurt een tijd voor je weer in zit. In de delen 2 en 4 gaat dat allemaal veel beter en is de film imposanter.

En wat me enorm stoorde was dat bij landschap shots (sowieso ver-af-shots) het beeld uiterst onzuiver, korrelig, onscherp was. Het leek wel of die stukken op ander materiaal waren geschoten. Dat was bij de face-shots absoluut niet het geval. Die waren haarscherp en maakte ook 80% van de film uit)

Al met al 3,5*

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Maar voor jou dus niet Heimat meets Novecento wat ik laatst ergens las?

FisherKing
Nee, jammer genoeg kan ie niet eens in de buurt komen bij Heimat en Novecento.

avatar van titan
Ik sluit me graag aan bij Fisher king. Deel 2 en 4 waren indrukwekkend. Deel 1 en 3 een stuk minder en nogal traag. 3,5*

FK heeft het goed verwoord. Bij deel 1 en deel 3 begon ik precies op het moment dat ze afgebroken werden in het verhaal te komen terwijl je bij deel 2 en 4 direct in de film gezogen wordt. En de editing was inderdaad op z'n minst vreemd te noemen. Sommige scenes waren nodeloos uitgerekt en andere werden veel te vlug afgekapt.
Niet helemaal het meesterwerk dus waar ik op hoopte, desondanks bij vlagen erg mooi en indrukwekkend. Ook van mij 3,5*

avatar van Goodfella
Wel inmiddels de kameel voorbijgestreefd in de tussenstand voor de IFFR publieksprijs.

tovenaar
Godver

avatar van Freud
Lees ik het goed en is deze film tegenwoordig al in vier gesplitst? En ik iedereen maar afraden om hem in twee keer te gaan zien, omdat je dan maar half zo onder de indruk geraakt!

Nee, je leest het niet goed, In 1 keer gezien, met drie kleine pauze's