La Meglio Gioventù (2003)

Alternatieve titel: The Best of Youth

Italië

geregisseerd door Marco Tullio Giordana
met Luigi Lo Cascio, Alessio Boni en Maya Sansa

"La Meglio Gioventù" vertelt het verhaal van een Italiaanse familie van het einde van de jaren zestig tot nu. Het verhaal focust op de broers Nicola en Matteo. In het begin delen zij dezelfde dromen, lectuur en vriendschappen, tot ze op een gegeven moment Giorgia ontmoeten, een jong meisje dat lijdt aan psychische stoornissen. Hun toekomst neemt noodgedwongen een andere wending. Nicola beslist psychiater te worden, Matteo geeft zijn studies op en meldt zich bij de politie aan.

avatar van titan
Ik heb er een halve ster bijgedaan, omdat ik hem toch beduidend beter vind dan de andere films die ik 3,5* heb gegeven.

FisherKing
Zit ik ook over na te denken, vanwege de vele mooie, indrukwekkende momenten. Heb het gevoel dat de extreme lengte van de film toch een complete 5 sterrenwaardering in de weg staat.

Ik zweef vanaf het begin al tussen de 3,5 en 4 sterren, waarbij ik ook steeds meer neig naar 4 sterren - heb me voorgenomen om als ik de 2000 films bereikt heb (nog een kleine 70 films te gaan) al mijn stemmen opnieuw door te lopen en eventueel aan te passen, dus wellicht dat ik 'm dan opwaardeer...en anders wellicht na herziening van de film

In welke bioscopen draait deze film onder andere??

Bellevue/Calypso AMSTERDAM

Filmhuis DEN HAAG

Images GRONINGEN

Lumiere MAASTRICHT

Lux NIJMEGEN

avatar van titan
En in Lantaren-Venster in Rotterdam.

avatar van petey
Ik ben het helemaal eens met een recensie die ik gisteren las dat de grime soms een steekje laat vallen.
Aan het begin vind ik een aantal acteurs duidelijk ouder dan de leeftijd die ze moeten vertolken en aan het eind zijn de grijstinten te duidelijk aangebracht.

Kleine details dus slechts.

Het is een lange zit, maar ik vond de film het zeker waard.

avatar van manic
Voor de liefhebbers: In Italië ook op dvd uit (online voor ca. € 40)
Ik ga 'm volgende week in de bios kijken)
Met Italiaanse ondertitelingsoptie, dus als je een beetje Italiaans begrijpt moet het wel lukken, denk ik.

avatar van pjotr
Nou, naar aanleiding van die nummer één notering op het IFFR in Rotterdam en Groningen was ik reuze benieuwd naar deze film.
Gisteren heb ik het eerste deel gezien en waarschijnlijk volgende week deel 2.
Maar het is voor mij een compleet raadsel waarom deze film zo hoog scoort, niet dat ik 'm slecht vond of zo maar de film blinkt nergens in uit (tot nu toe ) : een verhaal met nogal wat voorspelbare wendingen, soms storend camerawerk - met tenenkrommende effecten bij het suggereren van autorijden, redelijk acteerwerk, matige soundtrack...
Verder is het natuurlijk mooi om te zien dat de twee broers opgroeien langs allerlei politieke Italiaanse stromingen en gebeurtenissen maar dat is volgens mij in andere films al eens beter gedaan.
In de eerste helft zitten zeker mooie scenes en Nicola is een sympathieke pipo maar verder tja...ik vond het niet echt aangrijpend allemaal.
De tussenstand is op het moment dan ook drie sterren....

FisherKing
pjotr schreef:
Nou, naar aanleiding van die nummer één notering op het IFFR in Rotterdam.

Ik heb de indruk dat de meeste toeschouwers gewoon zichzelf belonen met het uitzitten van een superlange film, en daardoor niet meer objectief de film kunnen beoordelen.

avatar van pjotr
- zover ga ik nog net niet.
Maar net zoals bij Dreams of Dust - die ook al zo onwerkelijk hoog scoorde op het IFFR - verwonder ik me dat zoveel mensen deze films zo geweldig vinden. Als je een beetje kritisch kijkt zie je toch ook wel dat het geen meesterwerken zijn.
Toen ik gisteren in de zaal zat had ik ook sterk het idee dat er veel mensen waren die voor wat vakantie-herbelevenissen waren gekomen. Met name bij wat panorama-shots hoorde ik ze :"kijk daar heb je de..." en "Frank en Ellie gaan dit jaar naar...".....:|

Het oordeel van het zogenaamde 'filmhuispubliek' is onnavolgbaar. Valt me keer op keer op.

pjotr schreef:
...en "Frank en Ellie gaan dit jaar naar...

