Dumbo (1941)

Alternatieve titels: Dombo | Walt Disney's Dumbo

Animatie / Muziek

geregisseerd door Ben Sharpsteen
met de stemmen van Sterling Holloway, Edward Brophy en Herman Bing

De nieuwe zoon van Mrs. Jumbo wordt belachelijk gemaakt vanwege zijn gigantische oren, en krijgt de naam Dumbo mee. Dumbo wordt aan het werk gezet bij de clowns van het circus waar zijn moeder werkzaam is. Het is aan zijn enige vriend, een muis, om Dumbo zijn potentieel te laten benutten.

avatar van avdj
Ten eerste is de animatiestijl heel anders dan de rest van de film. Maar ook de toon is compleet verschillend. Dumbo is een vrij droevige film en dan duiken er opeens losbandige scenes op die haast onder invloed LSD lijken te zijn gemaakt. Heel apart.

Het wereldwijd bekende, hartverwarmende, schattige en eenvoudige verhaal over het kleine olifantje en onvoorwaardelijke moederliefde. Jammer dat de film opgerekt moest worden met een surrealistisch en hallucinerend bedoeld intermezzo met de roze olifanten: het doet niet enkel afbreuk aan het verhaal, maar is volstrekt overbodig en bovendien vervelend en saai.

avatar van rcuppen79
Na de kostbare flops Pinocchio en Fantasia waardoor Disney aan de rand van de afgrond lag, kwam de studio met deze relatief eenvoudige tekenfilm die voor een betrekkelijk laag budget ($ 812.000) werd geproduceerd. Op animatiegebied haalt Dumbo ook bijlange na niet het niveau van Disney’s eerdere animatieklassiekers, maar hierdoor is het nog geen mindere tekenfilm.

Het verhaal van Dumbo heeft een bepaalde charme die na 70 jaar nog altijd niets aan kracht heeft ingeboet. In tegenstelling tot SnowWhite en Pinocchio die op beroemde kinderverhalen waren gebaseerd, was Dumbo niet op een boek gebaseerd maar op een verhaal uit 1939 bedacht door Helen Aberson. Deze maakte samen met illustrator Harold Pearl het korte verhaal rondom Dumbo voor een speelgoedlijn genaamd ‘roll-a-book’.

Tijdens het maken van Dumbo was het op de studio’s niet altijd koek en ei. Voor het eerst staakte het studiopersoneel omdat ze meer geld wilde. In de film zie je hiervan ook een scène terug waarin de clowns het liedje zingen “We’re gonna hit the Big Boss for a raise”. De film beleefde uiteindelijk op 23 oktober 1941 zijn première in New York. Samen met SnowWhite and the Seven Dwarfs was Dumbo de enige tekenfilm uit de periode 1937-1942 waarbij de Walt Disney Studio een winst boekte.

Na ruim 70 jaar blijft Dumbo ontroeren vanwege z’n vertederende scènes en Disney toont z’n creativiteit in de droomscène waarin een dronken Dumbo over allerlei vreemde olifanten droomt.

Het enige minpunt aan Dumbo is misschien dat hij wel erg kort duurt, maar niettemin blijft het een leuke animatieklassieker.

avatar van Richard_Voorhees
Dit is wel een héél korte Disney zeg.
Een best vermakelijke Disney, maar ik vind hem niet top.
Leuk door de tijdloosheid van het verhaal, maar meer ook niet.

avatar van dvdcrusher
ik vind dit een van de zwakste films ooit van Disney
met pesterijen als rode draad in het verhaal
3 sterren

avatar van Gang_Star
Inhoudelijk gezien is Dumbo een film met een enigszins apart onderwerp doordat het hoofdpersonage gepest word, en waarin de scene met de roze olifanten ook wat vreemd is voor dit soort films. Buiten dat bevat de film wel een aantal hartverwarmende momenten en een portie humor, waardoor enkele vreemde kenmerken ook worden afgewisseld met goede momenten. Desondanks is het een film geworden die niet al te hoogstaand is, maar wel uiteindelijk als voldoende aanvoelt.

avatar van DVD-T
Een van mijn favoriete Disney films.

Dumbo is wat kleiner van schaal in vergelijking met voorgaande grote producties Pinocchio en Fantasia. Het heeft een prachtig en heel simpel en lief verhaaltje verteld in een vrij korte speelduur. Dit verhaal en de manier waarop de animaties zijn gemaakt gaan onder je huid zitten en weten telkens weer juist op alle emoties in te spelen. En die animaties zijn enorm belangrijk in Dumbo aangezien er heel weinig dialoog aanwezig is en alles door de ogen en doormiddel van de geweldige animators verteld moest worden. De animatie is echt perfect en ziet er vandaag de dag nog steeds erg mooi uit. Jammer dat we deze techniek vandaag de dag maar weinig meer zien. Door dit soort filmpjes krijg je steeds meer respect voor wat deze mensen kunnen.

