Scooby-Doo (2002)

Verenigde Staten / Australië
Avontuur / Komedie

geregisseerd door Raja Gosnell
met Matthew Lillard, Freddie Prinze Jr. en Sarah Michelle Gellar

De Mystery Inc. bende zijn ieder hun eigen gang gegaan, en zijn twee jaar gescheiden geweest wanneer ze elk een uitnodiging voor Spooky Island ontvangen. Ze ontdekken een amusementspark dat de jonge bezoekers op vreemde wijze beïnvloedt. Fred, Daphne, Velma, Shaggy en Scooby realiseren zich al snel dat ze het mysterie niet op kunnen lossen zonder samen te werken.

avatar van movie fan
heb hem vroeger in de bios gaan zien toen hij net uitkwam . vond hem toen super , dus ik dacht , ik ga hem nog is herbekijken . en ik moet zeggen ik heb er geen spijt van . het is een leuke film voor te zien . misschien wat kinderachtig op sommige momenten , maar toch . leuke grappen , een goede cast en ook een redelijk verhaal . goede film voor te zien , voor elke leeftijd !

avatar van jumpstylemovie
Een aardige film maar de tweede is wel iets beter. Het acteerwerk is niet heel goed (behalve bij Atkinson) en de special effects zijn ook niet fantastisch maar het is wel een grappig verhaal, en deze films zijn altijd wel vermakelijk.

avatar van huVILEub
Als kind vond ik dit een heel mooie film. Grappig en een leuk verhaal. Maar ik weet niet of hij ook zo leuk is voor ouderen.

avatar van movie acteurs
Verschrikkelijke Scooby-Doo film. Grapjes waarbij ik niet moest lachen en vermakelijk vond ik hem ook niet. 1,0 voor Rowan Atkinson.

Ik vind dit in zijn "genre" een heel goede film!
Heb tijdens de film echt het Scooby-Doo gevoel uit de tekenfilms, ook is de cast erg sterk neergezet, ze lijken echt sterk op de tekenfilmfiguren. Ook Scooby is wel mooi geanimeerd, ik kan zelf niet begrijpen dat deze film minder punten krijgt dan die lelijke nieuwe versie uit 2009... daar zie je veel meer een "computer" scooby... :s

4* voor de fun die ik er mee heb!

avatar van Veruca
Lang geleden dat ik deze heb gezien, weet wel dat ik het een hele leuk film vond, maar volgens mij snapte ik er geen bal van.

Leuk om een keer gezien te hebben

Die ruft scene

avatar van TheLionKingFan
Het downloaden waard?

avatar van LOTR-lover
Erg leuke film met de onwijs grappige Shaggy en Scooby. Soms wat flauw maar een prima film om gewoon een keertje te kijken.

avatar van ibendb
Wat is dit een leuke film, zeg!

De effects zijn wel slecht, maar dat weerhoudt het niet dat ik deze vroeger eng vond!

avatar van arno74
De tekenfilmreeks vond ik stukken beter. Misschien dat ie als animatiefilm beter was geslaagd dan met echte acteurs.

avatar van Metalfist
Hey, Hong Kong Fooey. Watch the fists of fury

Toen ik een paar dagen geleden weer een animatiefilm van Scooby-Doo achter de rug had was ik van plan om me nog eens te wagen aan de twee (of zijn het er ondertussen alweer meer?) live-action verfilmingen. Na Space Jam besloot ik dus om nog een stukje nostalgie die avond te laten starten en ik stak de VHS (lekker oldschool) in de videorecorder in de hoop dat het nog goed afspeelde. Na de Space Jam trip down nostalgia lane was ik benieuwd hoe dit ging uitdraaien.

Jammer genoeg is dit slechter uitgedraaid dan ik me herinnerde. Nu was het al wel een serieuze tijd geleden dat ik deze film had gezien maar tijdens het kijken irriteerde ik me aan nogal veel veranderde aspecten. De kostuums en designs zijn in ieder geval wel geslaagd en op dat gebied is Scooby-Doo wel een leuke zit. Er zitten een aantal verwijzingen in naar de oude afleveringen en iedereen droeg zijn correcte kleding. Heel de setting van het Monstereiland voelt getrouw aan en zou dan ook rechtstreeks uit een aflevering kunnen komen. Tot hier toe eigenlijk de pluspunten want qua verhaal is hier wel vrij veel op aan te merken, althans toch wanneer je een grote fan bent van de originele animatiereeks (en zijn spinoffs) zoals ik dat ben. De grootste stoorfactor moet toch de break-up tussen Mystery Inc. zijn want dit past werkelijk totaal niet in heel de lijn die in de loop der jaren is opgebouwd. Oké, je moet natuurlijk een verhaal hebben om rond te bouwen en het is redelijk moeilijk om afleveringen van 20 minuten om te bouwen naar een volledige film maar de animatiefilms bewijzen dat het wel mogelijk is. Voor de rest krijgen we een nogal halfbakken verhaal dat compleet de pedalen kwijtraakt naar het einde toe waar Scrappy-Doo opeens op de proppen komt. Nu ben ik sowieso nooit echt een fan geweest van dat personage maar hier slagen ze de bal wel compleet mis. Scrappy wordt neergezet als een compleet doorgedraaide hond en het idee achter de superkracht met dat piramidevormig gedoe is belachelijk.

