The Aristocats (1970)

Alternatieve titel: De Aristokatten

Animatie / Muziek

geregisseerd door Wolfgang Reitherman
met de stemmen van Phil Harris, Eva Gabor en Sterling Holloway

Madame Bonfamille stelt bij haar notaris haar testament op. Edgar, haar trouwe butler, hoopt op een groot deel van de erfenis. Tot zijn verbazing zal de gehele nalatenschap gaan naar de katten van de overledene. Vol jaloezie en hebberigheid verzint Edgar een plan om het geld in handen te krijgen.

avatar van superbassie
Net na jaren weer eens de NL versie gezien en hij blijft gewoon leuk.

avatar van Ché Cliché
Af en toe wel leuk, maar net even vaker wat irritant. 2,5 ster voor een minder geslaagde Disney. maar katten werken sowieso niet lekker bij mij hoor.

avatar van tommykonijn
Deze Disneyfilm heeft iets Speciaals namelijk dat hij Grappig is en ik lach niet zo vaak om een Disneyfilm maar verder was hij niet Top wat ook helemaal niet hoeft want ik vond hem heel leuk en ik had hem ook niet willen missen.

***

avatar van JohnWilliams
Niet de beste Disneyfilm maar zeker niet de minste die ze hebben gemaakt. 4*.

avatar van Chulaa
een van mijn favo's qua disney

avatar van Dutchero
Ché Cliché schreef:

Nee idd ik heb ook een hekel aan die krengen. Deze film vond ik ronduit irritant.

avatar van Pieter Montana
Vanaf 5 februari terug te verkrijgen op dvd.

avatar van JohnWilliams
Pieter Montana schreef:
Vanaf 5 februari terug te verkrijgen op dvd.

Je kon hem ook al bestellen bij de TV-krant geloof ik of dat waren alleen maar films zoals: Bambi en Aladdin...geloof dat deze er ook bij stond...

avatar van timburton
Tamelijk genietbare Disney film. Afentoe nog tuutiger dan Sneeuwwitje. Terwijl die film uit de jaren '30 komt en deze gewoon uit de seventies.

avatar van niethie
Net als een hoop andere hier de film vroeger tientallen keren gezien, gisteren na jaren weer eens gekeken en waar snow white (sneeuwitje) me gisteren ontzettend beviel vond ik deze film af en toe net iets teveel van het goed, hij is absoluut niet slecht maar gewoon niet meer zo leuk als dat ik hem vroeger vond, mooie animatie disney heeft drieendertig jaar na hun eerste film wel vooruitgang geboekt, daarnaast is de film op sommige momenten ook erg komisch, vooral die butler en die muis zorgde voor wat komische situaties, en heeft de film een leuk verhaaltje, al met al prima vermaak

3 sterren

film_kaza
Recente stem van mijzelf 0,5? Begrijp mezelf niet. Komt waarschijnelijk omdat ik als enige nog een liedje uit de film kende, in een verschikkelijke kinderkoor versie.
Nee ik vind dit als bijna alle Dineys een pracht van een film. Het voelde aan alsof ik een totaal onbekende nieuwe film keek.

De muziek is echt gericht op een genre. (help me hiermee, Jazz, Big band?) Je moet er maar van houden. Het was in ieder geval niet echt mijn genre. Nog steeds niet slecht.

Het had leuke typische Disney-film dingetjes waar ik erg van genoot. Wat vooral mijn favo scene uit de film was de butler die zijn bewijs wou vernietigen, maar de honden sliepen ermee. De butler verstopte zich in een hooiberg en probeerdemet een vishengel z'n spullen terug te krijgen.
De scene dat de honder hem voor het eerst achterna gaan zitten was daarintegen een beetje over-damatisch.... maar wel erg goed gedaan.

Leuk en aangenaam verhaal. Niet te kinderachtig of te cliché. Tenzij je tuurlijk niet van katten houd (zoals al te lezen valt). Het idee is wel raar... Wie geeft er nou een erfenis aan katten? Niemand maar het idee is wel grappig.

Erg goed getekend en heerlijk vrolijk met wat leuke grappen hier en daar.
3,5 - 4*

avatar van Ajax&Litmanen1
Aardig, maar niet meer dan dat. Vond dit echt 1 van de minderen...ik weet niet waarom, maar ik had weinig gevoel bij deze film.

film_kaza schreef:

Het is gebaseerd op een waargebeurd verhaal, een of andere rijke vrouw gaf namelijk toen haar hele erfenis aan (haar?) katten.
Dat vonden de mensen van Disney een grappig idee, en tada: De aristokatten werden geboren!