Dumbo is en blijft een prachtig gemaakte film met een perfecte vertelling van het verhaal.

avatar van Brix
Ook een van mijn favoriete Disney films.
Sfeervol, maar te kort.
Verder ben ik het eens met DVD-T betreffende de schitterende animatie.

Ik ben zeer benieuwd wat Disney ons gaat voorschotelen met de geplande remake.

MaartenTuinstra
Best leuk, deze Disneyklassieker, alleen iets te kort.

Het plot is natuurlijk niet hoogstaand en de animaties zijn een beetje ingehaald door de tijd, maar gelukkig blijft Dumbo een fantasierijke Disneyfilm van voldoende kwaliteit.

avatar van Ebenezer Scrooge
Mede door klassieke Disneyfilms als Bambi en Dumbo is de wijze waarop we tegen het dierenrijk aankijken de laatste eeuw sterk veranderd. Werd voorheen simpelweg afgewogen of een dier nuttig dan wel schadelijk was, tegenwoordig kijken we daar vanuit heel andere gevoelens en gedachten naar. In de oude tekenfilms werden verschillende dieren sterk vermenselijkt: een goed voorbeeld daarvan is Bambi. Veel kinderen zullen nog altijd bij het zien van een hertenjong verrukt uitroepen: 'Kijk, daar is Bambi!'. Antropomorfisme bestond al veel langer natuurlijk, in fabels en kinderboeken met name (Reinaart de Vos, The Wind in the Willows, Alice in Wonderland), maar pas met de enorme kassuccessen van Disney werd het toedichten van menselijke eigenschappen aan dieren de normaalste zaak van de wereld. In boeken, strips, tekenfilms, op televisie.. Hier in Nederland was er eind jaren zestig de Fabeltjeskrant en maakten wij lieve kijkbuiskinderen kennis met antropomorfische dieren als Meneer de Uil, Truus de Mier, Bor de Wolf en Lowieke de Vos (Hatsikidee!). Bovendien kaartte Disney ook nog eens zaken aan (onbewust) die nu enorm actueel zijn: het gebruik van bont in 101 Dalmatians, jacht op wilde dieren in Bambi en wilde dieren in het circus in Dumbo. Wellicht belangrijk om te weten: het WWF werd opgericht in 1961.

De bijnaam Dumbo is een samentrekking van Dumb (dom) en 'Jumbo', zijn werkelijke naam. Dom is Dumbo zeker niet, eerder onschuldig en een beetje schuw. Maar bovenal is Dumbo ontzéttend schattig: een lief klein olifantje met joekels van oren. Het wemelt in de film van de allersnoezigste scenes: de moeder van Dumbo die haar jong heen en weer wiegt in haar slurf, Dumbo die een badje neemt (zó vertederend om te zien) en natuurlijk die geweldige scene dat Dumbo van een teil water drinkt waarin per ongeluk een fles champagne is gevallen, dronken wordt en droomt van roze olifanten: Hoempa pa! Hoempa pa!

Een droevige doch hartveroverende film over gevangenschap, onderdrukking, slavernij, vriendschap, volwassen worden en bevrijding tot slot... Dombo, het vliegende olifantje.

avatar van Ted Kerkjes
Interessant, Ebenezer Scrooge! Ik het ook met jou eens. Alleen jammer van dat "olifantastische"... Moest dat nou?

avatar van Ebenezer Scrooge
...ik vond hem wel geniaal eigenlijk.

Na Fantasia, een vreemde maar prachtige eend in de bijt, werd het voor Disney tijd om verder te gaan met het ontwikkelen van films met een duidelijke verhaallijn. En zo komen we tot de vierde 'lang'speelfilm , Dumbo!

Deze vond ik na kijken zeer moeilijk te beoordelen. Je merkt namelijk meteen al wat negatieve dingen in tegenstelling tot de voorgaande films. De animatie is bijvoorbeeld wat minder maar ziet er nog steeds goed uit. De kleuren zijn ongelooflijk fel en de omgevingen iets minder gedetailleerd. Sommige mensen vind ik er zelfs een beetje eng uitzien (bijvoorbeeld die werkmannen aan het begin van de film zonder gezicht). De dieren daarentegen, en vooral de olifanten, zijn dan weer prachtig weergegeven. Met zijn zestig minuten is dit ook de kortste Disney tot nu toe.

Langs de andere kant is Dumbo een film die me diep in het hart raakt. Vanaf het eerste moment dat ik het kleine olifantje zie , smelt mijn hart... en dan dat kreetje ... Ik heb tijdens de film zowel tranen van blijdschap als van verdriet gelaten, je kan al waarschijnlijk raden op welk moment dat laatste voorkwam...wat een triestige bedoeling was me dat.

