The Aristocats (1970)

Alternatieve titel: De Aristokatten

Animatie / Muziek

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van Phil Harris, Eva Gabor en Sterling Holloway

Madame Bonfamille stelt bij haar notaris haar testament op. Edgar, haar trouwe butler, hoopt op een groot deel van de erfenis. Tot zijn verbazing zal de gehele nalatenschap gaan naar de katten van de overledene. Vol jaloezie en hebberigheid verzint Edgar een plan om het geld in handen te krijgen.

avatar van W.V.
Dit was dus de allereerst film welke ik in de bioscoop zag, ik mocht met een tante mee om deze film te zien en die heeft toen een geweldige indruk op mij, als kind uiteraard, gemaakt. In het videotijdperk was dit de eerste van Disney die werd aangeschaft en nu uiteraard op DVD. Nu ik zo'n beetje alle avondvullende Disney tekenfilms heb gezien, valt me op dat de jaren 70 tekenfilms van Disney een beetje rommelige stijl hebben, niet storend voor deze film, past wel een beetje in het tijdperk waarin deze speelt. De muziek is geweldig. Zoals in veel Disneyfilms zijn de bijfiguren vaak hilarisch, denk daarbij aan de twee jachthonden, of de notaris en wat te denken van de band. Ik ga mijn waardering na dit schrijven verhogen want dat verdient de film

Na een pauze zet ik de eerste stap in de donkere periode van Disney. Aanvankelijk had ik weinig zin om deze film te herbekijken want The Aristocats is nooit mijn favoriete Disney geweest. De film vond ik veel te braaf en durfde amper over de grens gaan en hoewel ik deze mening nog steeds deel is The aristocats wel een vermakelijke rit. De film straalt weer een en al Reitherman uit. Het neemt rustig de tijd om het verhaal te vertellen en net als 101 Dalmatians en Jungle Book is het een zeer straight forward verhaal zonder dat magische omhulsel.

The Aristocats is een beetje de kattenversie van 101 Dalmatians. Huisdieren zijn weg uit de huiselijke sfeer en ze willen terug naar de vertrouwde omgeving. Het enige verschil is dat deze film wat weg heeft van een road trip movie terwijl de andere duidelijk een kat-en muisspel was tussen honden en de ontvoerders. De personages zijn kleurrijk en dat komt vooral door de magnifieke voice acting. Thomas O` Malley wordt terug ingesproken door Phil Harris (die ook Baloo heeft ingesproken) en is een lekker fijn personage. Ook de honden, de muis en het paard vond ik zeer vermakelijk.

De animatie vind ik goed. Het beeld van mijn DVD uitgave (de speciale editie) was wel wat wazig maar daar kan de film uiteraard niets aan doen (denk ik toch). Qua animatie deed het me denken aan, alweer ja, 101 Dalmatians. De achtergronden zien er namelijk stijf en afwezig uit maar ook hier stoort me dit niet. De kleuren tijdens Everybody Wants To Be A Cat zijn wel mooi. De dieren en mensen zijn wel mooi getekend, vooral de gracieuze Madame ziet er bijna levensecht uit. Qua muziek en liedjes is het ook deze keer dik in orde. De soundtrack zorgt voor een lekker Frans sfeertje en bereikt ook zijn hoogtepunten bij bijvoorbeeld de scenes met de butler en de honden. Everybody Wants To Be A Cat is een lekkere swinger en ook het introlied als de openingscredits worden afgespeeld zet je meteen in de juiste sfeer.

De schurk is geen Cruella De Vil maar is ook hier weer uiterst vermakelijk en grappig. Zoals al gezegd is de confrontatie met hem en de twee honden een mooi hoogtepunt in de film. Ook het einde met hem en O'Malley is spannend door de goede muziek.

Deze film heeft me aangenaam verrast. Het blijft heel chill, vrolijk en soms mocht het voor mij allemaal iets gedurfder zijn, maar de fijne personages, leuke muziek, goede sfeer en een paar memorabele momenten, maken het wel een fijn tussendoortje om eens te kijken. 3,5*

avatar van Night's Watch
Redelijke Disney classic

Ik had nog nooit van The Aristocats gehoord voordat ik de film op Netflix zag staan, ik probeer echter, in een bijzonder langzaam tempo weliswaar, alle Disney classics te zien dus deze moest logischerwijs ook bekeken worden ondanks enige tegenzin.
Achter bekeken was deze tegenzin nergens voor nodig aangezien het 'gewoon een leuke film' is. Parijs begin twintigste eeuw leent zich goed voor deze animatie wat de sfeer in de film ten goede komt.

De katten op zich vind ik weinig interessant maar de andere personages des te meer, de schurk, de honden en de ganzen waren allen leuke bij-personages. Daarnaast heeft de film een leuke dosis humor wat de score voor mij op een voldoende weet te brengen.

TMP
Zwaar tegenvallende Disney film. Het verhaal is wel heel erg dun en het wordt ook bepaald niet interessant gebracht. Daardoor had ik wat moeite om de aandacht erbij te houden. Verder ontbreekt het aan boeiende personages, al kan Thomas O'Malley nog enigszins overtuigen. De liedjes stelden vrij weinig voor en ook qua animatie heb ik beduidend betere Disney films gezien.

avatar van thunderball
Deze afgelopen dag in de vooravond gaan zien in Breda.
Erg leuk om deze op het grote scherm terug te zien. Dit was tenslotte de eerste film ooit die ik als kind in de bioscoop ben gaan zien.

Was overigens opvallend niet druk in de zaal. Behalve ons zaten er misschien nog zo'n 10 man, maar dat mocht de pret niet drukken.

Hele, fijne, leuke ervaring!