Artemis_fowl schreef:

Zozo, dit verhaaltje heeft veel films en series op z'n naam staan (Catscrash, Garfield 2, Aristokatten etc)

avatar van serpico
Vermakelijke maar af en toe iets te brave film naar mijn mening. Erg leuk, maar daarmee is ook wel de kous af. Er werd weinig sfeer uit Parijs als stad gehaald bijvoorbeeld. Wel een hoop lollige karakters, zoals de butler en de jazz-katten, maar dat maakt natuurlijk nog geen film. Vroeger ook nooit gezien geloof ik.

Maar het vermaakt, godzijdank. De animaties zijn leuk, die achtervolging met die honden is bijvoorbeeld erg cool. En de muziek voegde ook wel iets toe. Nog lang geen Ratatouille of The Lion King, maar het kan ook nog veel slechter. Disney mag ook wel zijn gemiddelde vermaak hebben, maar deze film is eigenlijk nog beter dan dat. Sommige zeer uitgekiende scènes geven deze film het recht om nog herinnerd te worden. Niet dat het niet klungelig was, maar dat had wel zo zijn charme.

Een hele leuke film die klassiekers van Disney blijven altijd leuk om naar tekijken.
Er zit altijd veel diepgang in die disneyfilmen.
4,0.

avatar van notorious_kim
De film heeft zijn leuke momenten, maar het is niet een van mijn favorieten, ik heb het meer voor de prinsessenverhalen.

avatar van Pieter Montana
Weer kwaliteit van de Disney studio's. We krijgen een fijn verhaaltje met een aantal erg leuke personages te zien zoals Oom Waldo, de notaris, Scatman, Napoléon, etc. Helaas zijn het allemaal bijrollen en zijn de hoofdrolspelers vrij oninteressant tot zelfs irritant. De liedjes zijn afkomstig van de Sherman Brothers, dus dat zat zeker goed. De film blijft wat voortkabbelen op humoristische ontmoetingen met Parijzenaars uit de minder nette buren maar nergens wordt er ook maar enige moraal naar voren geduwd. Goed, dat is niet meteen een hekelpunt (Alice in Wonderland, One Hundred and One Dalmatians) maar mijn kritiek bevindt zich vooral bij de tekenstijl. De achtergronden zijn fantastisch (haast schilderijen), maar de mensen zijn verschrikkelijk getekend. Let goed op het aantal lijnen die zich in het gezicht bevonden van Madame en Edgar. 3.5*

Pieter Montana schreef:

Volgens mij was het juist de bedoeling, in verband met hun leeftijd.

film_kaza schreef:

Volgens mij was het juist de bedoeling, in verband met hun leeftijd.

Check maar eens de gezichten van andere oude Disneypersonages (Cruella, Lady Tremaine, Queen of Hearts) en vergelijk dan maar eens met Edgar & Madame. Valt heel hard op.

avatar van Iron Maiden
haha, die scene met die hengel op de hooiberg was koning! ik lachte me kapot om de butler. een ding: als die doos met edgar uit de schuur word getrapt is hij open en het volgende shot opeens weer dicht.. maar echt geniale humor afentoe!

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Onderhoudende Disneyclassic met een aardig verhaaltje en een lekkere soundtrack. Niet de beste maar wel vermakelijk. Redelijk.

avatar van film88888
Dit soort Disney klasieker's blijft mooi, en hoe oud ze ook zijn maakt helemaal niet uit.

Verhaaltje was mooi, en leuk, en ik ben ook voor de oude Disney's die vind ik persoonlijk mooier, en gezelliger, en ook de nieuwe Disney's zijn allemaal met de computer gemaakt terwijl deze oude filmpjes nog heel knap, en verzorgt getekent zijn.

Heb enkele scene's wel moeten lachen, en het was nooit saai.

De kater Thomas O Malley liet me beetje denken aan Mel Gibson met zijn karakter, en zijn straffe woorden. Dus ik denk dat Gibson ook goed zijn stem aan dat figuurtje kan geven.

Dit blijft een echte klasieker, en er is geen enkele nieuwe Disney beter als de oude !

4,0 sterren.

avatar van maxo922
op de een of andere manier kreeg ik altijd een gezellig gevoel bij deze film, en ik vind hem nog steeds leuk. * 3,5

Patat
Nogal matige Disney met een stel sjieke katten die ontvoerd worden door de hebberige butler Edgar. De katten maken uiteindelijk kennis met een swingende zwerfkat, terwijl Edgar af te rekenen krijgt met twee irritante honden.