En ik denk dat het bovenstaande nu net een reden is of deze film je nu bevalt of niet, want laat ons eerlijk zijn ... Dumbo is een hit or miss. Buiten Dumbo wordt geen enkel personage echt uitgediept. Timothy de muis komt wel heel sympathiek over maar het is geen tweede Japie Krekel. De kraaien zorgen voor een leuk moment, maar buiten een leuk lied dragen ze niet echt iets bij aan de film. De moeder van Dumbo zien we amper en zegt in heel de film maar drie woorden.
Verder heeft de film niet dat grootse gevoel en de episch bekende liedjes die Sneeuwwitje, Pinocchio en Fantasia wel hadden.

Die roze olifanten ... Alweer, je houdt ervan of het is je ding niet. Ik vind het een geweldig donker en psychedelisch stukje. De roze olifanten die schaatsen zijn trouwens ongelooflijk geanimeerd. Echt top! Dat laatste stuk als alles in het honderd liep met die flitsende beelden vond ik er wel wat te veel aan... in positieve zin wel te verstaan Heel gedurfd van Disney.

Dumbo zit dus als vierde film in een underdog positie en laat dat nu net de charme van de film zijn. Voor mij hoeft deze film niet langer te duren, hoeft het niet groots en magisch aan te voelen. Emotie is een term die hier belangrijk is. Ik zat heel de film lang met oftewel een glimlach, een traan of een grimas op mijn gezicht en meer moet dit niet zijn. Alweer een topper van Disney maar ter conclusie toch iets minder dan de drie voorgaande films! 4* dan maar omdat 3,5 iets te weinig is voor een film die me zo kan raken

avatar van Miszmi
Ik heb echt veel te weinig van dit soort films gekeken in mijn kindertijd, of ik heb ze gezien toen ik nog te jong was om het mij nu te herinneren. Ik weet wel dat ik altijd een boek hierover had en daar gek op was, de film heb ik wat gemengde gevoelens over.

Ik ga niet al te kritisch zijn over een film uit ’41. Ik hou het in dit geval maar even globaal. Het verhaal op zich vind ik aardig sterk. Een tijdloos onderwerp: anderen uitlachen omdat ze anders zijn. Dit is eigenlijk ook zeer goed in beeld gebracht, zoals het buitensluiten. Een onderwerp dat kinderen vandaag de dag (helaas) nog zullen herkennen.

In de loop van de film begint fantasie een steeds grotere rol te krijgen. Oké, natuurlijk worden kinderen niet met de ooievaar gebracht en kunnen dieren niet praten, maar ik doel hiermee dan met name op het verhaal. Voor mij was het dieptepunt toch wel het gedeelte waarin ze dronken waren. Totaal overbodig, niet grappig en begin mij er zelfs gigantisch aan te ergeren. Ik begrijp de meerwaarde hiervan dan ook niet zo goed.

De speelduur is aan de korte kant, wat deze film overigens goed doet. Een (veel) langere film had het waarschijnlijk veel te langdradig gemaakt. Toch had het eerdergenoemde dieptepunt opgevangen kunnen worden door andere dingen wat verder uit te werken. Denk hierbij aan de hereniging van Jumbo en Dumbo, wat toch eigenlijk helemaal niet in beeld is geweest. Enfin, zoals ik al zei ga ik niet té kritisch zijn en hier ook niet veel te zwaar aan wegen. Uiteindelijk met veel plezier naar de film gekeken en dan ook een ruime voldoende, 3.5*.

TMP
Een van de vroege Disney klassiekers. Ik kan er niet zoveel mee. De animatie is niet slecht, maar ook niet bijzonder fraai. Verder is Dumbo een bijzonder oninteressant hoofdpersonage en ook de bijrollen en het plot stellen weinig voor, zodat het toch best een lange zit is voor een op zich korte film.

avatar van luukve
Prima Disney filmpje. In mijn vroege jeugd vaak gezien, dus kwam aardig wat nostalgie bij kijken, maar zal intussen wel zo'n 15 jaar geleden zijn dat ik hem voor het laatst heb gezien. Vind dat de film prima wegkijkt: je hebt niet het idee dat je naar een film zit te kijken die verouderd is en niet meer kan vermaken vandaag de dag. De animaties zijn leuk, met een knotsgekke roze olifanten scène (als kind echt nooit doorgehad dat dat kwam door de alcohol, dacht er eigenlijk niks bij als kind behalve dat het gewoon bij deze film hoorde). De liedjes liggen me jammer genoeg niet meer, die zijn wel echt net een tikkie te verjaard voor mij. Ik heb het altijd opmerkelijk gevonden dat Dombo geen dialoog heeft, maar ik het nog steeds zo zielig vind als zijn moeder hem wordt ontnomen. Arm ding. Dat raakt me echt nog steeds. Denk dat dat dus wel de grootste plus is voor de film. Zou wel zeggen bij herziening dat de roze olifanten scène te lang was voor een erg korte film. Aardige film wel, dat zeker.

avatar van Night's Watch
Één van de minder Disney classics die ik tot nu toe gezien heb, ondanks de speelduur van een klein uur had ik moeite om door de film heen te komen. De film komt erg gedateerd over.

