The Final Cut (2004)

Verenigde Staten / Canada / Duitsland
Thriller / Sciencefiction

geregisseerd door Omar Naim
met Robin Williams, James Caviezel en Mira Sorvino

In de toekomst kunnen mensen ervoor kiezen om hun ongeboren baby een chip te laten implanteren. Deze chip registreert alles wat die persoon ziet en hoort tot aan z'n dood. Na het overlijden van de drager maakt een zogenaamde "Cutter" er een "rememory" van, ter lengte van een film, die bekeken wordt door de nabestaanden tijdens de begrafenis. Cutter Alan Hakman krijgt een chip in handen die erg gewild is bij een ex-cutter, die er alles aan doet om deze chip in handen te krijgen.

avatar van mock turtle
Semsoethot schreef:
Wat deze film de moeite waard maakt is het IDEE. Robin Williams speelt vooral zichzelf met z'n grimasjes en onderkoelde reacties. Toch past dat wonderwel in deze vermakelijke thriller. Er had echter wel meer in gezeten. Ik blijf nu met een gevoel zitten dat ik meer had willen weten. De film sterft een beetje in schoonheid. Toch maar een 3,5 gegeven.

het IDEE?

avatar van MH040
Tarkus schreef:
Kortom: goed idee, maar men doet er te weinig mee.

mee eens

avatar van nadrin
ja leuk om zo een film eens terug te zien.
was wel reeds veel vergeten van 7 jaar geleden, maar vindt het idee nog steeds schitterend.
alhoewel ik me niet kan voorstellen dat je als ouder reeds denkt van wat na de dood van.
toch overtuigend geacteerd en mooie muziek die de beelden versterkte vooral tijdens het werk van de cutter.

voor al wie van sf pure sang houd blijft ook in 2011 een aanrader.

The Final Cut is een film met Robin williams, Mira Sorvino en Jim Caviezel die "een sci-fi thriller met veel verrassende wendingen" wordt genoemd. Helaas onterecht.

Ik heb hier denk ik een beetje mij tijd mee verspild. Ik had gedacht dat het een soort Minority Report zal worden, maar helaas. Dit is zo'n film die zich serieus probeert te nemen en helaas faalt. Het acteerwerk van Robin Williams was uitermate slecht, hij kan beter verder gaan met komedies. Jim Caviezel was wel oké, Mila Sorvino ook. Qua plot helemaal niks, het slaat tien keer nergens op. Nee, jongens tien keer niks.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Leuk idee.

Onderhoudende thriller met een veelbelovend begin dat uiteindelijk niet geheel waar wordt gemaakt. Daardoor vervalt gelijk de redelijkheid, want het script is dusdanig slap dat het verhaaltje struikelt over zijn eigen benen. Het idee is in elk geval leuker dan de uitwerking. De acteerprestaties zijn gelukkig wel in orde.

Twee knipjes.

avatar van black swallow
Absoluut geen gekke film.

Eigenlijk helemaal mijn ding niet - qua sterk verhaal - maar wellicht werd ik er daardoor door toch verrast.

Voor wie een nog niet ingevuld vrij avondje heeft, best een aanrader.

avatar van moviemafketel
Best een leuk uitgangspunt, waar wat mij betreft wat meer uit te halen was geweest. Zou ook zeker nog wel eens een remake kunnen krijgen waar wat meer spanning inzit, want je kan hier alle kanten mee op. Wel een gek idee, mocht dit ooit nog eens werkelijk worden uitgevoerd. Al je slechte zaken komen ook aan het licht en je moet maar hopen dat de cutter te vertrouwen is
Er zouden wel meteen tig misdaden opgelost zijn, alleen helaas nadat de dader al dood is. Robin Williams doet het best aardig, maar had hier liever een andere acteur gezien en het thriller-gedeelte had wel wat donkerder en spannender mogen zijn. Verder niet zo veel mis mee.

