• 8.255.521 stemmen

Met onder meer: Jennifer Connelly en Timothy Dalton

Releasedatum: 26 juli 1991

• Disney+ Bekijk via Disney+

Plot The Rocketeer

"An Ordinary Man Forced to Become An Extraordinary Hero."

De piloot Cliff vindt een rocketpack dat de drager in staat stelt te vliegen. Neville Sinclair heeft zijn zinnen gezet op de rocketpack, en is van plan om het aan de Nazi's te geven. Om dit voor elkaar te krijgen probeert hij Cliffs vriendin Jenny te pakken te krijgen, om vervolgens te kunnen ruilen.

imageimageimageimageimage

avatar van Brix

Brix

Ondergewaardeerde en zeer onderhoudende luchtige avonturenfilm, met de sfeer van de filmserials uit de jaren dertig.

Het is niet moeilijk om de inspiratiebronnen voor The Rocketeer terug te vinden tussen die serials

Dat laatste heeft deze film gemeen met de Indiana Jones films.

De cast past naadloos in het geheel.

Bill Campbell vind ik een prima acteur, die ik graag veel vaker in films gezien zou hebben.

Gelukkig heb ik wel in TV producties van zijn acteerwerk kunnen genieten

Jennifer Connelly zag er nooit beter uit als hier.

Dalton is uitstekend gecast als Nazi sympathisant Neville Sinclair ( lees: "Errol Flynn", want het is een sneer naar diens vermeende banden met dat ongure zootje)

Het rocketpack lijkt regelrecht afkomstig uit een oude serial, en ziet er schitterend uit.

Datzelfde geldt ook voor de prachtige filmposter.

avatar van rcuppen79

rcuppen79

Heerlijke avonturenfilm gebaseerd op de Graphic Novel van Dave Stevens.

De film speelt zich af in het begin van de jaren ’40 en ademt ook de sfeer uit van de avonturen serials uit de jaren ’30. Dit is met name te danken aan de uitstekende art-direction, die de film de juiste sfeer meegeeft. Bill Campbell speelt de koene held tegen wil en dank. Het feit dat hij nauwelijks om kan gaan met z’n nieuw verworven heldenstatus en vaak stuntelig overkomt, maakt hem des te geloofwaardiger. Timothy Dalton mag zich heerlijk uitleven in z’n schurkenrol en heeft daar zichtbaar plezier in. Z’n personage is overduidelijk geïnspireerd op grote Hollywood-acteurs als Errol Flynn en Douglas Fairbanks. Jennifer Connelly zorgt voor het nodige vrouwelijke schoon. In één van de bijrollen zien we de ruim 2 meter grote reus Tiny Ron, die onder een zware laag make-up een personage speelt dat overduidelijk is gebaseerd op horroracteur Rondo Hatton, die door de ziekte acromegalie een grotesk gezicht had (en hiermee veel succes had in de horrorwereld).

Een uitstekende film die geen moment verveelt.

avatar van Biosguru

Biosguru

Brix schreef:

Errol Flynn was naar het schijnt geen Nazi. Die was met hele andere dingen bezig. Dingen die niet in een Disney avonturen film voor alle leeftijden passen. Google en huiver.

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Het kan er door. Disney neemt het vertrouwde recept in handen voor een goed avontuur : een vliegende held, een mooie dame in nood en een schurk die voor de Nazi's werkt . En dat allemaal zonder CGI gemaakt. We wennen er niet meer aan. De acteurs vielen me wat tegen. Campbell is een onbekende en Timothy Dalton, of het nu James Bond of een schurk is, heeft mij altijd weinig aangesproken. Connelly speelt de lieflijke vriendin van de Rocketeer, heel de film ingepakt als een prinsesje. Verder genoeg actie met een finale op een zeppelin die er wel mag wezen. Deftig entertainment waarbij Spielberg niet ver weg lijkt, maar wat mij betreft geen gedenkwaardige film.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Mja.

Alleen al voor de schitterende poster zou men The Rocketeer een kans moeten geven. In mijn geval was het alleszins dé reden om de film te kijken. Het is ook de aankleding die de film enige charme geeft. De setting is leuk en The Rocketeer scoort voornamelijk daar zijn punten mee.

Want verder vind ik helaas wat pover. Het avontuur doet me net te kinderlijk aan - op een drukke manier. Maar ook de casting van hoofdrolspeler Billy Campbell staat me tegen. Die is me toch een stuk te houterig om enige schwung op het scherm te toveren. Hij wordt anders wel deftig omringd door Timothy Dalton en de bloedmooie Jennifer Connelly. Niet dat die acteurs nooit beter gedaan hebben, maar ze passen wel perfect in deze film.

Tegenvallertje dus, maar wie van Indiana Jones en consorten houdt kan dit gerust een kans geven.