Sommige stukken animatie, zoals de scene met de roze olifanten die uit de bellen veroorzaakt werden, leken meer op een LSD trip dan op een tekenfilm, verrassend en toch ook wel leuk.
De liedjes in de film vind ik erg storend en de keuze om Dombo slechts vijf minuten voor het einde te laten vliegen vind ik erg jammer. Ik hoop dat Burton hier in zijn live action versie een andere keuze in maakt.

avatar van Metalfist
L.S.D(isney)

Een tijd geleden was ik eens begonnen aan het (her)zien van een groot aantal Disney klassiekers. Het was een tijd dat je in Kringloopwinkels nog VHS tapes kon vinden en ze smeten er toen echt met naar je hoofd voor spotprijzen zoals 10 of 20 cent. De aanschaf van Dumbo stamt ook nog uit die tijd en toch bleef dit altijd links liggen. Misschien omdat dit een film is die ik als kind nooit heb gezien of eerder het feit dat dit me eigenlijk echt niet aansprak? Ik zou het niet weten, maar vanmiddag eindelijk eens gaan zitten voor Disney's vliegende olifant.

Het verbaasde me trouwens dat dit reeds afklokt op zo'n goede 60 minuten. Nu zijn die eerste Disney films (Dumbo was de 4e in de reeks) nooit aan de lange kant, maar dit voelt wel erg hard als een poging om met weinig middelen toch volk naar de cinemazaal te lokken. Iets wat je ook wel in de animatie ziet. Hier en daar nog wel eens een leuk ideetje (vond vooral het mislukte optreden van Dumbo en de andere olifanten waarna het hele circus wordt afgebroken tof) maar op zich is er weinig aandacht besteed aan achtergronden en de echt indrukwekkende scènes (de achtervolging van de koningin door de dwergen aan het einde van Snow White staat nog altijd in mijn geheugen gegrift) ontbreken. Daar komt dan ook nog eens bij dat de film nogal onevenwichtig aanvoelt en opeens wordt er een heuse LSD trip (al kwam het deze keer door alcohol) in het verhaal gepropt. Een complete breuk met de rest van de film en dit lijkt me vooral een overblijfsel uit Fantasia, misschien wel één van de zwakste Disney films aller tijden, te zijn.

Klinkt allemaal bijzonder negatief nu ik het er nog eens op nalees en dat is ook niet helemaal correct. Dumbo zelf is een enorm aandoenlijk personage en de nodige Disney elementen zijn hier al voldoende aanwezig. Een leuke side-kick, een aantal slechte personages (de andere olifanten, met uitzondering van de moeder van Dumbo natuurlijk), veel muziek en een aantal originele ideeën. Zo is de opening met het 'leveren' van alle kinderen erg leuk gedaan en ben ik enorme fan van de scène waar Dumbo's moeder doordraait en ze subtiel de kleur van haar ogen hebben aangepast wanneer ze kwaad is. Sowieso zijn de scènes tussen die twee (het troostmomentje is hartverscheurend) het beste wat de film heeft te bieden.

Hier en daar dus een wat vreemde film (de opbouw van het circus waarbij alle gezichten van de mensen onherkenbaar worden gemaakt onder andere) en een aantal scènes die compleet niet in de film lijken te passen zorgen ervoor dat Dumbo vooral als een onevenwichtige film kan beschouwd worden. Niet slecht, maar Disney heeft eerder en zeker later betere films gemaakt.

avatar van Brix
Metalfist schreef:

Merkwaardig deze opmerking.
Ik las al eerder iets in die richting in een bericht van een andere user hier.

Het lijkt mij namelijk voor de hand liggend waarom de scène er zo uitziet.
Op de eerste plaats zijn alle werklui (oftewel "roustabouts") Afro-Amerikanen (zoals ook in werkelijkheid het geval doorgaans was bij de Amerikaanse circussen)
Dat is te zien aan de donkere huidskleur.
De scène speelt zich af in half-duister en slecht weer.
Moeilijk om dan nog gedetailleerde gezichten weer te geven.
In die zin zeker zinvol dat het er zo uitziet als het er uitziet.
Ik heb er nooit eerder bij stilgestaan eigenlijk.

Overigens vind ik die tent-opbouwscène een waar juweeltje, en behorende tot het mooiste dat de film te bieden heeft.

Hier is hij nog een keer

Dumbo Song of the Roustabouts HD - YouTube