De film biedt een nogal mager plot, maar ook qua figuren moeten we het doen met weinig overtuigende personages. Ten eerste ontbreekt het hier aan een sterke villain. Edgar is een mislukkeling eerste klas en heeft het charisma van een overrijpe banaan. Ten tweede ontbreekt het ook aan een echt grappige figuur. Men laat een aantal semi-grappige figuren aandraven zoals een detectivemuis en een koppel honden, maar hun humor is te stom voor woorden. Het koppeltje ganzen was dan veruit de beste poging tot humor. Ten slotte is er ook geen echte held te bekennen. De zwerfkat O'Malley neemt deze rol op zich, maar echt veel meer dan jazzmuziek spelen doet deze kat niet.

Daarnaast was het motief en het gevaar van Edgar nogal braafjes. Cruela De Vil had in "101 Dalmatians" alleszins een veel snoder plan -bontjassen maken van kleine hondjes- dan Edgar -die katten gewoon van hun bazin wil wegnemen-. Algemene gevoel bij de film was dat het te braafjes, te veilig en -tja- allemaal nogal makkelijk was.

Wat is er dan wel leuk? Goh, het oude Parijs is leuk om te zien, het liedje "Everybody want to be a cat" is stiekem toch aanstekelijk en aan het einde van de film zit toch één romantische scène bij maanlicht. Verder is het armoe troef, waardoor "The Aristocats" toch in de onderste regionen van de Disney Classics vertoefd.

avatar van Thomas83
Viel me erg tegen eerlijk gezegd. Het eerste wat opvalt is dat er wat minder aandacht aan de tekeningen is besteed, minder details. Niet dat het lelijk is, en ik heb me er niet aan geërgerd of zo. Nog altijd ziet het er fraai uit. Wel wat gedateerd, net als de muziek regelmatig. Die is vaak ook nog erg leuk, maar wordt totaal verpest door de nasynchronisatie. Sowieso erg jammer dat Net 5 niet gewoon het origineel uitzond. Ik kon er meestal ook amper wat van verstaan, moest moeite doen om alles goed te horen.
Verder zijn die kleine katjes wel erg schattig, maar het verhaal is vrij standaard en de personages zijn weinig bijzonders. Al kan het zijn dat de karakters meer indruk hadden gemaakt als ze gewoon Engels spraken. Nu deel ik maar een krappe 3.0* uit. Ik maak er nog maar geen 2.5 van omdat de film van mij het voordeel van de twijfel krijgt omdat het origineel ongetwijfeld al duidelijk wat beter is. Maar dan nog is The Aristocats geen echte topper vind ik.

avatar van stephan73
Erg tegenvallende Disney "klassieker", die waarschijnlijk de klassieker-status heeft gekregen omdat dit werd uitgebracht tijdens het hoogtepunt van Disney.
Het verhaal is saai en de tekenstijl niet mooi (soms zelfs echt lelijk).
De slechterik is niet één van de betere Disney slechteriken en de "helden" komen erg dom over.

Jammer.

avatar van DragQueen
Niet de slechtste tekenfilm van disney, maar ik vond hem toch niet al te goed. de tekeningen vielen mij eerlijk gezegd een beetje tegen. niet wat ik van disney gewend ben. en hoe het geheel vormgegeven is, staat mij niet zo aan. verder zijn niet alle personages boeiend. voor mij slechts lichtelijk vermaak. daarom 2 sterren.

film_kaza
Aristocats word welleens als de mindere classics gezien. Ja bij Aristocats zitten er in de tekenstijl wat valse overgangen, de hoofdfiguren zijn niet zo special en de muziek is wat slapjes. Maar los daarvan slaat Disney gewoon weer toe waar die goed in is. Mooi getekend, leuke figuren, leuke villian, veel grappige stukjes en een enkel stukje leuke muziek.
Wat mij wel erg tegenviel was het lied everybody wants to be a cat. Kom op! Dat klonkt vet lelijk! Disney had toch wel bij zichzelf kunnen realiseren dat het nergens naar klonk voordat ze het op papier gingen vastleggen? Terwijl het in het nederlands best leuk klonk.

Iron Maiden schreef:

Whahaha dat was zonder twijvel het hoogtepunt van de film

avatar van Yuffira_San
film_kaza schreef:

Wat mij wel erg tegenviel was het lied everybody wants to be a cat.

Everybody wants to be a cat vind ik juist een van de beste Disney liedjes die er zijn
En de scene die bij het lied hoort is dan ook meteen de beste uit de hele film.
Ach, ieder zijn ding he

De animatie is ook geslaagd. Dat hij hier en daar wat ruwer is geeft meer character en gevoel aan het geheel.