Het idee voor deze film is heel erg origineel en mooi gevonden. Ook de verdere uitwerking en het verhaal zijn prima. Robin Williams is ook in deze film weer een erg goede acteur. Maar het einde van de film komt ineens erg abrupt en was een grote afknapper voor me.

avatar van Rmie
Prima film voor een avondje ontspannen vermaak.
Het gegeven is goed uitgewerkt en er word fijn geacteerd.

avatar van knusse stoel
Leuke film, Net al 'Rmie' ben ik ook van mening dat het een aardige film voor het avondje vermaak is en dat er goed in wordt gespeeld. Toch had het misschien wat beter uitgewerkt kunnen worden, acteurs als Robin Williams, James Caviezel en Mira Sorvino kunnen dat zeker aan. En dat is ook de reden dat ik hier niet hoger wil gaan dan de drie sterren voor een gemiddelde film.

Ook ik ben van mening dat dit een aardige film is voor een avondje vermaak. Robin Williams acteert goed. Mira Sorvino daarentegen... Ik dacht in de film, wat is dit nu weer voor een B-actrice? (Ik heb haar naam verder nog nooit gehoord, ik wil hiermee dus niet zeggen dat ze ook echt een b-actrice is). Erg slecht vond ik haar in ieder geval.

De film zet je wel aan het denken. Dit kan natuurlijk nooit in de realiteit, maar ik dacht wel even hoe fijn het zou zijn als je je eigen herinneringen kon afspelen op een film, zoals gebeurtenissen die je zelf niet bewust herinnert, bijvoorbeeld je eerst levensjaren. Aan de andere kant zie je in de film ook de nadelen hiervan, zeker als je andermans herinneringen in handen krijgt. Dit kan nooit in het echt, maar wel interessant om over na te denken. Daarom ben ik de film ook gaan kijken. Leuk voor een keertje, deze film!

avatar van clubsport
een fascinerend uitgangspunt , wat begint als een soort sf drama waar wat thriller elementen in worden gestopt op het eind .
als drama vond ik het verhaal sterk , het thriller element wat minder geslaagd , de onderteunende filmscore was zeer sterk , volgens mij dezelfde componist als in now you see me .

Een intrigerend, onheilspellend en beangstigend psychologisch drama uit de nabije toekomst, over het leven van een man met een duister geheim, die zich, doordat hij de levens van verschillende mensen heeft bekeken, meer en meer van de realiteit ging vervreemden. Helaas hield de film de ogeroepen sfeer en intensiteit niet vol en vooral het einde vond ik onbevredigend. Robin Williams speelde klasse, James Caviezel daarentegen was oppervlakkig en blasé.

avatar van baspls
In de toekomst wordt alles wat een mens ziet geregistreerd door een chip in zijn hersens. Als iemand is overleden moet een zogenaamde 'Cutter' het beeldmateriaal tot een film verwerken die ter nagedachtenis van deze persoon dient. Alan is een van de beste in zijn vak, zelfs de meest miserabele persoon wordt een held onder de handen van deze Cutter. Op een dag krijgt hij echter een chip waar een oud collega van hem naar opzoek is. Zelf komt hij een oude bekende tegen tussen het beeldmateriaal...

The Final Cut is een Sciencefiction/Thriller met een bijzonder sterk concept. Hoe gaaf zou het zijn als je al je herinneringen als een film zou kunnen terugkijken? Dat dit ook nadelige gevolgen met zich meebrengt blijkt echter ook uit de film. Robin Williams zet een bijzonder goede rol neer die er doet denken aan zijn eerdere rol in One Hour Photo.

De opbouw van de film is erg sterk en uiteindelijk woord het ook heerlijk mysterieus. Uiteindelijk stelde het einde echter teleur omdat die totaal niet voldeed aan gemaakte verwachtingen. Ik had ergens verwacht dat er een soort organisatie was die kunstmatige herinneringen bij mensen aanbracht en dat Alan door middel van zijn dode jeugdvriend erachter kwam dat 'acteurs' soms meerdere personages speelden in sommige herinneringen. Niets van dit alles echter, Alan blijkt zijn dramatische jeugdtrauma verkeerd herinnerd te hebben en is verlost van zijn schuld. Zijn oude collega hoopt wat te bereiken met Alan's chip, maar dan is de film al afgelopen.

Een goede film die helaas meer potentie heeft dan hij heeft waargemaakt.