Nou?

avatar van pjotr
Duh....tja, één of ander Italiaans stadje geloof ik....mijn Gronings is nog steeds niet best.

avatar van Redlop
Als ze dan toch door een film heen praten is het wel zo fatsoenlijk om dat in verstaanbaar Nederlands te doen. Maar goed...we horen het wel als ze weer terug zijn.

avatar van Freud
Ik geef deze film vijf sterren, niet omdat iedereen hem goed vond, ik heb hem trouwens gezien in avant-premiere dus toen waren er nog geen recensies verschenen, maar gewoon omdat dit de enige film is waar ik me zo betrokken voelde bij de personages.
Filmisch is het niet speciaal, zelfs de acteerprestaties en de muziek zijn niet enorm beter dan bij andere degelijke films, maar het gebeurt zelden dat een film zo realistisch is, en dat er zo veel tijd wordt uitgetrokken om de karakters en de relaties van de personages zo mooi uit te werken. Het is allemaal zo eenvoudig, en zo echt, en dat dan nog zonder enig effectbejag of weet ik wat nog allemaal, dat ik er gigantisch van onder de indruk ben geraakt. En daarom, en eigenlijk enkel daarom, krijgt hij van mij vijf sterren.
En voor een keer kan het mij ook geen lap schelen wat andere mensen ervan vinden. Al zijn het wel vooral de zogenaamde 'filmfreaks' die op deze film beginnen de vitten, ik heb gemerkt dat mensen die weinig films zien, compleet overhoop uit de zaal naar buiten komen. En voor deze keer sluit ik me eens bij hén aan...

avatar van Freud
Neem dat trouwens niet persoonlijk op, aan de reacties te zien dacht ik dat jullie hem allemaal weinig stemmen hebben gegeven, maar dat valt blijkbaar toch wel mee.

avatar van puck
Eerlijk gezegd ben ik juist helemaal niet onder de indruk van die personages... ze waren in mijn ogen veel oppervlakkiger gebracht dan mogelijk was geweest, met als gevolg dat ik me niet bijzonder goed kon inleven. Wel een beetje hoor , maar ik vond hun handelingen lang niet altijd begrijpelijk, soms zelfs volstrekt onbegrijpelijk, en dat is te wijten aan dat gebrek aan diepgang. Ter verduidelijking; de film 21 grams van Alejandro Iñárritu bijvoorbeeld heeft personages die zulke echte emoties vertonen dat je helemaal in de film gezogen wordt en je perfect kan inleven. Dat miste ik in deze film. Daarom ben ik het met Pjotr eens en vind ik dit niet meer dan een doorsnee tv-film die absoluut geen bijzondere kwaliteiten bezit (op de lengte na dan ). 3 Sterren dus voor deel 1. Deel 2 moet ik nog zien maar ik denk niet dat de kans groot is dat ik mijn mening daarna zal bijstellen...

Eerder een kwestie van realisme lijkt me. De eerste mens die consequent begrijpelijk door het leven gaat moet nog geboren worden.

Wat een wijsheden...

avatar van puck
Onderhond schreef:

Ja, haha... ...we het hebben het hier natuurlijk wel over een film, dus die opmerking is tamelijk misplaatst.

Voor jou misschien. Sommige mensen knappen anders af op die makkelijk verstaanbare personages die handelen naar eenvoudige motieven (die ze dan net de scene ervoor getoond hebben). Een mens is nu eenmaal onvoorstelbaar, en handelt dikwijls op extreem kleine details. Wil je een film met diepgang, dan heb je zowiezo personages die je niet zal begrijpen (of ze zouden je evenbeeld moeten zijn).

Maar wij verwachten duidelijk andere dingen van een film.

Pjotr, puck, Onderhond, hebben jullie nog niet gestemd of gaat er iets mis? Ik zie jullie er niet tussen staan in het stemoverzicht.

Pjotr en puck moeten immers nog het tweede deel zien. Onderhond is het wellicht vergeten inderdaad.

Uhm, ik heb de film nog niet gezien. Ik reageerde gewoon op een uitspraak van puck.

Check dit topic hier regelmatig omdat ik nog een dubbel gevoel heb over de film (kijk ik hem of kijk ik hem niet).

Hm, dan vind ik je reacties op puck wel wat dubieus.

Ik zit zelf overigens ook te twijfelen of ik er nou heen zal gaan. Zou morgenmiddag met mijn moeder mee kunnen naar deel 1. Op een of andere manier trekt hij me niet meer zo. En dan moet ik daarna weer zorgen dat ik deel 2 nog ergens zie. Pff...

Oplossing: Lost in Translation

Onderhond schreef:

Volgens mij begrijp je best wel wat Puck bedoelt maar heb je gewoon zin in een potje moeilijk.
Natuurlijk wil ik geen makkelijk verstaanbare personages die handelen naar eenvoudige motieven. Maar als je een persoon een uurtje of drie volgt dan krijg je (meestal) wel een bepaald beeld van een personage - de onbegrijpelijke handelingen doen meer aan als geforceerde plotwists dan keuzes die de hoofdpersonages zouden maken. En zo psychisch gecompliceerd lijken (de meeste) personages in deze film niet.
Ik moet trouwens wel snel naar deel 2 want deel 1 begint al weg te ebben....:)

En ik zou inderdaad naar Lost in Translation gaan als ik mocht kiezen....

Tja, als hij dat bedoelt moet hij het zo zeggen, en niet