Is het dan allemaal slecht te noemen? Neen, gelukkig niet want qua acteurs is dit ook vrij aangenaam om te zien. Casey Kasem (de stemacteur die de stem van Shaggy voor meer dan 40 jaar heeft verleend) is vervangen door Matthew Lillard en die keuze is te wijten aan deze film. Het is dan ook een perfect logische keuze want naast de treffende gelijkenis qua postuur en gezicht weet hij ook de stem van Kasem praktisch perfect te benaderen. Erg sterke casting. De rest van de cast doet het iets minder maar tegen Sarah Michelle Gellar kan ik natuurlijk geen neen zeggen. De film is opgenomen ten tijde van Buffy, the Vampire Slayer (Joss Whedon's meesterwerk) dus ze had een erg druk schema maar daar is niets van te merken. Het roze pakje met bijhorende roze botjes en andere, vanzelfsprekende roze, accessoires gaan haar erg goed af. Freddie Prinze Jr. is ook een goede keuze maar struikelt iets te vaak over het script en de vreemde acties die het personage moet ondernemen. Linda Cardellini is net iets te sexy als de seutigere Velma maar het kan er mee door. Scooby zelf ziet er eigenlijk niet uit. Ik zou verwachten dat een hond ten tijde van 2002 toch wel iets beter gemaakt zou worden want dit is toch redelijk teleurstellend. Wel jammer dat ze Neil Fanning voor de stem hebben gekozen en niet Frank Welker, die dan geheel onlogisch wat stemmen van de monsters heeft mogen verzorgen.. Leuke bijrol trouwens nog van Rowan Atkinson.

Niet de film die in mijn herinnering zat. Ligt dat nu misschien aan het feit dat ik recentelijk een hoop van de oude klassieke afleveringen heb gezien (inclusief een aantal films) maar ze breken hier compleet met de stijl van de animatiereeks en dat kon ik nu niet echt waarderen. Jammer, benieuwd hoe het tweede deel uitdraait want dat was in mijn herinnering iets beter.

avatar van Gang_Star
Scooby doo is altijd een jeugdsentiment van me gebleven. En als ik dan tegenwoordig naar scooby doo kijk, blijf ik me nog altijd vermaken. Zo ook bij deze film.

avatar van Wachtwoord
Mijn zoontje wilde hem kijken want die is helemaal gek van Scooby Doo. Dus ik heb meegekeken. Vond het een grappige film. Sommige spelers zijn wat irritant maar daar moet je doorheen kijken.

avatar van Cleanshot
Voor een kinderfilm vond ik hem echt grappig.
De karakters en stemmen lijken precies op de vroegere tekenfilms, vooral Shaggy.
De SE in deze film is supernep maar omdat alles zo overtrokken tekenfilm achtig is vond ik het prima. Zat deze film te kijken met mijn zoon en moet zeggen dat ik meer dan hem heb gelachen .

avatar van frolunda
Lillard doet het erg goed als Shaggy maar voor het overige vond ik dit toch een flinke teleurstelling.

Als kind zijnde vond ik vroeger in de jaren 70 en 80 de korte tekenfilms van Scooby-Doo altijd wel leuk en spannend, zeker in de originele bezetting. Deze eerste verfilming met echte personen en een geanimeerde Scooby-Doo (en ook Scrappy-Doo die voor een leuke wending in het verhaal zorgt) is echter helaas zeer flauw. Dat komt natuurlijk ook omdat ik deze film nu gezien heb als volwassen persoon en dan vindt je dit soort films natuurlijk al zeer snel flauw. Deze film is dan natuurlijk ook bedoeld voor kinderen. Als volwassenen kijk je hem waarschijnlijk (zoals ik) omdat je er vroeger mee bent opgegroeid.

Ondanks dat het verhaal zeer flauw (buiten een paar glimlach momenten valt er verder niets te lachen) is, viel de uitvoering nog wel mee en ziet het er visueel (ook zeer kleurrijk) ook niet onaardig uit. Natuurlijk zien Scooby-Doo en de andere geanimeerde wezens (monsters) te geanimeerd uit, maar dat komt natuurlijk ook omdat deze film stamt uit 2002 en de animatietechnieken nog niet superieur waren. Vanwege het meespelen van de altijd fraaie Sarah Michelle Gellar (in een hoofdrol) en Isla Fisher, kijkt deze film zich als volwassenen man toch nog enigszins lekker weg. De film duurt gelukkig ook niet lang. De cast (ze leken best goed op de tekenfilmkarakters) deed het overigens niet onverdienstelijk en zeker Matthew Lillard in de rol van Shaggy. Rowan Atkinson speelt ook mee in deze film, maar eerlijk gezegd stelt zijn rol weinig voor.

Omdat ik Scooby-Doo vroeger als kind zijnde altijd leuk heb gevonden, zal ik mild zijn met geven van een beoordeling voor deze verfilming ervan met echte personen.

Leuke film en erg gaaf gemaakt.

avatar van Rico120
een leuke film ik moest bijna weg geveegd worden on de ruft scene
yip nu noch lach ik me stuk

Niet een hele goede film maar wel leuk voor kinderen.